Forfatter Emne: "logik" i Ekstern stop, ekstern temperatur og kedeltemperatur fald  (Læst 8582 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Hej,

Må jeg spørge hvilke overvejelser der ligger bag begrænsningen af af max. effekt i vejrkompensering ?

Som jeg ser det bevirker det ikke andet end at dit fyr er lang tid om at komme op i temperatur og dermed få en fornuftig returtemperatur.

Det medfører også at din I-andel i PI-temperatur regulatoren vokser til voldsom andel og dermed kan blive anledning til "over-shot".

Helt ærligt har jeg aldrig set fornuften i at kunne begrænse effekten i vejrkompenseringen, udover at kunne sætte den til 0 (nul) hvis den skal bruges til "Ekstern stop temperatur".
Styringen har en fornuftig PI-regulator til effekt reguleringen, og den forstyrres bare af begrænsningen.

Hilsen
Michael

Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-286
Hej,

Må jeg spørge hvilke overvejelser der ligger bag begrænsningen af af max. effekt i vejrkompensering ?

Som jeg ser det bevirker det ikke andet end at dit fyr er lang tid om at komme op i temperatur og dermed få en fornuftig returtemperatur.

Det medfører også at din I-andel i PI-temperatur regulatoren vokser til voldsom andel og dermed kan blive anledning til "over-shot".

Helt ærligt har jeg aldrig set fornuften i at kunne begrænse effekten i vejrkompenseringen, udover at kunne sætte den til 0 (nul) hvis den skal bruges til "Ekstern stop temperatur".
Styringen har en fornuftig PI-regulator til effekt reguleringen, og den forstyrres bare af begrænsningen.

Hilsen
Michael

Hej igern

Ja selvfølgeligt.

Jeg kan ikke få det indstillet ordentligt, den er ikke længere.
Jeg begrænser effekten netop for ikke at skyde vildt over som det gør med std. værdier.

Når fyret starter op har det typisk noget gulvarme, ventilationen og VVB?en at slæbe op. Så BANKER det ovenud af skalaen og slukker på "temperatur opnået"

Jeg har skiftet til piller jeg har 10 tons af så jeg håber at få det indstillet ordentligt hen af vejen men bare iltstyringen skyder jo flere % på begge sider, uden reguleringen så alene at få den til at ramme stabilt på de 3 trin, og lave en fin aske er faktisk ikke lykkes endnu.

Jeg er bestemt ikke ubetinget tilfreds erkender jeg.
Jeg betalte for et servicebesøg til opstart for ikke at skulle opfinde den dybe tallerken selv. Der blev IKKE regeluret på PI eller noget andet.


Efter skifte til DanPellets skal fyret køre med noget mere luft siger mine foreløbige observationer.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Hej,

Ok, men det giver stadig ikke mening at begrænse effekten i vejrkompensring for at "kompensere" for fejlindstillet PI-regulator  ;)

Hvis dit fyr skyder mere end 8-10oC over setpunktet ved opstart fra "kold kedel", skal du reducere I-faktor og måske øge P-faktor, men det vigtigste er at du ikke reducerer drifteffekten i vejrkompensering.

Din ilt-styring kører med standard set-up, som desværre er helt fejlagtig.
I ilt-styringen har du reelt to PI-regulatorer, én for blæser og én for træpiller, men hvis de begge er PI, vil din iltstyring aldrig finde på plads.
Blæser PI bør kun være P-regulator og træpille PI bør kun være I-regulator.
Ideen er at blæser regulatoren tager sig af hurtige kortvarige ændringer i trækket, mens træpille regulatoren tager sig af reguleringen på længer sigt.

Jeg ville ønske at NBE fjernede I-faktor på O2-regulator for blæser og P-faktor på O2-regulator for træpiller, det ville fjerne mange dårligt fungerende O2-regulatorer, men det er jo bare mit ønske  ;)

Det vi selv kan gøre er at sætte blæser I på 0 og træpille P på 0.
Selv kører jeg med blæser P=10 og I=0 - træpiller P=0 og I=0.1 samt en opdateringstid på 5 sek.
...det spiller  ;)
(se billede af mit setup nedenfor)

For at indstille et fyr ordentligt bør man gøre det i denne rækkefølge:
 - Afvej snegl og indtast i styring.
 - Indreguler forbrænding (blæserluft) ved hhv. 10%, 50% og 100% drift (O2-regulering på vis)
 - Indreguler PI-regulator for temperatur styring

Herefter kan man sætte O2-regulering til at regulere, når man har aflæst og indtastet O2-tal ved hhv. 10%, 50% og 100% drift.

Hilsen
Michael


Hilsen
Michael



Hej,

Må jeg spørge hvilke overvejelser der ligger bag begrænsningen af af max. effekt i vejrkompensering ?

Som jeg ser det bevirker det ikke andet end at dit fyr er lang tid om at komme op i temperatur og dermed få en fornuftig returtemperatur.

Det medfører også at din I-andel i PI-temperatur regulatoren vokser til voldsom andel og dermed kan blive anledning til "over-shot".

Helt ærligt har jeg aldrig set fornuften i at kunne begrænse effekten i vejrkompenseringen, udover at kunne sætte den til 0 (nul) hvis den skal bruges til "Ekstern stop temperatur".
Styringen har en fornuftig PI-regulator til effekt reguleringen, og den forstyrres bare af begrænsningen.

Hilsen
Michael

Hej igern

Ja selvfølgeligt.

Jeg kan ikke få det indstillet ordentligt, den er ikke længere.
Jeg begrænser effekten netop for ikke at skyde vildt over som det gør med std. værdier.

Når fyret starter op har det typisk noget gulvarme, ventilationen og VVB?en at slæbe op. Så BANKER det ovenud af skalaen og slukker på "temperatur opnået"

Jeg har skiftet til piller jeg har 10 tons af så jeg håber at få det indstillet ordentligt hen af vejen men bare iltstyringen skyder jo flere % på begge sider, uden reguleringen så alene at få den til at ramme stabilt på de 3 trin, og lave en fin aske er faktisk ikke lykkes endnu.

Jeg er bestemt ikke ubetinget tilfreds erkender jeg.
Jeg betalte for et servicebesøg til opstart for ikke at skulle opfinde den dybe tallerken selv. Der blev IKKE regeluret på PI eller noget andet.


Efter skifte til DanPellets skal fyret køre med noget mere luft siger mine foreløbige observationer.
« Senest Redigeret: Okt 26, 2018, 16:52 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-286
Hej,

Ok, men det giver stadig ikke mening at begrænse effekten i vejrkompensring for at "kompensere" for fejlindstillet PI-regulator  ;)

Hvis dit fyr skyder mere end 8-10oC over setpunktet ved opstart fra "kold kedel", skal du reducere I-faktor og måske øge P-faktor, men det vigtigste er at du ikke reducerer drifteffekten i vejrkompensering.

Det gør den, og hvis/når der skyder mere end 10 over ryger den jo på "temperatur opnået" og derefter går der lang tid igen inden den starter. Det fordi den vil have tilbøjelighed til at skyde over når solvarmen hjælper, så er det jo en "fordel" at få det skudt over og ud så solvarmen kan overtaget helt. Jeg har endnu ikke fundet en "løsning" på at regne ud hvornår solen yder nok til at slukke på "ekstern kontakt" så den hjælper med at skyde fyret over og slukker når tanken er varm nok til at forsyne gulvarmen.


Din ilt-styring kører med standard set-up, som desværre er helt fejlagtig.
I ilt-styringen har du reelt to PI-regulatorer, én for blæser og én for træpiller, men hvis de begge er PI, vil din iltstyring aldrig finde på plads.
Blæser PI bør kun være P-regulator og træpille PI bør kun være I-regulator.
Ideen er at blæser regulatoren tager sig af hurtige kortvarige ændringer i trækket, mens træpille regulatoren tager sig af reguleringen på længer sigt.

Jeg ville ønske at NBE fjernede I-faktor på O2-regulator for blæser og P-faktor på O2-regulator for træpiller, det ville fjerne mange dårligt fungerende O2-regulatorer, men det er jo bare mit ønske  ;)

Jeg indstillede som beskrevet på de 3 trin uden regulering. Der så kurven NOGET grovhakket ud og ligger, stort set, enten lidt under eller lidt over. Aldrig lige på med end udsving til begge sider.
Derfor oprettede jeg den her, over eller under niveau i stille vejr, men der kom ingen svar.

http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=9005.0

Selv ville jeg mene det var bedst den lå lidt under niveau uden O2 regulering, i stille vejr, fordi der er mere træk når det blæser.


Det vi selv kan gøre er at sætte blæser I på 0 og træpille P på 0.
Selv kører jeg med blæser P=10 og I=0 - træpiller P=0 og I=0.1 samt en opdateringstid på 5 sek.
...det spiller  ;)
(se billede af mit setup nedenfor)


Det har jeg haft prøvet og det gik faktisk rimeligt og væsentligt bedre ned med NBEs std. indstillinger.
Så fik jeg pillet i et eller andet så det gik helt galt og vente tilbage til grundindstillingerne men en ide om at stille fyret skarpt på de 3 niveauer uden regulering først. Nu har jeg så problemet med det skyder konsekvent over eller under med indstillings mulighederne på blæseres. I min optik burde det kunne "grundindstilles" med en opløsning på mindst 50 (der jo går op i perioder) i stedet for det grovhak på 10

For at indstille et fyr ordentligt bør man gøre det i denne rækkefølge:
 - Afvej snegl og indtast i styring.
 - Indreguler forbrænding (blæserluft) ved hhv. 10%, 50% og 100% drift (O2-regulering på vis)
 - Indreguler PI-regulator for temperatur styring
Citér

Det er foreløbigt trin 2 jeg er igang med.

Herefter kan man sætte O2-regulering til at regulere, når man har aflæst og indtastet O2-tal ved hhv. 10%, 50% og 100% drift.

Hilsen
Michael






Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-286
Jeg har nu rettet til "Dine tal" i O2 PIèrne og aktiveret O2 reguleringen.
Som beskrevet har jeg haft dem tastet ind før og det gik bedre.

Dog kan jeg ikke rette "blæser korrektion 10/50/100% så de er stadigt 30%

og jeg bemærker også en væsentligt hurtige opdaterings hastighed. Det undrede mig faktisk meget den var 30 sek, jeg kan da ikke forestille mig der går 3 sekunder fra luften passegere igennem pillerne og forbrandingen til den er ude ved måleren?



EDIT: Det ser ud som dne rammer O2 niveau noget bedre med "de nye tal" og aktiv O2 regulering, dug slår den nogle bølger af og til.
« Senest Redigeret: Okt 26, 2018, 21:10 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Hej,

Du får aldrig O2-niveauet til at ligge helt stabilt når du fyrer med træpiller.
Der er ganske stor forskel i "brændselsmængden" fra træpille til træpille, da de alle har forskellig længde og form.

For at kunne få et helt stabilt O2-niveau ved forbrændingen skal man have 100% styr på både luftmængden og brændselsmængden.
Luftmængden er der rimeligt styr på i en NBE-brænder, specielt hvis man har en blæser/styring med luftmængdemåler, men brændselsmængden svinger altså hele tiden.
Hvis man skulle have bedre styr på brændselsmængden, skulle man f.eks. male træpillerne til "træmel" og blæse det ind, men det ville kræve en helt anderledes brænder.

De sving du ser på din brænder er helt OK.

Hilsen
Michael

Jeg har nu rettet til "Dine tal" i O2 PIèrne og aktiveret O2 reguleringen.
Som beskrevet har jeg haft dem tastet ind før og det gik bedre.

Dog kan jeg ikke rette "blæser korrektion 10/50/100% så de er stadigt 30%

og jeg bemærker også en væsentligt hurtige opdaterings hastighed. Det undrede mig faktisk meget den var 30 sek, jeg kan da ikke forestille mig der går 3 sekunder fra luften passegere igennem pillerne og forbrandingen til den er ude ved måleren?



EDIT: Det ser ud som dne rammer O2 niveau noget bedre med "de nye tal" og aktiv O2 regulering, dug slår den nogle bølger af og til.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-286
Som nævnt stillede jeg på PI reguleringen så O2 styringen køre mere præcist og med mindre udsving.

Så ville jeg lave grundindstillingerne igen, det er min erfaring de nye piller skal have mere luft for at lave pæn aske.

De er stillet ind så de køre så skarpt som muligt omkring de 3 niveauer uden O2 styringen aktiv.

Når jeg så slår den til gør korrektionstalle HELT amok.

Øhhh? 
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Hvis du kører forbrændingen ind med O2-styringen inaktiv (vis), skal du aflæse det opnåede O2-niveau i de tre områder 10%, 50% og 100%, og indtaste dem i "Ønsket O2" i O2-styringen inden du sætter den aktiv.
Sørg for at aflæse et rimeligt snit af O2-niveauerne og ikke bare et øjebliksbillede.

Hilsen
Michael

Som nævnt stillede jeg på PI reguleringen så O2 styringen køre mere præcist og med mindre udsving.

Så ville jeg lave grundindstillingerne igen, det er min erfaring de nye piller skal have mere luft for at lave pæn aske.

De er stillet ind så de køre så skarpt som muligt omkring de 3 niveauer uden O2 styringen aktiv.

Når jeg så slår den til gør korrektionstalle HELT amok.

Øhhh?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-286
Hvis du kører forbrændingen ind med O2-styringen inaktiv (vis), skal du aflæse det opnåede O2-niveau i de tre områder 10%, 50% og 100%, og indtaste dem i "Ønsket O2" i O2-styringen inden du sætter den aktiv.
Sørg for at aflæse et rimeligt snit af O2-niveauerne og ikke bare et øjebliksbillede.

Hilsen
Michael



PIS, jeg har rodet så meget med lortet jeg gør det på rutinen og fuldkommen modsat. Jeg passede blæseren til så den ramte niveau.

Det er en OMMER!
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Nu kan blive lidt i tvivl om hvad det egentlig er du gør, når du "stiller ind så det kører så skarpt som muligt omkring de 3 niveauer".

Generelt er der to metoder til at stille forbrændingen:
 1 - Juster blæser til korrekt forbrænding ved at iagttage flammen
 2 - Juster blæser til korrekt forbrænding efter O2-tal

Når man justerer efter (2 -) O2-tal kan man gøre det efter indbygget O2-sensor eller en ekstern røggasanalysator.
Uanset hvad man stiller efter, kræver det at man kender det ønskede O2-niveau.

Hilsen
Michael


Hvis du kører forbrændingen ind med O2-styringen inaktiv (vis), skal du aflæse det opnåede O2-niveau i de tre områder 10%, 50% og 100%, og indtaste dem i "Ønsket O2" i O2-styringen inden du sætter den aktiv.
Sørg for at aflæse et rimeligt snit af O2-niveauerne og ikke bare et øjebliksbillede.

Hilsen
Michael



PIS, jeg har rodet så meget med lortet jeg gør det på rutinen og fuldkommen modsat. Jeg passede blæseren til så den ramte niveau.

Det er en OMMER!
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html