Forfatter Emne: Kondens i skorstenen  (Læst 5451 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

3b

  • Gæst
Kondens i skorstenen
« Dato: Feb 07, 2018, 08:17 »
Kære alle.
Jeg har en del kondens i min skorsten. Desværre er det allerede et ældre anlæg jeg kørere med. En Woody med 6.15, ingen ilt-styring eller stoker cloud. På en et år gammel Blackstar kedel med semirens. Havde tidligere en Opop kedel, hvor jeg ikke oplevede problemer med kondens i skorstenen.
Det er især ved stille vejr at jeg oplever at det drypper ud af min skorsten. Har sørget for at der ikke er kondens som kommer ind i kedlen. Der er returventil og jeg har en returtemperatur på ca. 50 grader.
 
Mit fyr står i et uopvarmet tørt rum, der er trækstabilsator og jeg oplever ikke at der mangler træk i skorstenen. Jeg har forsøgt mig med at ændre korrektion ved de tre forskellige blæser indstillinger. Lav/mellem og høj. De står nu på hhv. 60% 80% og 90% hvilket er på grænsen til at det giver lidt sorte piller i aske, men stadig en pæn gråbrun aske og ingen røg.

Hvad kan jeg gøre yderligere?

Offline Exsmeden

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 7
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Kondens i skorstenen
« Svar #1 Dato: Feb 07, 2018, 08:23 »
Mojn.
Jeg har haft de samme problemer med de 2 anlæg jeg er supporter på.
Begge 2 er Woody 10 kw med v. 7 styring.
Jeg har fjernet semirens og problemet er løst.
M.v.h.
Exsmeden
Suporter på
1: Scotte Blackstar 10KW 110l combi Vvb Huset er på 180 m2
2: Woody Blackstar 10Kw 150l combi Vvb  Huset er på 240 m2
3: MCZ EGO Pilleovn

3b

  • Gæst
Sv: Kondens i skorstenen
« Svar #2 Dato: Feb 07, 2018, 08:35 »
Ok. Tak for svaret.
Det virker blot ikke rimeligt at pille det "højtbeskattede" semirens ud. Man skulle jo tro at de har regnet på det.

Jeg har indstillet således at jeg shunter varm røg inden sidste røgplade for at hæve temperaturen yderligere.

Hvad gør du med den plade der burde ligge over sidste og næstsidste kedelkammer?
Er det bare ud med alt?

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-178
  • Montør NBE
Sv: Kondens i skorstenen
« Svar #3 Dato: Feb 07, 2018, 08:37 »
Kære alle.
Jeg har en del kondens i min skorsten. Desværre er det allerede et ældre anlæg jeg kørere med. En Woody med 6.15, ingen ilt-styring eller stoker cloud. På en et år gammel Blackstar kedel med semirens. Havde tidligere en Opop kedel, hvor jeg ikke oplevede problemer med kondens i skorstenen.
Det er især ved stille vejr at jeg oplever at det drypper ud af min skorsten. Har sørget for at der ikke er kondens som kommer ind i kedlen. Der er returventil og jeg har en returtemperatur på ca. 50 grader.
 
Mit fyr står i et uopvarmet tørt rum, der er trækstabilsator og jeg oplever ikke at der mangler træk i skorstenen. Jeg har forsøgt mig med at ændre korrektion ved de tre forskellige blæser indstillinger. Lav/mellem og høj. De står nu på hhv. 60% 80% og 90% hvilket er på grænsen til at det giver lidt sorte piller i aske, men stadig en pæn gråbrun aske og ingen røg.

Hvad kan jeg gøre yderligere?

Din retur temperatur bør mindst være 55 gr på en kedel med semirens.
Er skruerne i klappen på semirensen skruet i bund ?
Måske kan isolering om røgrør hjælpe.
Ellers tag semirensen ud og lav en ny grundjustering. ( Se manualen for skorstensforhold )
( klappen fra semirensen lægges ind på plads i kedlen )
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Exsmeden

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 7
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Kondens i skorstenen
« Svar #4 Dato: Feb 07, 2018, 12:37 »
Ok. Tak for svaret.
Det virker blot ikke rimeligt at pille det "højtbeskattede" semirens ud. Man skulle jo tro at de har regnet på det.

Jeg har indstillet således at jeg shunter varm røg inden sidste røgplade for at hæve temperaturen yderligere.

Hvad gør du med den plade der burde ligge over sidste og næstsidste kedelkammer?
Er det bare ud med alt?

Jeg har brugt den plade der er med simirens
M.v.h.
Exsmeden
Suporter på
1: Scotte Blackstar 10KW 110l combi Vvb Huset er på 180 m2
2: Woody Blackstar 10Kw 150l combi Vvb  Huset er på 240 m2
3: MCZ EGO Pilleovn

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Kondens i skorstenen
« Svar #5 Dato: Feb 07, 2018, 16:15 »
Det korte af det lange er at din røg er for kold og derfor kondenserer den i skorstenen.

Så røgtemperatur skal op og du skal forebygge vand. og Jeg prøver lige at liste dem i den rækkefølge jeg ville bruge og nogen af dem er nævnt tidligere i tråden.

Er der hat på skorstenen (hvis røgen er på kant af for kold, kan den ikke også hive fugt fra regn med op)
Isoler røgrør
Åben bypass spjæld i kedel
Hæv kedeltemperatur (70 eller 75grader) og lad shunt temperaturen følge med (10 grader under kedel)
Sæt evt. noget varme på fyrrum
Afmonter semi rens

- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline ½mylund

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 563
  • Respekt optjent: +17/-6
  • Vil dit fyr ikke spille lad Hald det indstille
Sv: Kondens i skorstenen
« Svar #6 Dato: Feb 07, 2018, 16:26 »
Hej 3b

Denne manual passer til din kedel, læs side 4
http://www.nbe.dk/wp-content/uploads/2015/08/nbe-version-6.85.pdf

½mylund
½mylund
NBE Scotte 10 kw Blackstar BS 1016 ver. 6,85
Metalbestos Multi 50 130mm stålskorsten kompressorrens ,stokerkontrol ver. 3,50
160 m2 i 2 plan 160 L. vvb
Nilan comfort Top 300 ventilation
Års forbrug 5250 kg german pellets 6mm
½ godt isoleret hus

online data http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=haldmylund

3b

  • Gæst
Sv: Kondens i skorstenen
« Svar #7 Dato: Feb 07, 2018, 16:38 »
Tak for svar og gode råd.
Jeg har nu taget semirens ud, lidt af et nederlag, men det ser ud til at hjælpe.

Vil dog forsøge med semirens igen, når jeg får bedre tid. Her tænker jeg på at afprøve nogle af de andre gode råd jeg har fået bla. højere kedeltemperatur. Kører nu med 65 grader, hvilket giver mig mulighed for at sende godt 50 grader varmt vand retur som åbenbart ikke rækker til semirens.

Min skorsten er isoleret undtagen den del der sidder i fyrrummet, hvor jeg også har trækstabilisatoren siddende.
Jeg har monteret en turbovent på toppen af skorstenen, da jeg havde lidt problemer med én bestemt vindretning, der er således ikke noget problem med regn i toppen af skorstenen. Turbovent virker iøvrigt fint og sørger for næsten samme undertryk hele tiden og ikke noget med pludselige tilbageslag. Den kørere kun når det blæser og står stille når vinden er svag.

Offline ½mylund

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 563
  • Respekt optjent: +17/-6
  • Vil dit fyr ikke spille lad Hald det indstille
Sv: Kondens i skorstenen
« Svar #8 Dato: Feb 07, 2018, 21:12 »
Hej 3b

Mener du kan afmontere 1 eller 2 røgvender plader fra semirens, så har du da lidt effekt af semirens.

½mylund
½mylund
NBE Scotte 10 kw Blackstar BS 1016 ver. 6,85
Metalbestos Multi 50 130mm stålskorsten kompressorrens ,stokerkontrol ver. 3,50
160 m2 i 2 plan 160 L. vvb
Nilan comfort Top 300 ventilation
Års forbrug 5250 kg german pellets 6mm
½ godt isoleret hus

online data http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=haldmylund

3b

  • Gæst
Sv: Kondens i skorstenen
« Svar #9 Dato: Feb 07, 2018, 21:55 »
Tak igen.

Så kan semirens da vende tilbage lidt ad gangen  :)
Det kan være at en kombination af alle rådene kan få semirens helt tilbage.

Små skridt, en ting ad gangen og giv det god tid. Lidt har man da lært ved at have pillet fyr i snart ti år.

Offline scottedor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 738
  • Respekt optjent: +28/-4
Sv: Kondens i skorstenen
« Svar #10 Dato: Feb 08, 2018, 11:40 »
jeg ville foretrække at fjerne semirens fremfor at åbne spjældet i toppen man slipper for svineri når der skal rengøres
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline egmadsen

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 84
  • Respekt optjent: +6/-2
Sv: Kondens i skorstenen
« Svar #11 Dato: Feb 08, 2018, 19:52 »
Jeg har fjernet mit for længe siden og det har hævet røgtemperaturen med ca 10 grader.  Og som Scottedor skriver er man fri for  svineriet når man skal have op og rense den  :)

3b

  • Gæst
Sv: Kondens i skorstenen
« Svar #12 Dato: Feb 09, 2018, 17:40 »
Jeg har taget semirens ud, hvilket straks hævede røgtemperaturen så meget at kondensproblemet straks forduftede.
Alt ser nu fint ud, men om der bruges lidt flere piller kan jeg ikke sige noget om.
Det vigtigste er også at det kører og at aske og kedel ser fin ud med de rigtige farver.

Rigtig god weekend

Offline scottedor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 738
  • Respekt optjent: +28/-4
Sv: Kondens i skorstenen
« Svar #13 Dato: Feb 09, 2018, 22:10 »
jeg tror ikke du bruger flere piller, du skulle jo have hævet din skorstenetemp. om du hæver den ved at fjerne semirens eller du skal åbne spjældet kommer an på et, semirens  renser kun sig selv, den renser intet i kedlen, det er lavet  for at få anlægget godkendt,så det er egentlig en røgkøler det kan køre når forholdne er optimale
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat