Hej Søren
Det ligner skift fra VVB til drift, men metoden er den samme!
Det kan ikke forklares helt kort, men jeg kan prøve.
Antallet af parameter skal begrænses så det er nogenlunde muligt at styre fyret, derfor er der ikke parametre til alt, når ikke de er en nødvendighed eller en lækker funktion.
Så det der gøres for at kunne gøre det sikkert alle vegne uden at vide noget. (så som størrelse på VVB og dens aftag /2 eller 3 vejs ventil /aftag fra hus efter VVB)
Når der skiftes driftsform installeres I faktoren fra sidst fyret kørte denne driftsform (har fyret været lukket ned er den 0 og med sidste nye version er den =minimumsdrift).
Der reguleres samtidig med det samme på I og P faktoren dog med den indskydelse at fyret skruer bevistløst ned indtil det er konstateret at der er aftag (dvs temperaturen falder).
Så det som grafen ligner er at temperaturen er for høj, så fyret skruer ned. Da dit setpkt nåes (67 grader) begynder fyret at skrue op. i Tidsrummet kan i faktoren være faldet, på tidligere versioner, helt ned til 0. dvs at I faktoren faktisk skulle vokse med 10, før det ses på ydelsen. På nyeste versioner falder den ikke under 10, så her er ikke dette efterslæb.
Så der er tale om en funktion til at gøre skiftet så sikkert så muligt og uden risiko for at fyret lukker ned, uanset installationen.
På det indsatte billede ser det ud som om du starter på 70grader (3 grader over) og er lavest på 62grader, 5 grader under. Det er helt inden for det jeg oplever og er formentlig ikke noget problem nogen vegne. Dog kan det med gamle versioner hvor I falder til 0, hvilket mest sker i overgangsperioderne, hvor varme aftaget er meget lille, falder den med 12-13 grader, da fyret er langt tid om at skrue op igen. Men da vi her ikke mangler varme, er det heller ikke så vigtigt og der er rodet bod på det med de sidste nye opdateringer.
Det jeg feks har gjort er at hæve minimumsdriften i VVB (jeg har 2vejs ventil) til 40% om vinteren, da jeg ved at aftaget aldrig er under 40%. Om sommeren laver jeg 2 vejsen om til en 3 vejs og sænker derfor minimumsdriften i VVB til 30%.