Forfatter Emne: fra Gl fyr til nyt  (Læst 4003 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline info@msps.dk

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +0/-0
fra Gl fyr til nyt
« Dato: Jan 23, 2019, 17:22 »
Hej jeg går og lurer på udskiftning til et nyt woody eller scotte fyr..
Men er kun ved overvejelsen indtil videre.
Jeg har nu et pillefyr.. Et rosendahl muldvarpeskud fyr.. måske 20 år gammelt. 25 kW
Det kører egentlig okay.. Det kører konstant når det er startet, skal tændes manuelt med lidt tændvæske osv..
MEN jeg fyrer 50-60 kg piller igennem i døgnet..
Nogen der har prøvet at skifte fra noget lignende med lignende forbrug til et nyt woody eller scotte som kan informere lidt om deres nye forbrug pr døgn...
Jeg tænker umiddelbart at jeg skal investere i et 16 kw.. Men er stadig i tvivl om det måske ender ud med at blive for småt.
Mvh Martin

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: fra Gl fyr til nyt
« Svar #1 Dato: Jan 23, 2019, 19:09 »
Hvis du regner med der er 5KwH i et kg piller, rundt regnet, meget højt sat, brænder du jo maks. 250KwH af i mulvarpen men en væsentligt ringere virkningsgrad end en BS+ èr

Hvis vi så siger en BSèr skal lave det samme er der jo så 250KwH/16Kw(H) =15,6Kw(h) som jo så igen er noget mindre end d 16Kw den kan yde og med en virkningsgrad der formentlig er noget bedre (ved korrekt indstilling) skulle der være fornuftig margin.


De 5KwH er for højt sat så reelt er det ikke det dit mulvarpeskud yder så jeg ville ikke være bange for 16Kw
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline info@msps.dk

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: fra Gl fyr til nyt
« Svar #2 Dato: Jan 23, 2019, 19:18 »
Nej jeg tænker også de 16 KW må være fint....
Men er lidt nysgerrig på besparelse...
Det fyr jeg har nu KØRER jo..
Hvis min besparelse måske kun ender ud med at blive 150 kr om måneden kan det jo nærmest ikke betale sig at skifte fyret.
Ikke før det engang måske ikke gider mere.
Men er vi ude i en besparelse på 5-6000 om året begynder det at være spændende

Offline Lolk

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 50
  • Respekt optjent: +0/-1
Sv: fra Gl fyr til nyt
« Svar #3 Dato: Jan 23, 2019, 19:54 »
Hej
Jeg var lidt i samme situation med mit gamle fyr. Jeg havde en gejs stoker (Alcon 6 kedel) på 20kW fra 2005. Den kørte bare derudaf, men krævede en del vedligeholdelse for at køre optimalt. På kolde dage med blæst kunne den nemt tygge sig gennem 55-60 kg piller. Jeg har et hus fra 1912 i 2 plan på 218m2, hvor 1 sal er bygget i 2012 med gældende isoleringskrav. Alle varmeinstallationer er nye (radiatorer og 6 m2 gulvvarme som er nyt, og derudover 16 m2 med ældre gulvvarme)
Jeg var noget i tvivl om der var en fornuftig besparelse ved at skifte fyret ud, da det er svært at beregne helt præcist. Der var kun tilbage at gi det et skud, og det har jeg bestemt ikke fortrudt.
Jeg har idag en 16kW RTB Fumus som kører rigtig fornuftigt nu (efter lidt opstartsvanskeligheder). Jeg har ikke været over 35 kg på kolde blæsende dage, og forventer en besparelse på 6-8000 kr om året i piller (afhængig af vind og vejr).
« Senest Redigeret: Jan 23, 2019, 19:56 af Lolk »
Cloud: https://stokercloud.dk/v3/#/45452%20fl/main-page
Kedel: RTB 16kW Fumus
Hus: 218m² i 2 plan, år 1912, energi optimeret
Årlig pilleforbrug: 35-40% mindre end det gamle

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: fra Gl fyr til nyt
« Svar #4 Dato: Jan 23, 2019, 20:04 »
Hej jeg går og lurer på udskiftning til et nyt woody eller scotte fyr..




Jeg kan ikke regne den slags i kr. der er alt for mange parametre der gør sig gældende.
Et skud fra hoften vil sige at en besparelse på 25-30% ikke er urealistisk, afhængigt af hvor godt og rent den du har nu køre og hvor godt, eller hvor ringe, den nye bliver kørt ind.

Jeg vil tro, jeg kan ikke huske hvor meget mit første hjemmebyggede fyrede af, generationen før eller endnu før murvalpen og med ON/OFF regulering i en gammel Salamanda kedel. Men umiddelbart taler jeg om en lille halvvering i forhold til BSèren.

Senere fyrede jeg med gratis (affalds)korn, så var det helt ligemeget hvad der kom igennem, og fik faktisk bygget en rigtig fornuftig kornbrænder og overvejede varme i fortrappen.
 
Så holdt kornguden op med at tilsmile mig, eller priserne steg, så droppede jeg den varme i fortrappen.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline info@msps.dk

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: fra Gl fyr til nyt
« Svar #5 Dato: Jan 26, 2019, 08:02 »
Det lyder jo ikke helt dårligt egentlig..
Tanken om at have noget man ikke skal rense 2 gange om ugen og tage aske ud hver weekend tiltaler mig også.
Kan det så give en besparelse på bare 5000 om året så er det jo også værd at tage med..
Tak for svarene

Offline info@msps.dk

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: fra Gl fyr til nyt
« Svar #6 Dato: Mar 12, 2019, 14:43 »
Ville bare lige komme med en opdatering på mit spørgsmål.
Jeg har installeret et woody 16 kw med blackstar keddel.
På dage som disse brugte jeg en 40 kg piller om dagen med det gamle fyr hvis jeg holdt mit fremløb nede på 62 grader.
Nu med det nye bruger jeg omkring 20 kg pr døgn så må siges at kunne betale sig..

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: fra Gl fyr til nyt
« Svar #7 Dato: Mar 12, 2019, 15:05 »
Ville bare lige komme med en opdatering på mit spørgsmål.
Jeg har installeret et woody 16 kw med blackstar keddel.
På dage som disse brugte jeg en 40 kg piller om dagen med det gamle fyr hvis jeg holdt mit fremløb nede på 62 grader.
Nu med det nye bruger jeg omkring 20 kg pr døgn så må siges at kunne betale sig..

Nu er det jo så også blevet en smule varmere, men det passer jo meget godt med mulvarpen havde en virkningsgrad på omkring 50 og det nye ligger op mod 90%
Hvis du så bruger tid på at trimme det nye bliver det kun bedre.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline info@msps.dk

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: fra Gl fyr til nyt
« Svar #8 Dato: Mar 12, 2019, 16:28 »
Ja men selv da det var lunt og lækkert med sol i februar brugte det gamle muldvarp flere piller,...
Men ja jeg har ærlig talt ikke brugt så meget tid på at finjustere osv.
Men det kører rimelig stabilt nu og så længe jeg lige har 12 timers arbejdsdage så bliver det kun til meget små justeringer

Offline ErnstM

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 232
  • Respekt optjent: +4/-3
Sv: fra Gl fyr til nyt
« Svar #9 Dato: Mar 12, 2019, 19:18 »
Hej
Jeg var lidt i samme situation med mit gamle fyr. Jeg havde en gejs stoker (Alcon 6 kedel) på 20kW fra 2005. Den kørte bare derudaf, men krævede en del vedligeholdelse for at køre optimalt. På kolde dage med blæst kunne den nemt tygge sig gennem 55-60 kg piller. Jeg har et hus fra 1912 i 2 plan på 218m2, hvor 1 sal er bygget i 2012 med gældende isoleringskrav. Alle varmeinstallationer er nye (radiatorer og 6 m2 gulvvarme som er nyt, og derudover 16 m2 med ældre gulvvarme)
Jeg var noget i tvivl om der var en fornuftig besparelse ved at skifte fyret ud, da det er svært at beregne helt præcist. Der var kun tilbage at gi det et skud, og det har jeg bestemt ikke fortrudt.
Jeg har idag en 16kW RTB Fumus som kører rigtig fornuftigt nu (efter lidt opstartsvanskeligheder). Jeg har ikke været over 35 kg på kolde blæsende dage, og forventer en besparelse på 6-8000 kr om året i piller (afhængig af vind og vejr).
Ikke for at være lyseslukker men hvis forbruget aldrig er over 48kg. piller pr. dag, ville en 10kw havde været rigelig. Mvh Ernst
Black Star 1016 Scotte 10kw iltstyring, energimåler og kompressorrens
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/ernstm/main-page
Styringsversion V7
Huawei Mate 20 Lite

Årlig forbrug 5,5ton
VH ErnstM

Offline info@msps.dk

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: fra Gl fyr til nyt
« Svar #10 Dato: Mar 12, 2019, 19:54 »
Ja men har lige et værksted på 130 kvm der lige skal med engang imellem også... Der ryger vi over de 10 kw.
Så det skal nok passe tror jeg

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: fra Gl fyr til nyt
« Svar #11 Dato: Mar 13, 2019, 15:58 »
Det er svært at gætte på andres forbrug, men jeg er rimelig sikker på at dit fyr ikke er specielt økonomisk.

For at gætte på eventuelle besparelser skal man kende alle fakta, og den information vi har tør jeg intet gætte ud fra..

Derfor får du mine informationer.

Vi bor i en tidligere landsby skole.. 276m2 i ét plan.
Vi flyttede hertil i 1994, der var monteret et TwinHeat stokerfyr fra 84.
Det var kun de 200m2 der var opvarmet, men de 30m2 hvor fyret var monteret, var bestemt ikke kolde, trods dårlig isolering.
I løbet af de første år fik vi moderniseret og efterisoleret.. forbruger var 9-9,5 ton piller, og så var det varme vand elpatron om sommeren.
Det var jo et dyrt fyr...konge, og vi var glade for det, men der var naturligvis lidt arbejde, og det skulle også tændes og slukkes manuelt.
I 2009 arbejde jeg sammen med en der ude midt i nordsøen kunne se sit fyr og starte og stoppe det... øe..hvad.. 14 dage senere stod der sådan et Scotte 16kW i mit fyrrum..
Det var ikke pga besparelser, men udelukkende automatisk start/stop og det at jeg kunne følge fyret på graferne der lå til grund for skiftet.
Virkeligheden blev en anden, det var virkelig noget der tjente sig hjem.. besparelserne i piller og strøm til det varme vand om sommeren gjorde at investeringen på 30000kr til fyr og installation var tjent hjem på blot 9år.. faktisk kunne det måske have gået hurtigere da jeg samtidig med nyt fyr også lige fik radiatorer i 45m2 værksted, som står mad minimum 10°.. jeg kan kun anbefale at skifte det gamle fyr hurtigst muligt.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline info@msps.dk

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: fra Gl fyr til nyt
« Svar #12 Dato: Mar 13, 2019, 16:03 »
Hej...
Ja hvis du lige læser tråden så er fyret også udskiftet til et woody blackstar..
Og ganske som du har oplevet så ryger der en del mindre piller igennem nu.
Eneste lille problem er at jeg lige skal have sat et isoleret rør i skorstenen i stedet for et røgrør da skorsten er lige til den lave side..
På det gamle fyr kunne jeg snildt få skorsten på 200 grader

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: fra Gl fyr til nyt
« Svar #13 Dato: Mar 13, 2019, 16:11 »
Hej...
Ja hvis du lige læser tråden så er fyret også udskiftet til et woody blackstar..
Og ganske som du har oplevet så ryger der en del mindre piller igennem nu.
Eneste lille problem er at jeg lige skal have sat et isoleret rør i skorstenen i stedet for et røgrør da skorsten er lige til den lave side..
På det gamle fyr kunne jeg snildt få skorsten på 200 grader
Hovsa.. der var da lige et lille indlæg i midten  ::) fjols jeg er..
Fedt at du er tilfreds, og godt du tog springet :), desværre er der alt for mange der er glade for deres gamle fyr..og bare kører videre..
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: fra Gl fyr til nyt
« Svar #14 Dato: Mar 13, 2019, 16:14 »
Hej...
Ja hvis du lige læser tråden så er fyret også udskiftet til et woody blackstar..
Og ganske som du har oplevet så ryger der en del mindre piller igennem nu.
Eneste lille problem er at jeg lige skal have sat et isoleret rør i skorstenen i stedet for et røgrør da skorsten er lige til den lave side..
På det gamle fyr kunne jeg snildt få skorsten på 200 grader
Jeg har en alt for stor gammel skorsten, så jeg oplever regnvejr i skorstenen på en ellers skyfri dag.. desværre er min skorsten ikke sådan at modificere, så det er godt at jeg har en lidt ældre kedel der ikke er helt så effektiv som de helt nye..
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html