Forfatter Emne: Energifangeren  (Læst 12197 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline PT

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 15
  • Respekt optjent: +0/-0
Energifangeren
« Dato: Sep 30, 2009, 12:17 »
Hejsa

Jeg er ved at købe en JV8 og overvejer hvordan den skal bruges - jord, luft eller begge dele.
I den forbindelse har jeg spekuleret på hvordan arealet af energifangeren i teorien bliver udregnet. Derfor tænkte jeg om der på dette forum skulle være nogle der kan sparke lidt info ind i kampen.

Som jeg indtil videre har forstået det, så bliver det varmeoptagende areal sat lige med arealet af ydersiden på en 25mm slange. Dette er vel egentlig også ok, da det areal er grænsefladen til luften som energien skal trækkes ud af - Men burde det ikke i stedet være arealet af INDERSIDEN på slangen der regnes med, det er jo det areal der udveksler varme med brinen som løber igennem varmepunpen ?
Man kunne jo fristes til at sige, at hvis det er arealet af ydersiden der er dimensionsgivende, så kan man jo bare bruge en korrugeret slange. Lidt lige som de der rør i rør slanger, så får man jo et utroligt stort areal på ydersiden !
Men den tror jeg ikke helt holder, da der også er noget varmeovergang igennem selve slangen. Og apropos slange så virker den jo egentlig også varmeisolerende, så det bedste udgangspunkt med hensyn til slangen er vel egentlig at bruge kobber rør, som netop også blev benyttet i de første prototypeforsøg med energifangeren.

Det er bare lidt tanker jeg har gået med i forbindelse med køb af JV8 og nu ved jeg jo ikke, om dem der læser denne tråd er nogle der allerede HAR installeret en varmepumpe eller om der skulle være nogle imellem, der ligesom jeg, er i projekteringsfasen og gene vil lege lidt med på nogle ideer.

Jeg ser frem til at høre nærmere ...


PT

Offline PeterM

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 30
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Energifangeren
« Svar #1 Dato: Okt 04, 2009, 19:17 »
Hej PT
Jeg har installeret en JV 8 i Januar, og er egnetlig meget glad for den. Den laver masser af varme. Jeg har dog en del bøvl med at få styringen til at give en optimal drift. Der mangler umiddelbart nogle vigtige muligheder for at styre hvornår pumpen skal starte/stoppe, eller også fungerer de ikke rigtigt på min pumpe. Det vil jeg snarest oprette en tråd om i håb om at få hjælp til at løse problemet.

Jeg har ikke en energifanger på min, og i et hus med relativt lavt energibehov, hvor der samtidig er plads nok til rigeligt slange, tror jeg ikke investeringen og den øgede kompleksitet af anlægget kan betale sig, selvom det er en spændende løsning:o)

Du spurgte til kondens - jeg er ikke sikker på jeg ved hvad du mener, men hvis det er selve pumpen, har min foreløbigt ikke afgivet en dråbe. Du skal selvfølgelig have isoleret pumper og rør til og fra pumpen, så der ikke dannes kondens hér. Læste i øvrigt et eller andet sted om nogen der havde installeret en VP i en kælder. Da jordslangerne må have haft hældning ind imod huset, havde de problemer med kondens der løb baglæns ind i huset - så hvis det er sådan noget du skal lave, så lav hældning væk fra huset, og isolér rørene godt.


Det med areal tror jeg som du skriver bliver en kompleks ligning som afhænger af materialets varmeledningsevne . Og mon ikke du har ret i at det nærmere er det indvendige areal der er afgørende i en plasticslange??
Held og lykke...

Mvh Peter

Offline PT

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 15
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Energifangeren
« Svar #2 Dato: Okt 04, 2009, 20:02 »
Hej Peter

Det lyder da rigtig træls med den styring (... læste også lige din anden tråd ...).

Jeg skal godt nok have min VP at stå i kælderen, og der kommer fald på slangerne, væk fra væggen ... særligt nu hvor du nævner det ... ;)

Slangerne skal selvfølgelig isoleres hele vejen fra væggen og til VP, men jeg var bare usikker på om der kommer noget kondens fra VP, da jeg ikke har gulvafløb der hvor VP skal stå !!
Hvis du nu havde fortalt mig at der kom noget kondens fra VP, så var jeg jo nød til at installere VP i et 'badekar', og så pumpe kondensen væk til en afløb. Der var bare det jeg skulle have bekræftet.

Mht energifanger, så er jeg nød til at gå den vej, da ham der skulle pløje mine slanger ned, lige pludselig ikke ville gøre det, fordi jeg ikke købte VP af ham. Men han ville bare ikke fortælle mig, at han ikke ville pløje slangerne ned. Da jeg havde gået og ventet på ham i 6 uger og rykket efter ham et par gange, så fortalte han mig pludselig at han ikke ville pløje slangerne ned pga det med VP ... Mærkelig fyr ...  ::)
Nå - men ikke desto mindre så installere jeg en energifanger til denne sæson, og så må jeg bruge vinteren på at finde en pålidelig 'pløjer' indtil vi når foråret igen.
Derfor min interesse i energifangeren.


Mvh

PT