Forfatter Emne: Sorte piller i stakkevis!  (Læst 19316 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline IbMossin

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Sorte piller i stakkevis!
« Svar #15 Dato: Nov 09, 2009, 22:43 »
Endnu en gang - tak for jeres gode råd.
Det er dejligt at der findes entusiaster der vil dele ud af deres viden  :)
Jeg har nu pillet lidt ved fyret.... Der er fyret godt op under luften. Jeg har sat korrektionerne for Lav til 125%, mellem 130% og høj 135%, men pillevægten i autoberegning står stadig til 2600 gram (den sender kun 1600g. ud af sneglen). Ilden brænder pænere, og asken minder om det kaffegrums som er beskrevet flere steder. Det hænder dog stadig at der ligger en askekage på herden. De er meget hårde og massive, og ligger i vejen for pillerne da de ikke bliver flyttet af renseblæset. Det generer mig også lidt med den store diff. på vægten i autoberegning, da jeg ikke kan bruge vægten til noget.
Nu til spørgsmålene:
Kan jeg regulere for vægt problemet, ved at sætte vægten ned til det rigtige, og fyre endnu mere op for blæseren?
Er blæser værdierne vildt høje?
Nej - jeg har ikke fået monteret trækregulator endnu. Er iøvrigt blevet anbefalet af min vvs'er at bygge en meter skorsten mere på, da der ikke er voldsomt meget træk i. Vil det hjælpe mig?

Ja - det er mange spørgsmål. Det er jo pludselig blevet avanceret at fyre, efter der er kommet styreboks på stokeren :)

Offline Jannich

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 442
  • Respekt optjent: +41/-5
    • NBE
Sv: Sorte piller i stakkevis!
« Svar #16 Dato: Nov 10, 2009, 03:07 »
Endnu en gang - tak for jeres gode råd.
Det er dejligt at der findes entusiaster der vil dele ud af deres viden  :)
Jeg har nu pillet lidt ved fyret.... Der er fyret godt op under luften. Jeg har sat korrektionerne for Lav til 125%, mellem 130% og høj 135%, men pillevægten i autoberegning står stadig til 2600 gram (den sender kun 1600g. ud af sneglen). Ilden brænder pænere, og asken minder om det kaffegrums som er beskrevet flere steder. Det hænder dog stadig at der ligger en askekage på herden. De er meget hårde og massive, og ligger i vejen for pillerne da de ikke bliver flyttet af renseblæset. Det generer mig også lidt med den store diff. på vægten i autoberegning, da jeg ikke kan bruge vægten til noget.
Nu til spørgsmålene:
Kan jeg regulere for vægt problemet, ved at sætte vægten ned til det rigtige, og fyre endnu mere op for blæseren?
Er blæser værdierne vildt høje?
Nej - jeg har ikke fået monteret trækregulator endnu. Er iøvrigt blevet anbefalet af min vvs'er at bygge en meter skorsten mere på, da der ikke er voldsomt meget træk i. Vil det hjælpe mig?

Ja - det er mange spørgsmål. Det er jo pludselig blevet avanceret at fyre, efter der er kommet styreboks på stokeren :)

Hej
du kan prøve at give os et kald , normalt passer autoberegningen rimmelig godt
Mistænker blæse parameterne ikke passer til din blæser, men det kan vi kontrolerer i telefonen.
mvh Jannich
96892632
250 m2 træhus med 2000l opvarmet ude SPA :-)
Pillefyr:
RTB 10kW
Solvarme:
300l solvarme tank 8x30 vakuum fanger.
Solcelle system:
40x280 WP + 2 x 3000 watt goodwe inverter.
Installeret aug. 2012
Online data: http://stokercloud.dk/dev/rtb.html
http://solarcloud.dk/jannich.html

Offline IbMossin

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Sorte piller i stakkevis!
« Svar #17 Dato: Nov 30, 2009, 16:01 »
Hej igen.
Så har fyret kørt nogle uger igen.
Jannichs hjælp var uvurderlig... Fyret brænder fint - ingen røg ud af skorstenen og fin aske a la kaffegrums.
Der er dog stadig lidt der driller...
I løbet af 1-1½ døgn danner der sig en klump aske, der minder lidt om et stykke kul, midt på herden. Det ligger og forhindrer pillerne i at brænde pænt. Jeg har justeret op for renseblæset af flere omgange, men det har ikke hjulpet.
Næste problem er pillevægten i autoberegning. Jeg har målt af til knap 1600g på 6 minutter, men er nødt til at stille autoberegning på 2700 for at den ikke sviner med pillerne. Mystisk!

Gode råd skal være så hjerteligt velkomne  :)

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Sorte piller i stakkevis!
« Svar #18 Dato: Nov 30, 2009, 17:24 »
Man plejer vist at sige, at mængden af slagger i herden bestemmes af kvaliteten af pillerne.

Hvad mærke af piller bruger du? Måske er der nogen, som kender dem...

Kun gæt fra min side; men har du stadigvæk de høje værdier for korrektion af blæseren? Måske har du endda gnister ud af herderen, som kunne tyde på en 'skærebrænder'-forbrændning, der også kunne danne flere slagger end nødvendigt.

« Senest Redigeret: Nov 30, 2009, 19:17 af Frank_rasmussen »
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline SKM

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 439
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
Sv: Sorte piller i stakkevis!
« Svar #19 Dato: Nov 30, 2009, 22:33 »
Jeg har også problemer med askekage på brænderisten. Har sat rens til 10sek per 5min., men skal alligevel skrabe askekage af én gang i døgnet...

Bruger statoil 8mm piller askeindhold under 0,5% energiindhold mindst 4,8kWh/kg. Er det ikke gode piller?

Er det ikke meget normalt at skulle skrabe risten dagligt når man ikke har kompressorrens?
Mvh Steffen
________________________________________________________________
8) "Ønsker du tid med frænder'n - få kompressorrens på brænder'n" 8)
    :o Nu med varme og pyntet fyrrum til BS1016mini 20kW v7.xxx :o

Offline Paw

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1210
  • Respekt optjent: +36/-6
Sv: Sorte piller i stakkevis!
« Svar #20 Dato: Dec 01, 2009, 06:33 »
Hver Weekend renser jeg min herd, ja hele kedlen. De inderste huller i herden er ikke lukkede men det er sommetider tæt på. Har aldrig prøvet at ha askekage, men mere flager på max 1-2mm. Det må være indstilling den er gal med når man har askekager, men præcis hvad det er, om det er for meget luft eller for lidt piller eller noget helt andet ved jeg ikke, men luft og pillemængde passer ikke sammen.  Mit bud er at der ligger for mange piller i lavlast, som brænder sammen til en kage, fordi der er ikke nok "aktion". Tendensen med askekage synes jeg at især folk med for store anlæg ifh til huset er dem der døjer mest, eller har velisolerede huse. Bare et bud.
MVH Paw
Intet er umuligt, det tager bare lidt længere tid.

Service videoer fra NBE
https://mhes.dk/hjem-2/videoer

Læs her
http://www.mhes.dk/

Mit fyr online
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?&mac=pawerwoody

Offline IbMossin

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Sorte piller i stakkevis!
« Svar #21 Dato: Dec 01, 2009, 10:40 »
Jeg bruger 8mm piller fra Hedegaard Agro. Ved ikke ret meget mere om dem end det - brugte dem også med mit gamle fyr.
I samarbejde med Jannich har jeg fået sat korrektionsværdierne ned, ved at skrue på nogle andre indstillinger.
Jeg synes ellers ikke det hverken har skærebrænder tendens eller danner voldsomt meget slagger.
Når jeg har herden ude - ca. hver 14. dag, er der en lille smule ved de inderste huller, men slet ikke noget der er ved at lukke til.
Jeg har ikke indtryk af at mit fyr kører meget med lav drift - slet ikke de sidste par uger, hvor det har spist godt af pillerne!

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Sorte piller i stakkevis!
« Svar #22 Dato: Dec 01, 2009, 11:50 »
Bruger statoil 8mm piller askeindhold under 0,5% energiindhold mindst 4,8kWh/kg. Er det ikke gode piller?

Er det ikke meget normalt at skulle skrabe risten dagligt når man ikke har kompressorrens?
Dem (Statoils HP-piller) bruger jeg også. Jeg brugte dem, også før jeg fik kompressor rens, og der synes jeg godt jeg kunne nøjes med en ugentlig herd rens...Men jeg er noget i tvivl om, hvor meget det varierer fra sæk til sæk...
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline Paw

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1210
  • Respekt optjent: +36/-6
Sv: Sorte piller i stakkevis!
« Svar #23 Dato: Dec 01, 2009, 13:24 »
Hej igen.
Så har fyret kørt nogle uger igen.
Jannichs hjælp var uvurderlig... Fyret brænder fint - ingen røg ud af skorstenen og fin aske a la kaffegrums.
Der er dog stadig lidt der driller...
I løbet af 1-1½ døgn danner der sig en klump aske, der minder lidt om et stykke kul, midt på herden. Det ligger og forhindrer pillerne i at brænde pænt. Jeg har justeret op for renseblæset af flere omgange, men det har ikke hjulpet.
Næste problem er pillevægten i autoberegning. Jeg har målt af til knap 1600g på 6 minutter, men er nødt til at stille autoberegning på 2700 for at den ikke sviner med pillerne. Mystisk!

Gode råd skal være så hjerteligt velkomne  :)
hej, hvis det var min brænder der havde de problemer med autoberegning osv ville jeg bestille et optimeringsbesøg, det kunne jo være styring der er kuller i. Det er jo helt vildt så meget du er nødt til at stille den op for at få den til at køre bare nogenlunde. Tror de penge ville tjene sig hjem igen hurtigt+ du ville få det til at køre optimalt og samtidig få fif og andre gode råd
MVH Paw
Intet er umuligt, det tager bare lidt længere tid.

Service videoer fra NBE
https://mhes.dk/hjem-2/videoer

Læs her
http://www.mhes.dk/

Mit fyr online
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?&mac=pawerwoody