Forfatter Emne: Nyt træpillefyr  (Læst 4052 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gotlieb

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Nyt træpillefyr
« Dato: Nov 09, 2018, 08:59 »
Jeg bor i et parcelhus på 130 m2 med en 26 m2 udestuen. Jeg har en Mini Bio 20 kw i mit fyrrum der skal udskiftes, da det er alt for stort til huset.

Jeg er nu på jagt efter nyt fyr. Umiddelbart har jeg to i tankerne Scotte Blackstar Plus (Fumus) 10 kw eller et Vølund compact touch 3-12 kw.

Jeg vil gerne have det fyr der selvfølgelig er mest driftssikkert og hvor jeg skal gøre mindst muligt selv, udover at fylde træpiller og tømme aske.

Min ”fyrmand” har udtalt at Blackstar Plus er en god kedel, dog har der været en del med blæser og snegle der driller lidt. 
Compact, de kører også dog har der været noget med display og uregelmæssigt drift. Hvad er jer erfaring med dette? Jeg tanker der altid kan finde noget på alle mærker?
« Senest Redigeret: Nov 09, 2018, 14:24 af Gotlieb »

Offline Hemhems

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 246
  • Respekt optjent: +5/-0
Sv: Nyt træpillefyr
« Svar #1 Dato: Nov 10, 2018, 13:00 »
Jeg bor i et parcelhus på 130 m2 med en 26 m2 udestuen. Jeg har en Mini Bio 20 kw i mit fyrrum der skal udskiftes, da det er alt for stort til huset.

Jeg er nu på jagt efter nyt fyr. Umiddelbart har jeg to i tankerne Scotte Blackstar Plus (Fumus) 10 kw eller et Vølund compact touch 3-12 kw.

Jeg vil gerne have det fyr der selvfølgelig er mest driftssikkert og hvor jeg skal gøre mindst muligt selv, udover at fylde træpiller og tømme aske.

Min ”fyrmand” har udtalt at Blackstar Plus er en god kedel, dog har der været en del med blæser og snegle der driller lidt. 
Compact, de kører også dog har der været noget med display og uregelmæssigt drift. Hvad er jer erfaring med dette? Jeg tanker der altid kan finde noget på alle mærker?

Du kan nok godt få svar omkring Nbe's produkter i denne del af forummet, da vi stortset kun omtaler disse i her..

Jeg har også hørt om eksterne snegl problemer og hørt at især på RTB men BS+ benytter samme brænder og eller styring som forsyningsmæssigt er lavet til 60hz istedet for 50hz til det europæiske marked og dette kunne give mystiske elektriske problemer over tid, men har kun hørt dette nævnt for nyligt, og flere forhandlere har næsten opsagt forhandlingen af nbe, men der kan være mange årsager til dette, og dette er lidt på rygte møllen fra min side..

Jeg har selv en scotte og jeg kan vældig godt lide nbe's styre system, selvom jeg har en gamle V6 og V13 er noget anderledes..

Men dine 2 valg lyder fornuftig og størrelsesmæssigt er det passeden til din bolig, havde KSM lavet en 10kw version havde jeg smidt den i puljen også, evt MGM Junior kunne overvejes ligeså, samt et Twinheat tw1 som vist ikk helt er kommet på markedet endnu, har været en nyhed længe nu..

Men se de forskellige fyr der nævnes og du har jo ligeledes en masse bud på FB som jeg har set du har oprettet..
« Senest Redigeret: Nov 10, 2018, 13:18 af Hemhems »
100m2 i 2 plan fra 1924 - radiatorer only.
Scotte 10kw - V7 - BS20 Kedel
Smedegaard Simflex 25/60
3 Vejs ventil - Vølund QMC100
Kompressor Rens og Senco 1010 kompressor
70 cm isoleret 130mm - Isokern skorsten+trækstabilisator
https://stokercloud.dk/v3/#/hest/main-page

Offline ½mylund

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 563
  • Respekt optjent: +17/-6
  • Vil dit fyr ikke spille lad Hald det indstille
Sv: Nyt træpillefyr
« Svar #2 Dato: Nov 10, 2018, 13:45 »
Jeg bor i et parcelhus på 130 m2 med en 26 m2 udestuen. Jeg har en Mini Bio 20 kw i mit fyrrum der skal udskiftes, da det er alt for stort til huset.

Jeg er nu på jagt efter nyt fyr. Umiddelbart har jeg to i tankerne Scotte Blackstar Plus (Fumus) 10 kw eller et Vølund compact touch 3-12 kw.

Jeg vil gerne have det fyr der selvfølgelig er mest driftssikkert og hvor jeg skal gøre mindst muligt selv, udover at fylde træpiller og tømme aske.

Min ”fyrmand” har udtalt at Blackstar Plus er en god kedel, dog har der været en del med blæser og snegle der driller lidt. 
Compact, de kører også dog har der været noget med display og uregelmæssigt drift. Hvad er jer erfaring med dette? Jeg tanker der altid kan finde noget på alle mærker?

Du kan nok godt få svar omkring Nbe's produkter i denne del af forummet, da vi stortset kun omtaler disse i her..

Jeg har også hørt om eksterne snegl problemer og hørt at især på RTB men BS+ benytter samme brænder og eller styring som forsyningsmæssigt er lavet til 60hz istedet for 50hz til det europæiske marked og dette kunne give mystiske elektriske problemer over tid, men har kun hørt dette nævnt for nyligt, og flere forhandlere har næsten opsagt forhandlingen af nbe, men der kan være mange årsager til dette, og dette er lidt på rygte møllen fra min side..

Jeg har selv en scotte og jeg kan vældig godt lide nbe's styre system, selvom jeg har en gamle V6 og V13 er noget anderledes..

Men dine 2 valg lyder fornuftig og størrelsesmæssigt er det passeden til din bolig, havde KSM lavet en 10kw version havde jeg smidt den i puljen også, evt MGM Junior kunne overvejes ligeså, samt et Twinheat tw1 som vist ikk helt er kommet på markedet endnu, har været en nyhed længe nu..

Men se de forskellige fyr der nævnes og du har jo ligeledes en masse bud på FB som jeg har set du har oprettet..

Hej

Nu ved jeg ingenting om strøm men 60/50 hz kan du ikke lige forklare det ?
½mylund
NBE Scotte 10 kw Blackstar BS 1016 ver. 6,85
Metalbestos Multi 50 130mm stålskorsten kompressorrens ,stokerkontrol ver. 3,50
160 m2 i 2 plan 160 L. vvb
Nilan comfort Top 300 ventilation
Års forbrug 5250 kg german pellets 6mm
½ godt isoleret hus

online data http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=haldmylund

Offline Hemhems

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 246
  • Respekt optjent: +5/-0
Sv: Nyt træpillefyr
« Svar #3 Dato: Nov 10, 2018, 14:00 »

Hej

Nu ved jeg ingenting om strøm men 60/50 hz kan du ikke lige forklare det ?

Det er hvordan sinuskurven er fastsat på vekselspændings siden, og en strømforsyningen er anderledes om den skal bruges til et marked med 60 eller 50hz og mit rygte siger at nbe har valgt at benytte forsyninger til der spiller sammen med 60hz og ikke laver specifikke til et mindre marked baseret på vores 50hz, hvilket da er mystisk da meget af europa er baseret på 50hz, og mit rygte kunne da sagtens være usand men også det modsatte..

100m2 i 2 plan fra 1924 - radiatorer only.
Scotte 10kw - V7 - BS20 Kedel
Smedegaard Simflex 25/60
3 Vejs ventil - Vølund QMC100
Kompressor Rens og Senco 1010 kompressor
70 cm isoleret 130mm - Isokern skorsten+trækstabilisator
https://stokercloud.dk/v3/#/hest/main-page

Offline ½mylund

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 563
  • Respekt optjent: +17/-6
  • Vil dit fyr ikke spille lad Hald det indstille
Sv: Nyt træpillefyr
« Svar #4 Dato: Nov 10, 2018, 14:23 »
Hej Gotlieb

Kender kun lidt til NBE

Men det er jo et pris billigt pillefyr, og de nye Fumus modeller er det sidste nye. En 10 kw med alt til lige under 30.000 kr med moms  :)

Mener de bruger en helt ny type snegl med faste vindinger
De har også ilt sensor og luftmasse måler til at styre forbrændingen med.
Samt intern røgsuger og modtryks sensor til at opret holde korrekt træk i kedelen

Kan bare ikke finde en brochure på de nye modeller  ???

Men du kan se den her https://www.hedestoker.dk/6179_blackstar_fumus_10kw_med_v13_styring_iltsonde_kompressor_cirkulationspumpe_og_roegsuger_gratis_indregulering_og_3_aarig_garantiregistrering.html

½mylund
NBE Scotte 10 kw Blackstar BS 1016 ver. 6,85
Metalbestos Multi 50 130mm stålskorsten kompressorrens ,stokerkontrol ver. 3,50
160 m2 i 2 plan 160 L. vvb
Nilan comfort Top 300 ventilation
Års forbrug 5250 kg german pellets 6mm
½ godt isoleret hus

online data http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=haldmylund

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Nyt træpillefyr
« Svar #5 Dato: Nov 10, 2018, 19:37 »
Lad os bare slå fast at dit rygte bare er et rygte og derfor ikke sandt  :D
Styringen kører internt med en DC-forsyning, så den 50 eller 60 Hz forsyning transformeres ned og ensrettes, så styringe er "græsk katolsk" om det er 50 eller 60 Hz.
Eneste forskel er hvilken hastighed motorerne kører med og her vil en 50 Hz motor køre 20% hurtigere hvis den forsynes med en 60 Hz forsyning.

Hilsen
Michael


Hej

Nu ved jeg ingenting om strøm men 60/50 hz kan du ikke lige forklare det ?

Det er hvordan sinuskurven er fastsat på vekselspændings siden, og en strømforsyningen er anderledes om den skal bruges til et marked med 60 eller 50hz og mit rygte siger at nbe har valgt at benytte forsyninger til der spiller sammen med 60hz og ikke laver specifikke til et mindre marked baseret på vores 50hz, hvilket da er mystisk da meget af europa er baseret på 50hz, og mit rygte kunne da sagtens være usand men også det modsatte..
« Senest Redigeret: Nov 10, 2018, 19:38 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: Nyt træpillefyr
« Svar #6 Dato: Nov 10, 2018, 22:39 »
Har lige set at www.fyrteknik.dk forhandler et nyt pillefyr ved navn Roteq12. Det ser ret lovende ud, men jeg ved ikke hvordan det ellers er. Måske et kig værd?
Kig i deres wepshop for at læse lidt mere om det.
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline Gotlieb

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Nyt træpillefyr
« Svar #7 Dato: Nov 12, 2018, 07:06 »
Tak for alle input!

Jeg har valgt at gå videre med Blackstar Plus Fumus og RTB Fumus.

Hvor meget mere "luksus" får man hvis man vælger et RTB? Jeg synes det er lidt svært at gennemskue.

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7540
  • Respekt optjent: +224/-176
  • Montør NBE
Sv: Nyt træpillefyr
« Svar #8 Dato: Nov 12, 2018, 07:39 »
Tak for alle input!

Jeg har valgt at gå videre med Blackstar Plus Fumus og RTB Fumus.

Hvor meget mere "luksus" får man hvis man vælger et RTB? Jeg synes det er lidt svært at gennemskue.

RTB er med kompressor rens af kedlen, det er BS ikke.
Der er derfor mindre brug for tid til vedligehold og rens, ved siden af en RTB  :)
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/