Forfatter Emne: Spørgsmål om neddrosling af RTB 16 kw  (Læst 2635 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hanefar76

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 60
  • Respekt optjent: +2/-0
  • Jeg elsker mit nye pillefyr
Spørgsmål om neddrosling af RTB 16 kw
« Dato: Okt 03, 2018, 19:59 »
Godaften i stuen.
Har en bekendt som har kørt med en RTB 16 kw.
Hans hus er på 135 m2.
Er der noget i vejen for at han vælge at låse brænderen på 10 kw, eller at den kører op på en given max ydelse.
Hvis der ikke er noget i vejen med nogen af delene, hvilken del ville i så anbefale.


Mvh
Thomas.
Mit fyr: RTB 10 kw
Træpiller jeg bruger: Barlinek
M2 der skal opvarmes: 164 m2
Sidste års forbrug: ca 3500 kg, samt lidt brænde i brændeovnen.
Mit fyr online: http://www.stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=hanefar76
Har haft fyret siden 8 Maj 2014, og det har bare kørt.
Har valgt årligt service. :-)

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Spørgsmål om neddrosling af RTB 16 kw
« Svar #1 Dato: Okt 04, 2018, 17:00 »
Man kan fint gøre det, men vinder intet.

Hvis man i stedet for at fastlåse på 10kW indstiller styringen til 10kW, bliver hvert trin finere i reguleringen, men der er stadig ingen gevinst.

Skal det vindes, skal der en 10kW brænder til eller fuskes  ;)

Jeg har eksperimenteret temmelig meget i mine 9 år med Scotten.
Jeg lagde et stykke hårdt presset rockwoll ind under det yderste af herden, det var før 10kW fandtes. Det virkede udemærket, og luftstrømmen blev mindsket, og forbruget faldt, men det var virkelig marginalt.

Så lavede NBE en sommerherd, som jeg stadig er glad for og bruger det meste af året. De koldeste måneder kan den ikke følge med, så der har jeg selv lavet en, da jeg syntes den der fulgte med dengang var alt for voldsom. Den hed også 16-20kW dengang.

Jeg bruger flad herd, men var også med dengang U-herden blev udviklet, så jeg var med til at teste et par stykker, de kom dog aldrig til at brænde tilfredsstillende i min kedel.

Alt i alt, er der "måske" noget at vinde, men så må man ikke regne tiden med  ;)

Det er nok også lettere at krejle hos mig, da jeg jo kan se ilden, og ændringerne fysisk.

Det er umiddelbart da også en stor brænder til et lille hus, men man skal lige kende til det hele inden man kan vurdere det. En ting er sikkert, når det bliver koldt er der også nogen der har valgt for småt, og flere gange er der da fundet noget simpelt bytteri sted.

Dog har jeg selv begrænset effekten på mit anlæg lige nu, det gør jeg ud fra graferne, og mit ønske om at fyret skal køre højere drifts% mens det er i gang.

Jeg kører lige nu 3 gange 2 timer i døgnet. Hvis styringen står til 100% farer den op i ydelse og temperatur det første kvarter, og kører 15-20% den sidste ½ time.
Ved at begrænse effekten bruger den længere tid om at nå op i temperatur, og ligger omkring 40% når det stopper.

Lige som jeg i indledledningen skriver ingen gevinst, så ved jeg ikke om det reelt giver nogen gevinst, men jeg har dog en fornemmelse om en lille besparelse.
« Senest Redigeret: Okt 04, 2018, 17:07 af xkfc »
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Hanefar76

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 60
  • Respekt optjent: +2/-0
  • Jeg elsker mit nye pillefyr
Sv: Spørgsmål om neddrosling af RTB 16 kw
« Svar #2 Dato: Okt 06, 2018, 11:23 »
Man kan fint gøre det, men vinder intet.

Hvis man i stedet for at fastlåse på 10kW indstiller styringen til 10kW, bliver hvert trin finere i reguleringen, men der er stadig ingen gevinst.

Skal det vindes, skal der en 10kW brænder til eller fuskes  ;)

Jeg har eksperimenteret temmelig meget i mine 9 år med Scotten.
Jeg lagde et stykke hårdt presset rockwoll ind under det yderste af herden, det var før 10kW fandtes. Det virkede udemærket, og luftstrømmen blev mindsket, og forbruget faldt, men det var virkelig marginalt.

Så lavede NBE en sommerherd, som jeg stadig er glad for og bruger det meste af året. De koldeste måneder kan den ikke følge med, så der har jeg selv lavet en, da jeg syntes den der fulgte med dengang var alt for voldsom. Den hed også 16-20kW dengang.

Jeg bruger flad herd, men var også med dengang U-herden blev udviklet, så jeg var med til at teste et par stykker, de kom dog aldrig til at brænde tilfredsstillende i min kedel.

Alt i alt, er der "måske" noget at vinde, men så må man ikke regne tiden med  ;)

Det er nok også lettere at krejle hos mig, da jeg jo kan se ilden, og ændringerne fysisk.

Det er umiddelbart da også en stor brænder til et lille hus, men man skal lige kende til det hele inden man kan vurdere det. En ting er sikkert, når det bliver koldt er der også nogen der har valgt for småt, og flere gange er der da fundet noget simpelt bytteri sted.

Dog har jeg selv begrænset effekten på mit anlæg lige nu, det gør jeg ud fra graferne, og mit ønske om at fyret skal køre højere drifts% mens det er i gang.

Jeg kører lige nu 3 gange 2 timer i døgnet. Hvis styringen står til 100% farer den op i ydelse og temperatur det første kvarter, og kører 15-20% den sidste ½ time.
Ved at begrænse effekten bruger den længere tid om at nå op i temperatur, og ligger omkring 40% når det stopper.

Lige som jeg i indledledningen skriver ingen gevinst, så ved jeg ikke om det reelt giver nogen gevinst, men jeg har dog en fornemmelse om en lille besparelse.
Hej Kenneth
Tak for detaljeret beskrivelse.  :-)
Jeg vil lade din beskrivelse få videre til vedkommende, og så må det være op til ham selv og vurdere hvor meget han vil nøle med det. 8) 8)

Mvh
Thomas.
Mit fyr: RTB 10 kw
Træpiller jeg bruger: Barlinek
M2 der skal opvarmes: 164 m2
Sidste års forbrug: ca 3500 kg, samt lidt brænde i brændeovnen.
Mit fyr online: http://www.stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=hanefar76
Har haft fyret siden 8 Maj 2014, og det har bare kørt.
Har valgt årligt service. :-)

Offline Hemhems

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 246
  • Respekt optjent: +5/-0
Sv: Spørgsmål om neddrosling af RTB 16 kw
« Svar #3 Dato: Okt 06, 2018, 11:57 »
Hej

Kan i ikk bare bytte brændere, din 10kw er fint til dit hus absolut, men så var det jo nemt afsluttet.. ;)

Det er ikk så nemt med en overdimensioneret brænder udover fusk som bliver nævnt, eller mere urstyring end man ellers ville gøre..

Man kunne også lægge det ud på foraer at man søger et 16kw til 10kw bytte, måske har andre nytte af en større og din ven en mindre..
« Senest Redigeret: Okt 06, 2018, 11:58 af Hemhems »
100m2 i 2 plan fra 1924 - radiatorer only.
Scotte 10kw - V7 - BS20 Kedel
Smedegaard Simflex 25/60
3 Vejs ventil - Vølund QMC100
Kompressor Rens og Senco 1010 kompressor
70 cm isoleret 130mm - Isokern skorsten+trækstabilisator
https://stokercloud.dk/v3/#/hest/main-page

Offline Hanefar76

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 60
  • Respekt optjent: +2/-0
  • Jeg elsker mit nye pillefyr
Sv: Spørgsmål om neddrosling af RTB 16 kw
« Svar #4 Dato: Okt 06, 2018, 12:10 »
Hej

Kan i ikk bare bytte brændere, din 10kw er fint til dit hus absolut, men så var det jo nemt afsluttet.. ;)

Det er ikk så nemt med en overdimensioneret brænder udover fusk som bliver nævnt, eller mere urstyring end man ellers ville gøre..

Man kunne også lægge det ud på foraer at man søger et 16kw til 10kw bytte, måske har andre nytte af en større og din ven en mindre..
Jo der var mange ting at gøre, kan jeg godt se.  8)
Jeg vil prøve at tale med ham om det, og så må vi se hvad han vil gøre.
Mit fyr: RTB 10 kw
Træpiller jeg bruger: Barlinek
M2 der skal opvarmes: 164 m2
Sidste års forbrug: ca 3500 kg, samt lidt brænde i brændeovnen.
Mit fyr online: http://www.stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=hanefar76
Har haft fyret siden 8 Maj 2014, og det har bare kørt.
Har valgt årligt service. :-)

Offline ½mylund

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 563
  • Respekt optjent: +17/-6
  • Vil dit fyr ikke spille lad Hald det indstille
Sv: Spørgsmål om neddrosling af RTB 16 kw
« Svar #5 Dato: Okt 06, 2018, 13:51 »
Hej Thomas

Tror du ik bare du skal ringe til mig igen, så kigger vi på din kammerats fyr, vi har jo før løst problemer

Men ellers juster fyr til 16 kw 10-50-100% lås i 10 minutter i hvert trin
derefter kan man begrænse effekten til f.eks 60% det giver ca. 10kw

Ved at bruge denne metode passer luft og piller sammen. Det er vigtigt at man gør det på denne måde, fordi der er flere huller i 16kw herd end en 10 kw herd.

Vedr. retarder der er blevet klemt, det kunne skyldes for lav røgtemp. ved at visse service folk bruger denne metode, du ved jo selv hvem der har klemt dine  ;)

½mylund
½mylund
NBE Scotte 10 kw Blackstar BS 1016 ver. 6,85
Metalbestos Multi 50 130mm stålskorsten kompressorrens ,stokerkontrol ver. 3,50
160 m2 i 2 plan 160 L. vvb
Nilan comfort Top 300 ventilation
Års forbrug 5250 kg german pellets 6mm
½ godt isoleret hus

online data http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=haldmylund

Offline Hanefar76

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 60
  • Respekt optjent: +2/-0
  • Jeg elsker mit nye pillefyr
Sv: Spørgsmål om neddrosling af RTB 16 kw
« Svar #6 Dato: Okt 06, 2018, 15:41 »
Hej Thomas

Tror du ik bare du skal ringe til mig igen, så kigger vi på din kammerats fyr, vi har jo før løst problemer

Men ellers juster fyr til 16 kw 10-50-100% lås i 10 minutter i hvert trin
derefter kan man begrænse effekten til f.eks 60% det giver ca. 10kw

Ved at bruge denne metode passer luft og piller sammen. Det er vigtigt at man gør det på denne måde, fordi der er flere huller i 16kw herd end en 10 kw herd.

Vedr. retarder der er blevet klemt, det kunne skyldes for lav røgtemp. ved at visse service folk bruger denne metode, du ved jo selv hvem der har klemt dine  ;)

½mylund
Ja jeg ved godt hvem der har klemt mine.  ;D
Jeg har skam tænkt på dig, i forbindelse med hans fyr, men tror faktisk ud fra min viden at fyret kører ok fint.
Han bruger bare uhyggelig mange piller, i forhold til m2, og så samlignet mit forbrug og m2.
Ved godt at vi skal inde og kigge isolering nu, men syntes stadig det er vildt at han skulle have en 16 kw, til kun 135 m2.
Mit er 164 m2, og jeg har 10 kw. Det er jo aldrig oppe og køre i fuld last, uanset hvilken temperaturer der har været udenfor.  :)
Mit fyr: RTB 10 kw
Træpiller jeg bruger: Barlinek
M2 der skal opvarmes: 164 m2
Sidste års forbrug: ca 3500 kg, samt lidt brænde i brændeovnen.
Mit fyr online: http://www.stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=hanefar76
Har haft fyret siden 8 Maj 2014, og det har bare kørt.
Har valgt årligt service. :-)