Hej Busser,
Tilbage til emnet

Dit fyr ser egentlig ud til at køre rimeligt

Det som ser ud til at være "problemet" er den måde varmen aftages fra fyret på.
Du har meget gulvvarme som kører via en blandekreds.
En blandekreds er et system til at reducere temperaturen i det vand der cirkulerer i gulvvarmeslangerne, sådan at det ikke har samme temperatur som fremløbsvandet fra kedlen.
Måden det fungerer på er at det vand der cirkulerer i gulvvarmeslangerne er en blanding af fremløbsvand fra fyret (hos dig ca. 70
oC) og returvand fra gulvvarmeslangerne (sikkert omkring 25-35
oC).
Temperaturen i blandekredsen styres af en termostatventil, og tricket er at holde temperaturen så lav som overhovedet mulig, men dog så høj at rummene (gulvene) stadig kan varmes op.
Hvis temperaturen i blandekredsen er for høj vil man opleve "start/stop" af varmeforbruget, fordi gulvene bliver "for varme" og termostaterne derfor lukker for cirkulationen i gulvvarmeslangerne, indtil gulvene igen er kølet af, hvor der så til gengæld kommer en masse "koldt vand" retur til fyret.
Det "oplever" fyret som "nu skal jeg ikke lave noget" for senere at blive til "nu skal der dælme knokles".
Hvis temperaturen i blandekredsen derimod er for lav, vil du ikke kunne opvarme rummene (gulvene).
Jeg vil foreslå dig at reducere temperaturen i din blandekreds stille og roligt, indtil det kniber med at varme rummene op.
Så skal du øge temperaturen en lille smule igen og så køre med det.
Herved får du et så konstant aftræk fra fyret som muligt.
Du indstiller temperaturen i blandekredsen på den termostatventil der sidder lige under pumpen i blandekredsen.
(Se vedhæftede billede)
Ovenover pumpen sidder der et lille skivetermometer.
Det viser temperaturen i blandekredsen, og det er den temperatur du skal have så lav som muligt.
Nu er sådan et skivetermometer ikke verdens mest nøjagtige måleinstrument, men det giver et fint fingerpeg om hvor meget du øger/reducerer temperaturen.
Prøv at lave ændringerne i step af ca. 1
oC ad gangen, og husk at vente 2-3 minutter fra du har justeret på termostatventilen til du aflæser resultatet.
Hilsen
Michael
Nu var det jo ikke sikkerhed der var trådens emne, men nærmere et bud på hvorfor fyret stopper så ofte. som det gør.
Jeg bidrager gerne med flere billeder eller oplysninger, hvis det skulle være nødvendigt.
Men ellers tak for tip angående sikkerhed, jeg dykker ned i den problemstilling også, når fyret kører som det skal.
Bh.
-Busser.