Forfatter Emne: Løbesod, behandle pudset skorsten, erfaringer  (Læst 5841 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kalechen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 6
  • Respekt optjent: +0/-0
Løbesod, behandle pudset skorsten, erfaringer
« Dato: Jan 06, 2019, 15:21 »
Har kæmpet noget med løbesod, som jeg tror, der er styr på nu. Skorsten er med isokern, men øverste renselem og bagved adgang er temmelig dyb. Det skulle i følge skorstensfejer give en slags hvirvelvind, hvor fugt i røgen kondenserer. Der er nu ilagt noget isolering dels pga. som skulle modvirke temperaturfald ved renselem og modvirke hvirvelvind.

Og indstille bagspjældet til vinter på mit game Twinheat m20i.

Så skulle årsagerne til løbesoden være minimeret, men der har været følger, som man kan ses på billederne. Pillede lidt i et løst hjørne og inden jeg fik set mig om, udviklede det sig. :) Det var som maling havde pakket skorsten ind i en "plasticpose" og ikke kunne ånde.

Har læst at man bør udkradse min. 2 cm i problemfuger og omfuge. Sodlugten er lidt kraftig efter maling er fjernet, men bliver mindre efter nogle timer. Har en fugtigheds% ca. 40 grundet ventilation og samme gør nok at sodlugt formindskes. Måske jeg skal lade murværket stå noget tid, så det kan akklimatisere, inden det blive behandlet.

Læste at der findes bl.a. spærregrunder af forskellige fabrikater og om de er diffusionsåbne - skal de være det, eller..?

Og findes der en pænere renselem man kunne montere, som dækker den gamle?