Forfatter Emne: Smuld dannelse i snegl  (Læst 20881 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline 1000holmes

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 33
  • Respekt optjent: +1/-0
Smuld dannelse i snegl
« Dato: Sep 22, 2009, 23:27 »
Hej

Har nu haft 3-4 ugers kørsel med mit nye Woody fyr og synes sgu' det er smart (sammenlignet med min gamle Salamander kedel med hjemmebygget stoker). Men nu er jeg begyndt at få meget smuld i sneglen. Det er standard sneglen som hælder helt op langs siloens kant. Pillerne er fra stampemøllen 8mm. Det er som om moteren næsten ikke kan trække rundt mere og doseringen bliver meget ujævn. Tit kommer der slet ingen piller ud. Jeg kan også se røret slet ikke er helt fyldt mere så doseringen må være helt hen i hegnet efterhånden. Når motoren har kørt løber den tit en smule baglæns.

Jeg har løst at nogen løser problemet med rapsolie. Hvad er jeres erfaring med det?
Woody 16kW, v6.00, Comfort kedel
Årsforbrug: 10tons.
Murermesterhus fra 1937 i 3 plan på ialt 240kvm. Kælder uisoleret og resten middel iso. 2 voksne+2 teenager+ 1 barn.

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 548
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: Smuld dannelse i snegl
« Svar #1 Dato: Sep 23, 2009, 06:20 »
hej
Her er flere løsningsforslag til problemet.
http://www.stokerpro.dk/viewtopic.php?f=11&t=2128&p=18847&hilit=+huller#p18847
Jeg bruger selv rapsolieløsningen den fungerer fint, men du skal nok regne med at rense sneglen alligevel en gang om året.


Offline 1000holmes

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 33
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Smuld dannelse i snegl
« Svar #2 Dato: Sep 23, 2009, 11:26 »
Hej Scotten

Løsningerne vist i linket virker meget enkle. Hvis jeg har forstået det ret skal man blot bore nogle små huller i den øverste del af sneglen eller hele vejen ned (på undersiden selvfølgelig) og så vil smulden drysse ud der.

Løsningen med rapsolien, hvor man istedet binder smuldet sammen. Hvordan har du implementeret det?. I manualen til woodyen skriver det at man skal køre siloen helt ned til indløb af snegl, putte 1dl rapsolie udover de sidste piller og det vil så rense sneglerøret. Gør du det sådan?
Woody 16kW, v6.00, Comfort kedel
Årsforbrug: 10tons.
Murermesterhus fra 1937 i 3 plan på ialt 240kvm. Kælder uisoleret og resten middel iso. 2 voksne+2 teenager+ 1 barn.

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Smuld dannelse i snegl
« Svar #3 Dato: Sep 23, 2009, 12:39 »
Motoren kører vel ikke baglæns...i givet fald må det da være et synsbedrag?

Jeg har læst flere skrive indlæg om, at sneglens effektivitet kan forbedres betydeligt ved af putte en fast kerne af f.eks. elektrikerrør op gennem midten af sneglen og sætte den fat i motoren. Måske kunne det også hjælpe..
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 548
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: Smuld dannelse i snegl
« Svar #4 Dato: Sep 23, 2009, 14:31 »
hej 1000 holmes
Jeg bruger en 1/2 liter colaflaske der står på hovedet.
I skruelåget har jeg monteret en drøvleventil til at dosere med, der løber en 6 mm luftslange ned til indløbet af sneglen.
Den får så en deciliter i colaflasken, når jeg kan se at der er meget smuld i sneglen, fungerer udmærket.
Bruger ikke at hælde olien over de sidste piller.
Har ikke boret huller i røret, da rapsoliemetoden fungerer.
« Senest Redigeret: Sep 23, 2009, 15:44 af scotten »

Offline Kendub

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 310
  • Respekt optjent: +6/-4
    • Data:
Sv: Smuld dannelse i snegl
« Svar #5 Dato: Sep 23, 2009, 18:32 »
Løsningen med at bore 20-25 huller (5 mm bor) fungere bare!   Har selv kørt med den løsning i et år nu. Før da fedtede jeg også rundt i rapsolie i fyrrummet som mange andre har forsøgt sig med. Det er heldigvis slut nu!   Fat du bare boremaskinen og løs problemet på de 5 min. det tager at lave de huller.    ;)   

Husk at hullerne laves på undersiden af sneglen - ellers giver det vist ikke meget mening.  Og de 20-25 huller laves selvfølgelig tæt på sneglens udløb fra din pillesilo.

Sørg også for at have en spand til at opsamle smulden, så der ikke kommer unødig smuld på gulvet. Støv brænder ufatteligt godt.

Offline 1000holmes

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 33
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Smuld dannelse i snegl
« Svar #6 Dato: Sep 23, 2009, 18:43 »
Til Frank
Nej, motoren kører ikke selvfølgelig ikke baglæns, men jeg tror at smuldet er meget træt for sneglen at køre i og at den derved "spændes" som en fjeder. Når så motoren stopper for sneglen (fjederen) den til at køre baglæns.

Til scottten
Din metode  må vil virke på samme måde som at hælde olie over de sidste piller, når siloen er tømt ned til indløbet. Din metode er slevfølgelig smartere, da du ikke skal vente på at siloen bliver tom.
Inden jeg gør noget spørger jeg lige lidt dumt. Danner denne olie så en slimet klump af piller, olie og smuld som trækkes op gennem røret som en vinprop hvorved den trækker resten af smuldet med for til sidst at falde ned og blive brændt af?

Til Kenny
Lyder som en god løsning.
Woody 16kW, v6.00, Comfort kedel
Årsforbrug: 10tons.
Murermesterhus fra 1937 i 3 plan på ialt 240kvm. Kælder uisoleret og resten middel iso. 2 voksne+2 teenager+ 1 barn.

Offline Kendub

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 310
  • Respekt optjent: +6/-4
    • Data:
Sv: Smuld dannelse i snegl
« Svar #7 Dato: Sep 23, 2009, 20:57 »
Nej... der kommer ikke nødvendigvis en "slimet" prop af madolie og smuld i din snegl. Pillerne suger noget af olien til sig og binder dermed smulden, som så hives med op - blandet med de nye piller du fylder i siloen. Så det kan godt bruges. Men personligt gider jeg ikke fedte hverken gulv, silo, snegl eller andet isenkram ind i madolie, når der bruges så simpel en metode som at bore huller i sneglens løb.
DET virker....


NB: Ja.... madolien har også en vis brændværdi og futter fint af i kedlen....

Offline 1000holmes

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 33
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Smuld dannelse i snegl
« Svar #8 Dato: Sep 23, 2009, 21:00 »
Til Kenny

Bruger du 8 eller 6mm piller?. Jeg tænker på om de 5mm huller kan være for store hvis man vil bruge 6mm piller. Overvejer at købe 6mm næste gang da 8mm piller fra Stamåemøllen kan skade den interne snegl.
Woody 16kW, v6.00, Comfort kedel
Årsforbrug: 10tons.
Murermesterhus fra 1937 i 3 plan på ialt 240kvm. Kælder uisoleret og resten middel iso. 2 voksne+2 teenager+ 1 barn.

Offline Kendub

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 310
  • Respekt optjent: +6/-4
    • Data:
Sv: Smuld dannelse i snegl
« Svar #9 Dato: Sep 24, 2009, 00:14 »
Jeg bruger 8 mm.   Og ikke fra stampemøllen...!

Langt de fleste bruger 8 mm - og er du ikke tilfreds med din kvalitet, hvorfor så ikke smide en 50'er oven i hvert tons  og få noget der fungere for dig. Jeg går ud fra du måske alligevel betaler lidt ekstra for de 6 mm. (?)

Men brug du bare evt. et 4.5 mm bor til 6 mm piller.   Pillerne skal nok blive i sneglen  ;)

Offline 1000holmes

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 33
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Smuld dannelse i snegl
« Svar #10 Dato: Sep 24, 2009, 09:58 »
Hej Kenny

Lyder som om du ikke er begejstret for stampemøllen. Er det den samme historie om at deres piller er for hårde og at det er set at den interne snegl går i stykker. Det er nu ikke fordi stampemøllen er speceil billig. 2098 for 960 kg ved 4 paller. Jeg ved godt der er et andet forrum for brændsel, men hvem er din pilleleverandør.
Woody 16kW, v6.00, Comfort kedel
Årsforbrug: 10tons.
Murermesterhus fra 1937 i 3 plan på ialt 240kvm. Kælder uisoleret og resten middel iso. 2 voksne+2 teenager+ 1 barn.

Offline Kendub

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 310
  • Respekt optjent: +6/-4
    • Data:
Sv: Smuld dannelse i snegl
« Svar #11 Dato: Sep 24, 2009, 12:06 »
De eneste erfaringer jeg har gjort mig om Stampemøllens træpiller, er de mange indlæg jeg har læst om andres dårlige erfaringer med prduktet her i dette forum.

Jeg bor på sjælland og har fundet en lokal leverandør til 1890,- for 1000 kg.  Gode svenske træpiller i 16 kg's poser. Muligt de er steget lidt over sommeren (?) Så er han oven i købet så venligst at levere det fragtfrigt, da han blot skal sætte sin lastbil i frigear ned af bakken ;D

Men en klar fordel ved at vælge en lokal leverandør er muligheden for lige at hente og afprøve 3-4 sække og se hvordan de brænder, og IKKE MINDST tjekke hvor meget smuld der ligger i poserne.

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 548
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: Smuld dannelse i snegl
« Svar #12 Dato: Sep 24, 2009, 15:01 »
har personligt ikke noget imod at få fedtet isenkrammet ;D

Offline JMB

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 92
  • Respekt optjent: +1/-0
  • For vildt!
Sv: Smuld dannelse i snegl
« Svar #13 Dato: Sep 24, 2009, 19:16 »
Hej Kenny

Lyder som om du ikke er begejstret for stampemøllen. Er det den samme historie om at deres piller er for hårde og at det er set at den interne snegl går i stykker. Det er nu ikke fordi stampemøllen er speceil billig. 2098 for 960 kg ved 4 paller. Jeg ved godt der er et andet forrum for brændsel, men hvem er din pilleleverandør.

Hej Holmes1000

Jeg købte på et tidspunkt 2 tons piller fra Stampemøllen fordi de havde et rigtigt godt tilbud.

Min erfaring er lige som så mange andres, nemlig at pillerne er for hårde og sætter sig fast i sneglen, så motoren til sidst næsten ikke kunne dreje sneglen rundt, og sneglen faktisk blev vredet så meget, at den fik motoren til at køre lidt baglæns igen når motoren stoppede

Så skiftede jeg tilbage til DLG piller igen, og siden har der ingen problemer været

/JMB
16 kw. Scotte med Woody 6.10 styring på Opop 418 kedel. Stokerkontrol v.1.81
Opvarmer 175 m2 med ca. 6 tons

Offline Ulrich-307Hdi

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 81
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Woody 16 KW på Roca
Sv: Smuld dannelse i snegl
« Svar #14 Dato: Sep 25, 2009, 20:24 »
De eneste erfaringer jeg har gjort mig om Stampemøllens træpiller, er de mange indlæg jeg har læst om andres dårlige erfaringer med prduktet her i dette forum.

Jeg bor på sjælland og har fundet en lokal leverandør til 1890,- for 1000 kg.  Gode svenske træpiller i 16 kg's poser. Muligt de er steget lidt over sommeren (?) Så er han oven i købet så venligst at levere det fragtfrigt, da han blot skal sætte sin lastbil i frigear ned af bakken ;D

Men en klar fordel ved at vælge en lokal leverandør er muligheden for lige at hente og afprøve 3-4 sække og se hvordan de brænder, og IKKE MINDST tjekke hvor meget smuld der ligger i poserne.

Hvem handler du hos?
Hygge Ulrich