Forfatter Emne: Kan det virkelig passe....  (Læst 1585 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sorine3

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 20
  • Respekt optjent: +0/-0
Kan det virkelig passe....
« Dato: Mar 25, 2018, 22:39 »
Hejsa  :)
Jeg oplevede under det sibiriske kulde angreb at vores ellers meget velkørende BS+ 10 kw fyr begyndte at køre meget ustabilt. O2 styringen virkede som om den overhovedet havde tag om hvad der skete med forbrændingen og to gange gik fyret ud med alarmen "ingen ild i lavlast brændsel og ingen ild i højlast brændsel" Jeg var ikke hjemme så konen måtte igang med værktøjet (ikke godt for husfreden) men via Skype var der ikke det store at se. Herden blev efterset og en frisk afvejning blev udført. Afvejningen ramte det forventede med de nuværende piller så det hele blev samlet og driften forsatte, men O2 korrektionen viste at den stadigvæk lå oppe på 105 % og O2 niveauet lå stadigvæk langt over det ønskede.
Da jeg kom hjem åbnede jeg fyret for at se om det var meget beskidt eller andre fejl ved trækstabilisatoren osv. der lå lige for men fandt intet. Med et ny renset fyr og optræk forventede jeg at det spillede 100 % igen men var stadigvæk ikke tilfreds så prøvede en ny afvejning og grundjustering. Oplevede at det var svært at få O2 værdien til at forblive stabil men endte op med ikke at ændre nogen parametre.....
Et par dage senere havde jeg en anden pillemisbruger på besøg og han fortalte at på hans ældre BS jævnligt tilsatte en smule madolie til pillerne for at komme smuld til livs... Ved min næste pille opfyldning tænkte jeg "ok det skal prøves" uden at jeg har set ret meget smuld i pillerne tog jeg en deciliter oliven olie som jeg fordelte under opfyldningen. Dagen efter var der godt nok sket en kæmpe forskel!! O2 korrektionen var gået fra 105 % til 95 % over hele linien så nu har jeg lavet en ny grundjustering osv. hvilket har resulteret i at blæser værdierne er blevet hævet med ca. 3 - 4 ved både 10 - 50 - 100 %. Synes at fyret nu kører bedre end nogensinde før og iltstyringen ser ud til at have styr på tingene igen :) Er klar over olien hæver brændværdien men er det almindelig at der skal tilsættes olie ved hver opfyldning eller er der andet man kan gøre hvis der åbenbart er for meget smuld i pillerne ? (har søgt her i forummet og set nogen opslag med borede huller i sneglerøret men mener at NBE burde have designet sig ud af dette på forhånd da det ikke kan være et ukendt fænomen) Er der risiko for at justeringen går fløjten hvis jeg ikke tilsætter olie et par gange i streg ? Nu har jeg kun 6 måneders erfaring som pillebrænder så der er måske noget andet som jeg overser ? Anvender Olimp 6mm piller er der andre der har ligende erfaringer med disse piller ? (Pillerne står i en lukket og opvarmet garage)
Undre mig over at O2 korrektionen ikke på noget tidspunkt har gået over eller under 105 og 95 % på trods af O2 tallet har lagt væsentlig over og under den ønskede værdi. Er der en begrænsning i hvor meget iltstyringen kan regulere ?
M.V.H
Søren
Sorine3
BS+ 10 KW m. Ilt styring
110 L VVB
140 KVM træhus anno 1946... isolering... ikke ret meget!
Forbrug : næsten 4 tons om året
https://stokercloud.dk/v3/#/sorine3/main-page

Offline Mic

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 171
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Kan det virkelig passe....
« Svar #1 Dato: Mar 25, 2018, 23:18 »
Jeg har nu ikke meget styr på det ilt styring da jeg ikke selv bruger det. Men jeg hælder olie på hver gang jeg fylder mit magasin op så undgår jeg alle de problemer der kunne komme ved smuld.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Kan det virkelig passe....
« Svar #2 Dato: Mar 26, 2018, 00:08 »
Olie er noget skidt uden iltstyring, da det får afvejningen til at svinge og dermed bliver forbrændingen dårlig i perioder.

Med iltstyring, sikrer det fint at sneglen ikke falder for langt ned i ydelse og at den enkelte dosering bliver mere jævn.
Jeg har iltstyring og bruger Olie. Og brændværdien på Olien er "kun" det dobbelte af træpillerne og jeg bruger 1L til 3-4 tons, så brændværdien af Olien er ikke målbar i forhold til forbrændingen.

Jeg tror dit problem kan være at din blæserregulering i ilt styring har en høj P. Jeg ville sænke den til max 10 og måske endda lidt lavere. Så vil dine korrektionstal bedre kunne arbejde.

og ja der er en begrænsning som kan justeres. Maks værdien er 50% og det kører du allerede med. Så dine korrektionstal kan teoretisk blive 50-150%.
« Senest Redigeret: Mar 26, 2018, 00:10 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Sorine3

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 20
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Kan det virkelig passe....
« Svar #3 Dato: Mar 26, 2018, 17:15 »
Super... tak for svarene. Har sænket P faktoren til 8 og så bliver madolien en del af driften... :)
Sorine3
BS+ 10 KW m. Ilt styring
110 L VVB
140 KVM træhus anno 1946... isolering... ikke ret meget!
Forbrug : næsten 4 tons om året
https://stokercloud.dk/v3/#/sorine3/main-page