Forfatter Emne: RTB eller Blackstar  (Læst 9257 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-178
  • Montør NBE
Sv: RTB eller Blackstar
« Svar #15 Dato: Nov 26, 2018, 13:08 »

Jeg kan godt høre på dig at du elsker at pille  :)
Fint nok, det kan du så, lige så meget du lyster.
Andre gider ikke pille og justere på udstyr, det er så her en Fumus model er løsningen  :)

Øhhhh, hvad kom den lige af?


Så skulle jeg sateme have købt en Fumus, for jeg gider faktisk ikke pille.
Omvent gider jeg heller ikke have et fyr det ikke køre så tæt på optimalt som muligt og det behøver "man" ikke være ekspert for at se mit ikke gjorde.
Det har jeg, med hjælp, selv sat op så det tager jeg selv ansvaret for.
Nu med indstillinger der holder temperaturen rimeligt præcist og en aske der ligner kaffegrums mener jeg det køre rimeligt.
Det mente naboen også hans gjorde med sorte askekager og et enormt forbrug, han viste ikke bedre.

Min naboes er sat op af en "installatør" og det fungerede da slet ikke. Den aske der kom fra det var langt værre end den der kom fra mit hjemmebyggede når jeg kørte med affaldskorn!

Jeg har et stykke over 100k, km. i foden om året og der holder langt flere "prestigebaljer" i nødsporet end der holder Aygoer f.eks. og jeg vil tro der er flere af sidstnævnte på vejen end der er A6èr igen f.eks.

Det er jo så fordi der er mere grej der kan sende topmodellerne i brædderne end der er på de andre.

Nu ved jeg ikke hvordan en Fumus vil opføre sig hvis der er forkert signal fra luftmasse måleren f.eks. men det vil sikkert ikke gøre forbrandingen bedre, nærmere tvært imod.

Altså skal "man" jo så være temmelig sikker på lmmèn køre optimalt, og en temmelig god grund til at anvende den, ellers modarbejder den jo og/eller giver drifttop der ellers ikke ville være opstået hvis den ikke var der, selvsagt.

 En kollega har et gammelt fyr, der er absolut aldrig problemer med det og han har ikke nævneværdigt større forbrug end tilsvarende huse med nyt fyr.
Hvis han bruger 1 tons piller mere med det gamle fyr end han ville med et nyt er det jo svært at forsvare en investering på +25/30k hvis det nyt fyr så oven i købet skal have service for at køre optimalt.
Der ryger jo et utal af kondensatorer på sneglene og O2 sonderne har begrænset levetid så det tæller ko med i det samlede regnskab, økonomisk altså.

Efter jeg har brugt noget tid på at indstille min BS+ er mener jeg det er kommet til at køre rimeligt fornuftig, og efter "udgangstest" funktionen er fjernet i forbindelse med opdatering af firmware er jeg også rimeligt sikker på det starter som det skal fremad.

For at sikre det føler jeg mig nødsaget til at skifte kondensatorene på sneglene som service hvert andet år, f.eks. og det vil vel være det samme med en Fumus der jo så også bør have skiftet kondensatorer,  O2 sonde, luftmassemåler osv. for at sikre den fungere optimalt og uden unødigt pilleri og driftstop.

Det jeg vil sige er at grej og automatik er fint hvis det virker.
Jo mere grej jo mere er der der kan gå i stykker og drille. '
En fejl på en luftmassemåler der sender et fyr i gulvet eller giver elendig forbrænding ville jo ikke opstå hvis føleren ikke var der. 
Det er der næppe uenighed om?

Så det store ????? er jo om "man" reelt tror på det kan lade sig gøre at køre fuldstændigt problemfrit med stokerfyr og hvor meget "man" er villig til at servicere og betale for den illusion.
Eller hvor ringe det skal køre før det betragtes som et problem. 

Igen, jeg kender ikke Fumus kedlen og/eller styringen af denne, men faktuelt er det at teknik går i stykker og er sårbart, jo mere teknik jo mere kan gå i stykker.

Ud fra at den har kørt her i snart et års tid uden bøvl, eller rens overhovedet :)

Kondensatorer eller andre sliddele har en forventet levetid.
Den er gerne mere end 2 år, måske nærmere 5 eller 10 alt efter forbrug  ;)
Ja, alt kan gå kaput, det er så der mange værdsætter at der er brugt gængse dele, der hurtigt kan skaffes til veje.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 689
  • Respekt optjent: +29/-25
Sv: RTB eller Blackstar
« Svar #16 Dato: Nov 26, 2018, 14:10 »
Har kun skiftet 2 eltænder på 4.5 år, og har kørt tæt på 30 tons igennem, hverken kondensatorer eller lamdasonde er blevet skiftet, det har bare kørt derudaf. Har ikke meget skidt at sige om hverken økonomi eller pålidelighed. Synes nbe laver et godt og ærligt produkt til prisen, og support er der altid herinde.
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page

Offline niels123

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 226
  • Respekt optjent: +4/-3
Sv: RTB eller Blackstar
« Svar #17 Dato: Nov 26, 2018, 14:22 »
Køb en RTB, den kører og de 10 lange  er godt givet ud, jeg har brændt 33 tons i min RTB på 3 år og har kun skiftet en smelteslange da den var revnet, og ellers et par trykluftslanger m8 som var blevet sprøde.
Mvh Niels
RTB 10 kw version 7.0674 incl ilt sonde. 230m2
9000 kg pr år

https://stokercloud.dk/v3/#/niels123/main-page

Offline Kime

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 6
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: RTB eller Blackstar
« Svar #18 Dato: Nov 26, 2018, 14:45 »
Skrot1 og 383CI hvor mange piller bruger i om året, og hvor meget tid bruger på fyret?   

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 689
  • Respekt optjent: +29/-25
Sv: RTB eller Blackstar
« Svar #19 Dato: Nov 26, 2018, 15:05 »
Skrot1 og 383CI hvor mange piller bruger i om året, og hvor meget tid bruger på fyret?
renser fyret 3-4 gange i bund om året, det tager ca. 1 times tid hver gang,og tømmer askeskuffen for hver 7-800 kg. Ellers fylder jeg bare piller på, skal siges jeg har kompressorens på vores bs1016 kedel, og iltstyring, og de penge er godt givet ud, jeg renser ikke fyret udover de 3-4 gange jeg gør alt rent.angående forbrug, så kan man dårligt sammenligne forbrug, da ingen huse eller installationer er ens.  Men i dag tror jeg det blev en fumus, hvis jeg skulle ha nyt fyr.
« Senest Redigeret: Nov 26, 2018, 15:08 af Skrot1 »
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page

Offline John Doe

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 126
  • Respekt optjent: +11/-4
    • Mit fyr
Sv: RTB eller Blackstar
« Svar #20 Dato: Nov 27, 2018, 05:13 »
Jeg har et RTB (ikke Fumus). Det er helt vildt så meget arbejde der er med det fyr. Skal jeg lægge tiden sammen, så har jeg nok brugt 10 minutter de sidste to år på det fyr. Det er helt vanvittigt! Al den teknik der kan gå i stykker!

Ironi kan forekomme i dette indlæg.

Offline Hanefar76

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 60
  • Respekt optjent: +2/-0
  • Jeg elsker mit nye pillefyr
Sv: RTB eller Blackstar
« Svar #21 Dato: Nov 27, 2018, 16:27 »
Jeg har et RTB (ikke Fumus). Det er helt vildt så meget arbejde der er med det fyr. Skal jeg lægge tiden sammen, så har jeg nok brugt 10 minutter de sidste to år på det fyr. Det er helt vanvittigt! Al den teknik der kan gå i stykker!

Ironi kan forekomme i dette indlæg.
Er helt enig med dig John
Har haft mit i snart 5 år, og ingen problemer her heller.
I just love it. !

Mit fyr: RTB 10 kw
Træpiller jeg bruger: Barlinek
M2 der skal opvarmes: 164 m2
Sidste års forbrug: ca 3500 kg, samt lidt brænde i brændeovnen.
Mit fyr online: http://www.stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=hanefar76
Har haft fyret siden 8 Maj 2014, og det har bare kørt.
Har valgt årligt service. :-)

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: RTB eller Blackstar
« Svar #22 Dato: Nov 27, 2018, 17:39 »
Tja, nu har jeg 3 år træk taget låget af min RTB hver sommer, i håbet om at der var noget man kunne rense...
...men hver gang har jeg skuffende måttet montere låget igen uden at rense noget  :P

Det er jo lige til ar blive frustreret af  ;)

Hilsen
Michael


Jeg har et RTB (ikke Fumus). Det er helt vildt så meget arbejde der er med det fyr. Skal jeg lægge tiden sammen, så har jeg nok brugt 10 minutter de sidste to år på det fyr. Det er helt vanvittigt! Al den teknik der kan gå i stykker!

Ironi kan forekomme i dette indlæg.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline egmadsen

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 84
  • Respekt optjent: +6/-2
Sv: RTB eller Blackstar
« Svar #23 Dato: Nov 27, 2018, 17:54 »
Nu har jeg haft et Black Star 1016 siden 2013 og der har aldrig været problemer med det. Jeg har skiftet et par el tændere og renser det 1 gang om måneden. Jeg har en bekendt som har haft et RTB i 2 år og han er så træt af det. Han har haft autoriserede til at indstille det men alligevel kører det elendigt. Så det er vist ikke så godt som det bliver gjort til. Og det er ingen problem hvis min kone skal rense fyret. Det tager hende 15 minutter at gøra

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: RTB eller Blackstar
« Svar #24 Dato: Nov 27, 2018, 20:00 »
Skrot1 og 383CI hvor mange piller bruger i om året, og hvor meget tid bruger på fyret?

Jeg bruger ikke ret mange piller, dels er huset fornuftigt isoleret, dels hjælper solvarmen temmeligt meget. Jeg har ikke haft fyret i drift i et år, men jeg vil tro jer kommer til til at bruge 3,5 til 4 tons om året.
Det er ikke fordi jeg bruger lang tid på fyret, Jeg brugte rigtigt lang tid på at trimme det så nu er der jo (forhåbentligt) andet end at fylde piller på og trække i rensedupperne hver gang.
Så renser jeg grundigt ved start fyringssæson, altså skille af, blæser rent osv. og tømmer asken af.
Desuden skal der jo så, som service, skiftes et par kondensatorer hvert andet år og en O2 sensor når den bliver upræcis.
Så det er bestemt ikke meget tid i den forstand, men det var jo ærligt talt heller ikke meningen med anskaffelsen. 


Nu har jeg haft et Black Star 1016 siden 2013 og der har aldrig været problemer med det. Jeg har skiftet et par el tændere og renser det 1 gang om måneden.

Eltænderen er jo en slidgenstand, så det er jo fair nok den brænder af. Når du selv skifter den er det jo heller ikke en post at regne med. Hvis det derimod var gået i stykker en fredag aften så der skulle service på var det jo en påtvunget udskrivning.


Jeg har en bekendt som har haft et RTB i 2 år og han er så træt af det. Han har haft autoriserede til at indstille det men alligevel kører det elendigt. Så det er vist ikke så godt som det bliver gjort til.

Jeg håber ikke at det er det jeg giver udtryk for. Altså at det ikke er godt, det har jeg ingen mening om. Andre har nævnt at "al teknik kan gå i stykker" og det  er jo den store sandhed.
Jo mere teknik jo mere er der jo så også der kan gå i stykker.
Hvis dit fyr brænder fint uden den teknik der roses og ophøjes til det hele køre automatisk er det jo reelt set, ikke nødvendigt, og din makker forbander jo sikkert den teknik der gør det køre af lort.

Reelt er det jo ikke til at vide hvor mange fyr der står rundt omkring og køre halv ringe.
Min naboes havde stået i 10 år hvis ikke jeg havde bestilt service på både det og mit eget. Han fik væsentligt mere ud af denne service end jeg, men fred nu med det.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 689
  • Respekt optjent: +29/-25
Sv: RTB eller Blackstar
« Svar #25 Dato: Nov 27, 2018, 20:39 »
“Eltænderen er jo en slidgenstand, så det er jo fair nok den brænder af. Når du selv skifter den er det jo heller ikke en post at regne med. Hvis det derimod var gået i stykker en fredag aften så der skulle service på var det jo en påtvunget udskrivning”    Alternativt kan man jo ha en ekstra eltænder liggende, det er jo ikke den store udgift. Tror det er de færreste med bare den mindste fingerfærdighed, der ikke kan skifte en eltænder, også en fredag aften, det er jo ikke forbudt at være lidt forudseende. Synes du blæser små problemer helt ud af proportioner.
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: RTB eller Blackstar
« Svar #26 Dato: Nov 27, 2018, 21:26 »
Tror det er de færreste med bare den mindste fingerfærdighed, der ikke kan skifte en eltænder, også en fredag aften, det er jo ikke forbudt at være lidt forudseende. Synes du blæser små problemer helt ud af proportioner.

Det er bestemt muligt du mener det og det er fair nok, men hvad konstruktivt kommer der ud af den anskuelse?

Ej heller er det er bestemt heller ikke første gang jeg ikke deltager i et generelt jubelkor.

At skifte en eltænder en fredag aften er sikkert ikke et problem for de fleste, nej.

Men det kræver jo så at "man" har en sådan og at have en sådan på lager kræver jo så at vide hvad det er for en, at vide at den kan gå i stykker og og mange andre forudsætninger du/man ikke nødvendigtvist kan antage at en "almindelig" person har, nu de har købt et fyr der køre fuldstændigt automatisk.
jeg tænker straks på min far på 75 og tænker om han ville fiksen et fyr en fredag aften. Svaret er klart nej, der ville blive koldt, så er det det.

Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 689
  • Respekt optjent: +29/-25
Sv: RTB eller Blackstar
« Svar #27 Dato: Nov 27, 2018, 21:45 »
Du har dine holdninger, og jeg mine. Nærmere kommer vi det nok ikke.
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page

Offline Bjarne Larsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 952
  • Respekt optjent: +24/-0
Sv: RTB eller Blackstar
« Svar #28 Dato: Nov 28, 2018, 02:16 »
Jeg ville vælge et Blackstar + , af 2 årsager , det er billiger og mere effektiv ind et RTB især ved lav ydelse .
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: RTB eller Blackstar
« Svar #29 Dato: Nov 28, 2018, 11:27 »
Det er bestemt muligt du mener det og det er fair nok, men hvad konstruktivt kommer der ud af den anskuelse?

Ej heller er det er bestemt heller ikke første gang jeg ikke deltager i et generelt jubelkor.

At skifte en eltænder en fredag aften er sikkert ikke et problem for de fleste, nej.

Men det kræver jo så at "man" har en sådan og at have en sådan på lager kræver jo så at vide hvad det er for en, at vide at den kan gå i stykker og og mange andre forudsætninger du/man ikke nødvendigtvist kan antage at en "almindelig" person har, nu de har købt et fyr der køre fuldstændigt automatisk.
jeg tænker straks på min far på 75 og tænker om han ville fiksen et fyr en fredag aften. Svaret er klart nej, der ville blive koldt, så er det det.

Min genbo er 81.. sidste sommer kravlede han rundt på sit tag og skrabte mos af.. Det er meget forskelligt hvor frisk man er, når man aldres.

Der er ligeledes forskel på hvor teknisk man er, både når man er 75, men da også når man er 35, der er da også 35årige der ikke magter at skifte eltænder.

Det behøver man strengt taget heller ikke, min smed tager gerne ud og skifter den, også d 24/12 hvis det skulle være, det er naturligvis ikke gratis, men hvis det er den mulighed man har, så må man jo bruge den.
Hvis alternativet til træpiller er olie eller elvarme, så betyder regningen til smeden jo nærmest intet.

Der nu engang lidt arbejde ved at fyre med træpiller, tanken skal fyldes, fyret skal renses, og det skal serviceres så man ved at tingene er på toppen. Det skal man være klar over hvis man vælger denne løsning.

I mine øjne er træpiller en nem og billig måde at varme sit hus op på, vores 9 årige Scotte har klaret opgaven med bravur.

Uanset om man har pillefyr, oliefyr, varmepumpe, fjernvarme eller anden varmekilde, så kan det gå i stykker, og jeg tror faktisk at pillefyret er nemmest at fikse for de fleste.
 

Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html