Forfatter Emne: Gulvvarme regulering af vejrkompenserings funktion  (Læst 3156 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-288
Gulvvarme regulering af vejrkompenserings funktion
« Dato: Aug 24, 2018, 13:06 »
Hej


Jeg har læst lidt på MHES`s beskrivelse af gulvarmen og tænker at det lige er den funktion jeg mangler her for at styre helt i skabet.

I forvejen er huset med gulvvarme overalt, indirekte på fyret fordi der sidder en varmeveksler imellem kedelvandet og vandet i gulvvarmen.

Gulv varmens fremløbstemperatur er fast reguleret til 36 grader af en almindelig termostat med "fjernføler" på kapillar rør.
Føleren sidder i fremløbet på gulvarmen og regulere flowet igennem veksleren på retur siden af denne. 
De 2 kredse er adskilt for at kunne holde flow og tryk på gulvvarmen i overetagen og er et "levn" fra da centralvarmen ikke var tryksat og skal ikke laves om.

Jeg har et par ??? til styringen af ventilen for vejrkompenseringen.

Det er min forventning jeg "bare" kan sætte en 2 vejs motorventil ind i centralvarme vandet fra fyret og bruge den til at regulere med på samme måde som den regulering der er det nu?

Er det rigtigt forstået at

http://www.nbe-shop.dk/index.php/traepillefyr-kedler-og-reservedele/traepillefyr-tilbehor/motorventil-1-til-vejrkompensering-kit.html

2 Vejs motorventilen holder åbningen når den er spændingsløs og således kun åbner/lukker når der sættes spænding på den ene eller anden ledning?

Jeg bruger ingen ekstra funktioner på fyret, det styre VVB og kedelpumpe, ellers ikke noget.

Er der de ud og indgange der skal bruges ledige?

Jeg regner med en indgang til gulvarme temperaturen og en til ude temperatur og 2 223V udgange til åbn og luk ventil.


Det er muligt det er længe siden jeg har skruet strøm prof. men jeg syntes vejledninger og diagrammer er, ikke bare mangelfulde, men enormt mangelfulde NBE`s side, så derfor disse afklarende spørgsmål inden jeg skiller anlægget af igen.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Gulvvarme regulering af vejrkompenserings funktion
« Svar #1 Dato: Aug 24, 2018, 18:52 »
Hej,

Bare lige for at starte med at svare på det sidste i dit indlæg...
NBE beskriver ingen steder noget med at bruge vejrkompenseringen til gulvvarmestyring  ;)
...det er mit "tossede påfund" for at bruge vejrkompenseringen til noget fornuftigt i et hus hvor alt andet end gulvvarmen er termostatventil styret og derfor ikke vil kunne udnytte vejrkompensering til noget (ligesom det er tilfældet i langt de fleste andre huse i Danmark  ;) ).

Du styrer på nuværende tidspunkt temperaturen i gulvvarmekredsen ved at regulere på flowet i varmeveksleren på centralvarme siden.
Reguleringen via "vejrkompenseringen" er helt korrekt på samme måde, så det er helt rigtigt forstået   ;)
Nu har jeg ikke en varmeveksler på min primære gulvvarme, men blot en almindelig blandekreds, men funktionen er jo den samme.
Jeg har monteret 2-vejs motorventilen i serie med termostatventilen, sådan at termostatventilen fungerer som "sikkerheds max temperatur ventil", for det tilfælde at motorventilen bliver defekt og jeg så kunne risikere at få 70oC fremløb i gulvvarmen.

NBE's 2-vejs motorventil fungerer helt som du beskriver.
Der sidder en lille motor på ventilen, som typisk bruger 30-60 sek. på at dreje fra helt lukket til helt åben (eller omvendt).
Motoren har 3 ledninger (eller helt korrekt 5 ledninger hvis man tæller tilbagemelding med), én til "kør motor mod luk", én til "kør motor mod åbn" og én fælles ledning (nul).
Herved kan man styre ventilens stilling, da den kun åbner/lukker mere når en af ledningerne får spænding.
Hvis ingen ledning får spænding, står motoren, og dermed ventilen, stille i den stilling den nu har.

Jeg vil lige indsparke her at NBE's 2-vejs motorventil ikke er særlig god til regulering, da det er en kugleventil som har en "underlig/uheldig" karaktestik i reguleringssammenhæng.
Hvis man måler ventilens regulering ved en drejning på 90 grader, vil man se at den i starten lukker meget vand igennen pr. grad den åbnes, herefter aftager reguleringen pr. grad mere og mere indtil den er helt åben.
Når den lukker er det så lige modsat, i starten sker der ingenting for så at lukke mere og mere pr. grad indtil den er helt lukket, prøv bare at regulere vandstrømmen fra en vandhane med en kugleventil  ;)

Der findes "rigtige" 2-vejs motor reguleringsventiler fra f.eks. Danfoss VS2 ventil med en AMV150 motor som jeg selv bruger.
Jeg startede med en NBE 2-vejs motorventil, men kunne ikke opnå en tilfredsstillende regulering, hvorimod VS2'eren nare spilled.
Danfoss ventilen er noget dyrere men den fungerer  ;)

Uanset hvilken ventil du vælger skal du bruge:
2 stk. 230 udgange (én til åbne og én til lukke)
1 stk. temperaturindgang og en temperaturføler (til måling af aktuel fremløbstemperatur)
Udetemperatur måling

Udetemperatur måling kan enten komme fra internettet eller være en lokalt monteret udetemperaturføler monteret på en temperaturindgang i styringen.
Jeg bruger den sidste mulighed, og har monteret udetemperaturføleren i et lille "drivhus", lavet af en 2,5 l eddikedunk, lagt med og med huller i bund og top.
Det gør at temperaturen i "drivhuset", og dermed den målte udetemperatur,  påvirkes af den omgivende lufttemperatur men også af solindfaldet, og da mit hus har "super lavenergi vinduer" har solindfald en meget stor indflydelse på varmebehovet.
 
Håber at det kaster lidt lys over sit projekt.

Du har læst den her vejledning på min web-side...
http://mhes.dk/Vejrkompensering_v1.pdf
...ik' ?

Hilsen
Michael

Hej


Jeg har læst lidt på MHES`s beskrivelse af gulvarmen og tænker at det lige er den funktion jeg mangler her for at styre helt i skabet.

I forvejen er huset med gulvvarme overalt, indirekte på fyret fordi der sidder en varmeveksler imellem kedelvandet og vandet i gulvvarmen.

Gulv varmens fremløbstemperatur er fast reguleret til 36 grader af en almindelig termostat med "fjernføler" på kapillar rør.
Føleren sidder i fremløbet på gulvarmen og regulere flowet igennem veksleren på retur siden af denne. 
De 2 kredse er adskilt for at kunne holde flow og tryk på gulvvarmen i overetagen og er et "levn" fra da centralvarmen ikke var tryksat og skal ikke laves om.

Jeg har et par ??? til styringen af ventilen for vejrkompenseringen.

Det er min forventning jeg "bare" kan sætte en 2 vejs motorventil ind i centralvarme vandet fra fyret og bruge den til at regulere med på samme måde som den regulering der er det nu?

Er det rigtigt forstået at

http://www.nbe-shop.dk/index.php/traepillefyr-kedler-og-reservedele/traepillefyr-tilbehor/motorventil-1-til-vejrkompensering-kit.html

2 Vejs motorventilen holder åbningen når den er spændingsløs og således kun åbner/lukker når der sættes spænding på den ene eller anden ledning?

Jeg bruger ingen ekstra funktioner på fyret, det styre VVB og kedelpumpe, ellers ikke noget.

Er der de ud og indgange der skal bruges ledige?

Jeg regner med en indgang til gulvarme temperaturen og en til ude temperatur og 2 223V udgange til åbn og luk ventil.


Det er muligt det er længe siden jeg har skruet strøm prof. men jeg syntes vejledninger og diagrammer er, ikke bare mangelfulde, men enormt mangelfulde NBE`s side, så derfor disse afklarende spørgsmål inden jeg skiller anlægget af igen.
« Senest Redigeret: Aug 24, 2018, 18:57 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-288
Sv: Gulvvarme regulering af vejrkompenserings funktion
« Svar #2 Dato: Aug 26, 2018, 12:51 »
Hej,

Bare lige for at starte med at svare på det sidste i dit indlæg...
NBE beskriver ingen steder noget med at bruge vejrkompenseringen til gulvvarmestyring  ;)
...det er mit "tossede påfund" for at bruge vejrkompenseringen til noget fornuftigt i et hus hvor alt andet end gulvvarmen er termostatventil styret og derfor ikke vil kunne udnytte vejrkompensering til noget (ligesom det er tilfældet i langt de fleste andre huse i Danmark  ;) ).

Nope, NBE beskriver ikke gulvarme regulering. Det er faktisk heller ikke det jeg !"angriber" men det at jeg stadigt mener at dokumentationen til fyret er tæt på komplet mangelfuld. 
Ud over "man" kan se hvor der skal tilsluttes diverse farver, så er det vist det.
Ligeledes den 2 vejs regulering jeg spørger ind til. Der er absolut intet beskrevet om funktionen eller forbindelser omkring den. Ej heller et klap om hvor og hvordan den evt. skal tilsluttes.
I dokumentationen til fyret står intet om hvilke udgange der er ledige, så "man"/jeg skal ud og skille af og se hvordan og hvorledes og om jeg har 2 udgange til en ventil.
Ligeledes om jeg har en eller 2 indgange til fæleren på fremløb og udetemperatur.
Hvis jeg kigger på indstillingen af vejrkompenseringen kan jeg, måske, regne ud hvad "effekten" er, jeg vil tro det er pumpens effekt ved de forskellige temperature, men er ikke sikker?
Hvis jeg går videre med projektet og har de ind og udgange der skal bruges skal jeg nok få det til at virke, det er jeg ikke i tvivl om, men jeg er faktisk forundret over det er lovligt at have så mangelfuld dokumentation i forhold til maskinregulativ eller hvad nu fyret falder ind under.


Du styrer på nuværende tidspunkt temperaturen i gulvvarmekredsen ved at regulere på flowet i varmeveksleren på centralvarme siden.
Reguleringen via "vejrkompenseringen" er helt korrekt på samme måde, så det er helt rigtigt forstået   ;)
Nu har jeg ikke en varmeveksler på min primære gulvvarme, men blot en almindelig blandekreds, men funktionen er jo den samme.
Jeg har monteret 2-vejs motorventilen i serie med termostatventilen, sådan at termostatventilen fungerer som "sikkerheds max temperatur ventil", for det tilfælde at motorventilen bliver defekt og jeg så kunne risikere at få 70oC fremløb i gulvvarmen.

Ud over jeg har veksleren imellem bliver min funktion helt den samme. Lige nu regulere jeg med en føler i fremløb og regulere returen fra veksleren og lukker den helt ned med en alm. aktuator når pumpen i gulvvarmen ikke køre. Så skal der jo bare en rigtig motorventil I, hvor prøcist kan den styre?

NBE's 2-vejs motorventil fungerer helt som du beskriver.
Der sidder en lille motor på ventilen, som typisk bruger 30-60 sek. på at dreje fra helt lukket til helt åben (eller omvendt).
Motoren har 3 ledninger (eller helt korrekt 5 ledninger hvis man tæller tilbagemelding med), én til "kør motor mod luk", én til "kør motor mod åbn" og én fælles ledning (nul).
Herved kan man styre ventilens stilling, da den kun åbner/lukker mere når en af ledningerne får spænding.
Hvis ingen ledning får spænding, står motoren, og dermed ventilen, stille i den stilling den nu har.




Jeg vil lige indsparke her at NBE's 2-vejs motorventil ikke er særlig god til regulering, da det er en kugleventil som har en "underlig/uheldig" karaktestik i reguleringssammenhæng.
Hvis man måler ventilens regulering ved en drejning på 90 grader, vil man se at den i starten lukker meget vand igennen pr. grad den åbnes, herefter aftager reguleringen pr. grad mere og mere indtil den er helt åben.
Når den lukker er det så lige modsat, i starten sker der ingenting for så at lukke mere og mere pr. grad indtil den er helt lukket, prøv bare at regulere vandstrømmen fra en vandhane med en kugleventil  ;)

Det er jeg glad for du siger. Jeg orker ikke at købe noget lort og når "man" tænker lidt over det kan jeg godt se problemet med den regulering. Altså at en kugle ikke er liniær og når tryk, og trykfald så blander sig bliver det endnu  værre. Jeg skulle, og ville jo regulere helt knivskarpt, så dur det ikke med en upræcis ventil. Den regulering der sidder nu styre helt skarpt, det eneste jeg mangler er muligheden for at justere fremløb. 36 grader er rigeligt i start og slut fyring,

''


Der findes "rigtige" 2-vejs motor reguleringsventiler fra f.eks. Danfoss VS2 ventil med en AMV150 motor som jeg selv bruger.
Jeg startede med en NBE 2-vejs motorventil, men kunne ikke opnå en tilfredsstillende regulering, hvorimod VS2'eren nare spilled.
Danfoss ventilen er noget dyrere men den fungerer  ;)

Noget skrammel der ikke virker er jo dyrere, om ikke andet så på en anden kontor. Den der køber billigt græder mange gange, den der køber dyrt kun en gang. Forudsat det dyre virker og det gør det jo så her, modsat den billigere. Der er rigitgt meget værd at vide. Ellers havde jeg jo, i stor naivitet, bare købt NBE`s fordi jeg formodede de havde valgt noget der virkede til det de sælger. Det er så ikke tilfældet.


''
Uanset hvilken ventil du vælger skal du bruge:
2 stk. 230 udgange (én til åbne og én til lukke)
1 stk. temperaturindgang og en temperaturføler (til måling af aktuel fremløbstemperatur)
Udetemperatur måling


Så må jeg se om jeg kan finde et par ledige ind og udgange, jeg har ikke overblikket lige nu, fyret styre kun VVB, og der er ikke ude temperaturføler på endnu
Jeg behøver så ikke at styre pumpen (på gulvvarmen)


Udetemperatur måling kan enten komme fra internettet eller være en lokalt monteret udetemperaturføler monteret på en temperaturindgang i styringen.
Jeg bruger den sidste mulighed, og har monteret udetemperaturføleren i et lille "drivhus", lavet af en 2,5 l eddikedunk, lagt med og med huller i bund og top.
Det gør at temperaturen i "drivhuset", og dermed den målte udetemperatur,  påvirkes af den omgivende lufttemperatur men også af solindfaldet, og da mit hus har "super lavenergi vinduer" har solindfald en meget stor indflydelse på varmebehovet.
 
Håber at det kaster lidt lys over sit projekt.


Meget, rigtigt meget og tak for det. Jeg kigger lige om jeg har ind og udgange ved lejlighed. Hvor præcist styre den motorventil? Ud over NTC følerne jo kun er vejledende.

Du har læst den her vejledning på min web-side...
http://mhes.dk/Vejrkompensering_v1.pdf
...ik' ?

Hilsen
Michael


[/quote]
« Senest Redigeret: Aug 26, 2018, 12:54 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Gulvvarme regulering af vejrkompenserings funktion
« Svar #3 Dato: Aug 26, 2018, 14:06 »
Hej,

Den Danfoss VS2 + AMV150 jeg kører med regulerer uden problemer +/- 0,1o;)

Effekten man kan indstille under "vejrkompensering" i de forskellige udetemperatur intervaller, er max. effekten på fyret.
Man kan altså f.eks. bestemme at når udetemperaturen er over 15oC, må fyret max. køre op til 75% drifteffekt, hvis man synes det kunne være sjovt  ;)
Jeg bruger det til at stoppe fyret nå udetemperaturen kommer over et defineret niveau, ved at sætte max. effelken til 0%  :D

Jeg har prøvet at beskrive det i min vejledning omkring vejrkompensering her http://mhes.dk/Vejrkompensering_v1.pdf

Måske kan du også få lidt ideer fra min vejledning om gulvvarme, du kan endda se at principbillede af min blandekreds på side 6 http://mhes.dk/Gulvvarme%20og%20pillefyr.pdf

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-288
Sv: Gulvvarme regulering af vejrkompenserings funktion
« Svar #4 Dato: Aug 26, 2018, 18:22 »
Hej,

Den Danfoss VS2 + AMV150 jeg kører med regulerer uden problemer +/- 0,1o;)


Tjek, det lyder acceptabelt med den hysterese. Jeg køre med forholdsvist høj fremløbstemperatur for at sikre VVFèn i ventilationen kan få den varme den beder om, omgående. Jeg lavede et andet forsøg med elektrisk regulering af temperaturen på gulvarmen men det gav alt for store udsving når der er små 70 grader på veksleren.



Effekten man kan indstille under "vejrkompensering" i de forskellige udetemperatur intervaller, er max. effekten på fyret.
Man kan altså f.eks. bestemme at når udetemperaturen er over 15oC, må fyret max. køre op til 75% drifteffekt, hvis man synes det kunne være sjovt  ;)
Jeg bruger det til at stoppe fyret nå udetemperaturen kommer over et defineret niveau, ved at sætte max. effelken til 0%  :D

Ok, så regnede jeg jo forkert. Som beskrevet tænkte jeg det var effekten på pumpen nu den "skal" have en udgang også. Tak for klarlægning. Jeg stopper fyret med husets IHC når der ikke er varmekald og det ikke er frostvejr. Det er bestemt en mulighed jeg vil have i tankerne men har igen den VVF at tage hensyn til så ventilationen ikke står og hælder 14 grader varm, eller rettere, kold luft ind i huset. 



Jeg har prøvet at beskrive det i min vejledning omkring vejrkompensering her http://mhes.dk/Vejrkompensering_v1.pdf


Yes, den har jeg studeret men det er bestemt muligt jeg har misset mere end en detalje.

Måske kan du også få lidt ideer fra min vejledning om gulvvarme, du kan endda se at principbillede af min blandekreds på side 6 http://mhes.dk/Gulvvarme%20og%20pillefyr.pdf

Hilsen
Michael

Jeg er bestemt inspireret og tror nu jeg har en plan nu funktionerne er beskrevet i praksis.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-288
Sv: Gulvvarme regulering af vejrkompenserings funktion
« Svar #5 Dato: Aug 28, 2018, 16:14 »


Uanset hvilken ventil du vælger skal du bruge:
2 stk. 230 udgange (én til åbne og én til lukke)
1 stk. temperaturindgang og en temperaturføler (til måling af aktuel fremløbstemperatur)
Udetemperatur måling



Så fik jeg lige tid og overskud til at kigge på klemrækkerne i fyret.

Der er vist rigeligt 230v udgange ledige, L9-L13
Spørgsmålet er så om de er predefinerede til et eller andet så det er smartest at vælge det ene eller andet?

Lige nu er følerindgangene 4&6 ledige, så det bør også være nok, 5èrne er vist brugt som den eksterne temperatur der kan afbryde fyret.

Så er det store ??? om jeg gider gå i gang med at trække kabler fra fyrrummet og skille rørene af.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.