Forfatter Emne: Flowmåler på V10  (Læst 2590 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline JACstoker

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 45
  • Respekt optjent: +0/-0
Flowmåler på V10
« Dato: Okt 03, 2018, 18:38 »
Hej
Efter flere utætte flowmålere, bestilte jeg en flowmåler i kina - som jeg har set andre har brugt.

Der er 3 ledninger på den (sort/rød/gul)

Jeg kan ikke få den til at virke, og er ny blevet i tvivl om den overhoved kan virke til min V10 styring.
Jeg kan se af tidligere indlæg at der tales om frekvens indstillinger, men denne mulighed kan jeg ikke finde i min styring.

Mvh. John
Fyr online: http://stokercloud.dk/dev/jastoker.html

Opstart 15/11-2015
Opvarmer 262m2, årligt forbrug af træpiller = 4,5 t
16Kw, Blackstar, Semirens, ver 10 styring, 500 liter silo, 150mm stålskorsten m. TS, 180L VVB.
Iltstyring, Returtemp, Røgtemp, Udetemp, VVB temp, Afstandsmåler, Kompressor rens.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Flowmåler på V10
« Svar #1 Dato: Okt 03, 2018, 18:57 »
Hej


Hvis det er en 3/4 tomme skal tallet i den NEDERSTE af de 2 muligheder for indtastning være 5

Jeg husker ikke hvad det er for en enhed og kan ikke lige finde det i mit setup, men tallet er 5 og jeg mener det er pulser pr./L

De 3 ledninger er +/-/P
Rød Plus
Sort Minus
Gul Puls

Jeg ved ikke om den kan køre med 2 ledninger, altså bare plus og P jeg har koblet min helt op.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline JACstoker

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 45
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Flowmåler på V10
« Svar #2 Dato: Okt 03, 2018, 19:07 »
tak for svar jeg har kun et sted jeg kan ændre værdi og det er "flowmåler liter/puls"

Jeg har prøvet med 2 og 3 ledninger på klemmerne P1/P/P2 intet virker - jeg er ikke sikker på om den model med 3 ledninger overhoved virker til V10
Mvh. John
Fyr online: http://stokercloud.dk/dev/jastoker.html

Opstart 15/11-2015
Opvarmer 262m2, årligt forbrug af træpiller = 4,5 t
16Kw, Blackstar, Semirens, ver 10 styring, 500 liter silo, 150mm stålskorsten m. TS, 180L VVB.
Iltstyring, Returtemp, Røgtemp, Udetemp, VVB temp, Afstandsmåler, Kompressor rens.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Flowmåler på V10
« Svar #3 Dato: Okt 03, 2018, 21:59 »
Jeg kender ikke V10 men tænker at det drejer sig om at få puls ledningen på den rigtige klemme.
Så "bare" plus og minus på rød og sort.
Det kan ikke være tale om der skal 2 leninger fra måleren på den samme klemme.


Men hvis du ikke kan ændre til 5 pulser pr liter må dit tal vel være 0,2L pr./puls



Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline JACstoker

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 45
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Flowmåler på V10
« Svar #4 Dato: Okt 03, 2018, 22:19 »
Jeg tror ganske enkelt ikke at jeg kan bruge flowmåler med 3 ledninger - men kun flowmålere med 2 ledninger.

Jeg kan se på din menu (foto), at du har sat puls til 0 og frekvens til 5 - den mulighed har jeg ikke på min V10. (har ikke frekvens menu-punktet)

Surt, men jeg må bare prøve at finde en anden model med kun 2 ledninger.
Mvh. John
Fyr online: http://stokercloud.dk/dev/jastoker.html

Opstart 15/11-2015
Opvarmer 262m2, årligt forbrug af træpiller = 4,5 t
16Kw, Blackstar, Semirens, ver 10 styring, 500 liter silo, 150mm stålskorsten m. TS, 180L VVB.
Iltstyring, Returtemp, Røgtemp, Udetemp, VVB temp, Afstandsmåler, Kompressor rens.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Flowmåler på V10
« Svar #5 Dato: Okt 04, 2018, 06:45 »
Jeg tror ganske enkelt ikke at jeg kan bruge flowmåler med 3 ledninger - men kun flowmålere med 2 ledninger.

Jeg kan se på din menu (foto), at du har sat puls til 0 og frekvens til 5 - den mulighed har jeg ikke på min V10. (har ikke frekvens menu-punktet)

Surt, men jeg må bare prøve at finde en anden model med kun 2 ledninger.


Læs lige hvad jeg skriver igen. Du har 0,2 liter pr. puls hvis jeg har 5 pulser pr. liter med samme måler.

Jeg kiggede lige hvordan jeg har koblet mit op, jeg har bare taget +/- fra en foto sensor og sat pulsen på frekvensindgangen.

Det gør absolut ingen forskel om der er 2 eller 3 ledninger på måleren. Det eneste fyret gør er at tælle pulser på indgangen og omregne det.
Hvis du satte en trykknap på fra + til Puls ville den lave udregningen  på baggrund af hvor mange gange du trykker.
Eller forbandet den til en kontakt på et stykke pap i hjulet på en cykel, så ville den tælle, og omregne på det.
Uafhængigt om der er 2 eller 3 ledninger på måleren.

Jeg vil tro, uden at vide det, at måleren med de 2 ledninger "bare" klipper i plus signalet som hvis du står og vipper med ledningen på natlampen for at irritere konen.
Den med de 3 ledninger gør det samme men har en "PullUp" modstand liggende fra minus til signal for at få et "renere" cut når plussen afbrydes og der ikke står noget og flimre på signal ledningen når den er afbrudt.

Den opbygning er jeg ikke sikker på, men det er det eneste der giver mening på en KinaTing til 53kr. og fyret er, som beskrevet, ligeglad med om "tænd/sluk" signalet kommer fra en pulsmåler med 2 eller 3 ledninger eller en ringeklokke for den sags skyld. Den tæller bare.

Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline JACstoker

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 45
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Flowmåler på V10
« Svar #6 Dato: Okt 04, 2018, 08:36 »
Jeg har skam læs hvad du skriver  ;)

Jeg kan ikke sætte liter pr puls l/p til mindre end 1 ("1")

Hvis du har ret i din forklaring så må min sensor være defekt, for hvis jeg montere den som du beskriver, skriver min styring 30.000l/t i 30 sekunder og så går styrringen på fejl og genstrater.

Mvh. John
Fyr online: http://stokercloud.dk/dev/jastoker.html

Opstart 15/11-2015
Opvarmer 262m2, årligt forbrug af træpiller = 4,5 t
16Kw, Blackstar, Semirens, ver 10 styring, 500 liter silo, 150mm stålskorsten m. TS, 180L VVB.
Iltstyring, Returtemp, Røgtemp, Udetemp, VVB temp, Afstandsmåler, Kompressor rens.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Flowmåler på V10
« Svar #7 Dato: Okt 04, 2018, 13:09 »
Jeg har skam læs hvad du skriver  ;)

Jeg kan ikke sætte liter pr puls l/p til mindre end 1 ("1")

Hvis du har ret i din forklaring så må min sensor være defekt, for hvis jeg montere den som du beskriver, skriver min styring 30.000l/t i 30 sekunder og så går styrringen på fejl og genstrater.

Hmm, hvis ikke du kan sætte faktoren til 5 eller 0,2 vil tallet ikke passe uanset, men de 30.000L i timen er nu nok indikere jo der et eller andet "galt"
Jeg ved ikke om styringen læser på positive eller negative signaler, men prøv evt. at pille "minus" af så burde den bare pulse som beskrevet, altså bare "klippe" i den spænding der påtrykkes på plus ledningen. 

Du kan måske måle på signalledningen om der kommer pulser, spændingen skal i hvert fald svinge op og ned.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Flowmåler på V10
« Svar #8 Dato: Okt 04, 2018, 18:25 »
Hej,

Nogle flowmålere er med induktiv aftastning af "møllehjulet" i flowmåleren, hvis det er sådan en fætter skal den have bæde + og - for at kunne give pulser.
Desuden skal en sådan flowmåler have den rigtige spænding, og i NBE-styringen er det vis 5 volt der er til rådighed.

Hilsen
Michael

Jeg tror ganske enkelt ikke at jeg kan bruge flowmåler med 3 ledninger - men kun flowmålere med 2 ledninger.

Jeg kan se på din menu (foto), at du har sat puls til 0 og frekvens til 5 - den mulighed har jeg ikke på min V10. (har ikke frekvens menu-punktet)

Surt, men jeg må bare prøve at finde en anden model med kun 2 ledninger.


Læs lige hvad jeg skriver igen. Du har 0,2 liter pr. puls hvis jeg har 5 pulser pr. liter med samme måler.

Jeg kiggede lige hvordan jeg har koblet mit op, jeg har bare taget +/- fra en foto sensor og sat pulsen på frekvensindgangen.

Det gør absolut ingen forskel om der er 2 eller 3 ledninger på måleren. Det eneste fyret gør er at tælle pulser på indgangen og omregne det.
Hvis du satte en trykknap på fra + til Puls ville den lave udregningen  på baggrund af hvor mange gange du trykker.
Eller forbandet den til en kontakt på et stykke pap i hjulet på en cykel, så ville den tælle, og omregne på det.
Uafhængigt om der er 2 eller 3 ledninger på måleren.

Jeg vil tro, uden at vide det, at måleren med de 2 ledninger "bare" klipper i plus signalet som hvis du står og vipper med ledningen på natlampen for at irritere konen.
Den med de 3 ledninger gør det samme men har en "PullUp" modstand liggende fra minus til signal for at få et "renere" cut når plussen afbrydes og der ikke står noget og flimre på signal ledningen når den er afbrudt.

Den opbygning er jeg ikke sikker på, men det er det eneste der giver mening på en KinaTing til 53kr. og fyret er, som beskrevet, ligeglad med om "tænd/sluk" signalet kommer fra en pulsmåler med 2 eller 3 ledninger eller en ringeklokke for den sags skyld. Den tæller bare.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Flowmåler på V10
« Svar #9 Dato: Okt 04, 2018, 19:24 »
Hej,

Nogle flowmålere er med induktiv aftastning af "møllehjulet" i flowmåleren, hvis det er sådan en fætter skal den have bæde + og - for at kunne give pulser.
Desuden skal en sådan flowmåler have den rigtige spænding, og i NBE-styringen er det vis 5 volt der er til rådighed.

Hilsen
Michael



Det TROR jeg ikke det er, det er plastic vinger der er i den KinaFætter og her hos mig køre den fint, dog på en V13 styring og der er den bare hældt direkte på en forsyning til fotosesor og puls på puls indgang.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.