Forfatter Emne: Bekæmpelse af "overdimensionering" bedst muligt  (Læst 6681 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hemhems

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 246
  • Respekt optjent: +5/-0
Sv: Bekæmpelse af "overdimensionering" bedst muligt
« Svar #15 Dato: Mar 14, 2018, 15:35 »

Nej forbruget skal holdes jævnt på forbrugssiden, justering på fyret kan ikke udjævne et ujævnt forbrug., I hvert fald ikke hvis du vil undgå kondens eller bruge urstyring og eller rumtermostat .

Der er ikke rigtig nogle regler for dette, da de igen kommer an på aftaget. Hos mig ligger jeg pt. +/- 5 grader.
I en anden tråd der kører lige nu er der en hvor der på et 10kW fyr jævnligt indkobles ca. 4kW forbrug. Når jeg kigger på hans grafer ligger de +6/-15.
Så igen det kommer meget an på forbrugsmønstret, 2 eller 3 vejs på VVB og størrelsen (læs: større normalt lig større aftag) på denne, kan også have en del at sige.

Når man har fundet noget der dur når det er koldt kan det normalt også bruges når det er varmere. Jeg har ikke justere PI i 1½år tror jeg. Sidst var det fordi, jeg skulle prøve at modvirke en, efter min mening syg opstart PI, der blev implementeret.

Jamen fyret kunne sku godt vide at jeg er udfordret og tilegne sig telepatiske evner i stedet for at udregne på nuværende vis..  ;)

Jeg er først her det sidste 1/2 begyndt at tilpasse PI, ellers stod den på 1.2/0.20 før, og forsøgte mig så derfra, men i vinter har der ikk været nogen store udfordringer, men PI har ikk været på plads men også fordi jeg ikk helt har haft forståelsen for det..

Går jeg den forkerte eller rigtige vej ved at starte om fra 1.5/0.10 eller der hvor jeg er nu 2.5/0.23? Og pt ligger jeg mellem 68-74C med dyk under vvb prio og der kommer den ned på 60-62, men det er fordi jeg har begrænset maks vvb ydelse til 75%..
100m2 i 2 plan fra 1924 - radiatorer only.
Scotte 10kw - V7 - BS20 Kedel
Smedegaard Simflex 25/60
3 Vejs ventil - Vølund QMC100
Kompressor Rens og Senco 1010 kompressor
70 cm isoleret 130mm - Isokern skorsten+trækstabilisator
https://stokercloud.dk/v3/#/hest/main-page

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +75/-5
Sv: Bekæmpelse af "overdimensionering" bedst muligt
« Svar #16 Dato: Mar 14, 2018, 17:13 »
Pas - det tør jeg ikke gætte på!

Men hvorfor har du begrænset ydelsen under VVB?, du risikerer at den hænger i bremsen og ikke skruer ned i tide, når den ikke kan regulere højere op.
Det kan ske fordi I faktoren kan sige til over maks ydelsen, og derfor skal fyret i overtemperatur et stykke tid, før det bliver indhentet.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hemhems

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 246
  • Respekt optjent: +5/-0
Sv: Bekæmpelse af "overdimensionering" bedst muligt
« Svar #17 Dato: Mar 14, 2018, 17:29 »
Pas - det tør jeg ikke gætte på!

Men hvorfor har du begrænset ydelsen under VVB?, du risikerer at den hænger i bremsen og ikke skruer ned i tide, når den ikke kan regulere højere op.
Det kan ske fordi I faktoren kan sige til over maks ydelsen, og derfor skal fyret i overtemperatur et stykke tid, før det bliver indhentet.

Ja jeg er jo bange for at vvb skal spike mere overtemp efter endt prio, men det er der en grund til jeg får mere af med min nedjustering..

Jeg justere jo ikk udfra viden, mere tolkning af andres og derfor rammer man jo lidt i øst og vest nogle gange..

Må få noget netopkobling på så jeg kan få hjælp til PI senere hvis det bliver aktuelt..
100m2 i 2 plan fra 1924 - radiatorer only.
Scotte 10kw - V7 - BS20 Kedel
Smedegaard Simflex 25/60
3 Vejs ventil - Vølund QMC100
Kompressor Rens og Senco 1010 kompressor
70 cm isoleret 130mm - Isokern skorsten+trækstabilisator
https://stokercloud.dk/v3/#/hest/main-page

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +75/-5
Sv: Bekæmpelse af "overdimensionering" bedst muligt
« Svar #18 Dato: Mar 14, 2018, 18:33 »
med version 6,76 er der vist et fast tillæg til VVB på 15grader. Dvs at din VVB kan aftage mange kW. På nyere styringer er det justerbart og klart at foretrække da man så kan justere aftaget bedre efter behovet. Man har på V6 også fast PI på 5 - 0,1, så I ikke burde vokse sig stor under VVB.
Når du har sat 75% som maks, kræver det at diffsum (tid gange grader i difference) bliver 750. Så for du får det problem jeg beskriver kræver det feks 20 graders forskel mellem ønsket og aktuel temperatur i 37½min, hvilket nok ikke sker.
Jeg ved dog ikke om V6 gemmer diffsummen fra sidste VVB, hvis den gør kan det nok godt lade sig gøre.
faktisk kan du i stage 4 i en af de sidste menuer se hvor ydelsen kommer, altså hvor meget  P og I.

Jeg vil sige at hvis du skal bruge maks ydelse, er det for at fyret aldrig skal nå setpkt under VVB, ellers er det bedre at lade fyret regulere frit. og med P på 5 og I på 0,1, bør fyret ikke nå setpkt de første par timer.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hemhems

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 246
  • Respekt optjent: +5/-0
Sv: Bekæmpelse af "overdimensionering" bedst muligt
« Svar #19 Dato: Mar 14, 2018, 19:03 »
med version 6,76 er der vist et fast tillæg til VVB på 15grader. Dvs at din VVB kan aftage mange kW. På nyere styringer er det justerbart og klart at foretrække da man så kan justere aftaget bedre efter behovet. Man har på V6 også fast PI på 5 - 0,1, så I ikke burde vokse sig stor under VVB.
Når du har sat 75% som maks, kræver det at diffsum (tid gange grader i difference) bliver 750. Så for du får det problem jeg beskriver kræver det feks 20 graders forskel mellem ønsket og aktuel temperatur i 37½min, hvilket nok ikke sker.
Jeg ved dog ikke om V6 gemmer diffsummen fra sidste VVB, hvis den gør kan det nok godt lade sig gøre.
faktisk kan du i stage 4 i en af de sidste menuer se hvor ydelsen kommer, altså hvor meget  P og I.

Jeg vil sige at hvis du skal bruge maks ydelse, er det for at fyret aldrig skal nå setpkt under VVB, ellers er det bedre at lade fyret regulere frit. og med P på 5 og I på 0,1, bør fyret ikke nå setpkt de første par timer.

VVB ydelse blev sat til 100% og har fulgt med i hvad den reelt foretog sig..

Styringen har lige gjort som du beskriver, ramte en lavere temp (58C) efter vvb prio og har først 1,5-2 timer efter ramt 68C som den cikler ved ligenu..

Jeg må vist bare få læst litteraturen igennem flere gange, så jeg nemmere kan forstå de ændringer som foregår, pt er det stadig lidt svært for mig..

Men man må kravle før man kan gå som altid..
100m2 i 2 plan fra 1924 - radiatorer only.
Scotte 10kw - V7 - BS20 Kedel
Smedegaard Simflex 25/60
3 Vejs ventil - Vølund QMC100
Kompressor Rens og Senco 1010 kompressor
70 cm isoleret 130mm - Isokern skorsten+trækstabilisator
https://stokercloud.dk/v3/#/hest/main-page