Forfatter Emne: VP-styring  (Læst 21090 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline PT

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 15
  • Respekt optjent: +0/-0
VP-styring
« Dato: Sep 30, 2009, 18:24 »
Hej

Jeg har lige lidt spørgsmål angående styringen til NBE's varmepumper specielt JV8 og håber at der er nogle der kan hjælpe / svare.

I forbindelse med kombinationssættet til energifanger og jordvarmeslager er der to motorventiler.
Umiddelbart tror jeg på, at VP-styringen selv kan styre disse ventiler, men jeg kan se på styringsdiagrammet at der kun er én ledig udgang i overskud (B7A) og jeg er overbevist om at der til styringen af de to motor ventiler skal bruges to ledige udgange!!
Derfor ...
Hvis VP-styringen skal styre de to ventiler, skal man så også bruge en anden udgang, som feks EL-patronen ?

Hvis VP-styringen kan styre de to motorventiler, vil den styrende parameter så være ude-temperaturen (ekstra udstyr) ??

Hvilken type temperaturføler bliver der brugt til Ude/Inde temperaturfølerne ??
I manualen er der angivet 8stk temperatur indgange, men i styringsdiagrammet og på printet er der 10stk temperatur indgange - Er disse to extra indgange umiddelbart tilgængelige eller er de kun til fremtidige udvidelser ??

Der kan åbenbart tilsluttes en energimåler - er der nogle der ved hvilken type der er tale om eller hvilket type signal VP-styringen acceptere ?

Jeg kan se at der ud over RS232 stikket til interfacet er et spændende RJ45 stik - er det til fremtidige udvidelser ? evt. i form af en ethernet port, så VP-styring kan komme direkte på netværk uden om en fast tilsluttet PC  ???   :).
Det vil jo i min ringe verden være det næste logiske skridt i kampen for at nedbringe energiforbruget til at 'drive' varmesystemerne fra NBE, da man ikke skal have en forholdsvis stor strømslugende PC at datalogge på systemerne.  :D


Jeg håber at der er nogle der kan finde tid og energi til at hjælpe lidt på vej ...


PT
« Senest Redigeret: Sep 30, 2009, 18:46 af PT »

Offline PT

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 15
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: VP-styring
« Svar #1 Dato: Okt 08, 2009, 08:50 »
Der er altså ikke ret mange der kan eller vil hjælpe herinde ... !! ...  :'(

Efter at have nærstuderet manualen, så ser det ud til at de to motor ventiler i kombinationssættet skal styres af udgangene B6A og B7A.
Jeg er absolut ikke sikker - i DK-manualen og på DK udgaven af el-diagrammet er der intet som angiver noget om motorventilerne til kombinationssættet, men i UK udgaven af el-diagrammet er det indikeret, at der åbenbart kan tilsluttes nogle ventiler på B6A og B7A.

Tager man så og 'krydser' DK og UK udgaverne af el-diagrammerne, så må man forvente at muligheden for styring af en el-patron forsvinder, da el-patronen på DK-diagrammet sidder på B6A !

Er der nogle der kan bekræfte mine antagelser angående udgangene B6A og B7A ??

... så langt så godt ... Nu antager jeg så, at udgang B6A og B7A benyttes til at styre motorventilerne i kombinationssættet ... hvordan 'fortæller' jeg nu styringen, at den IKKE skal bruge el-patron, men i stedet skal styre motorventilerne - og iøvrigt på det rigtige tidspunkt ?
Jeg kan ikke i manualen til styringen se noget menu-punkt der tager sig af motorventilerne i kombinationssættet !!
Er det her at ude-temperaturføleren skal benyttes ??


PT

Offline Jannich

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 442
  • Respekt optjent: +41/-5
    • NBE
Sv: VP-styring
« Svar #2 Dato: Okt 08, 2009, 09:39 »
Der er altså ikke ret mange der kan eller vil hjælpe herinde ... !! ...  :'(

Efter at have nærstuderet manualen, så ser det ud til at de to motor ventiler i kombinationssættet skal styres af udgangene B6A og B7A.
Jeg er absolut ikke sikker - i DK-manualen og på DK udgaven af el-diagrammet er der intet som angiver noget om motorventilerne til kombinationssættet, men i UK udgaven af el-diagrammet er det indikeret, at der åbenbart kan tilsluttes nogle ventiler på B6A og B7A.

Tager man så og 'krydser' DK og UK udgaverne af el-diagrammerne, så må man forvente at muligheden for styring af en el-patron forsvinder, da el-patronen på DK-diagrammet sidder på B6A !

Er der nogle der kan bekræfte mine antagelser angående udgangene B6A og B7A ??

... så langt så godt ... Nu antager jeg så, at udgang B6A og B7A benyttes til at styre motorventilerne i kombinationssættet ... hvordan 'fortæller' jeg nu styringen, at den IKKE skal bruge el-patron, men i stedet skal styre motorventilerne - og iøvrigt på det rigtige tidspunkt ?
Jeg kan ikke i manualen til styringen se noget menu-punkt der tager sig af motorventilerne i kombinationssættet !!
Er det her at ude-temperaturføleren skal benyttes ??


PT
Hej
kan du ikke ringe op til mig
96892632
så kan vi gå igennem alle dine spørgsmål.
idag er en skidt dag, men imorgen er jeg på pinden
mvh Jannich
250 m2 træhus med 2000l opvarmet ude SPA :-)
Pillefyr:
RTB 10kW
Solvarme:
300l solvarme tank 8x30 vakuum fanger.
Solcelle system:
40x280 WP + 2 x 3000 watt goodwe inverter.
Installeret aug. 2012
Online data: http://stokercloud.dk/dev/rtb.html
http://solarcloud.dk/jannich.html

Offline PT

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 15
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: VP-styring
« Svar #3 Dato: Okt 08, 2009, 18:35 »
Det lyder da rigtig fint ... jeg ringer i morgen ...

PT