Forfatter Emne: manglende cirkulation i Minitec gulvvarmesystem  (Læst 7820 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nes

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 142
  • Respekt optjent: +4/-0
manglende cirkulation i Minitec gulvvarmesystem
« Dato: Nov 24, 2018, 18:45 »
Jeg ved godt at dette spørgsmål er lige i udkanten af pillefyrsproblematikker  -men tænker alligevel at det er her eksperterne er 
Jeg har udlagt Minitec system fra Uponor med ca 10mm varmerør tilsluttet et tidligere udtag for radiator  - systemet styres af Fluvia Push cirkulationspumpe,
Jeg simpelthen ikke få varme  igennem systemet – mener jeg har udluftet  og det ser ud som om jeg har fået det udluftet - i hvert fald spruttede det et stykke tid inden der kun kom vand ud af studsen  - tilslutningen er den sidste på strengen og jeg spekulerer på om cirkulationspumpen overhovedet kan levere nok tryk (Alpha 2)..... hvad kan der være galt – jeg har sat Fluvia-systemet på den tilslutning hvor der tidligere var en radiator…. Det skriver Uponor at pumper er beregnet til??    havde aldrig problemer med varme i den radiator jeg har pillet af...  nogen forslag til løsning ?.....

vh nes

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: manglende cirkulation i Minitec gulvvarmesystem
« Svar #1 Dato: Nov 24, 2018, 19:15 »
Hej,

Basalt set kan der ikke være så mange fejlkilder, men det kunne være:
 - Vandet cirkulerer ikke i gulvvarmesløjfen
 - Der tilføres ikke varmt vand fra varmeanlægget til gulvvarmeshunten

Det sidste kan kontrolleres ved at måle temperaturen på blandesløjfens tilslutning til fremløbet fra varmeanlægget og returen til varmeanlægget.
Der skal selvfølgelig være varmt fremløbsvand til blandesløjfen, og returen skal kunne holdes på samme temperatur som temperaturen ønskes i blandesløjfen.

Når blandesløjfen får tilført varmt fremløbsvand og returen er oppe på den ønskede temperatur i blandesløjfen, kan manglende varme kun skyldes manglende cirkulation i gulvvarmesløjfen.

Det der kan hindre cirkulation i gulvvarmesløjfen er:
 - For stor modstand i gulvvarmesløjfen (for lang og/eller tynd gulvvarmeslange)
 - Fejl på cirkulationspumpe
 - Evt. manglende åbning af flowregulering

Hilsen
Michael



Jeg ved godt at dette spørgsmål er lige i udkanten af pillefyrsproblematikker  -men tænker alligevel at det er her eksperterne er 
Jeg har udlagt Minitec system fra Uponor med ca 10mm varmerør tilsluttet et tidligere udtag for radiator  - systemet styres af Fluvia Push cirkulationspumpe,
Jeg simpelthen ikke få varme  igennem systemet – mener jeg har udluftet  og det ser ud som om jeg har fået det udluftet - i hvert fald spruttede det et stykke tid inden der kun kom vand ud af studsen  - tilslutningen er den sidste på strengen og jeg spekulerer på om cirkulationspumpen overhovedet kan levere nok tryk (Alpha 2)..... hvad kan der være galt – jeg har sat Fluvia-systemet på den tilslutning hvor der tidligere var en radiator…. Det skriver Uponor at pumper er beregnet til??    havde aldrig problemer med varme i den radiator jeg har pillet af...  nogen forslag til løsning ?.....

vh nes
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: manglende cirkulation i Minitec gulvvarmesystem
« Svar #2 Dato: Nov 25, 2018, 08:52 »
  - tilslutningen er den sidste på strengen og jeg spekulerer på om cirkulationspumpen overhovedet kan levere nok tryk (Alpha 2)..... hvad kan der være galt – jeg har sat Fluvia-systemet på den tilslutning hvor der tidligere var en radiator…. Det skriver Uponor at pumper er beregnet til??    havde aldrig problemer med varme i den radiator jeg har pillet af...  nogen forslag til løsning ?.....

vh nes

Min erfaring med Alpha2 pumper er det er sendt direkte fra helvede!
Der er muligt de virker fint til gulvarme, eller til radiatore hver for sig, men at blande har ikke givet mig andet endt end problemer.

De "lære" varmeinstallationen at kende ved at give et ordentligt skvulp når de tilsluttes og måle på noget modtryk og tilbageløb udfra det. Har jeg ladet mig fortælle.
Det giver også god mening med min observationer. De styre som vinden blæser. Jeg tænker det er fordi pumpen ikke ved hvilket niveau systemet er i når det selvtester og derudfra sætter sit pumpeniveau.

Forstået på den måde at det der kommer tilbage vil være forskelligt om pumpen, og som den sætter sit niveau udfra, vil være forskelligt om alle radiator er åbne, halvlukkede eller lukkede.
Det er kun gætterier men giver god mening i forhold til mine erfaringer, nemlig at de regulere helt tilfældigt på mit anlæg, der både er rolig gulvvarme og en hissig VVF i ventilation.

Jeg erfarede den eneste måde de køret noget der ligner rimeligt på er i "høj konstant tryk"`
Så levere pumpen det samme tryk på afgangs siden, eller førsøger på det, ligemeget hvor meget og hvor lidt der er åbent.
Auto virkede overhovedet ikke, den er ikke længere.

Senere satte jeg en Langå 25/60 op her til at forsyne huset og VVFèn, det virker. Også i "højt konstant tryk"
 Den koster godt det halve af en Alpha2 pumpe, og burde regulere på samme måde, eller noget der ligner. Dog er det ikke meget den regulere, MEN den levere det tryk og det vand der skal til for at holde varme på huset, så den bliver siddende.

Hvis der er luft i systemet, eller mistanke om det så giv vandet lidt opvaskemaskine afspændingsmiddel, så er det hurtigt væk og meget nemmere end lufte ud i vildskab. 
« Senest Redigeret: Nov 25, 2018, 08:53 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline nes

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 142
  • Respekt optjent: +4/-0
Sv: manglende cirkulation i Minitec gulvvarmesystem
« Svar #3 Dato: Nov 26, 2018, 21:21 »
Hej
Tusind tak for svar - det gi'r mening - jeg starter fejlfinding fra en ende af  :)