Forfatter Emne: Pillefyr installation,med eller uden akkumuleringstank  (Læst 12972 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline KennethDavidsen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +0/-0
Hej

Jeg har idag et brændefyr med 2x800 l. akkumuleringstanke. Varmt vand laves af ventilationsanlæggets varmepumpe (Gl. Genvex Combi, som også skal udskiftes).

Jeg overvejer at skifte brændefyret ud med et pillefyr med automatisk start/stop for at være mindre afhængig af at skulle fyre. Jeg er i tvivl om fordele/ulemper ved at beholde den ene eller begge akkumuleringstanke, håber nogen kan komme med nogle fordele/ulemper på dette, med tanke på at jeg i forvejen har akkumuleringstankene. Jeg har tung gulvvarme og radiatorer (ved ikke om dette har betydning for løsning).

Har læst nogle tråde omk. akkumulering/ikke akkumulering, men synes ikke jeg er blevet klogere på emnet, nogle skrive man ikke skal have akkumulering uden begrundelse, andre skriver man skal have akkumulering for at slippe for start stop om sommeren til varmt vand.

Jeg overvejer at lade pillefyret lave det varme vand og så købe en ny mere energivenlig ventilation, der ikke bruges til andet end ventilation.

Håber nogle kan komme med nogle gode input.

mvh.
Kenneth

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Pillefyr installation,med eller uden akkumuleringstank
« Svar #1 Dato: Aug 03, 2018, 19:43 »
Hej Kenneth,

Akkumuleringstanke bruges, som navnet antyder, til akkumulering, og i dette tilfælde til at akkumulere varme der produceres når der ikke er behov for det.
Det er i langt de fleste tilfælde nødvendigt med akkumuleringstanke når man har et brændefyr, da man ikke rigtigt kan regulere varmeproduktionen løbende og stoppe den pludseligt, hvis der pludselig ikke er behov mere.

Et moderne pillefyr derimod kan modulere (det vil sige tilpasse effekten) til det aktuelle varmebehov, så derfor har man ikke brug for akkumuleringstanke til sådan et fyr.

Så kan man jo spørge om akkumuleringstanke gør nogen skade, og det gør de egentlig ikke men så alligevel...
En akkumuleringstank vil "arbejde imod" reguleringen i et moderne pillefyr, da den vil holde fyret oppe i fuld effekt under opvarmingsfasen, selv om anlægget egentlig ikke kræver mere energi, mens den vil holde fyret i minimum effekt i afkølingsfasen, når anlægget igen kræver energi, i stedet for at have et rimeligt stabilt niveau.
Netop sving i effektniveau er en af de væsentligste årsager til dårlig virkningsgrad på et ellers velfungerende pillefyr.
Samtidig har en akkumuleringstank et vist varmetab til omgivelserne, uanset hvor godt isoleret den er.

Summa sumarum, akkumuleringstanke og moderne pillefyr et en dårlig kombination, mens brændefyr og akkumuleringstanke er en rigtig god kombination.

Du skal ikke være nervøs for mange start/stop for varmtvandsproduktion om sommeren, hvis ellers du laver styringen ordentligt så VVB'en ikke kommer til at virke som varmekilde når fyret ikke kører.
Mit fyr køre 1-2 gange i døgnet for at lave varmt vand, afhængig af forbrug og mit gennemsnitlige pilleforbrug om sommeren ligger på 2,5-3 kg/døgn.

Hilsen
Michael

Hej

Jeg har idag et brændefyr med 2x800 l. akkumuleringstanke. Varmt vand laves af ventilationsanlæggets varmepumpe (Gl. Genvex Combi, som også skal udskiftes).

Jeg overvejer at skifte brændefyret ud med et pillefyr med automatisk start/stop for at være mindre afhængig af at skulle fyre. Jeg er i tvivl om fordele/ulemper ved at beholde den ene eller begge akkumuleringstanke, håber nogen kan komme med nogle fordele/ulemper på dette, med tanke på at jeg i forvejen har akkumuleringstankene. Jeg har tung gulvvarme og radiatorer (ved ikke om dette har betydning for løsning).

Har læst nogle tråde omk. akkumulering/ikke akkumulering, men synes ikke jeg er blevet klogere på emnet, nogle skrive man ikke skal have akkumulering uden begrundelse, andre skriver man skal have akkumulering for at slippe for start stop om sommeren til varmt vand.

Jeg overvejer at lade pillefyret lave det varme vand og så købe en ny mere energivenlig ventilation, der ikke bruges til andet end ventilation.

Håber nogle kan komme med nogle gode input.

mvh.
Kenneth
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline KennethDavidsen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Pillefyr installation,med eller uden akkumuleringstank
« Svar #2 Dato: Aug 10, 2018, 10:26 »
Hej

Tak for svar, så går jeg efter en installation uden akkumuleringstank.

Mvh.
Kenneth

Offline optimalvarme

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Pillefyr installation,med eller uden akkumuleringstank
« Svar #3 Dato: Nov 08, 2018, 02:35 »
Hej Kenneth,
Det kan både være rigtigt og forkert med buffertank på et pillefyr. Hvis man har pludselige varmebehov eks meget gulvvarme som starter samtidig, så kan det være en god ide med buffertank ligeså skal man så heller ikke være bange for at man køber et lidt større fyr end beregnet da mange i vinteren 2017/2018 havde problemer med at deres fyr nok lige var i underkanten i størrelsen og nogle år har vi varme vintre og nogle år har vi kolde vintre. Jeg har selv 3 stk 1000 liters buffertanke på mit pillefyr og det giver mange fordele, fyret undgår modulerende fyrring da alle pillefyr har størst virkningsgrad ved 100 % ydelse og ligeså får man også størst brændeværdi ud af sine piller. Når der er et pludseligt varmebehov hjælper buffertankene også fyret med at få temperaturen op ret hurtig og derved kan fyret hurtigere levere varme og holde en mere jævn temperatur i fremløb til huset. Jeg selv spare mellem 2 og 3 tons piller om året ved at køre med buffertanke pga. ingen modulerende fyrring og maks udnyttelse af virkningsgraden og pillerne og dertil ingen sort kedel og problemer med de verse soddannelser og spare på denne måde også en masse start/stop som er spild af piller osv. Om sommeren er buffertankene rigtig gode da fyret kun skal køre en gang om ugen og når det så endelig køre er det jo på 100% i ydelsen og i virkningsgrad da fyret jo tror det er vinter med varmebehov fordi buffertankene virker som et forbrug. Nye Buffertanke i dag udvikles stadig og der vil komme flere af dem igen i fremtiden og mange installatører er stille og roligt begyndt at se at der kan være mange fordele og god udnyttelse ved at have buffertanke. Man skal blot sørgefor at have styr på buffertanken og ikke at opvarme den eller dem mere end nødvendigt og holde dem under den temperatur som giver varmetab. De største varmetab sker ved temperaturer over 72 grader. Varmetab på rør og rør under jorden og cirkulerende vand er de største varmetab man har i sin bolig. Mine buffertanke varmes op fra 56 til 68 grader dvs. fyret starter når der er 56 grader på føler i top af tank og slukker når der er 68 grader i bund af tank. Det koster 10 kg piller at varme dem op. Årligt forbrug med buffertanke er 10-12 tons og jeg varmer 700 kwm op til 23 grader. Normalt beregner man 10 liter buffertanke vand pr. Kvm i et mellem klasse isoleret hus, bygningsreglement 2015 og 5-6 liter pr. Kvm i et godt isoleret hus, bygningsreglement 2020.
Mvh Lars
« Senest Redigeret: Nov 08, 2018, 03:07 af optimalvarme »

Offline Borrlander

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Pillefyr installation,med eller uden akkumuleringstank
« Svar #4 Dato: Nov 26, 2018, 21:46 »
Hej
Jeg har opsat en kalorifere i garagen som ikke skal køre hele tiden - men når den skal starte op, vil den tage en hel del varmt vand som jeg ikke tror vores Pellux100, 30kw kan levere uden en akkumulator tank. Ihvertfald ikke uden jeg kommer til at vente et godt stykke tid når garagen pludselig skal varmes op. Derfor har jeg anskaffet en 300l akkutank til det ene formål.
Nu skal jeg så tilslutte den til anlægget. Men så bliver jeg i tvivl om hvor det vil være bedst at slutte den ind på anlægget. Umiddelbart havde jeg forestillet mig den sluttet direkte på varme, frem til bund Akkutank og fra top akkutank, forbi 3-vejs blandeventilen til cirkulationspumpen og videre til 3 afgreningerne til varmestederne, hvor kalorifere er en af disse.
Så jeg er nysgerrig på hvordan du Optimalvarme, har fået det til at fungere i dit hus.
NB! vi har 350 kvm hus og 60 kvm garage
Mvh Jean
« Senest Redigeret: Nov 26, 2018, 21:47 af Borrlander »