Forfatter Emne: Kompressor rens  (Læst 5341 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dixie

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 9
  • Respekt optjent: +0/-0
Kompressor rens
« Dato: Mar 09, 2018, 17:18 »
Hej  Jeg har en black star med en Scotte 16kW brænder.

Min V7 styring holdt op med at virke, og jeg har fået fat i en V10 styring..

Kører fint men jeg kan ikke få kompressorrens til at virke.
Kompressorrens virker ved stop ( f.eks. når temp er opnået ). Men giver blot to superkorte "nys"

Ventil er koblet til udgang L7.. Som sagt blæser den (kort) ved stop. OG den blæser når jeg trykker på ventil L7 i manuel udgange.

Men under rens har jeg kodet den til at blæse 4 sekunder, efter 50kg piller.
Og ophør af pille tilføring 300 sekunder før rens.
Dette sæt op virkede fint med min V7 styring..

Skal programmet "aktiveres" på en eller anden måde??

Under manuelle udgange står der ved udgang L7 "OFF". Men den åbner fint når jeg trykker på den.

HVAD gør jeg forkert.. Anlægget er IKKE koblet på stoker cloud!!

Mvh Ole

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Kompressor rens
« Svar #1 Dato: Mar 09, 2018, 19:02 »
Hej,

Jeg mener at udgangen du skal bruge er "Udgang kompressor", der burde egentlig stå "Kompressorrens af herd"
De to udgange "Udgang kedel ventil 1" og "Udgang kedel ventil 2" bruges når man har deciderede renseventiler til kedelfladerne, som f.eks. i en RTB.

Hilsen
Michael

Hej  Jeg har en black star med en Scotte 16kW brænder.

Min V7 styring holdt op med at virke, og jeg har fået fat i en V10 styring..

Kører fint men jeg kan ikke få kompressorrens til at virke.
Kompressorrens virker ved stop ( f.eks. når temp er opnået ). Men giver blot to superkorte "nys"

Ventil er koblet til udgang L7.. Som sagt blæser den (kort) ved stop. OG den blæser når jeg trykker på ventil L7 i manuel udgange.

Men under rens har jeg kodet den til at blæse 4 sekunder, efter 50kg piller.
Og ophør af pille tilføring 300 sekunder før rens.
Dette sæt op virkede fint med min V7 styring..

Skal programmet "aktiveres" på en eller anden måde??

Under manuelle udgange står der ved udgang L7 "OFF". Men den åbner fint når jeg trykker på den.

HVAD gør jeg forkert.. Anlægget er IKKE koblet på stoker cloud!!

Mvh Ole
« Senest Redigeret: Mar 09, 2018, 19:03 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Dixie

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 9
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Kompressor rens
« Svar #2 Dato: Mar 09, 2018, 19:33 »
Jeg vil forsøge at skifte til "udgang kompressor".. Lyder ikke usansynligt  :-)

Men med teksten "udgang kompressor" troede jeg at det var hvis man bruger en lille kompressor som kun kører når der er brug for luft :-)

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Kompressor rens
« Svar #3 Dato: Mar 09, 2018, 23:45 »
Jeps, det forstår jeg godt, men sådan er det altså ikke  ;)

Jeg vil forsøge at skifte til "udgang kompressor".. Lyder ikke usansynligt  :-)

Men med teksten "udgang kompressor" troede jeg at det var hvis man bruger en lille kompressor som kun kører når der er brug for luft :-)
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline ole.stevelt

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 57
  • Respekt optjent: +4/-0
  • Pens. læge og telegrafist (- ..- ... ..-)
Sv: Kompressor rens
« Svar #4 Dato: Mar 10, 2018, 05:25 »
Jeg har samme fyr og styring. Ja, Du skal bruge L6 på printet (Se manual http://www.nbe.dk/wp-content/uploads/2015/08/manual-v7-og-v10-dec-2014.pdf)
Man kan også bruge udgangen til kompressorrens på motorprintet (12 polede stik)
Mine tal i styringen til rens er:
http://stokercloud.dk/dev/showgraph.php?mac=ole.stevelt
Instal.: 10-20 KW Woody Den gamle) ,star 20, silo 3 tons; Styr. v10, iltstyring

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +75/-5
Sv: Kompressor rens
« Svar #5 Dato: Mar 10, 2018, 19:32 »
Jeg er ret sikker på at L5-10 er valgfri, så L7 er fin. Dog hvis, der er monteret 12 polet stik er L6 nok ført ned på brænder printet og så giver det god menig at bruge det, men ikke noget krav.

Og ville så ikke bruge ole's indstillinger.

Der blæses for meget varme op gennem skorstenen med den korte tid og høje blæs.

De 300 sekunder passer bedre (jeg ville dog vælge 360-400) og blæs på omkring det samme som ved 50% ydelse.
Så brændes alle piller af stille og roligt og varme optages af kedelvandet.


Det sidste nye på en V13 er at der køres med det blæs hvor kedlen var på tidspunktet for nedlukning. Det er smart, for så behøves man ikke den pæne middelværdi, som jeg foreslår og så kan tiden nok afkortes lidt. Fremtidigt bliver måske at den skruer ned til halv blæs når halvdelen af tiden er gået.
« Senest Redigeret: Mar 10, 2018, 19:35 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline niels123

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 226
  • Respekt optjent: +4/-3
Sv: Kompressor rens
« Svar #6 Dato: Mar 10, 2018, 21:09 »
Hej

Jeg kører samme som Ole med 180sek og har prøvet med 400 da jeg troede de 180 var problemet med piller i asken på et tidspunkt, men det var det ikke og jeg ændrede tilbage.
Det der kan være ulempen med for langt pille stop er at en mindre kedel eks min RTB 10 som i spidsbelastningsperioder brænder op mod 50 kg i døgnet, er for lang tid om at komme op i temp efter rens fordi vandet falder en del i temp under kedelrens, da pumpen jo stadig kører.
Det jeg mener er at i det tilfælde er 3-4 min ekstra til pille stop meget fordi at fyret ligger på 90% ydelse døgnet rundt ved stærk blæst og -8, så det er jo bare med at få startet op hurtigst muligt igen.
Men bare en sidebemærkning.  ;D
RTB 10 kw version 7.0674 incl ilt sonde. 230m2
9000 kg pr år

https://stokercloud.dk/v3/#/niels123/main-page

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: Kompressor rens
« Svar #7 Dato: Mar 11, 2018, 08:35 »
Jeg kan kun tilslutte mig niels123.
Hos mig kan det tage flere timer at hente det tabte temperatur efter kompressorens, når det er så koldt som det har været den sidste tid. Især østen vinden er hård ved mit gamle hus, som tydeligt kan mærkes i huset.
Så det gælder om at finde det der passer bedst til ens eget behov, og stadig får renset bedst muligt.
Evt. tøm askeskuffen inden hver rens og se hvordan det ser ud med forskellige indstillinger. Tjek også herden efter hver rens, indtil du er kommet frem til den bedste indstilling.
Der kan jo herudover også være ret stor forskel fra pille til pille, hvordan rense indstillingerne skal være, så det er ikke altid let at sammenligne med andre.
« Senest Redigeret: Mar 11, 2018, 08:41 af stenstrup »
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +75/-5
Sv: Kompressor rens
« Svar #8 Dato: Mar 12, 2018, 16:10 »
Jeg kan sagtens forstå argumentationen, men det bliver jo ikke meget bedre at hælde varmen op gennem skorstenen!

Hvis fyret kører 100% og man som Ole så hæver blæs fra 28 (blæs ved 100%) til 50, så brændes pillerne af i en fart. Men røggastabet stiger formentlig til det 4 dobbelte.
Så hvis røgastabet er 10% er vi hurtigt oppe på 40%. Endvidere risikere man at blæse pillerne af herden, og så falder brændværdien og røggastabet stiger yderligere.

Så hvis man vil lukke/genstarte hurtigt, må øvelsen være at køre fyret på 100% og så forsætte med blæs som ved 100% og se hvornår pillerne er næsten væk.
Kortere tid end dette, evt. ved højere blæs, vil jeg postulere alene er for ens egen stress faktor og for gråspurvene skyld, man vil ikke opnå flere kWh fra fyret.


Og når så alt det er sagt, er det jo rigtig fint ar forklare hvorfor man gør som man gør. Det gjorde jeg i min argumentation til hvorfor jeg ikke ville bruge oles tal og allerede der kan Dixie selv, udfra min beskrivelse vælge at bruge Oles tal, hvis han har jeres problem med fyr der har svært ved at følge med. Han kan også vælge at nøjes med at gøre det, når det er koldt, igen fordi han forstår hvorfor.
Så jeg siger ikke at min beskrivelse er eneste rigtige og andres tal er forkerte, for der er mange sandheder. Man uden forklaring kan man altså ramme helt galt med andres tal og jeg vil menes Oles tal er helt gale i alle fyr.
Vælger man min beskrivelse som ovenfor med blæs som ved 100% tror jeg ikke det er optimalt i 80% af alle fyr, og 90% af alle fyr hvis man ser det over hele året.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +75/-5
Sv: Kompressor rens
« Svar #9 Dato: Mar 12, 2018, 16:28 »
Jeg kan kun tilslutte mig niels123.
Hos mig kan det tage flere timer at hente det tabte temperatur efter kompressorens, når det er så koldt som det har været den sidste tid. Især østen vinden er hård ved mit gamle hus, som tydeligt kan mærkes i huset.
Så det gælder om at finde det der passer bedst til ens eget behov, og stadig får renset bedst muligt.
Evt. tøm askeskuffen inden hver rens og se hvordan det ser ud med forskellige indstillinger. Tjek også herden efter hver rens, indtil du er kommet frem til den bedste indstilling.
Der kan jo herudover også være ret stor forskel fra pille til pille, hvordan rense indstillingerne skal være, så det er ikke altid let at sammenligne med andre.

Hej Stenstrup

Kiggede lige på dine grafer og kan se at det også nu er langt tid om at komme op i fart efter rens, selvom det ikke er specielt koldt. Lige nu har det ikke noget med faldet i kedeltemperatur at gøre at det tager lang tid, men derimod opstart PI.

Jeg har ikke styr på versionerne til V10 styringerne, men til V7 kom der en opdatering 7.0667 som jo er en senere end din og her var der en begrænsning af minimum på I faktoren til 10%. Jeg siger det fordi, det det hjælper lidt på opstarts PI som altså ikke er optimal for fyr der ska op og ramme driftprocenter højere end ca 60%. Her hjælper denne begrænsning til en lidt hurtigere opbygning af ydelse.
Så en opgradering kunne hjælpe lidt på dette.

Det samme gør høje PI faktorer, overgangen mellem opstarts PI og almindelig PI, bliver blødere og I derfor får lettere ved at få den nødvendig driftprocent.

Og @niels123, du har samme problemer med opstart, men er på V7.0667, men her ville jeg tilskrive det din lave I faktor, der gør overgangen fra opstart til almindelig PI langvarig. 
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: Kompressor rens
« Svar #10 Dato: Mar 12, 2018, 17:16 »
Hjemmeteori: tak for du endnu en gang lige lurede på mine grafer. Ja problemet er netop opstarts PI. Eller rettere overgangen fra opstarts PI til ens egne PI. Netop derfor tænker jeg også at vi er nogle der har valgt at gøre som vi gør, med hensyn til kompressorens. Så kan det jo ændres løbende, som ude temperaturen stiger og der ikke er lige så meget behov for varmen, og det derfor ikke kan mærkes om der renses i længere tid. Og så er det jo præcis som du skriver med andres tal/værdier. De kan ikke nødvendigvis bruges af andre, selvom fyret er det samme, omend 80-90 % måske kører med samme indstilling for f.eks kompressorens.
Det kunne måske imødekommes hvis fyret kunne  hæve kedeltemperaturen lidt, inden rens? Måske et nyt ønske?

Jeg ved ikke om der findes en nyere version end den jeg kører med, men det går jeg ikke ud fra, da der ikke er nogle opdateringer tilgængelige. Jeg kan slet ikke finde min version, hvis ikke det er der hvor der står 13.0996?
« Senest Redigeret: Mar 12, 2018, 18:44 af stenstrup »
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline niels123

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 226
  • Respekt optjent: +4/-3
Sv: Kompressor rens
« Svar #11 Dato: Mar 12, 2018, 17:24 »
Hej Hjemmeteori.
Jeg indstillede min PI ud fra anbefalinger i MHES instruktion da jeg på et tidspunkt havde sorte piller i asken, hvad mener du da er den rette indstilling?

Mvh Niels
RTB 10 kw version 7.0674 incl ilt sonde. 230m2
9000 kg pr år

https://stokercloud.dk/v3/#/niels123/main-page

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +75/-5
Sv: Kompressor rens
« Svar #12 Dato: Mar 12, 2018, 18:23 »
Hej Hjemmeteori.
Jeg indstillede min PI ud fra anbefalinger i MHES instruktion da jeg på et tidspunkt havde sorte piller i asken, hvad mener du da er den rette indstilling?

Mvh Niels

Hej Niels

Jeg kiggede ikke på dine PI tal ud fra om de var rigtige eller forkerte og de kan sagtens være fine i din installation. Jeg kiggede alene ud fra problemer omkring opstart.
Problemet ved opstart er at at man egentlig har opstarts PI, fordi det er en "unormalt" regulerings situation. Det man er lidt bange for, er at med normal PI og et fyr der er langt fra setpkt, kan I faktoren blive farlig høj og resultere i overtemperatur så fyret skyder alt for højt og i bedste fald lukker ned og i værste fald tager overkogssikringen.
Problemet er så, når fyret har behov for en meget høj I faktor, som du feks. skriver 90%, gør den indbyggede bremse i opstarst PI at fyret kan være timer om at nå setpkt og få I faktoren op.

Det hjælper at hæve PI, da det letter overgangen fra opstart. Teoretisk, kunne du bare fordoble begge tal, men min erfaring er at I skal have lidt mere når tallene bliver høje. Og hos dig er I "lav" og P "høj". Normalt siger jeg 1/10 I af P som udgangspunkt og kommer P over 1,5 skal I have lidt mere. (min egen erfaring og huskeregel). Dette går dine tal noget i mod, så hvis det virker, er jeg måske ikke den rette at spørge.

- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +75/-5
Sv: Kompressor rens
« Svar #13 Dato: Mar 12, 2018, 19:01 »
Hjemmeteori: tak for du endnu en gang lige lurede på mine grafer. Ja problemet er netop opstarts PI. Eller rettere overgangen fra opstarts PI til ens egne PI. Netop derfor tænker jeg også at vi er nogle der har valgt at gøre som vi gør, med hensyn til kompressorens. Så kan det jo ændres løbende, som ude temperaturen stiger og der ikke er lige så meget behov for varmen, og det derfor ikke kan mærkes om der renses i længere tid. Og så er det jo præcis som du skriver med andres tal/værdier. De kan ikke nødvendigvis bruges af andre, selvom fyret er det samme, omend 80-90 % måske kører med samme indstilling for f.eks kompressorens.
Det kunne måske imødekommes hvis fyret kunne  hæve kedeltemperaturen lidt, inden rens? Måske et nyt ønske?

Jeg ved ikke om der findes en nyere version end den jeg kører med, men det går jeg ikke ud fra, da der ikke er nogle opdateringer tilgængelige. Jeg kan slet ikke finde min version, hvis ikke det er der hvor der står 13.0996?

Nej det tror jeg er at skyde over målet med temperaturer der ændres inden rens, fyret skal bare ikke bruge opstarts PI efter kompressorens, hvis det går direkte i drift.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline niels123

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 226
  • Respekt optjent: +4/-3
Sv: Kompressor rens
« Svar #14 Dato: Mar 12, 2018, 19:02 »
Hej Sophus
Mener du under menu avanceret o2 da der jo er P og i flere steder ?
RTB 10 kw version 7.0674 incl ilt sonde. 230m2
9000 kg pr år

https://stokercloud.dk/v3/#/niels123/main-page