Forfatter Emne: Dimension af løgstør-rør  (Læst 4549 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vessel

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 20
  • Respekt optjent: +0/-0
Dimension af løgstør-rør
« Dato: Jul 27, 2018, 08:16 »
Hej. Jeg er i undersøgelsesfasen af planlægning af skift til oliekedel der står i huset, til pillefyr der skal over og stå i en ny tilbygning til et maskinhus.
Huset er fra 1890, 175 m2, ældre thermovinduer. Flamingo i hulmur og papiruld på loftet. Nuværende forbrug: ca 2400 liter olie årligt. Det er kun ca 2/3 der opvarmes.
I maskinhuset er der 50 m2 nylavet værksted der er fornuftigt isoleret, som jeg vil finde en lille kalofaire til.
Pillefyr regner jeg med 16kw BlackStar.  Lyder det helt tosset?  I huset er der to brændeovne, som jeg stadig vil anvende...
Der er knap 30m mellem tilbygning og huset - hvor stor dimension løgstør-rør skal jeg bruge?  25mm? (Har fundet noget 2x 25mm preisoleret Alu-pex - er det ikke brugbart?)
Jeg har fundet et fire år gammelt BlackStar 16kw kedel og silo - det må jeg vel godt sætte op, eller er det for gammelt?

Offline niels123

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 226
  • Respekt optjent: +4/-3
Sv: Dimension af løgstør-rør
« Svar #1 Dato: Jul 27, 2018, 21:45 »
Hej Vessel

Jeg kører selv med Twin rør som den på webadressen herunder.
Jeg har 80meter mellem fyrrum og hus og der er minimalt varmetab i den.
Jeg er ikke sikker på at alupex fås med en tæt plastickappe omkring som er en nødvendighed for ikke at få en våd isolering omkring rørene, og samtidig er der ikke meget isolering om alupex rørene.

https://www.billigvvs.dk/VVS-Roer-Fittings-Praeisoleret-pex-roer-Fittings--Calpex-Duo-Praeisoleret-Pexroer-til-varme-25-25-111-mm-10-meter-2192250.html

Mvh Niels
RTB 10 kw version 7.0674 incl ilt sonde. 230m2
9000 kg pr år

https://stokercloud.dk/v3/#/niels123/main-page

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Dimension af løgstør-rør
« Svar #2 Dato: Aug 05, 2018, 08:37 »
Hej. Jeg er i undersøgelsesfasen af planlægning af skift til oliekedel der står i huset, til pillefyr der skal over og stå i en ny tilbygning til et maskinhus.

I maskinhuset er der 50 m2 nylavet værksted der er fornuftigt isoleret, som jeg vil finde en lille kalofaire til.
Pillefyr regner jeg med 16kw BlackStar.  Lyder det helt tosset?  I huset er der to brændeovne, som jeg stadig vil anvende...


En kalofaire er meget hård ved pillefyret. Når den køre er der enormt forbrug på den der går for 0 til f.eks. 6Kw på ingen tid og dermed trækker al varmen fra fyret.
I min installation er der en 4Kw varmeflade i ventilation, når den kobler ind skal fyret yde 40-60% mere på nul kommer dut, det er/kan være lidt et problem. Når så forbruget falder på varmefladen er fyret kommet helt op i gear, så skyder den noget over setpunkt, så det skal balanceres noget for at virke.

Noget andet er så at kalofairen helst vil have så absolut varmt fremløb som muligt, gerne en 70/80 grader for at lave noget, og sætter du den ned kommer der bare ikke rigtigt noget varme.

Nu skriver du "lille" definer lille?
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.