Forfatter Emne: Lux falder ved varmekald  (Læst 20785 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lolk

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 50
  • Respekt optjent: +0/-1
Lux falder ved varmekald
« Dato: Dec 07, 2018, 07:52 »
Hej

Jeg har fået lidt problemer at fyret næsten går ud når mit hus kalder på varme, Lux farer op og ned.
Hvad kan det skyldes, for lidt eller for mange piller på en gang ?
Cloud: https://stokercloud.dk/v3/#/45452%20fl/main-page
Kedel: RTB 16kW Fumus
Hus: 218m² i 2 plan, år 1912, energi optimeret
Årlig pilleforbrug: 35-40% mindre end det gamle

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #1 Dato: Dec 07, 2018, 12:13 »
Lige umiddelbart vil jeg tro du har "for lidt" piller og din blæser bålet ud. Hvis den laver en optænding efterfølgende?

Det ser ud som du har en meget svingende regulering.

Jeg kender ikke den Fumus men en stor gruppe udtrykte jo den skulle kunne det hele selv og selv regne ud/beregne hvordan og hvorledes så jeg kan ikke bidrage med mere.

Hvis det var min BS+ er der så sådan ud ville jeg rette P & I i regulerings ledet til mindre P og større I
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Lolk

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 50
  • Respekt optjent: +0/-1
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #2 Dato: Dec 07, 2018, 12:20 »
Lige umiddelbart vil jeg tro du har "for lidt" piller og din blæser bålet ud. Hvis den laver en optænding efterfølgende?

Det ser ud som du har en meget svingende regulering.

Jeg kender ikke den Fumus men en stor gruppe udtrykte jo den skulle kunne det hele selv og selv regne ud/beregne hvordan og hvorledes så jeg kan ikke bidrage med mere.

Hvis det var min BS+ er der så sådan ud ville jeg rette P & I i regulerings ledet til mindre P og større I

Jeg prøver at gi den lidt flere piller ad gangen.
Cloud: https://stokercloud.dk/v3/#/45452%20fl/main-page
Kedel: RTB 16kW Fumus
Hus: 218m² i 2 plan, år 1912, energi optimeret
Årlig pilleforbrug: 35-40% mindre end det gamle

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #3 Dato: Dec 07, 2018, 12:45 »
Nu gør mit fyr det KRAFT EDDEME OGSÅ, altså svinger i lys niveau.
Det har det aldrig gjort før, der regulere noget blidere end dig og her er helt stille vejr.

Men det passer jo også med for lidt piller udfra min beskrivelse i sidste indlæg omkring der er et eller andet med korrektionerne.

http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=9106.0
« Senest Redigeret: Dec 07, 2018, 12:46 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Lolk

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 50
  • Respekt optjent: +0/-1
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #4 Dato: Dec 07, 2018, 15:35 »
Nu gør mit fyr det KRAFT EDDEME OGSÅ, altså svinger i lys niveau.
Det har det aldrig gjort før, der regulere noget blidere end dig og her er helt stille vejr.

Men det passer jo også med for lidt piller udfra min beskrivelse i sidste indlæg omkring der er et eller andet med korrektionerne.

http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=9106.0

Jeg har ændret lidt på min. g piller i silo menu. Justeret lidt på P og I samt reguleret på luftmængder under blæser. Der skal jo luft til bålet for at få gang i det. Nu må vi se.... Men det har kørt fint siden.
Den egentlige prøve er i aften når huset natsænker og i morgen tidlig når vi skal ha noget fut på igen
Cloud: https://stokercloud.dk/v3/#/45452%20fl/main-page
Kedel: RTB 16kW Fumus
Hus: 218m² i 2 plan, år 1912, energi optimeret
Årlig pilleforbrug: 35-40% mindre end det gamle

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #5 Dato: Dec 07, 2018, 19:12 »
Melder mig ind i klubben med svingende lux.
Har aldrig tidligere observeret noget lignende.
Samtidig regulerer den også op på alle tre niveauer.
Ved ikke lige hvad der sker?
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline Lolk

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 50
  • Respekt optjent: +0/-1
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #6 Dato: Dec 07, 2018, 19:43 »
Melder mig ind i klubben med svingende lux.
Har aldrig tidligere observeret noget lignende.
Samtidig regulerer den også op på alle tre niveauer.
Ved ikke lige hvad der sker?

Det ligner jo til forveksling mine grafer. jeg har lige haft udsving igen ved øget ydelse, det er sg´underligt. Jeg tænkte den enten losser for mange piller ind på en gang og dræber bålet og de tilbageværende gløder sætter gang idet igen, eller også mangler den luft. Så jeg lavede lidt ændringer tidligere, dog uden succes. >:(
Jeg håber der er nogen eksperter der kan komme med et bedre bud
Cloud: https://stokercloud.dk/v3/#/45452%20fl/main-page
Kedel: RTB 16kW Fumus
Hus: 218m² i 2 plan, år 1912, energi optimeret
Årlig pilleforbrug: 35-40% mindre end det gamle

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #7 Dato: Dec 07, 2018, 20:52 »
Melder mig ind i klubben med svingende lux.
Har aldrig tidligere observeret noget lignende.
Samtidig regulerer den også op på alle tre niveauer.
Ved ikke lige hvad der sker?

Alle 3 niveauer? Mener du korrektionstal?

Jeg har heller ikke oplevet svingninger i hverken lux eller korrektionstal indtil for omkring 14 dage siden hvor det så går amok, helt ligesom forbrugsberegningen er gået helt galt.

Det er påfaldende vi oplever samme fejl, meget pussigt.

Iøvrigt er mine korrektionstal næsten normale her til aften, stille vejr og regn.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Lolk

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 50
  • Respekt optjent: +0/-1
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #8 Dato: Dec 07, 2018, 21:19 »
Melder mig ind i klubben med svingende lux.
Har aldrig tidligere observeret noget lignende.
Samtidig regulerer den også op på alle tre niveauer.
Ved ikke lige hvad der sker?

Alle 3 niveauer? Mener du korrektionstal?

Jeg har heller ikke oplevet svingninger i hverken lux eller korrektionstal indtil for omkring 14 dage siden hvor det så går amok, helt ligesom forbrugsberegningen er gået helt galt.

Det er påfaldende vi oplever samme fejl, meget pussigt.

Iøvrigt er mine korrektionstal næsten normale her til aften, stille vejr og regn.

Ja lidt spøjst.
Jeg har ændret min kedel regulering:Ydelse stigning/minut % fra 10 til 5 for at se om den kan få lidt ro til at samle sig.
Luft M3/T Kurve er reguleret lidt op, mest på 50% da det er der den halter, og så lidt justering på Temp. regulering P-led og Temp. regulering I-led.
Så er der kun tilbage at vente og se, den driller sg´noget.
Cloud: https://stokercloud.dk/v3/#/45452%20fl/main-page
Kedel: RTB 16kW Fumus
Hus: 218m² i 2 plan, år 1912, energi optimeret
Årlig pilleforbrug: 35-40% mindre end det gamle

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #9 Dato: Dec 07, 2018, 21:21 »
Ja korrektionstal ved alle tre niveauer steg helt vildt da fyret accelererede. Det midterste er dog ved at være normalt igen, da fyret nu har ligget omkring de 50% effekt et stykke tid.
Det skal dog siges at jeg forrige uge installerede en ny rtb silo med snegl. Denne er dog vejet af flere gange, og burde derfor ikke have indflydelse på dette.
Der sker i hvert fald noget jeg aldrig har oplevet før.
Bare lige et spørgsmål. Hvad står jeres opdateringstid på?
Jeg har for et stykke tid siden sat mit ned til 5 sek. Ved ikke om det har noget at sige i denne her sammenhæng, men måske det kunne være derfor o2 reguleringen har svært ved at følge med ved krafige og hurtige effekt udsving? Bare en tanke.
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #10 Dato: Dec 07, 2018, 21:51 »
Nu ved jeg ikke hvordan fumus kører, men interessant at følge med i hvad ændringerne fører med sig.
Jeg har netop nulstillet reguleringen så de starter på 100 igen, samt sat opdateringstiden op til 15 sek.
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #11 Dato: Dec 07, 2018, 22:09 »
En efterlyste en ekspert, for lige at slå fast er det IKKE mig.
Slet ikke, jeg undre mig meget over nuværende status på mit fyrs regulering.
En ting er mit fyr lige pludselig, og HELT uden forandringer, begynder at jerne op og ned i korrektionstal og lave en smule ringere aske.

En anden pussighed jeg har lagt mærke til er at min ventil regulering i "Vejr 1" der bruges til at justere gulvarmen aldrig har være over 5% i åbning, nu er det på over 15% og det er ikke fordi der er blevet koldere eller mere varmekald, ej heller bliver fremløben er for høj.

Slutteligt er der så forbrugsudregninger der har passet helt skarpt, den er også væltet som beskrevet.

Det kunne være mine fejl og tilfældigt, der der gør det tæt på usandsynligt, at det er tilfældigt, er jo at der er nogle flere der har nogenlunde samme oplevelser.

Nu her til aften fredag kl 23 ligger mine korrektionstal stadigt rimeligt stabile på acceptable niveauer.

Men det bliver sjovt at høre eksperterne hvis de vil hjælpe, eller forklare Jer hvad I oplever.
Jeg forventer at få at vide det er installatørens problem og mit fyr og styring intet fejler eller der intet er sket, hvis jeg får en reaktion på mine observationer.



Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #12 Dato: Dec 08, 2018, 08:17 »
Her til morgen er mellemste korrektionstal pludselig under 100. Det ligger omkring 91. Laveste korr. tal ligger på 96-97 og højeste på skarp 100. Dog antager jeg at korr. høj ligger på 100, fordi fyret slet ikke har været i høj drift siden jeg nulstillede korr tal.
Det kan da ikke være en ny ekstern snegl der doserer så ujævnt?
Jeg har også tidligere på ugen haft uforbrændte piller i askeskuffen, men nu ser det bedre ud. Det ligner dog ikke helt det pulveraske jeg havde før snegle/siloskift. Det er lidt grovere aske.
Måske har vi bare tilfældige omstændigheder hver især, der gør vi har disse forandringer eller måske er det noget med softwaren eller noget helt fjerde?
Ærgeligt, når det ellers har kørt godt hos mig, efter jeg skiftede tilbage til Varga 8mm fra stora enzo 8mm. Sidstnævnte kunne jeg ikke få til at køre ordentligt og måtte skifte over til flad herd.
« Senest Redigeret: Dec 08, 2018, 08:40 af stenstrup »
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #13 Dato: Dec 08, 2018, 10:18 »
Overværede lige en kompressorrens. Der kom lidt hvid aske til at starte med og efterfølgende en del uforbrændte piller sammen med almindelig farvet aske....
Tog derefter strømmen helt fra fyret og tjekkede herd. Den så faktisk fin ud.
« Senest Redigeret: Dec 08, 2018, 10:23 af stenstrup »
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline Lolk

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 50
  • Respekt optjent: +0/-1
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #14 Dato: Dec 08, 2018, 10:59 »
Mine korrektionstal er fine og ligger stabilt, men jeg har stadig besvær med at holde gang i bålet ved varmekald. Da huset blev luftet ud i morges fik jeg efter kort tid melding om intet lys.
Der arbejdes på højtryk for at finde en løsning  O0
« Senest Redigeret: Dec 08, 2018, 11:00 af Lolk »
Cloud: https://stokercloud.dk/v3/#/45452%20fl/main-page
Kedel: RTB 16kW Fumus
Hus: 218m² i 2 plan, år 1912, energi optimeret
Årlig pilleforbrug: 35-40% mindre end det gamle