Forfatter Emne: NO og NC indstillinger i version 7  (Læst 12138 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Oldgaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 363
  • Respekt optjent: +38/-1
  • Scotte 16kw + Blackstar kedel 1016 : version 13
    • Fyret online
Sv: NO og NC indstillinger i version 7
« Svar #30 Dato: Maj 16, 2018, 07:25 »
Synes det efterhånden er blevet en børnehave herinde, måske derfor debatten efterhånden er ikke-eksisterende herinde, især hvis nogle skulle driste sig til at være kritiske omkring nbe’s produkter. Mvh. Carsten

Nu findes der flere former for kritik ;)
Der findes kritik, bare for kritikkens skyld  (AKA, jeg vil bare brokke mig fordi jeg kan)
Så findes der konstruktiv kritik  ( Kritik der fremadrettet kan bruges fornuftigt)


Som helt ny bruger på dette forum, kender darupe selvfølgelig ikke de uskrevne regler, som jeg skrev om for 3 år siden, nemlig følgende:

Regel nr. 1: MHES har altid ret.
Regel nr. 2: Hvis det ikke er tilfældet, træder regel nr. 1 automatisk i kraft.

Desværre føler MHES også, at han har fuld ret til at optræde arrogant og til at tale/skrive ned til alle, der ikke forstår disse 2 simple regler, og han tåler ikke kritik af NBE eller af deres produkter. Dyb respekt for hans viden på området, men ingen respekt for hans arrogante svar, der som oftest afsluttes med en smiley, som han mener giver ham lov til at svare flabet. Jeg taler af egen erfaring.

Personligt har jeg opgivet at komme med indlæg her af den årsag, og jeg er sandsynligvis ikke den eneste.

Det var dog et usædvanligt personligt angreb, mon ikke mere det er at der bliver svaret som der bliver spurgt ? personligt så har jeg det på den måde, at jeg svarer på samme måde som folk tiltaler mig på,
jeg har på fornemmelsen at det er det du har oplevet ;)

Ps. dette indlæg er på ingen måde sponseret af NBE eller MHES ;) men som min personlige mening om den opførsel som nogle personer ligger for dagen i denne tråd, husk for H****** skriv som om i stod overfor personen og kigge den anden part i øjnene.
Scotte 16 kw V 13
Blackstarkedel BS1016 ( og den har ekstra skamolplade i toppen ;) )
Kompressorrens,flowmåler,siloføler
250kvm bolig middel isolering :(
https://stokercloud.dk/v3/#/34094/main-page
http://guide-udendorstemp.tk

Offline darupe

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 15
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: NO og NC indstillinger i version 7
« Svar #31 Dato: Maj 16, 2018, 21:29 »
Jeg beklager at jeg ikke lige har fulgt så meget med i tråden, men der er nok at se til i hverdagen.

Jeg er fuldstændig enig med dig i, at vi alle bør tale (skrive) ordentligt til hinanden. Jeg håber dog også, at vi så kan lade være med at angribe montører, som ikke er i stand til at forsvare sig.

Eftersom der netop har været rettet en del angreb mod montøren, så har jeg vedhæftet et billede, som dokumenterer at gamle manualer til VVB prioritering henviser til NC/NO indstillingen. Manualen er desværre ikke at finde på nbe.dk, så derfor havde jeg ikke en opdateret version at sammenligne med. Jeg medgiver dog, at ingen af de nuværende manualer på nbe.dk henviser til NC/NO indstillingen. Derfor valgte jeg også at forhøre mig hos venner/bekendte ang. netop denne indstilling. Det var her at jeg blev oplyst om, at NC/NO indstillingen stadig fandtes i menuen hos dem, så derfor kunne jeg ikke i min vildeste fantasi forestille mig, at den ville mangle i de nyere versioner. Det er trods alt en funktion, som f.eks. min oprindelige manual henviser til. Man må derfor have været bevidst om, at den enten var påkrævet eller i hvert fald ville blive brugt af nogle montører. Jeg udelukker dog ikke, at NBE fra start af kan have uddannet alle montører til at se bort fra indstillingen, men det har jeg ikke mulighed for at verificere på egen hånd.

Jeg vil igen påpege, at jeg ikke har behov for at finde en skyldig person, som jeg kan blive sur på. Jeg kan sagtens acceptere, at jeg har med et produkt at gøre, hvor dokumentationen er lidt mangelfuld og versionshistorikken er en simpel tekstfil. Det ændrer dog ikke på, at jeg gerne så at kvaliteten blev hævet lidt. Det kræver nemlig ikke en kæmpe indsats, hvor jeg da også gerne vil komme med eksempler på formater. Det kunne f.eks. være følgende:

https://github.com/hashicorp/terraform/blob/master/CHANGELOG.md#0112-january-9-2018

Formatet kunne sagtens genskabes i et Word dokument og konverteres til bl.a. PDF, hvis man ikke er vant til at arbejde med Markdown. Alternativt kan der oprettes sticky posts her på forummet, så den slags ændringer fremhæves. Der er kort sagt tale om en minimal indsats, som dog kan have stor effekt.

Hvis lovgivningen ligeledes siger, at man som privatperson ikke må betjene anlægget (maskinen), så ville det også være rart med den advarsel i manualen. Jeg har nemlig aldrig hørt om, at en montør tager manualen med retur, så risikoen for ubevidst at bryde loven reduceres. Der er også gjort meget ud af at forklare, hvordan man afvejer træpiller og indstiller forbrændingen. Dette er heller ikke ligefrem noget der signalerer, at man skal holde fingrene væk.

Jeg vil mene at jeg nu har gentaget mig selv tilpas nok gange til, at alle kan forstå mit budskab. Hvis jeg fortsætter, så begynder I vel snart at tro, at jeg er dement :)

Hvis nogle af mine ændringsforslag skulle blive indført, så vil jeg bare sige tak på forhånd, såfremt jeg ikke opdager det. Jeg vil også sige tak til alle, som har bidraget til denne tråd. Dette gælder også dig, MHES/Michael, selvom diskussionen blev ophedet. Det håber jeg at vi begge kan forsøge at undgå en anden gang.

I må alle have en god aften.

Synes det efterhånden er blevet en børnehave herinde, måske derfor debatten efterhånden er ikke-eksisterende herinde, især hvis nogle skulle driste sig til at være kritiske omkring nbe’s produkter. Mvh. Carsten

Nu findes der flere former for kritik ;)
Der findes kritik, bare for kritikkens skyld  (AKA, jeg vil bare brokke mig fordi jeg kan)
Så findes der konstruktiv kritik  ( Kritik der fremadrettet kan bruges fornuftigt)


Som helt ny bruger på dette forum, kender darupe selvfølgelig ikke de uskrevne regler, som jeg skrev om for 3 år siden, nemlig følgende:

Regel nr. 1: MHES har altid ret.
Regel nr. 2: Hvis det ikke er tilfældet, træder regel nr. 1 automatisk i kraft.

Desværre føler MHES også, at han har fuld ret til at optræde arrogant og til at tale/skrive ned til alle, der ikke forstår disse 2 simple regler, og han tåler ikke kritik af NBE eller af deres produkter. Dyb respekt for hans viden på området, men ingen respekt for hans arrogante svar, der som oftest afsluttes med en smiley, som han mener giver ham lov til at svare flabet. Jeg taler af egen erfaring.

Personligt har jeg opgivet at komme med indlæg her af den årsag, og jeg er sandsynligvis ikke den eneste.

Det var dog et usædvanligt personligt angreb, mon ikke mere det er at der bliver svaret som der bliver spurgt ? personligt så har jeg det på den måde, at jeg svarer på samme måde som folk tiltaler mig på,
jeg har på fornemmelsen at det er det du har oplevet ;)

Ps. dette indlæg er på ingen måde sponseret af NBE eller MHES ;) men som min personlige mening om den opførsel som nogle personer ligger for dagen i denne tråd, husk for H****** skriv som om i stod overfor personen og kigge den anden part i øjnene.

Offline Oldgaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 363
  • Respekt optjent: +38/-1
  • Scotte 16kw + Blackstar kedel 1016 : version 13
    • Fyret online
Sv: NO og NC indstillinger i version 7
« Svar #32 Dato: Maj 17, 2018, 05:55 »
Jeg beklager at jeg ikke lige har fulgt så meget med i tråden, men der er nok at se til i hverdagen.

Jeg er fuldstændig enig med dig i, at vi alle bør tale (skrive) ordentligt til hinanden. Jeg håber dog også, at vi så kan lade være med at angribe montører, som ikke er i stand til at forsvare sig.


Hvis nogle af mine ændringsforslag skulle blive indført, så vil jeg bare sige tak på forhånd, såfremt jeg ikke opdager det. Jeg vil også sige tak til alle, som har bidraget til denne tråd. Dette gælder også dig, MHES/Michael, selvom diskussionen blev ophedet. Det håber jeg at vi begge kan forsøge at undgå en anden gang.

I må alle have en god aften.


For en god ordens skyld ;) Michael er ikke montør hos NBE, men faktisk "bare" forbruger som os andre.

Ps. darupe, så skulle du prøve at komme en tur med i min verden som sikringstekniker ;)  der sker det jævnligt at producenter laver en ny version af alarm eller optager/software til dette, som ikke er bagudkompatibilitet, det sker gerne uden at informere, eller skrive det, næ nej det skal vi som montører tit selv finde ud af, når vi sætter tingene op.
Scotte 16 kw V 13
Blackstarkedel BS1016 ( og den har ekstra skamolplade i toppen ;) )
Kompressorrens,flowmåler,siloføler
250kvm bolig middel isolering :(
https://stokercloud.dk/v3/#/34094/main-page
http://guide-udendorstemp.tk

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: NO og NC indstillinger i version 7
« Svar #33 Dato: Maj 17, 2018, 08:37 »
Hej darupe,

Jeg har ingen problemer med at holde en anden tone en anden gang  ;)
Som oldgaard så rigtigt skriver, så er mine svar (og dine er jeg sikker på) et resultat af det "modsatte indlæg", og derfor er vi lige gode om dem  ;)

Lad mig slå fast med syvtommer søm, jeg har intet udestående med dig !
...vi har diskuteret og er sikkert ikke enige om alting, men det er absolut ikke noget problem, det er faktisk grundlaget for udvikling.

Mit mål på dette forum er at hjælpe hvis jeg kan bidrage med noget, og så kan man bruge det om man vil, det er helt frivilligt.

Ha' en rigtig god pinse
Michael


Hvis nogle af mine ændringsforslag skulle blive indført, så vil jeg bare sige tak på forhånd, såfremt jeg ikke opdager det. Jeg vil også sige tak til alle, som har bidraget til denne tråd. Dette gælder også dig, MHES/Michael, selvom diskussionen blev ophedet. Det håber jeg at vi begge kan forsøge at undgå en anden gang.

I må alle have en god aften.

Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +75/-5
Sv: NO og NC indstillinger i version 7
« Svar #34 Dato: Maj 17, 2018, 09:09 »
Hvis lovgivningen ligeledes siger, at man som privatperson ikke må betjene anlægget (maskinen), så ville det også være rart med den advarsel i manualen. Jeg har nemlig aldrig hørt om, at en montør tager manualen med retur, så risikoen for ubevidst at bryde loven reduceres. Der er også gjort meget ud af at forklare, hvordan man afvejer træpiller og indstiller forbrændingen. Dette er heller ikke ligefrem noget der signalerer, at man skal holde fingrene væk.

Denne tror jeg du har taget for bogstaveligt. Du må gerne betjene anlægget og ændre indstillinger (det er selvfølgelig formålstjenligt at man forstår hvad man laver).
og som jeg grundlæggende forstår det Mhes skrev, er at du ikke må pille ved monteringen når der indgår 240V. Heraf må man selvfølgelig ikke selv skifte styringen.

Men som alt andet, må feks. Harald, gerne sælge alt det el udstyr de vil, fra kontakter til el tavle materiel. Køberen skal bare (hvis ikke man er montør), betale en montør for at installere det.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline darupe

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 15
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: NO og NC indstillinger i version 7
« Svar #35 Dato: Maj 20, 2018, 01:41 »
Hvis lovgivningen ligeledes siger, at man som privatperson ikke må betjene anlægget (maskinen), så ville det også være rart med den advarsel i manualen. Jeg har nemlig aldrig hørt om, at en montør tager manualen med retur, så risikoen for ubevidst at bryde loven reduceres. Der er også gjort meget ud af at forklare, hvordan man afvejer træpiller og indstiller forbrændingen. Dette er heller ikke ligefrem noget der signalerer, at man skal holde fingrene væk.

Denne tror jeg du har taget for bogstaveligt. Du må gerne betjene anlægget og ændre indstillinger (det er selvfølgelig formålstjenligt at man forstår hvad man laver).
og som jeg grundlæggende forstår det Mhes skrev, er at du ikke må pille ved monteringen når der indgår 240V. Heraf må man selvfølgelig ikke selv skifte styringen.

Men som alt andet, må feks. Harald, gerne sælge alt det el udstyr de vil, fra kontakter til el tavle materiel. Køberen skal bare (hvis ikke man er montør), betale en montør for at installere det.

Jeg antog nu heller ikke, at loven var så stram på området. Jeg medtog det kun som forslag, såfremt min antagelse var forkert.

Der hvor loven altid er lidt sjov, er når man stiller forskellige krav inden for samme område. Det er f.eks. fint at sætte en lampe op i et loftudtag, hvor en roset skal fjernes. Det er dog ikke lovligt at udskifte én enhed med en lignende enhed, samt montere nogle ledninger til udstyr, som benytter samme spænding som udtaget i loftet. Derudover skriver sikkerhedsstyrelsen, at man ikke må gøre følgende:

"Udføre nye installationer i boligen og udskifte eksisterende ledninger til nye i den faste installation. Den faste installation er den del af boligens elinstallation, som du ikke kan tage med dig, når du flytter"

Der må man sige at man hurtigt kan blive i tvivl. Jeg kan f.eks. hurtigt afkoble stik (uden at åbne noget) og tage hele styringen med mig. Spørgsmålet er dog om man klassificerer styringen som en elinstallation eller om der er tale om et område, som man skal finde i en lovtekst et sted. Det er kort sagt ikke nemt at regne ud, hvad man som borger må og ikke må :)

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 689
  • Respekt optjent: +29/-25
Sv: NO og NC indstillinger i version 7
« Svar #36 Dato: Maj 20, 2018, 19:28 »
Der er mange love og regler, mit motto er brug din sunde fornuft, og bed om tilgivelse, frem for tilladelse :) det kommer man langt med ude i virkeligheden ;) mvh. Carsten
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page