Forfatter Emne: Ny start. Hvad har I fortrudt ved jeres nuværende løsning?  (Læst 7793 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Teatermanden

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Halløj

Jeg er ved at købe et gammelt hus, og i den forbindelse vil jeg investere i nyt pillefyr, pumpe, vvb osv..
Kort sagt, alt mellem "retur" og "frem".

Jeg er praktisk anlagt, men har aldrig før rodet med vvs, og jeg tænker derfor at få en professionel til at installere fyret.

I det hus jeg bor til leje i nu, står der en BS1016, og jeg må sige at det er hyggeligt at gå og rode med fyr.

Derfor har jeg kigget lidt efter en BS+ 10kw, da jeg håber på lidt mindre rens, men stadig mulighed for personlig finjustering.

NU bliver det spændende:

Da jeg skal have alt det gamle ud, og en masse nyt ind vil jeg spørge til, hvad der er godt og skidt.

I må (næsten) alle sammen have ét eller andet, I gerne ville have lavet anderledes, da i satte jeres systemer op?!

Her tænker jeg placering af silo, størrelse på vvb, ekstraudstyr, skorsten, you name it!

Håber I vil dele ud af jeres erfaringer  :)

Mvh Rasmus

Ps. Huset vi kigger på ligger lidt nord for Viborg. Nogen der kender en god installatør?

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Jeg ville forberede til solvarme direkte på centralvarmen så solen hjælper fyret og går i en tank efterfølgende.
Det setup har jeg lavet herhjemme efterfølgende, det er et rimeligt stort arbejde at sætte vekslere og 3 vejs ind, men det køre rimeligt godt.

Jeg ville også forberede, eller klargøre ti regnvand til toiletskyl og vaskemaskine.
Det har jeg først, i forbindelse med der blev gravet nyt rør ned, haft muligheden for at forberede til.

Jeg skal lige høre naboen hvilken Installatør han brugte her nord for Viborg. Ham skal du sateme ikke bruge så kender jeg en tømre der er væsentligt bedre.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Jan-DK

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 128
  • Respekt optjent: +6/-0
Det med solvarme er en god ting.
Jeg satte mit fyr op for ca. 2,5 år siden uden tanke på solvarme.
Og det havde jo kun været to eller 4 ekstra tilslutninger.

Jeg fandt så et solfanger anlæg på 7,5 m2 til billig penge.
Alt inc. med 300 liter beholder og to styringer med tre fanger på 2,5 m2.

Jeg har så valgt kun at sætte det til varmt vand.

Men det gjorde da at jeg kunne slukke fyret i ca. 3 md. her i år.
Og vi manglede da ikke varmt vand i det tidsrum.

Ellers er mit anlæg ganske normalt.
Jeg har dog en føler i stuen til hvis temp. " 5 grader " skulle kommer under en fastsat temp. så tager VVB over til opvarmning af huset.
Dette er hvis fyret skulle gå på fejl og vi ikke er hjemme.

Man skal jo have 14 dages skiferie. YES.
110 m2
Woody Blackstar 10KW
220 kg beholder.
Metro 110 L VVB 644C Fjernvarme
2 X gulvvarme + 4 radiator.
https://stokercloud.dk/v3/#/jandk/main-page
7,5 m solfanger.
300 L beholder.

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 689
  • Respekt optjent: +29/-25
Det med solvarme er en god ting.
Jeg satte mit fyr op for ca. 2,5 år siden uden tanke på solvarme.
Og det havde jo kun været to eller 4 ekstra tilslutninger.

Jeg fandt så et solfanger anlæg på 7,5 m2 til billig penge.
Alt inc. med 300 liter beholder og to styringer med tre fanger på 2,5 m2.

Jeg har så valgt kun at sætte det til varmt vand.

Men det gjorde da at jeg kunne slukke fyret i ca. 3 md. her i år.
Og vi manglede da ikke varmt vand i det tidsrum.

Ellers er mit anlæg ganske normalt.
Jeg har dog en føler i stuen til hvis temp. " 5 grader " skulle kommer under en fastsat temp. så tager VVB over til opvarmning af huset.
Dette er hvis fyret skulle gå på fejl og vi ikke er hjemme.

Man skal jo have 14 dages skiferie. YES.
kan det rent økonomisk betale sig med solvarme? Man bruger jo ikke mange piller om sommeren, og solfangeranlægget skal jo også afskrives....
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Men det er meget svært, syntes jeg, at give kvalificerede bud når vi ikke kender noget om ønsker, muligheder og økonomi.

Det er en overvejelse værd om solvarme kan forente sig, men faktuelt har jeg brugt under 400kg piller på både varmt vand og opvarmning af hus på de 6 måneder der udgår sommerhalvåret.
Ej heller har jeg manglet vand eller varme.

Jeg tror ikke det kan forente sig hvis det kun er VV solvarmen skal lave. Mit solvarmeanlæg hjælper jo fyret de måneder solen skinner mere eller mindre. De sidder på samme tag som solcellerne og solvarmen yder godt det halve, altså ca. 3800Kwh om året, 1 tons piller. 2000kr
Meget løseligt, om sommeren ville jeg jo ikke have brugt effekten hvis den skulle komme fra fyret.

Hvis du selv skal ud og købe fyr ville jeg ikke være bange for at købe en BS+èr nu du selv kan, og vil rode lidt.

Jeg ville aldrig drømme om at "klasse op" med de fortællinger der kommer om RTBèr og tror stadigt ikke på det kan lade sig at køre, noget der ligener optimalt, uden at rode og tilpasse mere end de fleste, og undskyld mig det er ikke negativt ment, bonde installatører  kan få nok så automatisk et fyr til.

Så flere detaljer om ønsker og muligheder evt. ?
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline niels123

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 226
  • Respekt optjent: +4/-3
Jeg ville klart købe et RTB igen hvis jeg skulle købe i den prisklasse, det kører smertefrit.
Hvordan de seneste modeller med tablet “only” betjening fungerer har jeg ikke kendskab til.
Har du derimod 30000 ekstra ville jeg se efter Biowin touch 2  eller Ökofen.

Mvh Niels
RTB 10 kw version 7.0674 incl ilt sonde. 230m2
9000 kg pr år

https://stokercloud.dk/v3/#/niels123/main-page

Offline Steen Andersen

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 59
  • Respekt optjent: +4/-2
Hej Rasmus,

Jeg har haft pillefyr siden 2005!
Det der har irriteret mig mest gennem
Årene, har været alt det slæben rundt med
Træpillesække.
Det vil jeg ændre på til sommer, hvor der
Bliver bygget et fjernlager, til indblæsning af enten 3 eller 6 tons træpiller.
Der vil så blive etableret vacuum pillesug fra fjernlageret til forbrugsbeholderen.
Det ser jeg frem til!
Hvis dine fysiske rammer er til en sådan løsning, vil jeg klart anbefale at få lavet en silo til indblæsning.
Mvh
Steen

https://stokercloud.dk/v3/#/andersen_s2/main-page
Opvarmer 223m2 bolig, opført 1976
Ny varmekilde 2023:12 kw varmepumpe fra DBVVS
Tidligere varmekilde: 10 kw NBE brænder på DOR kedel

Offline Teatermanden

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Tak for gode inputs :)

I forhold til hvilket fyr det bliver, så er jeg rimelig besluttet. Dels "kender" jeg modellen, og derudover ligger den i en prisklasse hvor jeg kan følge med.

Når det kommer til solfangere, så må jeg sige at jeg ikke har så stor fidus til dem. Jeg fornemmer at der er meget delte meninger om dem, men de er pt. for stor en investering, i forhold til udbyttet. Jeg kan godt lide idéen, men de virker lidt "besværlige" for mig ???. Så vil jeg hellere have en lokal el-vandvarmer kombineret med et solcelle-anlæg og en pejs til de kølige sommerdage.

Jeg har godt kigget på et fjernlager, men også her må det blive en senere investering. Her vil det være rart at vide, om der er noget man kan gøre for at forberede rummet til fjernlager, eller om det nemt kan gøres senere?

Jeg synes det virker meget smart med sådan en 5-graders-føler. Det virker til at give en god form for sikkerhed.

Offline ErnstM

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 232
  • Respekt optjent: +4/-3
Jeg ville nok vælge varmtvands prioritering, så varmestrengen ikke skal varmes op ved sommer varmtvand. Med urstyring eller når varmtvandsbeholderen kalder på varme, har ikke det helt store pilleforbrug, enig. Den "5 graders temp." på ekstern føler, bruger jeg som 16/17 graders fælles termostat ved vinterferien. En form for fuldtids natsænkning. Dejligt at det så kan fjernbetjenes, så der er fuld varme på ved hjemkomst. Med gulvarme skal der for mig ca. 12 timer til. Med hensyn til piller, har jeg plads til en palle ca 1 meter fra fyrrums døren. BS+, kom desværre først på markedet efter jag havde købt, nu for fire år siden. Ok, rens for hver ca. 1000 kg. overlever jeg nok også.
Med venlig hilsen ErnstM . Postnr. 7160.
« Senest Redigeret: Nov 30, 2018, 18:44 af ErnstM »
Black Star 1016 Scotte 10kw iltstyring, energimåler og kompressorrens
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/ernstm/main-page
Styringsversion V7
Huawei Mate 20 Lite

Årlig forbrug 5,5ton
VH ErnstM

Offline Jan-DK

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 128
  • Respekt optjent: +6/-0

Når det kommer til solfangere, så må jeg sige at jeg ikke har så stor fidus til dem. Jeg fornemmer at der er meget delte meninger om dem, men de er pt. for stor en investering, i forhold til udbyttet.

Jeg synes det virker meget smart med sådan en 5-graders-føler. Det virker til at give en god form for sikkerhed.

Så kunne du jo evt. lave de to eller 4 "koblinger" til solfanger bare hvis det nu kunne blive til noget.
Det kan da ikke koste mange basse øre når man er i gang.
110 m2
Woody Blackstar 10KW
220 kg beholder.
Metro 110 L VVB 644C Fjernvarme
2 X gulvvarme + 4 radiator.
https://stokercloud.dk/v3/#/jandk/main-page
7,5 m solfanger.
300 L beholder.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4444
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Ny start. Hvad har I fortrudt ved jeres nuværende løsning?
« Svar #10 Dato: Dec 01, 2018, 10:54 »
Nix.. jeg har intet jeg har fortrudt.

Rørene er støbt ned i gulvet, så er der ikke noget at falde over, eller grimme rør langs væggen.
Ledningerne er også trukket i rør i gulvet, og kommer op indvendig i standeren til styringen.
Fyret er hævet på en lille sokkel.
Lokalt 3ton pillelager er også hævet på lille sokkel.
Stikkontakt ved siden af fyret til støvsugeren.
Vægge og gulv beklædt med fliser, så aldrig maling der bliver nusset og som skal genmales.
Troltekt som loft, giver god akkustik.
Rør fra kompressor i værksted, går naturligvis også i gulvet
Vandpåfyldning lige ved siden af fyret.. Ulovligt ja, men der er 2 manuelle ventiler og en kontra ventil, så det er permanent tilsluttet.
Pilletanken står på hjul på bundramme.
Skorstensfejeren skal også have det rart, så renselemmen er købt emaljeret.
Stort køleskab lige ved siden af med drikkevarer..

Der er simpelthen ikke noget jeg ønsker mig anderledes.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html