Forfatter Emne: Holder ikke temperaturen  (Læst 3893 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-286
Holder ikke temperaturen
« Dato: Mar 12, 2018, 16:28 »
Hej

Jeg oplever at mit nye fyr ikke kommer på setpunkt temperaturen selvom det ikke ikke yder noget der ligner maks.

Har ikke pillet ved P&I led hverken i norm, drift eller VVB drift, og problematikken er den samme.

Mit varme system er ren gulvvarme og dermed er belastningen rimelige ens, eller varmebehovet forandres meget langsomt. 

Så kommer de 2 syndere.

Når ventilations varme fladen kobler ind stiger flowet med ca. 100-150L/m
Returen fra denne varmeflade, der er på 4Kw 80/30 er forsynet med en returtermostat til ca. 35 grader. Ydensen/forbruget er således 3,5Kw

Så skulle "man" tro fyret gassede op i en fart, men nej, i stedet falder kedeltemperaturen til 55-65 grader og fyret yder måske 2Kw mere end før fladen koblede ind.
Dermed falder ydelsen så på varmefladen til 3Kw og når det er hård frost er det ikke nok så den falder ud på frost sikringen.

Det samme er tilfældet når VVBèn kobler ind, her falder temperaturen på kedlen også i steder for det skruer tilsvarende op.

Umiddelbart ville jeg "bare" give den noget på P ledet, men med min baggrund beskrevet nedenfor vil jeg gerne have forståelsen af hvilke parametre fyret styre udfra?

og meget gerne nogle forslag til indstilling.


Faldet i kedeltemperaturen kan også give et vist "selvsving" men retur termostaten når forsyningen ikke er "stiv" som det ville hedde i elvardenen når "man" har spændingsdyk som er det nærmeste jeg kan komme i tanke om det ligner .
« Senest Redigeret: Mar 12, 2018, 16:30 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Holder ikke temperaturen
« Svar #1 Dato: Mar 12, 2018, 17:17 »
Når jeg kigger dine grafer ser jeg på ingen måde et jævnt aftag, så de skulle du måske efterforske.

Kan både være din ventilationsvarmeflade jeg ser (ved ikke hvad det er), men kunne også være din gulvarme der står lidt højt på shunten og derfor lukker poå telestaterne

Men når det er sagt tror jeg problemet der din lave I. Jeg vil skyde på at du skal op, mellem 0,22 og 0,3. Ydelsen fra denne kan jo hænge meget længe når du som hos dig har driftsprocenter der skal ændres med op til 50% på 5-15 minutter.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Holder ikke temperaturen
« Svar #2 Dato: Mar 12, 2018, 18:34 »

Så kommer de 2 syndere.

Når ventilations varme fladen kobler ind stiger flowet med ca. 100-150L/m
Returen fra denne varmeflade, der er på 4Kw 80/30 er forsynet med en returtermostat til ca. 35 grader. Ydensen/forbruget er således 3,5Kw

Vil lige rette dig her! hvis, retur ventilen vitterlig begrænser flowet for at holde returen på 35, er aftaget større en 4kW og ikke mindre. Du skal skrue den ned på under 30, før returventilen begrænser ydelsen.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Holder ikke temperaturen
« Svar #3 Dato: Mar 12, 2018, 18:37 »
Det samme er tilfældet når VVBèn kobler ind, her falder temperaturen på kedlen også i steder for det skruer tilsvarende op.


Omkring dette har Mhes og jeg haft nogle fine debatter her i forum om hvordan dette virker. Se om du kan finde det, for dette vil fint forklare hvorfor styringen gør som den gør!
« Senest Redigeret: Mar 12, 2018, 18:38 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-286
Sv: Holder ikke temperaturen
« Svar #4 Dato: Mar 12, 2018, 20:59 »
Når jeg kigger dine grafer ser jeg på ingen måde et jævnt aftag, så de skulle du måske efterforske.

Jeg er helt med på hvad du mener, når jeg ikke er i huset er ventilationen slukket, så er det gulvvarmen der aftrækker rimeligt jævn, ville jeg mene.
Det er lige den firnurlighed ved systemet at gulvvarmen er skilt fra resten med en veksler. Dette fordi anlægget engang var åben ekspansion og det var komplet umuligt at holde varme på gulvvarmen i overetagen.
Det er reguleret med en føler på gulvvarme fremløbet der regulere på en radiatorventil på retur fra veksleren.
Den flowmåler der er på systemt sidder på fremløbet fra fyrrummet, udenfor kedelshunten og måler altså direkte på det flow der er til huset.
[/quote]
 
Kan både være din ventilationsvarmeflade jeg ser (ved ikke hvad det er), men kunne også være din gulvarme der står lidt højt på shunten og derfor lukker poå telestaterne

Gulvvarmen er reguleret som beskrevet, den er on/off styret af elektriske telestater og fremløbet er på 36 grader. 37 i hård frost,


Men når det er sagt tror jeg problemet der din lave I. Jeg vil skyde på at du skal op, mellem 0,22 og 0,3. Ydelsen fra denne kan jo hænge meget længe når du som hos dig har driftsprocenter der skal ændres med op til 50% på 5-15 minutter.

Det er omkring 15 år siden jeg læste om P&I led og det der er værre, så jeg husker ikke alverden men nu kender jeg jo ikke de bagvedliggende forudsætninger og algoritmer bag styringen, så jeg tænkte bare den skulle have lidt mere gas men er efterhånden også blevet så klog jeg ikke bare piller løs og forsøger at opfinde den dybe tallerken.
Der er ikke pillet i stadardværdierne, altså de 0,1
Hvis jeg kigger lidt på både almindelig drift og VVB drift med dine tal i mente og det at VVB drift heller ikke kan fælge med kan

Almindelig drift P=3 I=0,26
VVB drift P=5,5 I=0,3

Være bud på en mere "hissig" regulering?Velvidende "man" nu nok kun bør justere på et punkt af gangen.


Så kommer de 2 syndere.

Når ventilations varme fladen kobler ind stiger flowet med ca. 100-150L/m
Returen fra denne varmeflade, der er på 4Kw 80/30 er forsynet med en returtermostat til ca. 35 grader. Ydensen/forbruget er således 3,5Kw

Vil lige rette dig her! hvis, retur ventilen vitterlig begrænser flowet for at holde returen på 35, er aftaget større en 4kW og ikke mindre. Du skal skrue den ned på under 30, før returventilen begrænser ydelsen.

Returen fra varmefladen er varierende. Hvis varmefladen får 70 grader, returen er 35 og der er et flow på 100L/t vil jeg nu mene at aftaget er 3,5Kw(t)

Data på varmefladen siger 4Kw 80/30 som jeg husker det, men jeg har jo "kun" 70 på kedlen, derfor ikke "knivskarpt"

Det system kan gå noget i swing når ventilationen starter op, så falder kedeltemperaturen mens varmefladen kalder på varme. Så lukker returventilen jo mere op indtil der jo så er så åbent returen bliver "for varm" så det lukkes ned igen.
Jeg kan ikke holde temperaturen på varmefladen hvis fremløbet ryger for langt ned, anlægstrykket falder eller pumpen /25/60) ikke køre "Fast tryk, høj indstilling"


Det samme er tilfældet når VVBèn kobler ind, her falder temperaturen på kedlen også i steder for det skruer tilsvarende op.


Omkring dette har Mhes og jeg haft nogle fine debatter her i forum om hvordan dette virker. Se om du kan finde det, for dette vil fint forklare hvorfor styringen gør som den gør!

Det er jo netop det jeg gerne vil vide/forstå, hvorfor styringen "tillader" at temperaturen falder til 55grader ved VVB drift og alligevel kun yder 5,5Kw Det er netop det min varmeflade ikke kan håndtere f.eks.
« Senest Redigeret: Mar 12, 2018, 21:12 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Holder ikke temperaturen
« Svar #5 Dato: Mar 13, 2018, 07:44 »
100l/t*35grader=4,1kWh så hvis du vil ned på 3,5 skal du sænke temperaturen, så falder flowet.

Vedrørende PI, er som jeg skrev at dine tal måske er fine!, så hvis du vil hæve dem, ville jeg hæve I indtil fyret går i selsving og så give P +0,5 herfra. Så kan du afgøre om det er nok, ellers fortsætter du med at hæve i igen.

Kort fortalt omkring skift fra VVB til drift og omvendt.
Fyret indsætter I ydelsen fra sidst fyret kørte denne driftform. samtidigt sænkes ydelsen indtil der er konstateret aftag i installationen og først herefter begynder fyret at regulere.
Har der været lukket ned (feks. kompressorens) har driftsformen ikke været i brug og så indsættes der ikke noget, dvs. ydelsen skal bygges op på ny.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-286
Sv: Holder ikke temperaturen
« Svar #6 Dato: Mar 13, 2018, 08:45 »
Jeg prøvede lige at ændre til de værdier jeg kunne sjusse mig til.

Det holdt så 5 minutter, så skød fyret vildt over, så nu er det små justeringer på I ledet og kun det i første omgang.

Jeg ser stadigt ikke den store sammenhæng i reguleringen, så jeg må nok acceptere jeg ikke kan regne mig frem til indstillingerne men må forsøge.

Jeg er glad for at pille i det for det minder mig om hvorfor jeg (også) forlod den branche. 

Min indstilling til den slags er kort og kontant, lortet skal bare virke og det irretere mig grænseløst når det ikke gør eller er afhængigt af "tilfældigheder"
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Holder ikke temperaturen
« Svar #7 Dato: Mar 13, 2018, 08:52 »
Jeg prøvede lige at ændre til de værdier jeg kunne sjusse mig til.

Det holdt så 5 minutter, så skød fyret vildt over, så nu er det små justeringer på I ledet og kun det i første omgang.

Jeg ser stadigt ikke den store sammenhæng i reguleringen, så jeg må nok acceptere jeg ikke kan regne mig frem til indstillingerne men må forsøge.

Jeg er glad for at pille i det for det minder mig om hvorfor jeg (også) forlod den branche. 

Min indstilling til den slags er kort og kontant, lortet skal bare virke og det irretere mig grænseløst når det ikke gør eller er afhængigt af "tilfældigheder"

Jeg forstår ikke den sidste linie - eller i hvert fald ikke hvad lort er og hvilke tilfældigheder
« Senest Redigeret: Mar 13, 2018, 08:55 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Holder ikke temperaturen
« Svar #8 Dato: Mar 13, 2018, 09:08 »
Problemet med en statisk PI er jo at miljøet ikke er ens i forskellige installationer.
Til at starte med tror jeg også at de var statiske på NBE fyr (jeg kunne i hvert fald til at starte med ikke stille på VVB).
Så lavede man programmer så man kunne se grafer over ydelse og temperatur og så kom behovet for at kunne stille PI.

For kort at forklare behovet for at indstille kan vi jo sammenligne dit fyr og installation med mit fyr.

Du har en varmekilde som bruger 4,1kW fra det ene øjeblik til det næste (faktisk mer, indtil den er varmet op).
Dvs. at dit fyr skal hæve ydelsen med 41%, da det er en 10kW kedel.
Min kedel er 30kW og skal derfor hæve ydelsen med 13,7%. Hvis offsettet på kedlen bliver det samme kan mine PI tal altså være en 1/3 af dine for at hente offset'et lige så hurtigt som din kedel.
Derfor kan justerbar PI være at foretrække. Har man ikke grafer, kan man jo være lykkeligt uvidende om problemet, hvis der er et!
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Holder ikke temperaturen
« Svar #9 Dato: Mar 13, 2018, 10:12 »
Når alt det er sagt, mener jeg ikke fyret er problemet hos dig, men installationen. Dit aftag er sygt ujævnt og du ved ikke helt hvad der gør hvad. Om det er pumpen eller returventiler der driller.

Noget af det, kan du sikkert korrigere i fyret, men reelt set er det dit aftag der driller.

Jeg kan at din varmeflade kører ca. halvdelen af tiden. Om det så er en termostat der lukker eller det er fordi du er i huset ved jeg ikke. Men hvis det er en ventil, kunne en løsning jo være at sænke flowet i varmefladen så det passer til behovet. Så hvis du sænker flowet så den kun er 2,2kW ville den køre 90% af tiden, istedet for som nu, hvor den farer op og ned i halvdelen af tiden.

Din gulvarme, hjælper jo heller ikke på at udjævne et temperatur fald som en radiator installation ville gøre. Dette da en radiator måler på rumtemperaturen og gulvarmen måler på shunttemperaturen. Falder temperaturen i fremløbet, hæver gulvvarmen bare flowet så aftaget bliver det samme. Radiatoren afventer lige at ydelsen er faldet og temperaturen derfor falder i rummet og først her skruer den op.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-286
Sv: Holder ikke temperaturen
« Svar #10 Dato: Mar 13, 2018, 10:48 »
Jeg prøvede lige at ændre til de værdier jeg kunne sjusse mig til.

Det holdt så 5 minutter, så skød fyret vildt over, så nu er det små justeringer på I ledet og kun det i første omgang.

Jeg ser stadigt ikke den store sammenhæng i reguleringen, så jeg må nok acceptere jeg ikke kan regne mig frem til indstillingerne men må forsøge.

Jeg er glad for at pille i det for det minder mig om hvorfor jeg (også) forlod den branche. 

Min indstilling til den slags er kort og kontant, lortet skal bare virke og det irretere mig grænseløst når det ikke gør eller er afhængigt af "tilfældigheder"

Jeg forstår ikke den sidste linie - eller i hvert fald ikke hvad lort er og hvilke tilfældigheder


Hej igen, jeg udtrykker mig nu nok også lidt for bombastisk. Det jeg mener er at jeg ikke er tilpas med tingene ikke bare køre skarpt, og jeg ikke kan regne ud hvad der skal justeres i stedet for bare at dreje her og der og se hvad der sker.
Tilfældigheder er i "" og her mener jeg egentligt 2 ting. Enten at "man" rammer værdierne ved at gætte sig frem og/eller der er så stor forskel på hvad der køre hvor.
Jeg er helt med på den med lykkelig uvidenhed og kunne jeg ikke se kurver og dit&dat ville jeg jo bare tænke det kørte. Det gør det jo også, men ikke så skarpt som jeg gerne ville.

Når det så er sagt er jeg super glad for fyret. Den varmepumpe det erstattede leverede ikke det den skulle og dengang var der da først problemer med ventilationen.

Når alt det er sagt, mener jeg ikke fyret er problemet hos dig, men installationen. Dit aftag er sygt ujævnt og du ved ikke helt hvad der gør hvad. Om det er pumpen eller returventiler der driller.

Jeg tror nu jeg har rimeligt styr på hvad det er der gør hvad. Min installation er fyldt af bøjninger og det ene og andet. Det er bygget udfra de omstændigheder der var, fyret stå jo hvor det går i udbygninger og varmekælderen er indrettet udfra mulighederne.
For at gøre det hele rigtigt sjovt er gulvvarme shunten det aller nederste på installationen og det kan ikke være anderledes, så jeg er helt enig I installationen er en udfordring.
Alene VVF i ventilationen har nok 30 180graders bøjninger efterfugt af en returventil.  Altså som den er konstrueret.
Det er den returventil der kan komme til at stå og svinge med forsyningspumpen og/eller kedeltemperaturen.N Det er en Langå 25/60 pumpe på "statisk tryk, høj indstilling" Grundfos Alpha kunne slet ikke klare det og konstanttryk er det eneste der virker her. Pumpen køre mellem 25&44 Watt så det virker fornuftigt. 

Den bliver jo ikke mindre af de skide selvregulerende pumpe(r) og enkelte mekaniske (retur)ventiler. 

Noget af det, kan du sikkert korrigere i fyret, men reelt set er det dit aftag der driller.

Yes, det er jeg klar over, både VVF og VVB kobler jo voldsom belastning ind on/off dog falder den jo på VVF når retur termostaten regulere ind efter luftgennemstrømning og udetemperatur.
Der er ikke magnetventil på så der er passage igennem hele tiden, også når ventilationen ikke er i drift. Dog sætter jeg en magnet ventil på så jeg ikke har fuld varme på indblæsningen i start og slut serson.

Jeg kan at din varmeflade kører ca. halvdelen af tiden. Om det så er en termostat der lukker eller det er fordi du er i huset ved jeg ikke. Men hvis det er en ventil, kunne en løsning jo være at sænke flowet i varmefladen så det passer til behovet. Så hvis du sænker flowet så den kun er 2,2kW ville den køre 90% af tiden, istedet for som nu, hvor den farer op og ned i halvdelen af tiden.

Der er ikke mag vent på, den er kun reguleret af returventil som beskrevet.  Hvis jeg sænker flowet gennem VVFèn kan den ikke holde temperaturen når det er rigtigt koldt. Ikke engang uden mag vent regulering. Svingningerne i flowet på hele anlægget skyltes den returventil der sidder på VVFèn og grundlæggende sidder den nok for langt fra selve VVFèn. Hvis/når den så kommer til at stå og svinge med både den selvregulerende pumpe og kedeltemperaturen bliver det rimeligt træls.
Men kunne jeg ike se kurverne ville jeg leve i lykkelig uvidenhed, der er varme på VVFèn.



Din gulvarme, hjælper jo heller ikke på at udjævne et temperatur fald som en radiator installation ville gøre. Dette da en radiator måler på rumtemperaturen og gulvarmen måler på shunttemperaturen. Falder temperaturen i fremløbet, hæver gulvvarmen bare flowet så aftaget bliver det samme. Radiatoren afventer lige at ydelsen er faldet og temperaturen derfor falder i rummet og først her skruer den op.
Min gulvvarme er ikke styret af returventiler. Det er en helt selvstændig kreds der optager varmen fra en veksler og måler med en termostat med fjernføler i fremløbet og regulere veksleren på retursiden.
Et lævn fra åben ekspansion og gulvvarme godt 3 meter over fyret efter en tur ned i varmekælderen.  Det lader sig ikke gøre på andre måder. 

Den holder knivskarpt fremløb på 36 grader om så alle 5 slanger er åbne og betongulvet er koldt, eller det kun er en slange i let trægulv ovenpå der aftager varme.

Men belastningen er selvfølgeligt forskelligt. Rumtemperaturen er styret af elektriske termostater på gulvvarmekredsen. 


Lige nu køre fyret med P=2,5 I=0,15 og balancere umiddelbart bedre men har så været ved at gå ud. Der er minimalt varme aftag og svinger det er det igen den skide returventil på ventilationen.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Holder ikke temperaturen
« Svar #11 Dato: Mar 13, 2018, 11:34 »
Hvis du har lukket ekspansion?, hvorfor kan du så ikke fjerne varmeveksleren på gulvarmen? Man kan se på returen når fyret kører minimum at retur temperaturen står og pulser!

Og ja med gulvarmen, var faktisk den beskrivelse jeg kom med. Uanset kedel fremløbstemperatur, aftager den de kW den skal. Falder temperaturen i kedelfremløbet, lukker shunten bare lidt mere kedelvand ind i kredsen.

Og ja din returventil på varmefladen, skal måle direkte på returen. sidder den for langt bagved og kan den lukke helt, kan din regulering blive helt skæv. Da der ingen køling er ved selve ventilen kan det tage langt tid før den åbner efter den har fået varme og så kommer den til at pulse i stedet for at regulere. En måde at styre det på kunne være en flow begrænser. Kan varmeflade levere 5kW, begrænser du flowet til 3,5kW. Så får returventilen aldrig en varm skylle, da flowbegrænsningen søger for at det foregår stille og roligt.

- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-286
Sv: Holder ikke temperaturen
« Svar #12 Dato: Mar 13, 2018, 11:54 »
Hvis du har lukket ekspansion?, hvorfor kan du så ikke fjerne varmeveksleren på gulvarmen? Man kan se på returen når fyret kører minimum at retur temperaturen står og pulser!.

Ja nu er anlægget tryksat og lukket, at veksleren ikke er fjernet er der flere årsager til. Dels skiftede jeg til tryksat anlæg lige pludseligt da min kornbrænder brændte tilbage efter en storm slog den ned i skorstenen.
Dels fordi jeg ikke "gad" pille den væk, det virker jo, og slutteligt fordi det er ualmindeligt vanskeligt at få luft ud af, specielt en slange, i overetagen. Nu kan jeg påfylde og gøre med gulvvarme som jeg vil. Der er ligefrem både egen ekspansions beholder og sikkerhedsventil på og veksleren er lukket helt af når systemet ikke aftager varme, som lige nu f.eks.   

Og ja med gulvarmen, var faktisk den beskrivelse jeg kom med. Uanset kedel fremløbstemperatur, aftager den de kW den skal. Falder temperaturen i kedelfremløbet, lukker shunten bare lidt mere kedelvand ind i kredsen.

Ohh, tjek, så er jeg med igen, jeg opfattede det du skrev som de enkelte slanger var med returventil.

Og ja din returventil på varmefladen, skal måle direkte på returen. sidder den for langt bagved og kan den lukke helt, kan din regulering blive helt skæv. Da der ingen køling er ved selve ventilen kan det tage langt tid før den åbner efter den har fået varme og så kommer den til at pulse i stedet for at regulere. En måde at styre det på kunne være en flow begrænser. Kan varmeflade levere 5kW, begrænser du flowet til 3,5kW. Så får returventilen aldrig en varm skylle, da flowbegrænsningen søger for at det foregår stille og roligt.

Det er faktisk også min egen konklusion, den sidder for langt væk og klapper derfor op og i og giver de svingninger i stedet for en rolig indregulering. Jeg har netop forsøgt at flowbegrænse den, men min oplevelse var så at jeg ikke kunne holde den varm når det frøs meget, specielt hvis VVBèn så også trak varme, og kedentemperaturen så faldt. Nu ser det ud til kedlen holder mere stabilt setpunkt efter I= 0,15

Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.