Forfatter Emne: Sommerdrifts periode  (Læst 6573 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vitus

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Sommerdrifts periode
« Dato: Feb 21, 2018, 23:41 »
Hejsa,

Jeg flyttede for 6 måneder siden ind i et hus med et Biomax 16, men er stadig grøn når det kommer til fyring og optimering af forbruget.

Pillefyret kørte sommerdrift da jeg overtog huset, men da det blev serviceret slog fagmanden sommerdriften fra. Det har fået forbruget til at stige meget (en kold vinter har selvfølgelig ikke hjulpet). Jeg vil derfor gerne hurtigst muligt tilbage på sommerdriften igen, men har uden held fundet en tommelfingerregel på hvornår man skal/kan benytte sig af sommerdrift, og hvornår man helst skal undgå det.

Mit pillefyr varmer min VVB op, har en kedeltemperatur på 63 grader og varmer et ældre, ikke hulmursisoleret hus på 136kvm i 2 etager op.
Jeg bor alene, så udover varmen til huset, er vandforbruget ikke ret højt.

Er der nogen der kan give en hurtig guide for Do's and Don'ts når det kommer til sommerdrift?
Om jeg kan køre med det i koldere perioder?
 - Hvis ikke, hvilke måneder vil I anbefale jeg kan?

Mvh
Alexander

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Sommerdrifts periode
« Svar #1 Dato: Feb 22, 2018, 06:20 »
Hej Alexander,

Sommerdrift kan være mange ting, men jeg mener at på en Biomax betyder sommerdrift at man kan indstille et antal perioder på døgnet hvor fyret kører, i stedet for at det kører hele tiden.
På NBE fyr ville man kalde det "ur-drift", for på et NBE fyr kan man indstille fyret til kun at køre når VVB'en har behov for at blive varmet op, og den mulighed mener jeg ikke man har på en Biomax.
NBE fyr kan også indstilles til at stoppe driften når udetemperaturen er over en vis grænse, dog sådan at opvarmning af VVB stadig kan køre, det mener jeg heller ikke at en Biomax kan.

Ideen med at fyret kun kører i udvalgte tidsperioder på døgnet er grundlæggende god nok, så længe man hele tiden justerer tidsperioderne til det aktuelle behov.
Det kunne f.eks. være:
I vintermåneder = hele døgnet
Starten af forår 04:00-10:00 og 14:00-23:00
Slutning af forår 04:00-08:00 og 17:00-23:00
Sommer 05:00-07:00 og 21:00-23:00 (primært for at varme VVB op)
Starten af efterår 04:00-08:00 og 17:00-23:00
Slutningen af efterår 04:00-10:00 og 14:00-23:00
Vinter igen...
...men det er selvfølgelig helt individuelt efter hus og varmebehov.

Hvis du vil vide hvprnår det bliver varmt og koldt, må du tale med vejrguderne eller deres "tjenere" (meteorologerne)  ;D ;D ;D

Hilsen
Michael


Hejsa,

Jeg flyttede for 6 måneder siden ind i et hus med et Biomax 16, men er stadig grøn når det kommer til fyring og optimering af forbruget.

Pillefyret kørte sommerdrift da jeg overtog huset, men da det blev serviceret slog fagmanden sommerdriften fra. Det har fået forbruget til at stige meget (en kold vinter har selvfølgelig ikke hjulpet). Jeg vil derfor gerne hurtigst muligt tilbage på sommerdriften igen, men har uden held fundet en tommelfingerregel på hvornår man skal/kan benytte sig af sommerdrift, og hvornår man helst skal undgå det.

Mit pillefyr varmer min VVB op, har en kedeltemperatur på 63 grader og varmer et ældre, ikke hulmursisoleret hus på 136kvm i 2 etager op.
Jeg bor alene, så udover varmen til huset, er vandforbruget ikke ret højt.

Er der nogen der kan give en hurtig guide for Do's and Don'ts når det kommer til sommerdrift?
Om jeg kan køre med det i koldere perioder?
 - Hvis ikke, hvilke måneder vil I anbefale jeg kan?

Mvh
Alexander
« Senest Redigeret: Feb 22, 2018, 06:27 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Vitus

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Sommerdrifts periode
« Svar #2 Dato: Feb 22, 2018, 19:05 »
Tak skal du have Michael,

Mit Biomax 16 regulerer driftprocent (ydelse) i forhold til kernetemperaturen som jeg har sat til 63 grader +/- 5 grader. Hvilket jeg kan læse mig frem til skulle være "normen", og at man helst ikke skal under de 60 grader pga. bakteriedannelse, syre mv.

Du har ganske rigtigt ret i, at jeg kun kan lave driftsintervaller på mit Biomax, og det derfor er et spørgsmål om try and error til at finde ens behov, men det kunne jo være der var nogle tommelfingerregler omkring "sommerdrift".

Du nævner sæsoner som et udgangspunkt, men har du eventuelt andre fif til at finde sin så tæt på optimale drift som muligt?
Er der andre ting jeg skal være opmærksom på, når jeg fifler lidt rundt med de aktive timer?

Mvh
Alexander

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Sommerdrifts periode
« Svar #3 Dato: Feb 22, 2018, 20:53 »
Hej Alexander,

Altså reelt er det ikke sæsoner der afgør drift interval men derimod udetemperaturen og evt. blæst, samt hvornår der er nogle hjemme og hvornår der bruges varmt vand.

Hilsen
Michael

Tak skal du have Michael,

Mit Biomax 16 regulerer driftprocent (ydelse) i forhold til kernetemperaturen som jeg har sat til 63 grader +/- 5 grader. Hvilket jeg kan læse mig frem til skulle være "normen", og at man helst ikke skal under de 60 grader pga. bakteriedannelse, syre mv.

Du har ganske rigtigt ret i, at jeg kun kan lave driftsintervaller på mit Biomax, og det derfor er et spørgsmål om try and error til at finde ens behov, men det kunne jo være der var nogle tommelfingerregler omkring "sommerdrift".

Du nævner sæsoner som et udgangspunkt, men har du eventuelt andre fif til at finde sin så tæt på optimale drift som muligt?
Er der andre ting jeg skal være opmærksom på, når jeg fifler lidt rundt med de aktive timer?

Mvh
Alexander
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html