Forfatter Emne: VVB via El  (Læst 7316 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
VVB via El
« Dato: Jul 20, 2018, 13:11 »
Hej
Jeg har en ældre VVB som vi fik monteret i sin tid da vi fik pille fyret monteret i 2011.
Jeg mener det var en ældre VVB fra NBE. Har prøvet at google efter billeder og manual, men forgæves.
Jeg vedhæfter et billede af VVB, og hvis I har brug for manualen så kan jeg godt skanne og smide op som PDF.


Vi varmer vandet op hele året rundt med fyret.
Da vi skulle på ferie og for at give dem der skulle bo i huset mindre opgaver, tænkte jeg at jeg vil sætte VVB til at kører på el, mens vi var væk.


Problemet er, at vores el-relæ slå fra hvergang jeg sætter VVB til at kører på el.
Jeg har vedhæftet billeder af relæ, VVB strømstik. I relæ billedet så er VVB sat i gruppen lys2 øverst til højre. Der sidder 3x 13A sikringer i. Dem med de sorte runde hoveder.


Jeg ved ikke hvilke konkrette informationer I har brug for mere, for at se om jeg kan, med hjælp, selv klar problemet, eller om jeg skal have en fagmand til at kigge på det.


vh
/nick

V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline kivi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 352
  • Respekt optjent: +6/-0
Sv: VVB via El
« Svar #1 Dato: Jul 20, 2018, 19:52 »
Hvis det er en gammel elpatron i VVB kan den være tæret op, deraf slår den HFI relæet.
Mvh
Ole
BlackStar 1016, 16 kW, V6.76, 160+54 m2,  kompressorrens, 300L VVB med solfanger, Pellmon på Raspberry pi

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: VVB via El
« Svar #2 Dato: Jul 21, 2018, 19:40 »
Hvis det er en gammel elpatron i VVB kan den være tæret op, deraf slår den HFI relæet.
Hej Ole og tak for svar.
Har aldrig skiftet noget på den, så elpatronen må være den oprindelige og deraf gammel? 7 år må den være nu, og vi har rimelig hård vand her omkring.

Er det så noget der der værd at skifte?
Jeg tænker, at hvis nu, 7-9-13, et eller andet ikke spiller med fyret, er det måske ikke så sjovt med intet varm vand hellere.
Eller skal man investere i nyere vvb?
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline kivi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 352
  • Respekt optjent: +6/-0
Sv: VVB via El
« Svar #3 Dato: Jul 21, 2018, 20:10 »
Tja, min blev utæt efter to år, så den blev pillet ud og erstattet af en prop, uden at jeg har savnet den.

Men jeg har jo også solvarme.

Jeg tror nu ikke sådan en elpatron koster ret meget, hvis du vil skifte den.
Mvh
Ole
BlackStar 1016, 16 kW, V6.76, 160+54 m2,  kompressorrens, 300L VVB med solfanger, Pellmon på Raspberry pi

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: VVB via El
« Svar #4 Dato: Jul 21, 2018, 20:18 »
Hej,

Når dit HPFI slår fra, skyldes det at der er overgang fra el-nettet til jord et eller andet sted.
Det kan meget vel være varmelegemet i din VVB, men det kan også være andre steder i installationen til varmelegemet.
Du skal få varmelegeme og installation til det undersøgt for hvor stor isolationsmodstand det har.
Det er noget en elektriker laver med det der kaldes en "megger".
Viser undersøgelsen at det er varmelegemet det er galt med, så kan du jo afgøre om du vil udskifte det.

Hilsen Michael


Hvis det er en gammel elpatron i VVB kan den være tæret op, deraf slår den HFI relæet.
Hej Ole og tak for svar.
Har aldrig skiftet noget på den, så elpatronen må være den oprindelige og deraf gammel? 7 år må den være nu, og vi har rimelig hård vand her omkring.

Er det så noget der der værd at skifte?
Jeg tænker, at hvis nu, 7-9-13, et eller andet ikke spiller med fyret, er det måske ikke så sjovt med intet varm vand hellere.
Eller skal man investere i nyere vvb?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: VVB via El
« Svar #5 Dato: Jul 21, 2018, 23:44 »
Hej Micheal
Tak for svar.
Det lyder umiddelbart lidt dyrt, at først få en elektriker ind for at undersøge og bagefter tage stilling til at skifte eller ej.
Men det er måske noget elektrikeren kan gøre på stedet, hvis det er vi vælger det? For så giver det mere mening, at have en mand ud 1 gang for at få ordnet det hele.

Det skal siges, at el-varme til VVB har fungeret tidligere, kan simpelthen ikke huske hvor længe siden, men problemet opstod denne sommer.
vh
/nick

 
Hej,

Når dit HPFI slår fra, skyldes det at der er overgang fra el-nettet til jord et eller andet sted.
Det kan meget vel være varmelegemet i din VVB, men det kan også være andre steder i installationen til varmelegemet.
Du skal få varmelegeme og installation til det undersøgt for hvor stor isolationsmodstand det har.
Det er noget en elektriker laver med det der kaldes en "megger".
Viser undersøgelsen at det er varmelegemet det er galt med, så kan du jo afgøre om du vil udskifte det.

Hilsen Michael


Hvis det er en gammel elpatron i VVB kan den være tæret op, deraf slår den HFI relæet.
Hej Ole og tak for svar.
Har aldrig skiftet noget på den, så elpatronen må være den oprindelige og deraf gammel? 7 år må den være nu, og vi har rimelig hård vand her omkring.

Er det så noget der der værd at skifte?
Jeg tænker, at hvis nu, 7-9-13, et eller andet ikke spiller med fyret, er det måske ikke så sjovt med intet varm vand hellere.
Eller skal man investere i nyere vvb?
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: VVB via El
« Svar #6 Dato: Jul 22, 2018, 22:25 »
Hej Nick,
Om det er dyrt at have en elektriker til at kontrollere installationen skal jeg ikke kunne sige, det kommer jo an på hvad man hvad man synes et liv er værd
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: VVB via El
« Svar #7 Dato: Jul 23, 2018, 00:20 »
Hej Nick,
Om det er dyrt at have en elektriker til at kontrollere installationen skal jeg ikke kunne sige, det kommer jo an på hvad man hvad man synes et liv er værd
Det var ikke sådan ment.
Jeg tænkte om en fagmand vil kunne være i stand til at måle og evt. skifte en el patron i samme besøg. Eller om man skal først have en elektriker på besøg for blot at måle og have en anden til at skifte?

Beklager, ved ikke så meget om hvordan ting gøres.
/nick
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: VVB via El
« Svar #8 Dato: Jul 23, 2018, 15:00 »
Hvis H(P)FI relæet ryger når du sætter spænding på VVBèn er det jo med 99,999997% Sikkerhed fordi der er overgang i varmelegemt.

Så er der 2 muligheder, ud over at få en kollega af mine ud og tjekke det hele igennem, hvilket jeg finder urimeligt omstændeligt (og kostbart)

Fejlstrøms relæet sidder der jo netop for at fejl med overgang ikke skal blive livsfarlige og det virker jo siden det falder ud.

Der er faktisk også nogle der anbefaler at skifte relæet ud når det er (lidt) gammelt eller har været aktiveret. I min optik er det totalt overkill. 

Skift varmelegemet eller VVBèn, den er ikke længere.

Det koster hurtigt langt langt mere at begynde at fejlfinde på lortet og du skal jo skifte varmelegmet alligevel.

Hvis du vil tjekke installationen, på "husmandsmaner" kan du slukke for gruppeafbryderen og afmontere ledningerne til VVBèn der hvor den er tilsluttet og sætte (spænding) Strøm på gruppen igen.

Hvis relæet bliver slået til og der er power på resten af installationen er det jo en overgang i VVBèn der klapper relæet.

 
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: VVB via El
« Svar #9 Dato: Jul 23, 2018, 23:36 »
Hej
Jeg har nemlig prøvet at slå gruppen hvor VVB er sat til fra, og relæet virker fint i resten af huset.
Det sker faktisk nogen gang det, at selve hovedafbryderen ikke rigtig gider gribe fat for strøm til resten af huset, hvis blot gruppen hvor VVB er koblet til er aktiveret på relæet.


Så snart jeg deaktivere gruppen eller tager VVB ledningen af stikkontakten, så spiller det hele igen.


Jeg må finde ud af, hvad det koster at få skiftet varmelegemet ud, da skifte af VVB er noget mere omstændeligt.


Hvad skyldes egentlig at det sker efter ca. 7 år?
Er det det generelle varmelegemets levetid? det hårde vand vi har som kalker legemet til? Vi ikke har brugt varmelegemet særlig tit? En kombination af alle de ting?

Jeg ved af erfaring med vores vaskemaskine, at den må have varmelegemet skiftet ud ca. hver andet år, da vores vand er for hård at den kalker det til.
Jeg bruger forskellige præpartter for at forlænge levetiden, men den stå simpelthen af med faste intervaller pga. kalk.


vh
/nick

« Senest Redigeret: Jul 23, 2018, 23:38 af NK »
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: VVB via El
« Svar #10 Dato: Jul 25, 2018, 21:17 »


Så snart jeg deaktivere gruppen eller tager VVB ledningen af stikkontakten, så spiller det hele igen.


Jeg må finde ud af, hvad det koster at få skiftet varmelegemet ud, da skifte af VVB er noget mere omstændeligt.


Hvad skyldes egentlig at det sker efter ca. 7 år?
Er det det generelle varmelegemets levetid? det hårde vand vi har som kalker legemet til? Vi ikke har brugt varmelegemet særlig tit? En kombination af alle de ting?

.


vh
/nick

SÅ er der jo ingen tvivl om det er varmelegmet i VVBèn der er synderen.
Hvorfor det går i stykker kan jeg ikke sige men det er jo et hårdt miljø. Uden at vide hvor varm glædetråden er vil jeg tro den er temmeligt varm, så udvider og trækker yderkappen sig og den mindste revne så kommer der vand ind så har vi balladen.

Det er jo bare, forenklet set, en almindelig gløde pære der er sat ind i vandbeholderen. Tråden kan også springe, så er det også slut.

Hvis du skal have en fagmand ud og skifte det ville jeg vælge en VVSèr og fortælle ham præcist hvad det er for en beholder så han kan tage et nyt varmelegme med så du ikke skal betale for han køre af helvede til efter et, eller skal ud en gang mere,,
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: VVB via El
« Svar #11 Dato: Jul 26, 2018, 21:58 »
Nå ok, det vil være på sin plads og tag fat i min lokale VVS pillemontør som satte fyret op i sin tid for at lige gennemgå et par andre småting. Tak for rådet!
Hilsen
/nick


Så snart jeg deaktivere gruppen eller tager VVB ledningen af stikkontakten, så spiller det hele igen.


Jeg må finde ud af, hvad det koster at få skiftet varmelegemet ud, da skifte af VVB er noget mere omstændeligt.


Hvad skyldes egentlig at det sker efter ca. 7 år?
Er det det generelle varmelegemets levetid? det hårde vand vi har som kalker legemet til? Vi ikke har brugt varmelegemet særlig tit? En kombination af alle de ting?

.


vh
/nick

SÅ er der jo ingen tvivl om det er varmelegmet i VVBèn der er synderen.
Hvorfor det går i stykker kan jeg ikke sige men det er jo et hårdt miljø. Uden at vide hvor varm glædetråden er vil jeg tro den er temmeligt varm, så udvider og trækker yderkappen sig og den mindste revne så kommer der vand ind så har vi balladen.

Det er jo bare, forenklet set, en almindelig gløde pære der er sat ind i vandbeholderen. Tråden kan også springe, så er det også slut.

Hvis du skal have en fagmand ud og skifte det ville jeg vælge en VVSèr og fortælle ham præcist hvad det er for en beholder så han kan tage et nyt varmelegme med så du ikke skal betale for han køre af helvede til efter et, eller skal ud en gang mere,,
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år