Forfatter Emne: Trykfald  (Læst 2854 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Peace

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 28
  • Respekt optjent: +0/-0
Trykfald
« Dato: Jun 14, 2018, 15:49 »
Halløj.

Jeg mister konstant tryk på mit anlæg.
Det har jeg gjort i lang tid, så for 6 uger siden besluttede jeg at købe en ny trykespansionbeholder, da den oprindelige havde siddet der siden 2005, og vel med rimelighed kunne siges at have gjort sin pligt...
Jeg skiftede dog fra en rund 25 liters til en flad 18 liters, som jeg havde researchet mig frem til burde være fin nok til mit anlæg.

Anlægget taber som sagt stadig tryk. Helt fra de 2,4, det er sat til, og ned til 0 på ca. 12 timer.

Jeg har lukket mit gulvvarmesytem af, og har (heldigvis) konstateret, at trykket stadig falder. Det er nemlig stort set det eneste sted med skjulte rør, og jeg har derefter været rundt og tjekke alle synlige rør, uden at kunne finde utætheder...

Jeg har tjekket kedlen så godt, som det kan lade sig gøre, og har heller ikke fundet utætheder her.

Så hvad kan jeg nu gøre?

Skal jeg kontakte en "lækagesøger", eller er der mere, jeg selv kan gøre?

/Brian
Scotte med v10.0522 styring.
BlackStar 1016 kedel med semirens.
Trækstabilisator.
205 m² bolig fra 1916 i 2 plan med 110 l VVB.
Forbrug ca. 8 tons/år

http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=peace

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +75/-5
Sv: Trykfald
« Svar #1 Dato: Jun 14, 2018, 16:06 »
Dit anlæg har en overtryksventil - Har du kontrolleret den?

Og bor du i et meget højt hus? for 1 til 1,5 bar plejer at være rigeligt i et 2 plans hus.
« Senest Redigeret: Jun 14, 2018, 16:09 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Trykfald
« Svar #2 Dato: Jun 14, 2018, 16:17 »
Hvad med den nye beholder?

Er der korrekt fortryk på? Korrekt  forhold til anlægstrykket.

Det kan jo også være den nye beholder taber tryk i luftbælgen som så giver trykfaldet på anlægget.

Har du haft anlægget tømt/aftappet for vand for at pille den gamle beholder af?
Så kan der stå lidt luft der skal fortrænges, f. eks. og specielt på 1 sal.

Jeg plejer at "skyde" noget maskin afspænningsmiddel med ind hvis jeg har tappet vand af og efterfylder, det hjælper væsentligt på luftlommer
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Peace

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 28
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Trykfald
« Svar #3 Dato: Jun 14, 2018, 17:07 »
#1
Overtryksventilen lader til at virke, for den lukker i hvert fald vand ud, hvis jeg fylder for meget på. -men både den og luftudladeren er også fra 2005, så bør jeg overveje at skifte dem?
Og uanset om de 2,4 bar er for meget, ville overtryksventilen vel blot lukke det overflødige ud? -Og altså ikke falde helt til 0...
De 2,4 bar har anlægget stået på siden starten, hvor jeg dog havde en gammel salamanderkedel, men det ændrer vel ikke noget?

#2
Fortrykket er vist 1,5 bar (det står på mærkaten), og jo, jeg tømte næsten anlægget, da jeg skiftede beholder, men har luftet ud alle steder (der var dog ingen luft at lufte ud).
Scotte med v10.0522 styring.
BlackStar 1016 kedel med semirens.
Trækstabilisator.
205 m² bolig fra 1916 i 2 plan med 110 l VVB.
Forbrug ca. 8 tons/år

http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=peace

Offline scottedor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 738
  • Respekt optjent: +28/-4
Sv: Trykfald
« Svar #4 Dato: Jun 14, 2018, 21:46 »
hvis du ingen skjulte rør har er der næsten kun overtryksventilen ,kan du se hvor den lukker vand ud eller går det i afløb for så kan den lække en smule,hvis ikke og du har nogle skjulterør skal du nok se der,ekspansionsbeholderen har ingen indflydelse hvis der ikke kommer vand ud af den, ergo hvis du bliver ved med at skulle fylde vand på så løber der også vand ud mvh erik
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4444
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Trykfald
« Svar #5 Dato: Jun 15, 2018, 09:09 »
Det er rigtig skidt at efterfylde vand, vandet fra vandværket indeholder nemlig ilt og det er aldrig godt at have indvendig i rør og radiatorer.

2,5 bar i installationen er meget og personligt syntes jeg at 1,5 som fortryk også er en del, men hvis din øverste varmeaftager er 20m oppe, så er det fint.

Vi antager at fortrykket i ekspantionsbeholderen er som det skal være, og med 18l vil der være presset ca 10l vand ind i den, når trykket er på 0bar efter 24 timer er det 10liter i døgnet du skal lede efter.

Hvis fortrykket ikke er som forventet, men måske omkring 0bar, så er det måske 2 dråber du skal lede efter.

Hvis du har øverste installation 10m oppe (3 etager) ville jeg fortrykke ekspantionsbeholderen med 1bar, og så fylde vand på til 2bar.

I et et plans hus, ville jeg putte 0,5 i ekspantionsbeholderen og 1-1,5 vand.

Der er ikke anden at gøre en at lede fysisk, alternativet er at skille anlægget ad, du kan ikke være sikker på at ventiler er tætte, det skal hvert fald checkes at ventiler er tætte.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Trykfald
« Svar #6 Dato: Jun 15, 2018, 14:28 »
Jeg tænker, Hvorfor skulle anlægget lige pludseligt være blevet utæt  forbindelse med du skiftede beholderen?

Den kunne jo have være blevet det 2 dage før eller 2 dage efter men NETOP sammen med du har skiftet beholder og haft anlægget.tømt.

Det lyder så påfaldende jeg ville lede andre steder.

Her har været et utal af ekspansionsbeholdere der læggede luft med trykflad til følge. Prøv at mærke om den er "for tung" og put noget sæbevand på ventilen.

Det vil give en indikation af om den er i orden.

Her skal jeg også flyde vand på af flere omgange for at få tryk nok på og igen skyder jeg afspænding middel med i vandslangen der levere
vandet og sætter fuld skrald på pumpen bagefter og gerne så høj temperatur på fyret som du tør/vil.
Alt er med til at drive luften ud.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Peace

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 28
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Trykfald
« Svar #7 Dato: Jun 15, 2018, 15:37 »
Tak for jeres inputs.

Jeg bor i et gammelt 2-plans hus, så der er vel max 4-5 meter til øverste radiator.
Men som sagt blev trykket tilpasset til 2,4 bar i sin tid, og det har egentlig fungeret fint hidtil.

Men som (også) sagt, så begyndte trykket at falde for mange måneder siden (jeg har glemt hvor længe), og jeg vidste jo godt, at det nok var den gamle trykekspansionsbeholder, der efterhånden (efter 12-13 år) var blevet defekt, så derfor skiftede jeg den, og det hjalp altså ikke.
Så #6: anlægget er altså ikke blevet utæt i forbindelse med skiftet til den nye beholder...

Jeg vil prøve at kontrollere fortrykket i den nye beholder, når nu trykket er forsvundet om lidt igen, og ellers må jeg jo på jagt efter utætheder igen (det er bare så forbandet at skulle ned i krybekælderen...  :-[ ).

Scotte med v10.0522 styring.
BlackStar 1016 kedel med semirens.
Trækstabilisator.
205 m² bolig fra 1916 i 2 plan med 110 l VVB.
Forbrug ca. 8 tons/år

http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=peace