Forfatter Emne: Lux falder ved varmekald  (Læst 21149 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline fixfox75

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #60 Dato: Jan 15, 2019, 10:47 »
Hej

Jeg melder mig også lige på banen med svingende lux niveau.


Mit fyr har kørt fuldstændig perfekt siden det blev installeret i sommeren 2016. Men for ca. 4 mdr. siden opdaterede jeg min styring til V. 7.0667, og det var der det begyndte. Jeg er begyndt at få beskeden: No light on photosensor in over 2 minutes. Beskeden bliver godt nok clearet lige efter, så det er ikke det helt store problem. Men det irriterende mig alligevel at lux niveauet svinger, når jeg kigger på grafen.

Jeg har læst hele tråden igennem, men har ikke fortaget nogle ændringer endnu. Mit håb er lidt, at der måske er en venlig sjæl, der vil kigge lidt på mine indstillinger, inden jeg begynder at ændre noget?

Det eneste jeg nogen sinde har ændret på er Sneglydelse/6 min. g. efter afvejning og kalibrering af O2 sonde.

På forhånd tak.
RTB 16 KW 320 l. magasin, kompressorrens og iltstyring. Version 7.0667.
Opvarmer 205 m2
Forbrug: ca. 8 t. pr år.
https://stokercloud.dk/v3/#/richard_c/main-page

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-178
  • Montør NBE
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #61 Dato: Jan 15, 2019, 11:36 »
Hej

Jeg melder mig også lige på banen med svingende lux niveau.


Mit fyr har kørt fuldstændig perfekt siden det blev installeret i sommeren 2016. Men for ca. 4 mdr. siden opdaterede jeg min styring til V. 7.0667, og det var der det begyndte. Jeg er begyndt at få beskeden: No light on photosensor in over 2 minutes. Beskeden bliver godt nok clearet lige efter, så det er ikke det helt store problem. Men det irriterende mig alligevel at lux niveauet svinger, når jeg kigger på grafen.

Jeg har læst hele tråden igennem, men har ikke fortaget nogle ændringer endnu. Mit håb er lidt, at der måske er en venlig sjæl, der vil kigge lidt på mine indstillinger, inden jeg begynder at ændre noget?

Det eneste jeg nogen sinde har ændret på er Sneglydelse/6 min. g. efter afvejning og kalibrering af O2 sonde.

På forhånd tak.

Som jeg lige ser dine grafer og indstillinger, så er der ikke behov for at ændre noget  :)
Du får en info, og det er det.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Lolk

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 50
  • Respekt optjent: +0/-1
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #62 Dato: Jan 17, 2019, 21:49 »
Hej

Jeg melder mig også lige på banen med svingende lux niveau.


Mit fyr har kørt fuldstændig perfekt siden det blev installeret i sommeren 2016. Men for ca. 4 mdr. siden opdaterede jeg min styring til V. 7.0667, og det var der det begyndte. Jeg er begyndt at få beskeden: No light on photosensor in over 2 minutes. Beskeden bliver godt nok clearet lige efter, så det er ikke det helt store problem. Men det irriterende mig alligevel at lux niveauet svinger, når jeg kigger på grafen.

Jeg har læst hele tråden igennem, men har ikke fortaget nogle ændringer endnu. Mit håb er lidt, at der måske er en venlig sjæl, der vil kigge lidt på mine indstillinger, inden jeg begynder at ændre noget?

Det eneste jeg nogen sinde har ændret på er Sneglydelse/6 min. g. efter afvejning og kalibrering af O2 sonde.

På forhånd tak.

Mit problem er smuld på luxføleren, og det kommer tilbage for hver 5-600kg afbrændte piller. For mit vedkommende på RTB Fumus er det bare at dreje faldrøret af brænderhoved, og så lige gi et par pust med trykluft pistolen med en klud omkring hullet, så er smulet væk. Fyret kører fint trods lux målingerne springer op og ned, så det er kun visuelt på grafen der er et problem.
« Senest Redigeret: Jan 17, 2019, 21:50 af Lolk »
Cloud: https://stokercloud.dk/v3/#/45452%20fl/main-page
Kedel: RTB 16kW Fumus
Hus: 218m² i 2 plan, år 1912, energi optimeret
Årlig pilleforbrug: 35-40% mindre end det gamle

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #63 Dato: Jan 18, 2019, 05:52 »
Fyret kører fint trods lux målingerne springer op og ned, så det er kun visuelt på grafen der er et problem.

Er det ikke lidt, undskyld mig, som at køre i en bil hvor olielampen begynder at lyse for så at stoppe op og konstatere at der er olie på.
Så sætte tape over pæren og køre videre.

Bilen køre fint, men hvorfor lyste lampen og hvad nu hvis den skulle mangle olie en anden gang? Så ses lampen jo ikke.

Efter som de svingende lux forhold kom mange steder på samme tid tænker jeg mit, velvidende det er totalt utænkeligt.
Omvent, er der absolut ingen fejl er lysniveauet jo korrekt, så er forbrandingen ikke for god, eller for svingende.

 men jeg tænker det er lidt et problem general hvis ikke "man" kan regne med målingen.
 
For når du får en fejl måling udlæse er det jo den styringen ser, ellers udlæste den jo ikke som den gør og lige pludeselig ser styringen en fejl der ikke er der og lukker ned.

Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #64 Dato: Jan 18, 2019, 07:13 »
Fyret kører fint trods lux målingerne springer op og ned, så det er kun visuelt på grafen der er et problem.

Er det ikke lidt, undskyld mig, som at køre i en bil hvor olielampen begynder at lyse for så at stoppe op og konstatere at der er olie på.
Så sætte tape over pæren og køre videre.


Hej,

Nej det er ikke et problem. Det er en info besked, ikke en warning eller en alarm. Hvis der skulle være et reelt problem med lyset, vil du få en rigtig alarm, og så skal du tage handling. Alarmerne kan sidestilles med bilens olielampe, og de skal naturligvis ikke ignoreres.

Mvh. Jens
« Senest Redigeret: Jan 18, 2019, 07:13 af BoinkUser »
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)