Forfatter Emne: "STOP" udgangstest igang?  (Læst 22077 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
"STOP" udgangstest igang?
« Dato: Nov 05, 2018, 07:04 »
Hej


Det sker mit fyr ikke kan tænde op efter stop.

Forstået på den måde det forsøger at tænde 2 gange og går i alarm.

Denne "Alarm" skal nulstilles manuelt

Så kommer det besked om "Udgangstest igang" så skal fyret slukkes på "OFF" manuelt og forsøges at startes et par gange, så går det igang med optænding igen.

Herefter går det tilbage til "Alarm optænding" og kommer således ikke i drift.

Så skal fyret, erfaringsmæssigt indtil nu, pillles fra 230V forsyning og tilsluttes igen.

Så tænder det op som det skal, men går det så altså IKKE før det har været pillet fra forsyningen.
"ON/OFF" knap er ikke nok!

Det er et lidt generende problem da fyret jo reelt kan komme til at stå slukket hvor det skulle være tændt.

Nogle bud?
« Senest Redigeret: Nov 05, 2018, 10:11 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline T-mek

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 196
  • Respekt optjent: +10/-0
Sv: "STOP" udganhstest igang?
« Svar #1 Dato: Nov 05, 2018, 09:09 »
Fejl i program...

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: "STOP" udgangstest igang?
« Svar #2 Dato: Nov 05, 2018, 10:15 »
Fejl i program...

Hmmm, så det vil sige at mit hus kan komme til at stå uden varme i 20 graders frost hvis jeg ikke er hjemme til at hive 230V forsyningen af?

Sateme ikke godt!

Jeg kan ikke se noget system i hvordan "udgangstest" kommer men fejlen er kommet 3-5 gange så den er ikke unik.
Hvis jeg tænker tilbage på hvornår fejlen har optrådt vil jeg mene det er når fyret har været slukket fordi det har opnået maks.  kedeltemperatur og bør starte op igen når den nedre grænse er nået.

Fyret afstiller heller ikke "Alarm optænding" første gang jeg trykker på knappen, den skal afstilles mindst 2 gange hvorefter fyret så, som beskrevet, alligevel ikke starter op.
 
Der står ikke noget i loggen nu har mandag 5/11 om der har fejl på andet end optændingen, ikke noget med "udgangstest"


« Senest Redigeret: Nov 05, 2018, 10:26 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: "STOP" udgangstest igang?
« Svar #3 Dato: Nov 06, 2018, 05:12 »
OP, med den her. Har vi ikke en repræsentant for NBE eller en "kodeansvarlig" der har et bidrag til læsning af den her?

Ærligt talt finder jeg den rimeligt kritisk, eller?
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: "STOP" udgangstest igang?
« Svar #4 Dato: Nov 06, 2018, 08:05 »
Hej,

Der er ikke fejl i program.

Dit fyr går i temperatur opnået, og derefter laver det en optænding, som fejler og forsøger igen, det fejler også. Du sletter alarmen og den går i optænding påny, også den optænding fejler.

Grunden til dit stop er altså at den ikke kan tænde op.

Istedet for at lede efter fejl i program skal du kigge på din optænding. Der kan være smuld, fremmedlegmer i sneglen, optændingsparametrene sat forkert eller andet. Der er masser af gode råd her på forum til, hvordan du tuner din optænding, og ellers kan du lave en ny tråd med hjælp til optænding, så vil du få masser af gode råd.

Udgangstesten har ikke noget med dette at gøre, den måler blot spændingen på udgangene _efter_ der er opstået en fejl, i dit tilfælde en optændingsfejl, det har ikke indvirkning på driften.

Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: "STOP" udgangstest igang?
« Svar #5 Dato: Nov 06, 2018, 08:19 »
Det er ikke mig der siger der er fejl i programmet, slet ikke. Det var en anden der nævnte det.

Jeg kan ikke, som nævnt, afstille alarmen for "Fejl optænding" hvis ikke jeg trykker flere/mange gange på knappen på skærmen og det "udgangstest" forsvinder heller ikke på hverken 10 minutter eller mere.

Det der undre mig er at jeg tænder op fuldstændigt problemfrit, første gang, alle andre gange, men absolut ingen steder kan komme i netop den situation

"udgangstest igang"

Men at fyret så igen, og helt uden problemer starter første gang når 230V forsyningen har været pillet fra.

Men når der ikke er fejl, hvornår "nulstiller" den "udgangstest igang" så?

Så fyret kan starte op igen af sig selv uden der er pillet forsyning fra?

Jeg tænker hvis jeg er på skiferie og lykkes med at afstille "Alarm optænding" udefra og trykker på start, så sker der ikke noget så længe "udgangstesten" er igang, så var det rart nok at den afstillede sig selv så fyret kan starte igen uden forsyningen har været cuttet, eller er der noget jeg (igen og tilsyneladende) ikke har forstået?
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: "STOP" udgangstest igang?
« Svar #6 Dato: Nov 06, 2018, 10:50 »
Det er ikke mig der siger der er fejl i programmet, slet ikke. Det var en anden der nævnte det.

Jeg kan ikke, som nævnt, afstille alarmen for "Fejl optænding" hvis ikke jeg trykker flere/mange gange på knappen på skærmen og det "udgangstest" forsvinder heller ikke på hverken 10 minutter eller mere.

Det der undre mig er at jeg tænder op fuldstændigt problemfrit, første gang, alle andre gange, men absolut ingen steder kan komme i netop den situation

"udgangstest igang"

Men at fyret så igen, og helt uden problemer starter første gang når 230V forsyningen har været pillet fra.

Men når der ikke er fejl, hvornår "nulstiller" den "udgangstest igang" så?

Så fyret kan starte op igen af sig selv uden der er pillet forsyning fra?

Jeg tænker hvis jeg er på skiferie og lykkes med at afstille "Alarm optænding" udefra og trykker på start, så sker der ikke noget så længe "udgangstesten" er igang, så var det rart nok at den afstillede sig selv så fyret kan starte igen uden forsyningen har været cuttet, eller er der noget jeg (igen og tilsyneladende) ikke har forstået?

Hej igen

Udgangstesten kan man blot klikke væk på tablet, fyret kører fint selvom det står aktivt på tablet, det er blot til info. Udgangstesten tager kort tid, og afslutter helt automatisk.

Du går i fejloptænding efter en stop pga. temperatur opnået, det er ikke en speciel situation, det er blot et stop som alle andre stop, og optændingen derefter er som alle andre optændinger. Den første fejloptænding du får efter temperatur opnået, kommer _inden_ udgangstesten er kørt (den kører nemlig kun på alarmer og det er opnået pga. temperatur ikke).

Så du må ind og kigge på din optænding - et hurtigt forsøg, men ikke nødvendigvis det rigtige, det afhænger af situationen, kan være at øge optændingstiden og se om du oplever en forskel. Men tjek lige for smuld og fremmedlegmer først :-)

Ps. Vi har forøvrigt valgt at fjerne udgangstesten i næste version der kommer, den vil ikke længere dukke op på tablet, men ikke fordi den giver problemer.

Mvh. Jens

« Senest Redigeret: Nov 06, 2018, 10:51 af BoinkUser »
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: "STOP" udgangstest igang?
« Svar #7 Dato: Nov 06, 2018, 11:52 »
Hmm
Faktuelt er det jeg ikke kan klikke "udgangstesten" væk hverken på tablet eller på pc.
Faktuelt er det også at mit fyr starter op uden problemer overhovedet hver eneste gang den ikke står der.
Faktuelt er det også at fyret starter op i første forsøg når 230V forsyningen har været pillet fra.
Faktuelt er det at jeg ikke kan nulstille alarmen for optænding når "udgangstesten" står og blinker.


Faktuelt er der sket 4-5 gange på helt den beskrevne måde.

WIFI delen skulle jo også være stabiliseret væsentligt og faktuelt skulle mit fyr, efter Jeres udsagn, køre helt som det skal.

Dog er det nu, f.eks. hoppet af netværket og blinker ikke blåt. Der er 3 meter til acesspoientet og min hovederouter har været genstartet.


Faktuelt må det jo så være helt tilfældigt, nu der ikke ikke eksistere en mulighed for urelemessigheder i styringen.

Faktuelt er jeg ved at være en smule irriteret over pussigheder.
« Senest Redigeret: Nov 06, 2018, 12:06 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: "STOP" udgangstest igang?
« Svar #8 Dato: Nov 06, 2018, 19:47 »
Faktuelt må det jo så være helt tilfældigt, nu der ikke ikke eksistere en mulighed for urelemessigheder i styringen.

Der er sikkert ikke noget der er tilfældigt, som sagt synes jeg du skal få kigget på optændingen, så du undgår optændingsproblemer i fremtiden.

Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: "STOP" udgangstest igang?
« Svar #9 Dato: Nov 07, 2018, 07:39 »

Der er sikkert ikke noget der er tilfældigt, som sagt synes jeg du skal få kigget på optændingen, så du undgår optændingsproblemer i fremtiden.

Mvh. Jens

Det kommer så ikke til at ske.

Helt lige som du mener der ikke er fejl i forbindelse med "udgangstest aktiv" mener jeg ikke umiddelbart det er optændingen der fejler. Jeg forholder til fyret starter hver eneste gang problemfrit, med mindre "Udgangstest aktiv" er aktiv.

Så kan jeg ikke afstille de alarmer der kommer som følge af fejltænding og fyret fryser til afbrudt.

Jeg har absolut ingen ide om hvad jeg skulle pille ved i forbindelse med optændingen når den jo virker almindeligtvist.

Jeg har stået ved siden af fyret i forbindelse med "start" igen med "udgangstest aktiv" der sker intet.

Det forsøger ikke at køre piller ind, hverken med den ene eller anden snegl, det kan en kalibrering af optændingen næppe lave om på?

At den ikke køre piller frem og ind overhovedet.

Desuden er der ikke antydning af lys på foto cellen under de 2 optændingsforsg fyret laver.

Ikke antydning, det tyder, for mig at se, på at udgangene er travlt optaget af at teste og ikke for aktiveret sneglene så der kommer brændsel til optændingen.

Jeg tror det der sker er at fyret giver sig til at "udgangsteste" af sig selv.
Når dette så sker i forbindelse med brænderen er slukket på "temperatur opnået" får den ikke afbrugt denne test igen.

Så hænger det et eller andet det gør der ikke bliver lukket op for snegle der derfor ikke får brændsel kørt ind.

Det er meget svært at se hvordan en ændring i optændingssekvensen skulle ændre på at sneglene slet ikke køre undernetop de beskrevne forhold.

Men jeg lader indstililngerne stå og vender tilbage næste gang det bliver et problem med yderligere understøttelse af observationerne,
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: "STOP" udgangstest igang?
« Svar #10 Dato: Nov 07, 2018, 07:58 »
Det kommer så ikke til at ske.

Helt i orden, det er blot vores anbefaling til dig, men man bestemmer naturligvis selv.

Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: "STOP" udgangstest igang?
« Svar #11 Dato: Nov 07, 2018, 17:43 »
Jeg justede hjertens gerne på optændingen hvis jeg kunne hvis der var en årsag til det.
Den kan jeg absolut ikke se.
Det virker under alle andre former, der tænder fyret op som det skal.

At jeg "skal se op optændingen" er jo ligesom ikke rigtigt et teknisk løsningsforslag, helt ligesom snakken om mit fyr havde opført sig "atypisk" på netforbindelsen da der blev kigget på den.

Det falder stadigt af med jævne mellemrum. Der står servere og overvågning på samme linje, en 50/50 fiber og de køre 24/7 uden udfald, så det er næppe linjen.


Hvis jeg piller, og jeg har absolut ingen ide om hvad jeg skulle pille I, igen er erfaringen det virker, hvad skulle jeg så lave om og med hvilken begrundelse?
Så risikere jeg jo at pille så sekvensen ikke virker, så er der lige pludselig mere end en fejlmulighed.

Når fyret tænder op og der er "udgangstest igang" køre sneglene ikke.

Der er ingen lys på fotoføleren, selv efter 2 forsøg. Det tyder vel på der ikke er brændsel i brænderen?

Hvis der ikke er brændsel i brænderen skulle den jo tænde ild i luften for at der blev lys. Så har vi løst alle problemer, ikke bare mine men hele verdens.

Idag har fyret været off line det meste af dagen, jeg kommer hjem til et fyr det ikke blinker blåt, men køre.
Jeg kan ikke kontakte det, hverken på lan eller fyrets eget netværk, så er nød til at hvis forsyningen og starte det op igen.  Så kan det komme på net igen.

Jeg har videooptaget sekvenserne og det vil jeg gøre hvis/når den anden fejl opstår igen.

Det kunne være jeg skulle ændre overskriften til "general teknisk ustabilitet" ?

Torsdag d 7/11 startede fyret kl .19.24 fra samme status, "temperatur opnået" som giver probemerne npr "udgangstesrt igang" er aktiv. Denne opstart kl 1934 forlæb helt almindeligt, hvorfor gør den så det hvis der er fejl i opstarts sekvensen som "påstået"?
« Senest Redigeret: Nov 07, 2018, 18:36 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline baggadap

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 274
  • Respekt optjent: +14/-2
Sv: "STOP" udgangstest igang?
« Svar #12 Dato: Nov 08, 2018, 14:52 »
Hej.
Optænding der ligger lige på grænsen på at fejle kan være noget drilsk noget, og ofte tror man der tegner sig et bestemt mønster, som så viser sig at være tilfældigt.
Jeg ville starte med at kontrollere om din eltænder ligger korrekt i brænderen og om optændingsparametre er som anbefalet i manualen. Kontroller herefter at den doserer en lille håndfuld piller i herden når den tænder op. Hvis ikke skal din optændingsmængde sættes op, eller hvis det er forskellige mængder, så skal din snegl kontrolleres for ujævn dosering.
God fornøjelse :)
Mvh Mathias
----
http://stokercloud.dk/dev/overmark.html
Styring V7, Samsung Galaxy Tab S, HTC One M7
Scotte 16 Kw på Alcon 6
MAFA Silo

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: "STOP" udgangstest igang?
« Svar #13 Dato: Nov 08, 2018, 17:11 »
Hej.
Optænding der ligger lige på grænsen på at fejle kan være noget drilsk noget, og ofte tror man der tegner sig et bestemt mønster, som så viser sig at være tilfældigt.
Jeg ville starte med at kontrollere om din eltænder ligger korrekt i brænderen og om optændingsparametre er som anbefalet i manualen. Kontroller herefter at den doserer en lille håndfuld piller i herden når den tænder op. Hvis ikke skal din optændingsmængde sættes op, eller hvis det er forskellige mængder, så skal din snegl kontrolleres for ujævn dosering.
God fornøjelse :)

Tak for bidrag, endnu engang syntes jeg det er ekstremt mærkeligt optændingsfejlene KUN kommer når der er "udgangstest igang" og at der slet ikke er antydning af bål i herden efter 2 forsøg under netop disse forhold.
For mig tyder det på der intet er i herden, men opstår fejlen igen skiller jeg det af og filmer det.
 
Ellers starter fyret hver gang.

Noget andet er fyret er helt nyt, har ikke kørt 2 tons piller.
Afvejningen er et snit af mindst 4 afvejninger med nuværende piller. Oven i købet har jeg afmålt i intervaller af 3 min i stedet for 6 min og kombineret det, fordi jeg erfarede sneglen gav forholdsmæssigt meget ved drift i længere tid.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline baggadap

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 274
  • Respekt optjent: +14/-2
Sv: "STOP" udgangstest igang?
« Svar #14 Dato: Nov 08, 2018, 21:49 »
Ja, det er et pudsigt problem du har fået!
Men god idé at se efter om der ligger piller når den skal tænde op. Har du lagt mærke til om pillerne drysser ned i en jævn strøm, eller kommer i "klumper" med lange pauser imellem? Eller om sneglen af en eller anden grund slet ikke kører når den forsøger 2. gang?

Bare rolig, vi skal nok få løst det :)
Mvh Mathias
----
http://stokercloud.dk/dev/overmark.html
Styring V7, Samsung Galaxy Tab S, HTC One M7
Scotte 16 Kw på Alcon 6
MAFA Silo