Forfatter Emne: Lux falder ved varmekald  (Læst 21063 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lolk

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 50
  • Respekt optjent: +0/-1
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #45 Dato: Dec 09, 2018, 17:52 »
Er desværre ikke hjemme, men har startet fyret igen.
Det har jeg aldrig oplevet før. :-\ :(

Din styrring er i det mindste online det meste af tiden kan jeg se, bare man var så heldig. Må man spørge om hvordan det er tilsluttet, er det WiFi som mit ? Hvis det er WiFi kunne jeg rigtig godt tænke mig at vide hvilket mærke du anvender til dit trådløse netværk.
Cloud: https://stokercloud.dk/v3/#/45452%20fl/main-page
Kedel: RTB 16kW Fumus
Hus: 218m² i 2 plan, år 1912, energi optimeret
Årlig pilleforbrug: 35-40% mindre end det gamle

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #46 Dato: Dec 09, 2018, 18:34 »
Nu oplever jeg at fyret slet ikke starter. Eller det vil sige det står i app'en som en normal opstart, men hverken blæser eller snegl eller noget kører. Pudsigt nok står der "udgangstest igang" ???
Har nu lavet en norsk nedlukning (taget strømmen helt) og nu starter det så op normalt?
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #47 Dato: Dec 09, 2018, 18:45 »
Nu oplever jeg at fyret slet ikke starter. Eller det vil sige det står i app'en som en normal opstart, men hverken blæser eller snegl eller noget kører. Pudsigt nok står der "udgangstest igang" ???
Har nu lavet en norsk nedlukning (taget strømmen helt) og nu starter det så op normalt?


HOWSA! Det er den fejl der ikke eksistere og ikke findes i følge nbe.

http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=9045.0

Men jeg har oplevet fuldstændigt det samme, det forsvandt da fyret blev opdateret. Så kom der så problemer med korrektionstal, blæser og app, men nu køre fyret.

Tjek overstående tråd.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #48 Dato: Dec 09, 2018, 18:53 »
Har godt fulgt med i tråden 383CI.
Hos mig gik fyret ud fordi den lille skrue der skal fastholde sneglen på motoren, åbenbart ikke har været spændt godt nok. Vel at mærke på min helt nye rtb snegl/silo.
Så af med motoren og hive sneglen lidt ud så det kan samles igen og skruen strammes godt til.
Heldigvis er selve sneglerøret delt i to, så man ikke skal have alle pillerne ud af magasinet for at komme til.
Jeg bemærkede dog en hel del smuld der kom ud da jeg skilte sneglen ad. Måske er rtb snegl/silo ikke så god til at håndtere smuld?
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #49 Dato: Dec 09, 2018, 18:57 »
Har godt fulgt med i tråden 383CI.
Hos mig gik fyret ud fordi den lille skrue der skal fastholde sneglen på motoren, åbenbart ikke har været spændt godt nok. Vel at mærke på min helt nye rtb snegl/silo.


Men fyret kunne ikke starte (igen) for det havde været slukket, eller? (Selvfølgeligt efter du havde spændt efter)
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #50 Dato: Dec 09, 2018, 19:12 »
Ja prøvede to gange at nulstille alarmen og starte det op igen, men der sker ikke noget fysisk. På skærmen ser det ud som om det starter normalt. Det eneste der stod som ikke plejede at stå var "Udgangstest igang" Se billede.
Det var inden jeg vidste det med sneglen. Efter at have forsøgt at tvangskøre ekstern snegl og motoren kørte rundt, men sneglen stod stille, så måtte der jo være noget fysisk galt.
Men ja fyret startede først op efter at strømmen havde været afbrudt helt.
« Senest Redigeret: Dec 09, 2018, 19:14 af stenstrup »
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #51 Dato: Dec 09, 2018, 19:56 »
Ja prøvede to gange at nulstille alarmen og starte det op igen, men der sker ikke noget fysisk. På skærmen ser det ud som om det starter normalt. Det eneste der stod som ikke plejede at stå var "Udgangstest igang" Se billede.

Men ja fyret startede først op efter at strømmen havde været afbrudt helt.

Fuldstændigt samme oplevelse jeg havde her. Den video jeg linker til i tråden er ikke helt den situation men meget når, altså skærmen viser fyret starter og køre, men der sker intet på selve fyret.
Her har også været start uden problemer efter afbrydelse af forsyningen.
Jeg har ikke oplevet problemet efter opdateringen, der kom så andre problemer men fyret køre.
med JaHatten på er jeg da glad for andre oplever samme problemer så det ikke (udelukkende) er mig der er en idiot og urimelig.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline niels123

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 226
  • Respekt optjent: +4/-3
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #52 Dato: Dec 09, 2018, 19:56 »
Lolk
Hvis det er mit fyr du mener så, er det en en Cisco EA 6700 router som står i stuevinduet og så har jeg en Cisco extender EA 6400 som er i fyrrummet ( vindue ) så de kan se hinanden der er ca 30 meter imellem, fra min extender har jeg så et cat 6 STP kabel til styringen.

Mvh Niels
RTB 10 kw version 7.0674 incl ilt sonde. 230m2
9000 kg pr år

https://stokercloud.dk/v3/#/niels123/main-page

Offline Lolk

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 50
  • Respekt optjent: +0/-1
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #53 Dato: Dec 09, 2018, 21:31 »
Jeg synes det begynder at ligne noget nu. jeg tror ikke den kan ha svært ved at arbejde ved 1,6kW uden der kommer noget mere luft til
Cloud: https://stokercloud.dk/v3/#/45452%20fl/main-page
Kedel: RTB 16kW Fumus
Hus: 218m² i 2 plan, år 1912, energi optimeret
Årlig pilleforbrug: 35-40% mindre end det gamle

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #54 Dato: Dec 10, 2018, 05:32 »
Lolk. Håber i hvert fald ikke at de lux fald du har oplevet skyldes fejl på den eksterne snegl, sådan som det viste sig hos mig.
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline Lolk

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 50
  • Respekt optjent: +0/-1
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #55 Dato: Dec 10, 2018, 12:24 »
Lolk. Håber i hvert fald ikke at de lux fald du har oplevet skyldes fejl på den eksterne snegl, sådan som det viste sig hos mig.

Jeg afventer levering af 320kg silo med lige snegl. den skulle være lige på trapperne. Den 220kg jeg har nu er en "låner" med 45gr snegl. Det var meningen at 320kg med lige snegl skulle være leveret med fyret, men der er lidt forsinkelse i produktionen.
Cloud: https://stokercloud.dk/v3/#/45452%20fl/main-page
Kedel: RTB 16kW Fumus
Hus: 218m² i 2 plan, år 1912, energi optimeret
Årlig pilleforbrug: 35-40% mindre end det gamle

Offline niels123

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 226
  • Respekt optjent: +4/-3
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #56 Dato: Dec 10, 2018, 14:09 »
Tror ikke det gør nogen forskel på problemet.
Det er ren overtro
RTB 10 kw version 7.0674 incl ilt sonde. 230m2
9000 kg pr år

https://stokercloud.dk/v3/#/niels123/main-page

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #57 Dato: Dec 11, 2018, 19:11 »
Lolk.
Du kunne evt. prøve at sætte minimums doseringen op fra 10 til f.eks 15 gr. Det ændrer ikke på mængden som helhed, men kun hvor lidt piller der må doseres som minimum.
Du kunne også ændre snegl kørsel pr minut fra 4 til 6. Det ændrer ikke på mængden, men gør at den interne snegl kører 6 i stedet for 4 gange pr. minut. Det kan give en mere jævn dosering og en mere ensartet forbrænding. Særlig hvis dit fyr kører meget lavlast, hvor pilledoseringen er lille.
« Senest Redigeret: Dec 11, 2018, 19:12 af stenstrup »
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline Lolk

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 50
  • Respekt optjent: +0/-1
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #58 Dato: Dec 13, 2018, 19:53 »
Lolk.
Du kunne evt. prøve at sætte minimums doseringen op fra 10 til f.eks 15 gr. Det ændrer ikke på mængden som helhed, men kun hvor lidt piller der må doseres som minimum.
Du kunne også ændre snegl kørsel pr minut fra 4 til 6. Det ændrer ikke på mængden, men gør at den interne snegl kører 6 i stedet for 4 gange pr. minut. Det kan give en mere jævn dosering og en mere ensartet forbrænding. Særlig hvis dit fyr kører meget lavlast, hvor pilledoseringen er lille.

Jeg har oplevet at det (faldende lux) kommer lidt tilbage ved højere ydelse, så du har nok fat i noget der. Det giver mening at ha piller liggende klar i intern snegl.
Cloud: https://stokercloud.dk/v3/#/45452%20fl/main-page
Kedel: RTB 16kW Fumus
Hus: 218m² i 2 plan, år 1912, energi optimeret
Årlig pilleforbrug: 35-40% mindre end det gamle

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #59 Dato: Dec 16, 2018, 08:54 »
Lolk.
Jeg fik vidst aldrig svaret dig på hvilket wifi udstyr jeg benytter. Jeg havde også en masse bøvl med forbindelsen i starten, da mit fyr står i en tilbygning og routeren inde i huset.
Jeg købte et sæt TP-link til at sætte i stikkontakten. Samt en wifi repeater.(den som nbe har i deres shop, eller i hvert den de havde på det tidspunkt)
Nu er der god wifi i fyrrummet, dog synes app'en stadig er lidt langsom til at forbinde. Der går typisk 5-8 sek fra jeg vækker tablet, til den hægter sig på. Det er ligesom billedet er nedtonet indtil der er fuld forbindelse. Dog ser det ud som om den registrerer ændringer i f.eks ydelsen, mens den er nedtonet.
Havde kontakt med Jens (boinkuser) om det. Han kunne godt se den lidt ustabile forbindelse, men vi har ikke rigtig fundet forklaringen. Jeg havde så fat i min internetudbyder, og fik en ny router, da de også kunne se lidt ustabilitet.
Det har dog ikke ændret på noget nævneværdigt.
Så jeg affinder mig nok bare foreløbig med den forsinkelse der er i forbindelsen.

RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page