Forfatter Emne: Endnu en af slagsen...en venlig sjæl der vil lure på grafer? :-)  (Læst 3122 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline chr-stenstrup

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 15
  • Respekt optjent: +0/-0
Hejsa,

Ved godt jeg nok er nummer tusind i rækken af nybegyndere der spørger, men prøver nu alligevel :-)

Vil en af jer kyndige erfarne mennesker (måske der ligefrem er nogen fra NBE der ser dette?) kaste et blik på mine grafer og sige om de svinger unormalt? Jeg døjer med sorte piller i askeskuffen - ikke som sådan helt uforbrændte. De smuldres meget nemt mellem fingrene. Jeg har fulgt vejledning (MHES) ift. at kalibrere lamda-sonde og justere ilt-niveauerne i de 3 områder og efterfølgende forsøge at indstille blæs. Jeg tænker det med blæs er noget der tager lidt tid at ramme plet med?

 Indledningsvist lå den ret præcist tæt på de 100% i alle 3 niveauer, men efter en lille uge begynder det så at falde 5-8% under de 100. Som jeg så har forstået det skal der øges lidt på blæs, hvilket så måske vil afhjælpe de sorte piller? Den første dag efter justering, var det en fin aske som var gråbrun der kom ud. Jeg er ret grøn i det, men vil djævelsk gerne selv kunne justere på det. Dog kunne jeg godt tænke mig at høre om der er nogen der har erfaring med hvad det koster af få en fagmand til at justere on-site (gerne på sydfyn)?

på forhånd tak  :)

/Christian

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Nu er det hele jo ca.

Ment på den måde at det du ser nu kan være hullerne i herden der stopper lidt til mellem hver hovedrengøring. Mindre huller = mindre luft. Så skruer iltstyringen ned på brændsel så det passer igen.

Det kan også være din snegl der efter det første stykke tid giver lidt mindre og så skruer iltstyringen op for brændsel (det er å ikke det du ser nu).

Det jeg prøver at sige er, at det er min erfaring at det ikke hjælper "at der lige kommer en forbi". Der kan man kun grovjustere, det sidste tager meget længere tid, hvis du vil ramme nogle tale der ca passer og så det kan køre til dit/vores kristiske øje hver gang du lige kigger på clouden.

Prøv dig lidt frem med ganske små slag. Nu hvor den har kørt lidt og korrigere ned, kan du stille blæs lidt op. måske 1 tal på 50% og 2 på 100% Ikke mere end det.
Du kan også lige veje af og se om det passer endnu. Giver den mere en angivet i styringen, har du en forklaring, så retter du bare afvejningen. Giver den mindre, ja så retter du også, men så skal den måske have endnu mere blæs.
Og så lig mærke til hvad den gør ved rens og efter feks. tom silo, så du lærer hvornår den finder på at gøre hvad. For når det er justeret, vil der stadig være udsving, det er jo derfor iltstyring er godt og ved du hvornår den gør hvad, undrer du dig jo ikke når du ser det.

Husk også at iltstyringen bliver resat efter genstart og kompressorens, og så korrigere den ikke igen før den har opdaget en afvigelse.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Og umiddelbart ser fyret ud til at regulere fint, men aftaget svinger helt vildt.

Hvordan er din varme installation?
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline chr-stenstrup

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 15
  • Respekt optjent: +0/-0
Og umiddelbart ser fyret ud til at regulere fint, men aftaget svinger helt vildt.

Hvordan er din varme installation?

Tak for inputs og de gode råd - jeg er med på at det vil være en grovjustering/grundjustering. Fyret er dog meget nyopsat (14 febr. startede det op). Så ja, vi skal self lige lære hinanden at kende :). Jeg er dog ikke sikker på hvad du præcist mener med varmeinstallation og aftaget. Mener du varmeaftaget i boligen?

/Christian

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Og umiddelbart ser fyret ud til at regulere fint, men aftaget svinger helt vildt.

Hvordan er din varme installation?

Tak for inputs og de gode råd - jeg er med på at det vil være en grovjustering/grundjustering. Fyret er dog meget nyopsat (14 febr. startede det op). Så ja, vi skal self lige lære hinanden at kende :). Jeg er dog ikke sikker på hvad du præcist mener med varmeinstallation og aftaget. Mener du varmeaftaget i boligen?

/Christian

Ja, jeg mener boligen.
Beskrivelse kan være om pumper, gulvvarme, radiatorer mm.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline chr-stenstrup

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 15
  • Respekt optjent: +0/-0
Og umiddelbart ser fyret ud til at regulere fint, men aftaget svinger helt vildt.

Hvordan er din varme installation?

Tak for inputs og de gode råd - jeg er med på at det vil være en grovjustering/grundjustering. Fyret er dog meget nyopsat (14 febr. startede det op). Så ja, vi skal self lige lære hinanden at kende :). Jeg er dog ikke sikker på hvad du præcist mener med varmeinstallation og aftaget. Mener du varmeaftaget i boligen?

/Christian

Ja, jeg mener boligen.
Beskrivelse kan være om pumper, gulvvarme, radiatorer mm.

Der er gulvvarme i baggang og badeværelse. Dette er styret på (tror jeg) returen af to stk termostater. Der er ingen shunt eller lignende til dette, så det har en smule sit eget liv. Det gode er at fruen synes det er lækkert med ekstra varme i badeværelset :-D. Det er ikke min oplevelse at der er de store udsving i temperaturen på gulvvarmen.

Ellers er det radiatorer for resten af husets vedkommende. Rør i forskellige dimensioner. Bl.a. er der 1 rum, hvor jeg ikke kan få gang i radiator, men her er det også de helt tynde rør og den er ført op over 1 salen, modsat de andre radiatorer på 1 salen. Huset (som vi overtog i november 17) er med krybekælder og kan nok ikke betegnes som vel-isoleret. Jeg er med på dette skal gøres. Vinduer er relativ nyere dato, ca. 8-10 år - dog ikke superlavenergi.

Der sidder cirkulationspumpe af meget nyere dato, da den gamle døde næste som vi flyttede ind. Dette er en Grundfos alpha2 25-60, som sidder på et installationskit til BS+ 16kw, fra Hedestoker (på fremløb)

Sidst men ikke mindst, er der en Vølund 110l kombi-VVB, som sidder på fremløb ca. 1,5m fra pillefyr. Jeg har ladet mig fortælle at det er en god ide at få en 3-vejs ventil på denne. Den er anskaffet, men bliver ikke monteret, før det er lidt lunere i vejret. Lidt spændt på at montere sådan en fætter ift. føleren. Lige pt. går der faktisk ikke så lang tid, før man ikke kan få mere varmt vand ud af den, hvilket jeg synes er underligt med 110l. Jeg vil skyde på den er omkring 10 år gammel.

opsummeret:
201 m2 ialt - 135m2 i grundplan. 5 radiatorer der er i sving i stueplan, og 3 der kører på meget lavt blus på 1. sal og 1 der ikke vil varme.

Når du skriver aftaget, er det så når de forskellige brugere beder om varme? altså radiator, vvb osv.?

/Christian

Offline scottedor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 738
  • Respekt optjent: +28/-4
hvis du ikke har et ekstremt varmtvandsbehov kan jeg ikke se der er brug for en trevejsventil du skal jo regne med at hvis du kører varmvands priotering lukker den for anlægget mens den laver varmt vand jeg mener at du skal enten en returventil eller en termostat med fjernføler som du sætter op vvb,mvh erik
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Med hensyn til ilt Styring, så nulstilles korrigeringen også ved vvb drift. Bare til info når du på et tidspunkt får sat trevejs ventilen på og sat vvb drift til.
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline chr-stenstrup

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 15
  • Respekt optjent: +0/-0
hvis du ikke har et ekstremt varmtvandsbehov kan jeg ikke se der er brug for en trevejsventil du skal jo regne med at hvis du kører varmvands priotering lukker den for anlægget mens den laver varmt vand jeg mener at du skal enten en returventil eller en termostat med fjernføler som du sætter op vvb,mvh erik

Hej Erik,

lod mig fortælle at det var smart ved sommerdrift, da man ellers kunne løbe ind i uhensigtsmæssigt pilleforbrug, da resten af systemet kunne finde på at suge varmen ud af vvb, når fyret ikke kører (så ofte) - men skal da ærligt indrømme at jeg så heller ikke har sat mig ind i, om der findes endnu smartere løsninger :). Pt. sidder der en termostatventil på retur fra VVB.

/Christian

Offline chr-stenstrup

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 15
  • Respekt optjent: +0/-0
Med hensyn til ilt Styring, så nulstilles korrigeringen også ved vvb drift. Bare til info når du på et tidspunkt får sat trevejs ventilen på og sat vvb drift til.

OK? er ikke sikker på jeg er med...? hver gang den går igang på VVB, eller sådan generelt med 3 vejsventil tilsluttet systemet?

/Christian

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Ja hvis du vælger at montere trevejsventil, så skal du køre med vvb drift. Ellers duer det ikke. Hver gang der skiftes fra alm. drift til vvb drift og tilbage igen, nulstilles o2 korrigeringen.
Du kan også vælge en tovejs ventil. På den måde lukkes der ikke af for hele huset imens den kører vvb drift
Jeg har både en ventil med føler (ravk) i vvb, og en tovejs ventil. Det er monteret så jeg kan lukke dem af hver især, så jeg kan vælge at køre med det ene eller det andet eller begge.
Om vinteren kører jeg hovedsageligt med ravk, dog med tovejsventil og vvb drift aktiv, men med lidt højere diff temp. På den måde kobles vvb drift til som ekstra tilskud, hvis der har været stort varmtvandsforbrug.
Om sommeren kører jeg kun tovejsventil og tidsstyret vvb drift og har lukket ravk føler og ventil fra. Da jeg har en vvb med solfangere tilsluttet, behøver fyret jo ikke lave varmt vand, f.eks kl 8, når solen kan lave varmt vand i løbet af dagen. Såfremt man altså ikke skal bruge varmt vand kl 8, men det tilpasser man jo sit eget forbrugsmønster.

Ellers prøv at se lidt her http://www.mhes.dk
Der ligger forskellige vejledninger. Også til vvb tilslutning.
« Senest Redigeret: Mar 19, 2018, 04:59 af stenstrup »
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page