Forfatter Emne: Hjælp med kondens/shunt og trykfald  (Læst 2154 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lyrakken

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 69
  • Respekt optjent: +0/-0
Hjælp med kondens/shunt og trykfald
« Dato: Jul 12, 2018, 13:19 »
Hej, jeg håber på lidt hjælp her.

I vinters, da der var meget koldt, fyldte jeg vand på kedlen da jeg har svært ved at holde trykket oppe over 0,5 bar.
Det resulterede i en vandpyt under tilgangsrøret, og jeg kunne se det dryppede fra rør isoleringen, jeg har returføler og shuntføler under allutape og termopasta, som ses på billedet.
Jeg tog vandet af igen til 0,5 bar jeg jeg troede at der var utæthed ved flowmåler.

Jeg har nu fjernet isoleringen og fundet et noget tærret rør, og der er ingen utæthed i røret. Jeg tænker at vandet fra i vinters kom pga. kondens.
Jeg har bare skruet min shunt helt op.

Vil det give mening ikke at sætte isolering på igen, på den måde vil shunten måle vandet til at være koldere, og sende mere vart vand tilbage, det vil også give røret “luft” så det ikke er vådt hele tiden pga. isoleringen.

Jeg har vædhæftet lidt billeder af min opsætning. Nogen bud på hvad jeg kan gøre?

Mit andet problem er trykfaldet. Jeg har lagt billede af sikkerhedsventil og ekspansionsbeholder.
Jeg tænker de kan have noget at gøre med det, men hvordan tjekker jeg om de fungere som de skal.
« Senest Redigeret: Jul 12, 2018, 13:43 af lyrakken »

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4444
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Hjælp med kondens/shunt og trykfald
« Svar #1 Dato: Jul 16, 2018, 06:43 »
Når der skal efterfyldes vand, er det fordi vandet forsvinder inde i anlægget, det kan ikke være kondens der gør at du skal efterfylde.
Det er vigtigt at finde lækagen, da det er usundt for anlægget at man går og efterfylder, der er ilt og kalt i vandet man efterfylder med, og så tærer det op indefra.

Det kan godt være sikkerhedsventilen som du er inde på, men der kan man jo nemt se om der kommer vand ud.
Det kan også være ekspantionsbeholderen der langsomt indtager vand og sender luften ud gennem en auto udlufter, hvis det er det, vel det stoppe af sig selv når beholderen er fuld af vand, og så vil anlægstrykket blive ustabilt og svinge meget op og ned.

Hvis du ikke selv kan finde lækagen, skal smeden adskille anlægget og trykprøve.

Det giver ikke kondens at isolere, tvært imod.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline lyrakken

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 69
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Hjælp med kondens/shunt og trykfald
« Svar #2 Dato: Jul 18, 2018, 12:55 »
Jeg er med på at konden kommer udenfor systemet, men kan der komme så meget at det drypper 1-2 decilitter fra tilgangsrøret?

Jeg har nu prøvet at blokere cirkulationen til radiatorkredsen, og fyldt vand på fyr og vandvarmekreds til 2 bar, for at se om det holder trykket, og det har holdt trykket en uge nu, så det skulle være fint.

Næste er så at tjekke radiatorkredsen, men bør man skylle systemet igennem for at elliminere luft?

Jeg så at låget på automatudlufteren ikke var strammet, så måske det er derfor jeg taber tryk.
Men noget helt andet er, er automatudlufteren ikke monteret forkert? Den sidder nærmest som det laveste, og faktisk sidder den lavere end sikkerhedsventilen.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4444
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Hjælp med kondens/shunt og trykfald
« Svar #3 Dato: Jul 18, 2018, 21:40 »
Der skal noget energi til at kondens kan mere end dryppe, men intet er umuligt. Et rør med 5° koldt vand vil kondensere når rumtemperaturen er blot lidt varmere, selv cisternen på et toilet kan kondensere temmelig meget. Isolering, isolering og mere isolering er løsningen.  ;)

Det er ikke nemt at vurdere noget ud fra billederne, men automat udluftere skal sidde øverst.

Hvis dit anlæg og ekspantionsbeholder er i orden, er det altså en del vand der skal til for at tabe tryk, ekspantionsbeholderen er jo en "fjeder" der stabiliserer trykket, så det kan være flere liter der skal forsvinde for at tabe blot lidt tryk, og modsat, virker ekspantionsbeholderen ikke, kan en dråbe der mistes, få anlægget fra 2bar til 0bar

Så hvis du har mistanke til autoudlufteren, ville det normalt være nemt at finde vandet.

Hvis der er en masse luft i anlægget, vil det jo ikke være synlig, men selv om der er meget ilt i vandværksvandet der efterfyldes med, er der %vis meget mere vand, så ilten vil forsvinde, og der vil begynde at komme vand ud af lækagen, relativt hurtigt.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline lyrakken

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 69
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Hjælp med kondens/shunt og trykfald
« Svar #4 Dato: Jul 18, 2018, 21:59 »
Er det autoudlufteren der vil komme vand ud af, hvis den ikke virker?
Mht. at den skal sidde øverst, øverst ift. hvad? Kan man bare sætte en på den øverste radiator (som også er første radiator på systemet)?

Jeg har sat et måske lidt bedre billede ind.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4444
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Hjælp med kondens/shunt og trykfald
« Svar #5 Dato: Jul 19, 2018, 07:14 »
Der kan jo godt være flere autoudluftere, eller det skal gøres et par steder manuelt, men umiddelbart sidder den lavt, og giver ikke rigtig mening, det kan måske være anlægget er "GDS"
Selv med autoudluftere, slipper men ikke for at lufte ud manuelt på alle radiatorer når vand er påfyldt.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline lyrakken

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 69
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Hjælp med kondens/shunt og trykfald
« Svar #6 Dato: Jul 19, 2018, 11:45 »
Det eneste der er lavet selv er isoleringen.

Kan luft i systemet give “trykstød”.