Forfatter Emne: BS16, skiftet til Fireolet 8mm og nu problemer med slagger..  (Læst 2514 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline marmad

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 9
  • Respekt optjent: +1/-0
    • Stokercloud
Hej,

Jeg tillader mig at skrive, da jeg er kørt fast.. Selvom jeg ikke er helt ny fyrmester, så vil jeg gerne mere i mål med mine indstillinger evt. manglende ekstraudstyr?

Jeg har kørt med BS 16KW og sommerherd i 5 år og Ekman, HP-kvalitet i 8mm. De virkede til at være for gode i forhold til ubrændte piller i asken hvis den stod til afvejede.

Nu er jeg så skiftet til Fireolet og er egentlig godt tilfreds med asken, men der dannes slagger på herden.

https://stokercloud.dk/v3/#/thorstrup/main-page - input modtages med kyshånd!

Med venlig hilsen

Martin Madsen
Med venlig hilsen

Martin

Offline ½mylund

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 563
  • Respekt optjent: +17/-6
  • Vil dit fyr ikke spille lad Hald det indstille
Hej


Du kan jo prøve lidt op eller ned med rense luften

Men ellers monter kompressorrens, det er bedre at rense 1-2 gange i døgnet og derefter have en fin forbrænding de næste mange timer

Vil nok siger at dit I led er lige højt nok 0,5 prøv med 0,15-0,2 og p led på 1,5-2,0

Du skal huske at ændre pille korrektion til samme som afvejning, hvis ikke det er med vilje de er 800/1310 gram
Hver gang du bruger 800 gram viser den at du har brugt 1310 gram på forbrugs graffer

Kan se du fusker meget med afvejningen, det typer på at der er et andet problem uens dosering fra ekstern snegl, meget smuld eller forkert indstillinger.
Det er en dårlig ide, for styring tror den får piller til det der svare til f.eks 4 kw og juster så luften til det, men hvis nu den kun får piller til 3 kw er det jo for meget blæs og deraf en mager forbrænding. Kan godt gi slagger

Jeg vil nok sætte Min. dosering/kørsel gram op fra 5 til 16-20 gram med ens dosering fra ekstern snegl

Lav lidt service på fyr, skift kondensator på gearmotorer og leje i blæser (kondensator hvis den har en )

½mylund
 
« Senest Redigeret: Okt 06, 2018, 14:42 af ½mylund »
½mylund
NBE Scotte 10 kw Blackstar BS 1016 ver. 6,85
Metalbestos Multi 50 130mm stålskorsten kompressorrens ,stokerkontrol ver. 3,50
160 m2 i 2 plan 160 L. vvb
Nilan comfort Top 300 ventilation
Års forbrug 5250 kg german pellets 6mm
½ godt isoleret hus

online data http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=haldmylund

Offline marmad

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 9
  • Respekt optjent: +1/-0
    • Stokercloud
Hej,

Tak for respons!

Så har jeg justeret på nær renseluften - vil lige vente med at se om det er mager forbrænding der er årsag til slagger?
Var ikke klar over at afvejning skulle "indtastes" 2 steder - godt at det tidligere har passet bedre.

Jeg har netop monteret elektrikerrør indvendigt i transportsnegl, da jeg har læst at det skal give en mere ens dosering - vil vurdere det har gjort noget ved transportevnen, men det bør jo så være lige meget, hvis den kan levere 800g konstant.
Med venlig hilsen

Martin

Offline marmad

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 9
  • Respekt optjent: +1/-0
    • Stokercloud
Hej,

Efter at have skruet lidt op for blæs igen, så er jeg retur ved udgangspunktet med slagger i bunden af herden (se vedhæftet)

Tænker det er for meget blæs til for få piller. Har sat sneglens køretid ned, da det ellers fyldte herden, så skamolpladen blev skubbet ud, men det kan være den bare skulle have haft mere luft der..

Kunne godt bruge hjælp til at komme retur til et godt udgangspunkt for indstilling.

God weekend :)
« Senest Redigeret: Nov 03, 2018, 06:53 af marmad »
Med venlig hilsen

Martin

Offline ½mylund

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 563
  • Respekt optjent: +17/-6
  • Vil dit fyr ikke spille lad Hald det indstille
Hej

Vi skal lige blive enige om, at fyret køre ikke flere piller ind end der er brug for.

Hvis der er for mange piller på herden er der for lidt luft til bålet. (og afvejning passer)

Det kan jo skyldes flere ting,dårlig træpiller-herden eller blæser % eller kedelens røgvej er stoppet se billede

Men da problemet er startet med nye piller, skal der jo nok laves en helt ny grund justering (husk lav en kontrol af vægten med en pose sukker eller mel)

Du skriver du har en sommerherd ( den på billedet er en u-herd med skamolplade)
Men hvis du har en flad sommerherd, så i med den sæt blæser tal som std. 20-28-38 +/- 3 %
Hvis ikke du har en flad herd, kan du prøve at køre uden skamolplade

Nogle træpiller er bare ikke gode til U-herd med skamolplade idet den køre med en lidt højere temperatur i bålet



« Senest Redigeret: Nov 03, 2018, 12:45 af ½mylund »
½mylund
NBE Scotte 10 kw Blackstar BS 1016 ver. 6,85
Metalbestos Multi 50 130mm stålskorsten kompressorrens ,stokerkontrol ver. 3,50
160 m2 i 2 plan 160 L. vvb
Nilan comfort Top 300 ventilation
Års forbrug 5250 kg german pellets 6mm
½ godt isoleret hus

online data http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=haldmylund

Offline marmad

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 9
  • Respekt optjent: +1/-0
    • Stokercloud
Hej,

Mange tak for svar..

Vi er enige og jeg må få justeret det bedre ind.

Jeg bestiller en sommerherd og i mellemtiden vil jeg forsøge at køre uden skamolplade på min U-herd (har taget fejl af dem).

God weekend!
Med venlig hilsen

Martin