Forfatter Emne: "STOP" udgangstest igang?  (Læst 22354 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-286
Sv: "STOP" udgangstest igang?
« Svar #15 Dato: Nov 09, 2018, 19:57 »
Ja, det er et pudsigt problem du har fået!
Men god idé at se efter om der ligger piller når den skal tænde op. Har du lagt mærke til om pillerne drysser ned i en jævn strøm, eller kommer i "klumper" med lange pauser imellem? Eller om sneglen af en eller anden grund slet ikke kører når den forsøger 2. gang?

Bare rolig, vi skal nok få løst det :)

Ja det er meget pussigt, specielt set i det lys der ikke, i nogles øjne er et problem, men fred med det
Det kan jo være "Udgangstest" (som intet har at sige) bliver fjernet inden problemet opstår igen. Det opstår jo NETOP kun når fyret er slukket på "temperatur opnået" OG "udgangstest" aktiv.  og fyret skal starte op igen.

Når fyret starter op almindeligt kommer pillerne til optændingen dryssede en en meget fin stråle, helt ensartet, men så tænder det jo også perfekt op uden svigt.

Hvis fejlen kommer igen tjekker og optager jeg om der er piller i herden.

Hvis der er må sneglene jo køre, hvis ikke kan de jo umuligt have kørt, men jeg vil jo stadigt mene at der ikke er antydning af lys på fotoføleren i netop beskrevne opstartssekvens tyder på der ikke er brændsel i herden. Men det må jo skilles af og tjekkes hvis lejligeheden opstår. Faktisk håber jeg jo ikke der bliver anledning til at undersøge det, for det vil jo betyder det fejler igen.

Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-286
Sv: "STOP" udgangstest igang?
« Svar #16 Dato: Nov 11, 2018, 15:26 »
Så skete det igen, fyret får ikke tændt op når der er "udgangstest aktiv"
Denne gang dog efter afbrydelse fra "ekstern kontakt"

Jeg stod ikke ved siden af fyret så så og hørte ikke om der kom piller i herden.

Optænding kl. 1553 gav absolut intet lys så det tyder på der ikke var piller i herden.

Lige pludseligt begyndte fyret at køre piller ned og ind og starte op, uvist af hvilken grund.

Så skifte tabletten til "drift 15%" tillæg til O2
Men "sjovt" nok kørte intet på fyret, og det begyndte at lugte af røg.

Altså "lykkes" overgangen fra optænding til "drift" kl. 1602 ikke, hverken blæser ikke snegl kørte.

At dømme efter graferne er der kommet "lys/bål" i anden omgang, blæseren kørte dog ikke røgen lugtede "forkert" og der plejer aldrig at være røglugt i fyrrummet.

Men det trækker åbentbart ud når blæseren ikke sparker det i op i skorsteenen.

Sekvensen er optaget på video.

Så hev jeg stikket ud for at få styringen resat, nu er jeg spændt på om opstarten lykkes.

Opstart kl. 1616 lykkes i første hug, efter styringen har været afbrudt og dermed resat.

Jeg er INDERLIGT træt af "Udgangstest aktiv" for selvom NBE siger styringen er fejlfri og det er min optænding det er galt med undre det mig stadigt det kun er når denne test pågår jeg har problemer.

Med det samme fyret er afbrudt efter en sådan tur virker ALT igen.

Jeg er ikke hverken tilfreds eller fagligt forstående for problemerne?



 


Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline baggadap

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 274
  • Respekt optjent: +14/-2
Sv: "STOP" udgangstest igang?
« Svar #17 Dato: Nov 11, 2018, 19:10 »
Hmm.. jeg kunne godt tænke mig at vide præcis hvad der sker. Kan du fremprovokere fejlen fx ved at aktivere ekstern kontakt?
Hvis vi fx antager at ekstern snegl ikke kører når dette fænomen fremkommer, men at den virker fint ellers, ja så har du nok et belæg for din styring er defekt. Men så længe vi kun gætter, så bliver det nok svært at få noget byttet på garantien..
Mvh Mathias
----
http://stokercloud.dk/dev/overmark.html
Styring V7, Samsung Galaxy Tab S, HTC One M7
Scotte 16 Kw på Alcon 6
MAFA Silo

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-286
Sv: "STOP" udgangstest igang?
« Svar #18 Dato: Nov 11, 2018, 19:44 »
Hmm.. jeg kunne godt tænke mig at vide præcis hvad der sker. Kan du fremprovokere fejlen fx ved at aktivere ekstern kontakt?

Det er første gang jeg har oplevet problemet med genstart efter fyret har været stoppet af "Ekstern kontakt" de andre gange har det være når det skulle starte igen efter "Temperatur opnået" altså kedeltemperaturen.
Jeg ser ikke hvad der sker op til problemet, det ville kræve jeg stod i fyrrummet ved hver opstart og "håbede" på at "Udgangstest aktiv" var aktiv.

Det er når denne test er aktiv fyret jammer,

Denne gang var lidt anderledes end de andre gange. Som beskrevet kom der bål i anden omgang, det lugtede (forkert) og jeg kunne høre ilden og fyret skrev "drift" men hverken blæser eller intern snegl kørte.

Det var først da fyret blev hevet fra forsyning det kunne vende tilbage til normalen. Det gjorde det og ventilerede kedlen og lukkede ned.

Efter dette kontrollerede nedluk startede det normalt op i første forsøg da jeg trykkede på "On" og har kørt siden.

Hvis vi fx antager at ekstern snegl ikke kører når dette fænomen fremkommer, men at den virker fint ellers, ja så har du nok et belæg for din styring er defekt. Men så længe vi kun gætter, så bliver det nok svært at få noget byttet på garantien..

Jeg gætter ikke, jeg formoder der er noget galt med styringen!
Det er NBE der siger det er der ikke og det er optændingsproceduren der er forkert. Dog uden at forklare mig hvorfor fyret ellers starter problemfrit og uden at forklare mig hvad det er jeg bør ændre på, eller "se på" som det jo kaldes. '

Det er også underlige at den "udgangstester" i tide og utide når denne test faktuelt ikke betyder noget of bliver fjernet i næste SW version.
Hvorfor pokker gør min det så flere gange om ugen og fejler når det kombineres med et eksternt stop?

Den falder også af nettet jævnligt og eneste kommentar til det var at fyret havde opført sig "atypisk" i en periode, JaTak men det ændre jo ikke noget.


Jeg tænker styringen fejler på flere punkter. Resten her er bare formodninger på baggrund af observationer.
jeg kan ikke ændre "maks ændring" der tillades af O2 styringen, det er ikke altid styringen gemmer mine ændringer, og jeg tænker O2 styringen er meget "underlig" og jeg kan faktisk ikke se forskle på kurverne om den er aktiv eller ej, men det er jeg igang med at undersøge.


« Senest Redigeret: Nov 11, 2018, 19:45 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline baggadap

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 274
  • Respekt optjent: +14/-2
Sv: "STOP" udgangstest igang?
« Svar #19 Dato: Nov 12, 2018, 10:38 »
Det er jo svært, for der kan være flere ting galt, derfor foreslog jeg at fremprovokere fejlen så du kan se hvad der sker.
Jeg ville tage fat i montøren og få ham til at løse problemet. Hvis du selv har monteret, ville jeg prøve at snakke med forhandleren hvor du har købt fyret. Måske de kan lokkes til at sende en ny styring du kan prøve med i stedet.
Mvh Mathias
----
http://stokercloud.dk/dev/overmark.html
Styring V7, Samsung Galaxy Tab S, HTC One M7
Scotte 16 Kw på Alcon 6
MAFA Silo

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-286
Sv: "STOP" udgangstest igang?
« Svar #20 Dato: Nov 12, 2018, 13:44 »
Fyret er købt på nettet og monteret at en kammerat der er VVSèr. Det elektriske setup har jeg selv lavet.

Det er enten styringen er der defekt eller SWèn der ikke fungere ordentligt.
Jeg har jo også døjet en del med ilt styringen og skød det først ind uden, så det lavede fin aske.
Nu ser O2 kurverne helt ens ud, ligemeget om O2 styringen er aktiv eller ej. Korrektionen er 90% i lav last lige meget om blæseren står på 5 eller 7 ved 10% last.
Kurverne er lige hakkede og skyder 2% over og under ligemeget hvad P værdierne er på O2 styringen, så det køre bare ikke som det skal!
Eller rettere, hvis det skal køre så ringe og ustabilt skulle jeg have købt noget andet, den er ikke længere.


Jeg har kontaktet forhandleren og henvist til denne tråd.

NBE gider åbenbart ikke forholde sig til problemerne mere? 

Jeg betalte for at få indstillet fyret ved opstart, der blev ikke pillet i andet end blæseren og lidt rensning, jeg forventede da faktisk at det kom til at køre erkender jeg men HVOR ER NBE?
« Senest Redigeret: Nov 12, 2018, 13:48 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 689
  • Respekt optjent: +29/-25
Sv: "STOP" udgangstest igang?
« Svar #21 Dato: Nov 12, 2018, 15:00 »
Under menuen avancerer har du sat iltregulering af luft til 0? Så kan den jo ikke regulere på blæserhastighed, vil jeg mene... eller? Spørger bare fordi jeg vil synes det er nemmere at regulere på luften, end på brændsel... og hvorfor har du begrænset udelsesstigning til 5% i minuttet, er det ikke standart 10%. mvh Carsten...
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-286
Sv: "STOP" udgangstest igang?
« Svar #22 Dato: Nov 12, 2018, 15:22 »
Under menuen avancerer har du sat iltregulering af luft til 0? Så kan den jo ikke regulere på blæserhastighed, vil jeg mene... eller? Spørger bare fordi jeg vil synes det er nemmere at regulere på luften, end på brændsel... og hvorfor har du begrænset udelsesstigning til 5% i minuttet, er det ikke standart 10%. mvh Carsten...

Jeg har sat I leddet til 0 efter MEHS`s anvisning. P ledet er 8 men jeg håber da virkeligt det er mig der har lavet lort i et eller andet for det undre også mig meget den regulere så voldsomt på pillerne og ikke på luften. Jeg ville jo også mene det var luften der var nemmest at regulere på
O2 styringen er slået fra da jeg ikke kan regne ud hvad det er den laver siden den forvrider med 50% og der står maks 30% i indstillingerne og jeg ikke kan se den gør det mindst forskel på kurverne.

Noget andet er så at det også må være et andet problem i forhold til "opstartstest" og at fyret så ikke starter gen, hvis ikke der er udspring af en styring der ikke er tilregnelig.

Jeg blev forslået en "reset" af forhandleren der havde solgt fyret, den kan være det er værd at overveje.


De 3 "korrektion blæser" kan jeg ikke justere på?








« Senest Redigeret: Nov 12, 2018, 15:37 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 689
  • Respekt optjent: +29/-25
Sv: "STOP" udgangstest igang?
« Svar #23 Dato: Nov 12, 2018, 15:43 »
Er ikke expert i V13 styringen, men hvis de står på 100, så har den ikke korrigeret på brændsel, sådan som jeg forstår det, vil jo mene at iltstyringen skal justere på brændsel over tid, men justere på blæser her og nu. Tror du skal lave et Factory reset, og så grundjustere fra bunden af. Mvh
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-286
Sv: "STOP" udgangstest igang?
« Svar #24 Dato: Nov 12, 2018, 15:51 »
Er ikke expert i V13 styringen, men hvis de står på 100, så har den ikke korrigeret på brændsel, sådan som jeg forstår det, vil jo mene at iltstyringen skal justere på brændsel over tid, men justere på blæser her og nu. Tror du skal lave et Factory reset, og så grundjustere fra bunden af. Mvh

Netop nu er O2 styringen slået fra. Så rammer den rimeligt kurverne fordi jeg har brugt tid på at kalibrerer blæseren så den rammer bedst muligt
Når jeg så slå O2 styringen til ryger korrektionen ned på 90 og 50% selvom niveauet følger fint i almindelig drift. Der sker ikke en skid med kurverne, der er samme skyden ved siden af som uden aktiv O2 styring.

Jeg er enig, den skal justere på blæseren nu og brændsel over tid og at den justering som Korrektion giver udtryk for er mængden af piller i forhold til hvis ikke O2 styringen var aktiv

Altså køre fyret kun 90% piller ind i forhold til hvis ikke der var aktiv O2 styring, så skal blæseren justeret op for det passer.
Hvis jeg gør det sker der intet hverken med korrektionstal eller kurver og fyret laver fin aske på det blæsertrin der rammer ønsket niveau uden O2 styring.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline ½mylund

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 563
  • Respekt optjent: +17/-6
  • Vil dit fyr ikke spille lad Hald det indstille
Sv: "STOP" udgangstest igang?
« Svar #25 Dato: Nov 12, 2018, 15:51 »
Hej  381CI

Så er der en ny opdatering til V13 http://stokercloud.dk/docs/1.631-changelog.pdf
½mylund
NBE Scotte 10 kw Blackstar BS 1016 ver. 6,85
Metalbestos Multi 50 130mm stålskorsten kompressorrens ,stokerkontrol ver. 3,50
160 m2 i 2 plan 160 L. vvb
Nilan comfort Top 300 ventilation
Års forbrug 5250 kg german pellets 6mm
½ godt isoleret hus

online data http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=haldmylund

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 689
  • Respekt optjent: +29/-25
Sv: "STOP" udgangstest igang?
« Svar #26 Dato: Nov 12, 2018, 15:52 »
De 3 korrektionstal er blot udtryk for hvor meget iltstyring har korrigeret på brændsel, så kan du indstille blæsertal efter dem.
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-286
Sv: "STOP" udgangstest igang?
« Svar #27 Dato: Nov 12, 2018, 16:14 »
De 3 korrektionstal er blot udtryk for hvor meget iltstyring har korrigeret på brændsel, så kan du indstille blæsertal efter dem.

Lige nu køre mit fyr, som nævnt, uden O2 regulering. Asken er super fin i hele det område det opererer i nu.
Altså må blæser trin passe fornuftigt til brændsle, og kurven for aktuelt O2 skyder rundt om ønsket niveau.

Hvis jeg slår O2 styring til sker der intet med forholdet mellem O2 niveau og ønsket O2 men korrektionen er 30 og 50% Det giver ikke meget mening for mig?
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-286
Sv: "STOP" udgangstest igang?
« Svar #28 Dato: Nov 12, 2018, 16:17 »
Hej  381CI

Så er der en ny opdatering til V13 http://stokercloud.dk/docs/1.631-changelog.pdf

Sjovt nok det første jeg ser der er fjernet er den funktion jeg tænker driller mig, selvom det nægtes.

Sjovt nok har jeg opdateret fyret en gang før og før var der ingen problemer før den test kom til, så det kan være det giver håb om der ikke kommer flere underlige stop. men jeg skal lige have tiden til at opdatere og evt. nulstille.   

Forsøgte lige hurtigt at opdater app. (og dermed firmware på fyret?) men det lykkes ikke, den har stadigt. Tablet køre stadigt 1615 efter opdatering. Den hentede firmvare, den samme som lå på styringen xxx.36 som på billedet.



« Senest Redigeret: Nov 12, 2018, 16:39 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: "STOP" udgangstest igang?
« Svar #29 Dato: Nov 12, 2018, 17:29 »
Hej  381CI

Så er der en ny opdatering til V13 http://stokercloud.dk/docs/1.631-changelog.pdf

Sjovt nok det første jeg ser der er fjernet er den funktion jeg tænker driller mig, selvom det nægtes.

Sjovt nok har jeg opdateret fyret en gang før og før var der ingen problemer før den test kom til, så det kan være det giver håb om der ikke kommer flere underlige stop. men jeg skal lige have tiden til at opdatere og evt. nulstille.   

Forsøgte lige hurtigt at opdater app. (og dermed firmware på fyret?) men det lykkes ikke, den har stadigt. Tablet køre stadigt 1615 efter opdatering. Den hentede firmvare, den samme som lå på styringen xxx.36 som på billedet.




Hej,

Jeg ved ikke hvor sjovt det, er men jeg skrev dette til dig for nogle dage siden, så det burde ikke være en overraskelse:
"Ps. Vi har forøvrigt valgt at fjerne udgangstesten i næste version der kommer, den vil ikke længere dukke op på tablet, men ikke fordi den giver problemer."

I fremtiden (startende fra nu) rulles opdateringer ud gradvist, så de kommer når de kommer :-) Der er ikke nogen prioriteret rækkefølge, så det er bare at vente til den dukker op, og nogle får den før andre. Ellers kan man hoppe på Google Play hvis man har det, men også der rulles der ud gradvist, men jeg vil tro den er der nu, eller lige om lidt :)

Mvh. Jens

Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)