Forfatter Emne: Lav kedeltemperatur  (Læst 11613 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Stoffi

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Lav kedeltemperatur
« Dato: Jan 09, 2018, 19:52 »
Hej

Mit fyr er de sidste par dage begyndt at have svært ved at opvarme huset. Jeg har intet ændret i indstillingerne, men jeg kan se at kedel temperatur og derved fremløbstemperatur er lav. Sjældent over 35 grader. Det begynder at blive koldt i huset og vores gulvvarme er ikke eksisterende. Radiatorerne er lune/halv-varme.

Jeg ved at det har været koldt for tiden, men det har før været koldt f.eks. et par dage i december, hvor vi slet ikke oplevede dette problem med præcis samme indstillinger som nu.

Jeg har forsøgt at øge pilleindtag via sneglen uden held. De 1810 gram den står til nu har den kørt med i over 6 mdr. uden problemer på noget tidspunkt.

Jeg linker til mit fyr på stokercloud:

https://stokercloud.dk/v3/#/stoffi/main-page

Offline kivi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 352
  • Respekt optjent: +6/-0
Sv: Lav kedeltemperatur
« Svar #1 Dato: Jan 09, 2018, 20:11 »
1810 gram lyder også som en høj sneglydelse, er du sikker på den.

Hvordan har du forsøgt at hæve pilleindtag, hvis du hæver ydelsen falder indtaget.
Mvh
Ole
BlackStar 1016, 16 kW, V6.76, 160+54 m2,  kompressorrens, 300L VVB med solfanger, Pellmon på Raspberry pi

Offline Stoffi

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Lav kedeltemperatur
« Svar #2 Dato: Jan 09, 2018, 20:13 »
Tak for svar.

Jeg har hævet ved sænke til 1700 og 1600 gram samt 1500 gram over nogle timer - uden nogen forskel i kedel temp eller fremløbstemperatur.
« Senest Redigeret: Jan 09, 2018, 20:13 af Stoffi »

Offline kivi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 352
  • Respekt optjent: +6/-0
Sv: Lav kedeltemperatur
« Svar #3 Dato: Jan 09, 2018, 20:21 »
Så lige dine grafer, fyret kan godt lave varmt vand, så det kan altså godt komme op i temp.

Er der vand nok på.

Er der luft i systemet.

Har du en radiator tændt i garagen ;)
Mvh
Ole
BlackStar 1016, 16 kW, V6.76, 160+54 m2,  kompressorrens, 300L VVB med solfanger, Pellmon på Raspberry pi

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Lav kedeltemperatur
« Svar #4 Dato: Jan 09, 2018, 20:43 »
Hej,

Ifølge dit StokerCloud link har du en 16 kW RTB uden ilt-styring.
Det betyder at justering af forbrændingen kun kan foretages med en røggasanalysator, da man ikke kan se forbrændingen.
En røggasanalysator er et måleinstrument som kan analysere røgen fra fyret og derved bestemme bl.a. CO2 indholdet eller O2 indholdet i røgen, som er et udtryk for kvaliteten af forbrændingen.

Korrekt justering kræver også at styringen kender sneglens korrekte ydelse, som kræver en 6 minutters afvejning af sneglen.
Man kan ikke bare ændre på sneglens ydelse.

Hvis du ikke selv har adgang til en røggasanalysator eller en ilt-sensor monteret, må du få en certificeret forhandler til at lave justeringen af fyret.

Hilsen
Michael


Hej

Mit fyr er de sidste par dage begyndt at have svært ved at opvarme huset. Jeg har intet ændret i indstillingerne, men jeg kan se at kedel temperatur og derved fremløbstemperatur er lav. Sjældent over 35 grader. Det begynder at blive koldt i huset og vores gulvvarme er ikke eksisterende. Radiatorerne er lune/halv-varme.

Jeg ved at det har været koldt for tiden, men det har før været koldt f.eks. et par dage i december, hvor vi slet ikke oplevede dette problem med præcis samme indstillinger som nu.

Jeg har forsøgt at øge pilleindtag via sneglen uden held. De 1810 gram den står til nu har den kørt med i over 6 mdr. uden problemer på noget tidspunkt.

Jeg linker til mit fyr på stokercloud:

https://stokercloud.dk/v3/#/stoffi/main-page
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Stoffi

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Lav kedeltemperatur
« Svar #5 Dato: Jan 09, 2018, 20:55 »
Tak for svar

Jeg har foretaget den omtalte måling af sneglen over 6 min. af flere om gange for 6-8 mdr. siden. Den mængde afvejningen sagde resulterede hver gang i alt for mange ubrændte træ-piller, og en alt for hurtig fyldt askebeholder der efter. Jeg har selv efter-justeret ved at hæve mængden for at få en optimal forbrænding baseret på askens udseende/form, hvilket jeg lykkedes ved med de 1810 gram.

Dette har fungeret helt fint i 6 mdr. selv i kolde perioder som i november/december - 2017, hvor der har været minus grader.

Derfor undrer det mig at den ikke kan levere tilstrækkelig med varme når der er 3 grader udenfor. Jeg har intet justeret i indstillinger og fyrer med samme type træ-piller (stadig samme levering).   
« Senest Redigeret: Jan 09, 2018, 20:58 af Stoffi »

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Lav kedeltemperatur
« Svar #6 Dato: Jan 09, 2018, 21:11 »
Hej,

Jeg forstår godt din fremgangsmåde, men det er altså ikke en korrekt metode.
Mest af alt er problemet med den metode du har brugt, at den bliver et gennemsnit af forbrændingen ved ukendte drifteffekter.

Som skrevet tidligere, skal fyret indstilles efter CO2/O2 niveau.
Det gøres efter afvejning af sneglen, ved at blæsertal indstilles ved hhv. 10% effekt, 50% effekt og 100% effekt.

Når du ikke har en ilt-sensor monteret skal der altså en røggasanalysator til, alternativt skal du investere i ilt-styring, hvilket jeg absolut vil anbefale dig.

Selv om du ikke har skiftet træpiller eller justeret på fyret, kan forbrændingen sagtens have ændret sig.
Typisk er tilsmudsning af kedlen indvendigt årsagen, specielt tilsmudsning af retarder-pladerne, men også tilsmudsning af røgrøret kan være årsag.
Fyret bør tilses/renses årligt, ved at toppen tages af og retarder-pladerne tages op.
Dette er en del af det årlige serviceeftersyn.
...og så skal der selvfølgelig være en velfungerende trækstabilisator i røgrør eller skorsten.

Din kedeltemperatur er i øvrigt så lav at du umuligt kan opretholde den nødvendige minimum temperatur på returen, som medfører at du får kondensering i kedlen med tæring som følge, og samtidig øget tilsmudsning af kedel/retarder-plader.

Hilsen
Michael

Tak for svar

Jeg har foretaget den omtalte måling af sneglen over 6 min. af flere om gange for 6-8 mdr. siden. Den mængde afvejningen sagde resulterede hver gang i alt for mange ubrændte træ-piller, og en alt for hurtig fyldt askebeholder der efter. Jeg har selv efter-justeret ved at hæve mængden for at få en optimal forbrænding baseret på askens udseende/form, hvilket jeg lykkedes ved med de 1810 gram.

Dette har fungeret helt fint i 6 mdr. selv i kolde perioder som i november/december - 2017, hvor der har været minus grader.

Derfor undrer det mig at den ikke kan levere tilstrækkelig med varme når der er 3 grader udenfor. Jeg har intet justeret i indstillinger og fyrer med samme type træ-piller (stadig samme levering).
« Senest Redigeret: Jan 09, 2018, 21:15 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline rr83

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Lav kedeltemperatur
« Svar #7 Dato: Mar 02, 2018, 20:27 »


Din kedeltemperatur er i øvrigt så lav at du umuligt kan opretholde den nødvendige minimum temperatur på returen, som medfører at du får kondensering i kedlen med tæring som følge, og samtidig øget tilsmudsning af kedel/retarder-plader.

Hilsen
Michael



Jeg er netop løbet ind i dette problem. Installatøren kom aldrig tilbage den sidste gang for den afsluttende justering og så jeg kunne få bare to gode råd om det nye fyr.
Nu er det så vådt indeni og forbrændingen er ad helvedes til. Jeg føler at jeg smadrer et spritnyt fyr, uden at kunne gøre en skid ved det.. Ret frustrerende. Fik dog fat i installatøren telefonisk i dag og må bede ham komme og redde min mås og mit fyr.
Bare virkelig irriterende at skulle fryse fordi man ikke har en fis af en idé om hvad der skal til for at udbedre dette.