Forfatter Emne: Korrekte tryk i anlæg og hvorfor?  (Læst 5466 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Korrekte tryk i anlæg og hvorfor?
« Dato: Aug 19, 2018, 07:09 »
Hej


Jeg kan ikke rigtigt lure sammenhængen mellem trykket på det påfyldte vand og fortrykket i ekspansionsbeholderen.

Forstået på den måde at forholdet mellem det mit manometer på kompressoren skal vise når jeg sætter den på beholderen i "ikke tilsluttet tilstand" og det jeg så skal fylde på af vand på anlæggest manometer når det hele er sat rigtigt sammen.

Normaltvist er beholderne vist fortrykt med 0,3 bar


For letheden skyld går vi ud fra alt er dimensioneret korrekt (hvilket det så også er i mit tilfælde)


Er der en der kan forklare sammehængen og hvorfor udfra nederstående eksembel der er lidt "overdrevet" for forståelsens skyld.



Vi har et hus og et fyr i et fyrrum ved siden af.

Kedlen står i niveau 0 (retur) og fremløb en meter over, i niveau 1 pumperne til huset sidder på fremløb niveau 1 og den øverste radiator i huset sidder 7 meter over, altså niveau 7 for nemhedens skyld.'

Altså 6 meter mellem pumper og anlægstoppen.

Undervejs til huset går rørene ned i niveau -2 og op igen.

Ekspansionsbeholderen sidder i 0 altså samme plan som returen til fyret.


Vi antager anlægget køre bedst med et tryk på anlægsmanometret på 4 bar.

Hvad, og ikke mindst HVORFOR skal gummi menbranen fortrykkes med før den tilsluttes anlægget for mest optimal drift?
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Korrekte tryk i anlæg og hvorfor?
« Svar #1 Dato: Aug 19, 2018, 12:04 »
Hej,

Jeg skal forsøge, elektriker til elektriker  ;)

For at undgå misforståelser oplister jeg lige de tryk der tales om og hvad de reelt er:
Fortryk = det tryk der er i ekspansionsbeholderen når der ikke er vand på anlægget
Fyldetryk = det tryk der er i ekspansionsbeholderen når der er fyldt vand på anlægget og det er koldt
Sluttryk = det tryk der er i ekspansionsbehoderen når anlægget kører med maksimal fremløbstemperatur

Fortrykket i beholderen skal være der for at sikre at man har den fornødne ekspansionskapacitet, og sikre at der er tryk nok til at "løfte" vandet til det øverste punkt i anlægget.
Hvis fortrykket i beholderen var 0 bar, ville beholderen straks blive fyldt helt med vand og der ville så ikke være nogen mulighed for ekspansion.

Fortryk kan kun måles på selve ekspansionsbeholderen ("bil ventilen") når der ikke er vand på anlægget eller ekspansionsbeholderen er trykmæssige adskildt og trykløs mod anlægget.
Fyldetryk og Sluttryk kan aflæses på manometeret på anlægget.

Med en anlægshøjde på 7 m vil 0,7 bar fortryk teoretisk være tilstrækkeligt, målt ved det laveste punkt i anlægget.
Man plejer dog at lægge 0,1-0,2 bar til for at langtidskompensere for tryktab ved udluftning mm, så det i dit tilfælde vil komme op på 0,8-0,9 bar.
Jo mere anlægstrykket er over fortrykket, jo mere af ekspansionsbeholderens "kapacitet" vil allerede være brugt inden anlægget varmes op.

Fyldetrykket (koldt fyldt anlæg) bør ligge 0,3 bar over fortrykket, altså i dit tilfælde 1,1-1,2 bar.

Sluttrykket må ikke kommer over sikkerhedsventilens trykindstilling-0,5 bar, altså 3,5 bar ved en 4,0 bar sikkerhedsventil.
Sluttrykket bestemmes af mængden af vand i anlægget, anlægstemperaturen og ekspansionsbeholderens størrelse.

At køre med 4 bar som anlægstryk giver ikke nogen mening, det giver ingen fordele men der forringer din ekspansionsbeholders kapacitet og øger risikoen for utætheder.

Hilsen
Michael


Hej


Jeg kan ikke rigtigt lure sammenhængen mellem trykket på det påfyldte vand og fortrykket i ekspansionsbeholderen.

Forstået på den måde at forholdet mellem det mit manometer på kompressoren skal vise når jeg sætter den på beholderen i "ikke tilsluttet tilstand" og det jeg så skal fylde på af vand på anlæggest manometer når det hele er sat rigtigt sammen.

Normaltvist er beholderne vist fortrykt med 0,3 bar


For letheden skyld går vi ud fra alt er dimensioneret korrekt (hvilket det så også er i mit tilfælde)


Er der en der kan forklare sammehængen og hvorfor udfra nederstående eksembel der er lidt "overdrevet" for forståelsens skyld.



Vi har et hus og et fyr i et fyrrum ved siden af.

Kedlen står i niveau 0 (retur) og fremløb en meter over, i niveau 1 pumperne til huset sidder på fremløb niveau 1 og den øverste radiator i huset sidder 7 meter over, altså niveau 7 for nemhedens skyld.'

Altså 6 meter mellem pumper og anlægstoppen.

Undervejs til huset går rørene ned i niveau -2 og op igen.

Ekspansionsbeholderen sidder i 0 altså samme plan som returen til fyret.


Vi antager anlægget køre bedst med et tryk på anlægsmanometret på 4 bar.

Hvad, og ikke mindst HVORFOR skal gummi menbranen fortrykkes med før den tilsluttes anlægget for mest optimal drift?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Korrekte tryk i anlæg og hvorfor?
« Svar #2 Dato: Aug 19, 2018, 13:58 »
Hej og tak

Det giver mening, elektriker til elektriker og mange af tingene kan jo overføres til en verden af spænding(sfald) osv.

Jeg tog udgangspunkt i mit eget anlæg og forhøjede visse værdier for synliggøreles af forståelse.

Hvis jeg kommer under 2,5 bar i fyldetryk kan jeg ikke få nok vand igennem ventilationens varmeflade når det vejret er koldt.
Den er på 4Kw så der skal noget til og når magnetventilen åbner hoster fyret lidt første gang.

Mit anlæg er ca. 3-3,5 meter fra pumpe til ventilationen der er højeste punkt.
Alt andet sidder under fyrets afgangs studs, VVB, direkte gulvvame og veksler til gulvarme i huset.


Så når/hvis jeg vil køre med 3 bar fyldetryk skal jeg så have 0,5 på eksepensionen og fylde vand på til 3 på anlægget?


Solvarmen er så en anden sag,  Det køre bedst med noget højere tryk. ¨
En 3 bars sikkerhedsventil fungerede ikke så nu er der en 6èr på!

Det er omkring 4m højt, så er fortrykket 0,6 og vand på til 4 bar?

og bør beholderen ikke sidde så langt nede som muligt og helst så tæt på pumpens sugeside som praktisk muligt?
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Korrekte tryk i anlæg og hvorfor?
« Svar #3 Dato: Aug 19, 2018, 15:56 »
Hej,

Jeg tror du har en faktor 10 fejl  ;)
1 bar giver 10 m vandsøjle, så når du har en højdeforskel på 3-3,5 m skal du have et tryk på 0,3-0,35 bar  ;)
...plus de 0,1-0,2 bar i trykreserve (=1-2 m vandsøjle).

3 bar giver 30 m vandsøjle og 4 bar giver 40 m vandsøjle, så med mindre du bor i et meget højt hus er det altså helt i skoven  ;)

Det er en misforståelse at højere anlægstryk giver større flow.
Anlægstrykket er det samme i fremløb og retur, så det giver ikke noget flow i sig selv (her er det ikke ligesom elektricitet  ;) ).
Det er cirkulationspumpen og den trykforskel den kan lave der bestemmer flowet.

Hilsen
Michael


Hej og tak

Det giver mening, elektriker til elektriker og mange af tingene kan jo overføres til en verden af spænding(sfald) osv.

Jeg tog udgangspunkt i mit eget anlæg og forhøjede visse værdier for synliggøreles af forståelse.

Hvis jeg kommer under 2,5 bar i fyldetryk kan jeg ikke få nok vand igennem ventilationens varmeflade når det vejret er koldt.
Den er på 4Kw så der skal noget til og når magnetventilen åbner hoster fyret lidt første gang.

Mit anlæg er ca. 3-3,5 meter fra pumpe til ventilationen der er højeste punkt.
Alt andet sidder under fyrets afgangs studs, VVB, direkte gulvvame og veksler til gulvarme i huset.


Så når/hvis jeg vil køre med 3 bar fyldetryk skal jeg så have 0,5 på eksepensionen og fylde vand på til 3 på anlægget?


Solvarmen er så en anden sag,  Det køre bedst med noget højere tryk. ¨
En 3 bars sikkerhedsventil fungerede ikke så nu er der en 6èr på!

Det er omkring 4m højt, så er fortrykket 0,6 og vand på til 4 bar?

og bør beholderen ikke sidde så langt nede som muligt og helst så tæt på pumpens sugeside som praktisk muligt?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Korrekte tryk i anlæg og hvorfor?
« Svar #4 Dato: Aug 19, 2018, 16:29 »
Jeg tjekkede lige op.

Fejlen er ikke faktor 10 det er hukommelsen der ikke er for god.  Eller rettere, jeg aflæste monometret som jeg gerne ville
Hvis ikke jeg har mindst 2 bar på fyldetryk kommer der ikke varme på varmefladen.
Den er ikke længere.
Hvis trykket er 1,5 på samme manometer er der ikke varme nok på fladen, fylder jeg op til godt kommer flowet med det samme.

i () bemærket forsvinder der ikke vand af betydning fra installationen og jeg vil tro der er 400L i den ialt. 300L solvarmetank parallel med fyret. Solvarmen varmer på centralvarmevandet, ikke forbrugsvand direkte, og hjælper fyret via en veksler om vinteren.

Pumpen køre med samme ydelse uanset, ca. 25w

Engang regnede vi på kortslutnings strømmen på et habilt truck batteri.
Det tal vi kom op med var vanvittigt så mig og makkeren kiggede alvorligt på hinanden og flyttede kommaet 2 hak mod venstre for tallet gav mening, for der der måtte være en fejl undervejs.


Den eneste fejl der var var faktor 100 for lille.
Jeg forstår godt det første service folk gør er at dække batteriet af.
Faktor 10 eller 100 det er sindsygt og jeg ser for mig en stor svensknøgle der forsvinder med et brag.

Men med det lille sidespring giver det med tryk ikke helt mening i min installation.

Der er rigtigt mange sving, bøjninger og haner på vejen fra fyret, over i varmekælderen og videre op i VVFèn så det giver fin mening at pumpen (en Langå 25/60, grundfos virker ikke her, det er prøvet) skal lave noget.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.