Styringen kan ikke give for mange piller, med mindre den er defekt, den er modulerende og så længe der er afstand til setpunktet, vil den skrue op i forhold til afstanden, og tiden PI(d) controlleren.
Så mængden af piller kan du ikke gøre noget ved, men det er jo afhængig af en anden faktor som du kan gøre noget ved, nemlig luften.
Luften skal justeres ved 10- (50) og 100% det er næsten det eneste der skal til.
Næsten!! fordi det jo er afhængig af at blæseren kører som den skal, og er lineær fra 10% til 100% og den sidste ting hvor der oftest er problemer. Pille doseringen, det er vigtigt at den er ensartet og giver hvad styringen forventer.
Det dur ikke at noget svinger, når styringen er lineær ud fra en matematisk formel.
Jeg ved det står i manualen, men f.eks olie tilsætning til pillerne, her har jeg konstateret at det begynder at svinge og at forbrændingen bliver skiftevis fed og mager.
Så et udgangspunkt i indreguleringen af et NBE fyr, er ensartet pilledosering, og så er det nemt at få luften justeret så den passer.

Jeg er for længst stoppet med olie, lykken ved mig var at bore en række huller i ekstern snegl der sorterer smuld fra, jeg skal ikke tilse fyret i månedsvis, jeg kan se på graferne på Stokercloud at det bare brænder perfekt.