Forfatter Emne: Får mange fejl med "Der har ikke været lys på fotoføler i over 2 minutter"  (Læst 4108 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nillerdrengen78

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 9
  • Respekt optjent: +0/-0
Jeg har et spørgsmål ang. mit fyr. Det er et 16Kw RTB som er ca. 1 år gammelt. Fyret kører på 8mm varga piller, og der er monteret helt standard trækstabilisator.

https://stokercloud.dk/v3/#/niller78/main-page

Det kørte fint i starten, men henimod slutningen af sidste fyringssæson begyndte fyret at brokke sig oftere og oftere over at fotoføleren ikke så noget lys - men det var jo bare en info-besked, så det tog jeg ikke så tungt.

Nu har jeg forsøgt at fikse det igennem noget tid, og har også skrevet lidt med nogle fra stokercloud over web'en. Mest i forbindelse med fejlede opstarter. Det fiksede jeg dog til sidst ved at sætte effekten på det keramiske varmelegeme til 70% og sætte optæningstiden op til 7 min - nu starter den hver gang.

Men inden jeg ringer efter en tekniker vil jeg lige høre om folk herinde har et bud på hvad der er galt.

Hvad jeg oplever:

-Mange fejl med at lyssensoren ikke ser noget lys.

-Mange sorte og halvbrændte piller i asken - for et par dage siden var der åbenbart endda gløder i, så askeskuffen var så varm at et håndtag var smeltet af!

-Der kommer røg ud af silo'en (nu er det så ud af sneglen, fordi jeg har boret huller i den for at komme smulder til livs)



Hvad har jeg gjort for at fikse disse problemer.

Først troede jeg at problemet med lyssensoren skyldtes smulder, så jeg borede en masse 4mm huller i sneglen i håbet om at det kunne fikse problemet.

det gjorde ingen forskel

Da der ikke var så mange piller tilbage tænkte jeg at prøve med madolie for at få lidt mere smulder med.

Det gjorde ingen forskel

Jeg tømte de resterende piller ud af silo og snegl, støvsugede _alt_ og satte snegl tilbage, og gav det hele en spand friske piller.

Jeg foretog en ny afvejning af sneglen.

Jeg rensede hele fyret. Ned langs siderne (lod retarderne blive ude) jeg rensede siderne i selve brandkammeret. Jeg rensede brænderen, herden, under herden, hullerne. Jeg blæste hele brænderen igennem med trykluft.

I dag lavede jeg så en grundjustering af ilttilførslen - jeg fulgte den guide fra mhes.dk som alle deler flittigt herinde.

Dog opdagede jeg noget pudsigt undervejs - når fyret står til bare at vise o2 mængden, så burde den procentvise mængde af o2 ved sonden jo stige når man ændrer blæserens tal ved en given procent drift - Det gør det bare ikke. Når fyret kører på 100% drift ligger o2 meget lavt, og tallet ligger 95% af tiden under det ønskede, uanset hvad jeg sætter blæseren til


Nu har jeg så stadig en del røg i garagen, jeg har ikke bedre forbrænding, og der er stadig masser af sorte piller i askeskuffen.


Jeg forstår ikke hvorfor røgen er begyndt at sive ud af fyret, fremfor skorstenen. Der har været skorstensfejer i perioden, og de har renset fint uden at støde på noget underligt.

Så har i nogle gode forslag, eller skal jeg rekvirere en tekniker der kan kigge på bæstet? Evt. montere en røgsuger på skorstenen - så er der da garanteret aftræk i den rigtige retning.

Før der kom pillefyr var der et baxi brændefyr - der sidder jo en sugemotor bagpå som sørger for en konstant luftstrøm op igennem skorstenen. Måske kan det fikse det her.

Mvh
Niels

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Hvis fyret har kørt og der ikke er ændre noget må der jo være et eller andet der er gået i stykker eller ud af funktion.

Hvis ikke det er fugle eller andet i din skorsten?
Det virker sandsynligt når du ikke kan skubbe luft nok igennem forbrandingen, og den ryger bagud. Det vil også give sorte piller hvis ikke der er luft nok igennem.

Alternativt en defekt O2 måler, men så burde det jo køre rimeligt når du slår den regulering fra.

Eller en træls kondensator på blæseren Min emhætte kørte fint, den sugede bare ikke noget lige intil den fik en ny kondensator. Så rykkede den igen, og det er jo helt det samme, bar i mindre skala.

Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline ½mylund

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 563
  • Respekt optjent: +17/-6
  • Vil dit fyr ikke spille lad Hald det indstille
Hej

Er du helt sikker på at røgrør er renset, helt fra kedel og til skorsten. Se video https://youtu.be/u_Ts26ByX8s

Er kedel renset og herden ?

Sidder herden rigtigt på plads i brænder?

Der er ikke kondensator på FL085 blæser  ;) 

Vedr. ud fald på lyssensor prøv at ændre disse tal under silo menu (se billede)




½mylund
NBE Scotte 10 kw Blackstar BS 1016 ver. 6,85
Metalbestos Multi 50 130mm stålskorsten kompressorrens ,stokerkontrol ver. 3,50
160 m2 i 2 plan 160 L. vvb
Nilan comfort Top 300 ventilation
Års forbrug 5250 kg german pellets 6mm
½ godt isoleret hus

online data http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=haldmylund

Offline Nillerdrengen78

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 9
  • Respekt optjent: +0/-0
Min egen oplevelse er at lysudfaldet og røgen der kommer ud, hænger sammen på en måde.. Men nu har jeg prøvet at ændre tal for sneglen.. Men det er et fint udgangspunkt! Så tak indtil videre.

Det hele er renset! Og det er gjort grundigere end i den video!

Jeg var der sidst da skorstensfejeren rensede skorstenen, og han fik renset alle rør på fyret. Men jeg kan evt. kigge det igennem og nappe et billede eller to. Det tager jo ikke alverdens tid lige at kigge i røret. Men når jeg kigger ind igennem trækstabilisatoren ser alt fint ud.

Men tak for hjælpen so far. Jeg vender tilbage med opdatering på hvad der sker.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
En fugl bruger vel ikke  mere end en dag på at lukke skorstenen og den har jo reelt haft helt sidne skorstensfejerne var der sidst, så det er en reel mulighed nu du mener alt andet er ok.

En fra byen havde fuldkommen samme problem, altså en fugl, der lukkede en ventilations kanal ned i kælderen så derfor et det i frisk erindring det er et almindeligt problem.
Det iøvrigt har kostet utallige dødsfald fordi et oliefyr godt kan starte op med skorstenen stoppet, så fylder det bar huset med CO2 og giver en (antaget) smertefri død.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline MAndersen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
Jeg er lige lidt nysgerrig efter hvad løsningen var. Min søn har lige købt en RTB 16KW, som bøvler med fotosensoren. Den har aldrig været på 100% og skal fra tid til anden renses for at kunne starte op.