Forfatter Emne: Stop temp trods lav returtemp  (Læst 3337 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Beech

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 16
  • Respekt optjent: +1/-0
Stop temp trods lav returtemp
« Dato: Jan 04, 2019, 21:42 »
Til i kyndige stokerfolk og vvs guruer.

Jeg oplever et mærkeligt fænomen på mit varmeanlæg som jeg håber I kan hjælpe med at opklare.

Kort om anlægget: fyrrum i lade: 16kw blackstar. Alpha 2 pumpe på retur lige ved fyret. Shunt med termostat.
100kvm gulvvarme med wilo pumpe. Resten ca. 200 kvm radiatorer. Gulvvarme og radiatorer styres med Salus home. Vvb kombi. 2stk håndklædetørrere kombi - ikke styret, kun lidt åbne.

Jeg har i den seneste tid oplevet at fyret stopper ved for høj temperatur. Når det sker mærker jeg på retur røret før shunt og det er blot lunt. Så jeg synes jo egentlig der kommer masser "koldt" vand tilbage til fyret og derved holde fyret kørende. Jeg kan se jeg har ca. 5 optændinger dagligt. Ingen katastrofe, men unødvendigt da jeg mener at jeg altid har et eller andet forbrug. Fyret er jo trodsalt modulerende ned til par kW. Og det skal jeg da bruge på 300kvm med 0-5 grader udendørstemp? PI regulering 2.5 / 0.2

Bonus info: for nylig har jeg fået monteret termostat(ravk 25-65) på vvb som holder temp på ca 50. Problemet som jeg har forsøgt at beskrive ovenfor synes jeg er opstået efter at denne termostat er monteret.


Scotte 16kw v.6.78 på BS20c kedel

Offline scottedor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 738
  • Respekt optjent: +28/-4
Sv: Stop temp trods lav returtemp
« Svar #1 Dato: Jan 04, 2019, 22:52 »
hej det er der ikke noget unormalt i,selv om fyret går på overtemp, kan returen godt være lunken hvis der ikke er meget flov prøv at se efter om ikke din pumpe står på lav effekt,hvis huset er varmt nok kommer der ikke meget vand retur så er jo kun det den bruger til at cirkulere gennem shunten. mvh. erik
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: Stop temp trods lav returtemp
« Svar #2 Dato: Jan 05, 2019, 07:26 »
Kunne der være kommet luft i systemet ved montering af termostat til vvb? Der er vel monteret en ventil i samme forbindelse og der kan være kommet luft i den vej.
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Stop temp trods lav returtemp
« Svar #3 Dato: Jan 05, 2019, 07:55 »
Har du et link til stokercloud? det ville give en fantastisk mulighed for at se om noget er galt.  ;)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Beech

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 16
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Stop temp trods lav returtemp
« Svar #4 Dato: Jan 05, 2019, 09:46 »
Okay, måske ikke underligt, men alligevel. I november måned kørte jeg uden stop... Pumpen kører på højeste indstilling.

Udluftning er gjort af flere omgange. Så det er vidst i orden

Det ville være så smart, men jeg kører på styring 6.79...



Scotte 16kw v.6.78 på BS20c kedel

Offline scottedor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 738
  • Respekt optjent: +28/-4
Sv: Stop temp trods lav returtemp
« Svar #5 Dato: Jan 05, 2019, 22:10 »
hej hvis du har varme i huset er der ikke luft i anlægget,men du skriver at pumpen kører på højeste ydelse , hvorfor? den bør da køre på automatisk så den går ned i hastighed  når ventiler lukker ned og der er mindre cirkulation,det med at det er opstået efter du har fået termostat passer meget godt, førhen kom der varmt returvand fra vvb.nu lukker ventilen når vvb. er varm derfor bliver returen koldere og det er der du kan spare strøm ved at køre pumpen på auto. mvh erik
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline Beech

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 16
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Stop temp trods lav returtemp
« Svar #6 Dato: Jan 06, 2019, 13:04 »
Ja okay, det kan jeg godt se kan give mening. Cirkulationspumpen står egentlig bare som den altid har gjort. Men jeg vil da prøve på auto. Og det kan jeg godt selv om gulvvarmepumpen kører på fast hastighed?

Jeg går nu og spekulerer på om shunt ventilen er i stykker. Hvordan tjekker jeg det bedst?
Scotte 16kw v.6.78 på BS20c kedel

Offline lyrakken

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 69
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Stop temp trods lav returtemp
« Svar #7 Dato: Jan 06, 2019, 18:26 »
Lille input.
Du kan godt få styringen på nettet, kræver bare en bærbar koblet til fyret.

Offline Beech

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 16
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Stop temp trods lav returtemp
« Svar #8 Dato: Jan 06, 2019, 18:41 »
Uuh spændende! Har du/kender du til, en guide til hvordan det gøres?
Scotte 16kw v.6.78 på BS20c kedel

Offline scottedor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 738
  • Respekt optjent: +28/-4
Sv: Stop temp trods lav returtemp
« Svar #9 Dato: Jan 06, 2019, 22:29 »
Ja okay, det kan jeg godt se kan give mening. Cirkulationspumpen står egentlig bare som den altid har gjort. Men jeg vil da prøve på auto. Og det kan jeg godt selv om gulvvarmepumpen kører på fast hastighed?

Jeg går nu og spekulerer på om shunt ventilen er i stykker. Hvordan tjekker jeg det bedst?
[/quote jo de pumper kører med hver sit kredsløb men du kan også godt køre den på gulvvarmen på auto, shunten kan du afprøve ved at prøve at lukke den så skal røret køle af  eller tage termostaten af og trykke på den lille stift ,den skal være fjederbelastet og kunne trykkes ind og selv komme ud igen
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline Beech

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 16
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Stop temp trods lav returtemp
« Svar #10 Dato: Jan 10, 2019, 05:46 »
Nu har cirkulationspumpen kørt på auto i nogle dage og fyret har ikke haft stop siden.  :)

Returshunten ser desuden ud til at fungere, men for at sikre dette i fremtiden vil jeg få monteret en en temperaturføler.

Mange tak for hjælpen til jer alle.


Scotte 16kw v.6.78 på BS20c kedel

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Stop temp trods lav returtemp
« Svar #11 Dato: Jan 10, 2019, 09:44 »
Uuh spændende! Har du/kender du til, en guide til hvordan det gøres?

Super at du vender tilbage med info  :)

Nå jeg går ud fra at ovenstående er for at få fyret på nettet.

Du skal på http://www.stokerkontrol.dk/ købe en licens og et kabel.

Så skal du bruge en computer med 9pol COM port, alternativt kan man få en USB/COM adapter.

Computeren kan placeres omkring 9m, men jeg har kørt med 11m kabel fra styringen, hvis man har internet i fyrrummet, kan computeren også bare være der.

Vejlledning i tilslutning følger med pakken der kommer fra Stokersoft.

Ulempen ved at køre Stokerkontrol på V6 er at computeren skal være tændt 24/7 for at logge data, og kunne komme i kontakt med styringen via en computer, men ellers fungerer det udemærket.

Den bedste løsning er nu at få fat i en V7 styring, og trække et kabet mellem styring og router.

Når man har haft V7 i en uge, er den eneste kommentar man har... hvorfor fuck har jeg ikke skiftet før  ;)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Beech

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 16
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Stop temp trods lav returtemp
« Svar #12 Dato: Jan 10, 2019, 11:03 »
Siden du skrev sidst har jeg googlet en del og egentlig kommet frem til at man må kunne lave et setup for 1000kr. 500 til en billig laptop. 300 til program og 200 til usb/seriel kabel. (Tror jeg med lidt god vilje kan få wifi i fyrrummet).

I den kalkule er så ikke indregnet strømforbrug på laptoppen, som vel nok skal være en 10-20watt

Men hører jeg dig her sige: "Lad vær! brug lidt flere penge og køb en v7 styring?" 
Scotte 16kw v.6.78 på BS20c kedel

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Stop temp trods lav returtemp
« Svar #13 Dato: Jan 10, 2019, 12:08 »
Siden du skrev sidst har jeg googlet en del og egentlig kommet frem til at man må kunne lave et setup for 1000kr. 500 til en billig laptop. 300 til program og 200 til usb/seriel kabel. (Tror jeg med lidt god vilje kan få wifi i fyrrummet).

I den kalkule er så ikke indregnet strømforbrug på laptoppen, som vel nok skal være en 10-20watt

Men hører jeg dig her sige: "Lad vær! brug lidt flere penge og køb en v7 styring?"

Jeps  ;)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html