Forfatter Emne: Super driftøkonomisk vandvarmer (200 kwh pr år)  (Læst 26243 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline All-in-på-eldrift

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +0/-0
    • Elvandvarmer.dk
Super driftøkonomisk vandvarmer (200 kwh pr år)
« Dato: Feb 16, 2019, 05:50 »
Hej folkens. :)
Jeg søger efter flere monteringspartnere i hele landet til mine vandvarmere.
Det kræver at man er autoriseret vvs installatør.

Jeg sælger vandvarmere fra min webshop www.elvandvarmer.dk men folk må ikke selv montere dem, så derfor ønsker jeg en side på min webshop "monteringspartner" hvor kunder så kan kontakte den der bor nærmest deres adresse.

De fungere rigtig godt og er simple at montere.

Årligt forbrug til en voksen ligger på ca 200 kwh.

Håber det er ok med dette opslag, ellers må administrator jo bare slette det.

Med venlig hilsen
Henrik
www.elvandvarmer.dk :)

Passion for energi optimering.

Indehaver af www.elvandvarmer.dk

244 kvm hus fra 1931.
Panasonic luft/vand monoblock 5 kw
Panasonic luft/luft HZ25TKE
Kospel el gennemstrømsvandvarmer 17-24 kw.
(Forbrug på vandvarmer ca 200 kwh pr voksen pr år)

Elbil til transport.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Super driftøkonomisk vandvarmer (200 kwh pr år)
« Svar #1 Dato: Feb 16, 2019, 06:27 »
Jeg er godt nok elektriker og lidt mere men ikke potentiel partner.

Når det så er sagt undre det mig hvordan "man" kan mene at 200KwH er nok ti len voksens forbrug af badevand.

Forstået på den måde at der jo kræves en vis mængde energi for at opvarme vandet fra 5 til f.eks. 45 grader.
Jo mere vand, jo mere energi i til det. Det er en naturlov og uden at huske tallene direkte og uden at gide regne på det her hen over morgenkaffen må der være ca. 0,5 kwh i døgnet til badevand med et forbrug på 200KwH om året

Det er, eddermagme ikke meget badevand "man" for for 0,5 Kwh ligegyldigt om det er en VVB eller en gennemstrøms vandvarmer.
Løseligt kræver det 8/10Kw +/- at holde en bruser løbende, så går der ikke mange minutter med at brænde 0,5 KwH af.

Desuden er der jo så også vendvarmermarens forbrug at tage med i betragtningerne. For at levere så stor effekt kræves en fornuftig sikring, både i gruppen og som forsikring, så af ren interesse for denne "påstand"

Har du en mærkeplade/datablad vi må se?

Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline John Doe

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 126
  • Respekt optjent: +11/-4
    • Mit fyr
Sv: Super driftøkonomisk vandvarmer (200 kwh pr år)
« Svar #2 Dato: Feb 16, 2019, 07:26 »
Jeg er godt nok elektriker og lidt mere men ikke potentiel partner.

Når det så er sagt undre det mig hvordan "man" kan mene at 200KwH er nok ti len voksens forbrug af badevand.

Forstået på den måde at der jo kræves en vis mængde energi for at opvarme vandet fra 5 til f.eks. 45 grader.
Jo mere vand, jo mere energi i til det. Det er en naturlov og uden at huske tallene direkte og uden at gide regne på det her hen over morgenkaffen må der være ca. 0,5 kwh i døgnet til badevand med et forbrug på 200KwH om året

Det er, eddermagme ikke meget badevand "man" for for 0,5 Kwh ligegyldigt om det er en VVB eller en gennemstrøms vandvarmer.
Løseligt kræver det 8/10Kw +/- at holde en bruser løbende, så går der ikke mange minutter med at brænde 0,5 KwH af.

Desuden er der jo så også vendvarmermarens forbrug at tage med i betragtningerne. For at levere så stor effekt kræves en fornuftig sikring, både i gruppen og som forsikring, så af ren interesse for denne "påstand"

Har du en mærkeplade/datablad vi må se?

Sjovt. Tænkte lige præcis på det samme...

Offline Jan-DK

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 128
  • Respekt optjent: +6/-0
Sv: Super driftøkonomisk vandvarmer (200 kwh pr år)
« Svar #3 Dato: Feb 17, 2019, 19:40 »
Saxet fra hjemme side:

Læs mere om begge PPE2 el-vandvarmernes specifikationer herunder

    Spænding:
    Effekttrin:
    Strøm:
    Kabel:
    Vand pr. min. ved delta t = 30°:

    400V
    17 KW
    3×24,6A
    4×4
    8,1 l.

    400V
    18 KW
    3x26A
    4×4
    8,7 l.

    400V
    21KW
    3×30,3A
    4×4
    10,1 l.

    400V
    24KW
    3×34,6A
    4×6
    11,6 l.

Men det kan jo så ikke være til drikke vand også med de lave temp.
« Senest Redigeret: Feb 17, 2019, 19:40 af Jan-DK »
110 m2
Woody Blackstar 10KW
220 kg beholder.
Metro 110 L VVB 644C Fjernvarme
2 X gulvvarme + 4 radiator.
https://stokercloud.dk/v3/#/jandk/main-page
7,5 m solfanger.
300 L beholder.

Offline All-in-på-eldrift

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +0/-0
    • Elvandvarmer.dk
Sv: Super driftøkonomisk vandvarmer (200 kwh pr år)
« Svar #4 Dato: Feb 19, 2019, 20:35 »
Hejsa

Det er super med interessen fra jeres side.

Nu er det heldigvis ikke bare noget jeg finder på.
Jeg og nogle kollegaer begyndte at montere dem i vores egne huse for 5 år siden, hvor der også blev installeret seperat elmåler på.

Det viser med al tydelighed at forbruget ligger nede omkring 200 kwh pr år pr voksen, og langt flere ligger faktisk lavere.

Sidehen har jeg etableret virksomheden med det formål at udbrede kendskabet til dem.
Der er monteret omkring 300 af dem indtil videre, men det er langt fra alle der også har valgt at monterer en ekstra elmåler.

Det er helt korrekt at det kræver ny sikring og elkabel.
Tilgengæld er der mange fordele som I sikkert allerede har læst om, eller er i velkommen til at kigge forbi www.elvandvarmer.dk

Der er rigtig mange der ønsker at få dem monteret og derfor leder jeg efter monteringspartner i hele landet.

Med venlig hilsen
Henrik
Passion for energi optimering.

Indehaver af www.elvandvarmer.dk

244 kvm hus fra 1931.
Panasonic luft/vand monoblock 5 kw
Panasonic luft/luft HZ25TKE
Kospel el gennemstrømsvandvarmer 17-24 kw.
(Forbrug på vandvarmer ca 200 kwh pr voksen pr år)

Elbil til transport.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Super driftøkonomisk vandvarmer (200 kwh pr år)
« Svar #5 Dato: Feb 20, 2019, 06:42 »
Hejsa

Det er super med interessen fra jeres side.

Nu er det heldigvis ikke bare noget jeg finder på.
Jeg og nogle kollegaer begyndte at montere dem i vores egne huse for 5 år siden, hvor der også blev installeret seperat elmåler på.

Det viser med al tydelighed at forbruget ligger nede omkring 200 kwh pr år pr voksen, og langt flere ligger faktisk lavere.



Jamen så må det jo være fordi I går meget lidt i bad eller fordi tal og/I eller naturlov omkring energioverførsel og forbrug er forkert.

Hvis vi sætter den til DeltaT på 30 grader som data tagerudgangspunkt I vil (mit) badevand være omkring 34 grader varmt. Eller rettere, koldt, men fred nu med det.

Mit indløb er jo så 4 grader, og en sidegivinst med DeltaT på 30 grader er jo så at den ikke tager hensyn til legionelle bakterier men det ser vi bort fra her.

Der har varmeren et forbrug på 17Kw ved en vandmængde på 8 liter. 
Altså kan vandvarmeren være aktiv i 200/17=12 timer (afrundet) for at bruge de 200Kwh
Nu er en vandmængde på 8L i  minuttet meget, så vi siger en sparebruser bruger det halve. (Så kan den kun gøre en bankmand ren, ikke en håndværker)

Så kan den køre 24 timer for at bruge de 200Kwh Det er 1440 minutter.

Der er 365 dage om året, hvis vi så siger der er bad 360 dage om året er det jo så

1440/360= ca. 4 minutter om dagen i maks 35 grader varmt(koldt) badevand hvis tallene skal holde og så er der enda rundet til varmerens store fordel alle steder.

Dels er 35 grader varmt vand meget koldt, dels er 4L/min meget lidt og de 4 minutter kan ikke gøre en håndværker ren for slet ikke at tale om en teenagepige men bevars, med 4 minutter om dagen i lunknet vand vil det holde rimeligt.


Hvis vi holder fast i de 200KwH som er jo er udgangspunktet for udsagnet om en super økonomisk vandvarmer vil de korte og kolde bade jo så koste

200*2,3= 460Kr, hvis ikke huset har elvarme.
200*1,68=336Kr. hvis huset har elvarme.



Hvis vi holder det op mod pillerfyr med en virkningsgrad på 89 (tab og forkert indstilling) Skulle vi bruge
200/0,89=225Kw i effekt fra afbrænding af træpiller for at opnå samme energimængde til badevandet.

Selvom vi har taget højde for virkningsgraden er der 4Kwh i pillerne.

Det vil så sige 225/4=57Kg. afrundet til vandvarmerens fordel.

De koster 2,5kr. i dagens market.

57*2,5= 143Kr. Hvis vi vil i kolde bade fra fyret.

Altså mindst dobbelt så dyre bade som en super økonomisk elvandvarmer.

Så jeg siger ikke det er forkert, jeg siger der er noget der ikke hænger sammen med min opfattelse af billig og komfort.
« Senest Redigeret: Feb 20, 2019, 06:59 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline All-in-på-eldrift

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +0/-0
    • Elvandvarmer.dk
Sv: Super driftøkonomisk vandvarmer (200 kwh pr år)
« Svar #6 Dato: Feb 20, 2019, 20:36 »
Hejsa

Der er ganske simpelt så mange usande udsagn i dit indlæg at det bliver for komplekst at kommenterer på.

Du mener vel ikke alvorligt at du kan nøjes med at afbrænde 57 kg træpiller om året for at lave varmt forbrugsvand til en person ?

Min vandvarmer levere ved mellem 30-60 grader.

Jeg har MASSER af dokumentation for at forbruget ligger så lavt som jeg udtaler.
Der er monteret 3-faset elmåler foran en stor del af dem.

Pt er der monteret ca 300 vandvarmere, så det er jo ikke noget jeg lige har fundet på det her.

Jeg gider ikke bruge energi på denne ukonstruktive dialog, jeg har masser af kunder der ønsker at få dem monteret og derfor bruger jeg en del tid og energi på at få en database af monteringspartnere.

Med venlig hilsen
Henrik
Passion for energi optimering.

Indehaver af www.elvandvarmer.dk

244 kvm hus fra 1931.
Panasonic luft/vand monoblock 5 kw
Panasonic luft/luft HZ25TKE
Kospel el gennemstrømsvandvarmer 17-24 kw.
(Forbrug på vandvarmer ca 200 kwh pr voksen pr år)

Elbil til transport.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Super driftøkonomisk vandvarmer (200 kwh pr år)
« Svar #7 Dato: Feb 21, 2019, 07:13 »
Hejsa

Der er ganske simpelt så mange usande udsagn i dit indlæg at det bliver for komplekst at kommenterer på.


Jamen det håber jeg faktisk det er, usandt altså så jeg må have lavet en fejl et sted. Men jeg vil meget gerne vide hvor?

Du mener vel ikke alvorligt at du kan nøjes med at afbrænde 57 kg træpiller om året for at lave varmt forbrugsvand til en person ?

Nej det er ikke det jeg siger.

Jeg siger ikke at 57kg. træpiller er nok til at lave varmt vand til en person I et år.

Jeg siger 57kg. træpiller indeholder den samme mængde energi som du siger din vandvarmer bruger på opgaven.  Den energi der bruges, i det her tilfælde 200Kwh, er de samme om de kommer fra træpiller eller strøm. 200Kwh er 200 Kwh og kan opvarme den samme mængde vand lige meget.

Lige nu bruger mit fyr omkring små 2kg.. piller på varmt vand efter hvad det skriver. Til en person. Det er, rundt regnet 8Kwh for at have 110L stående varmt, cirkulation på det og forbrug.
Hvis vi, groft sagt regner det på årsbasis vil det så være et effekt behov på 360*8=2880Kwh indregnet tab osv.

Det er så en VVB ja, der er større tab end en gennemstrømnings men her er påstanden så at den omtalte gennemstrømsbeholder kan klare opgaven med 14 gange mindre energi end fra fyret?
og for at tage hensyn til fyr og rørtab osv. vil jeg så bare sige 10 gange mindre energi end fyret?


Min vandvarmer levere ved mellem 30-60 grader.

Jamen Ja, og det er jo heldigt nok. Ellers fik du jo legionelle problemer osv. men nu var de data der stod om den opgivet ved DeltaT på 30 grader.
Der lavede den 8 liter. Hvis vi så skal hæve til 60 i stedet vil den jo så lave, rundt regnet, den halve mængde vand med et forbrug som angivet på 17Kw. Det giver langt mere mening, men en 12/14Kw er vist normalen for at holde rindende vand varmt.


Jeg har MASSER af dokumentation for at forbruget ligger så lavt som jeg udtaler.
Der er monteret 3-faset elmåler foran en stor del af dem.


Hvis der er MASSER kan det jo ikke tage lang tid at fremlægge det. Som jeg skrev, jeg håber virkeligt jeg tager fejl som du startede med at sige, men jeg kan ikke lige se hvor? Det vil jeg gerne se og derfor blive klogere. Der var vist også en anden det undrede sig en smule over hvordan tallene hang sammen.

Pt er der monteret ca 300 vandvarmere, så det er jo ikke noget jeg lige har fundet på det her.

Det siger jeg jo igen heller ikke det er. Jeg har heller ikke fundet på hverken energimængden i træpiller eller elpriser, ej heller at en Kwh er en Kwh om den kommer fra strøm eller afbrænding af træpiller.
Jeg har heller ikke fundet på at bankmanden kan få skyllet sig efter dagens hvidvask men der er han sikkert heller ikke så beskidt som en mure det har arbejdet fysisk hele dagen.
Uden praktisk erfaring tror jeg også hurtigt at et teenager pige eller 2 får trukket 200Kwh igennem den vandvarmer, men igen kan jeg tage fejl.


Jeg gider ikke bruge energi på denne ukonstruktive dialog, jeg har masser af kunder der ønsker at få dem monteret og derfor bruger jeg en del tid og energi på at få en database af monteringspartnere.

Med venlig hilsen
Henrik

AT du syntes dialogen er ukonstruktiv undre mig. Jeg spørger ind som fagligt interesseret til noget jeg ikke forstår. Du har alle muligheder for, fagligt, at skyde mine argumenter ned og det ville glæde mig hvis du gjorde det for så kan jeg jo lære at regne rigtigt og bliver derfor klogere, for det vil jeg jo blive når jeg slet ikke kan forstå hvordan det kan lade sig gøre og jeg ikke har hørt om det før.
Det er jo tæt på billigere end solvarme som jeg har en del af. Der skal noget styring, pumper og regulering til og det skal serviceres lidt. Så ville det jo være nemmere at bruge for 300kr. strøm om sommeren hvor fyret er slukket.

Dog erkender jeg at jeg ville være en smule skeptisk ved at købe f. eks. en brugt bil hvis sælgeren sagde den kørte 44 Km. på en liter brandsstof og hvis dine kommende monteringspartnere skal kunne stå inde for produktet bør du da kunne fremlægge mere konkrete sammenhænge i det enormt lave forbrug.
 



« Senest Redigeret: Feb 21, 2019, 11:31 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline ErnstM

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 232
  • Respekt optjent: +4/-3
Sv: Super driftøkonomisk vandvarmer (200 kwh pr år)
« Svar #8 Dato: Feb 21, 2019, 10:14 »
Med varmepumpeteknologi med virkningsgrad på 1 - 10 begynder det vel at hjælpe. Uddannet elektriker 1981, men naturlove om varme og energi er vel ikke ændret de sidate 35 år.
Mvh
ErnstM
Black Star 1016 Scotte 10kw iltstyring, energimåler og kompressorrens
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/ernstm/main-page
Styringsversion V7
Huawei Mate 20 Lite

Årlig forbrug 5,5ton
VH ErnstM

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Super driftøkonomisk vandvarmer (200 kwh pr år)
« Svar #9 Dato: Feb 21, 2019, 11:47 »
Med varmepumpeteknologi med virkningsgrad på 1 - 10 begynder det vel at hjælpe. Uddannet elektriker 1981, men naturlove om varme og energi er vel ikke ændret de sidate 35 år.
Mvh
ErnstM

Så skal vi bare have fundet en varmepumpe med en virkningsgrad på 10 ved en udetemperatur på bare 0 grader et fremløb på 60 grader og en ydelse på 12-14 Kw så kan den holde rindende vand varmt.

Hvis den findes skal det sateme gøres godt fast i fundamentet for der skal blæses noget luft igennem.
Den jeg skiftede ud med fyret havde et output på 10Kw og anslået, og set over hele året, en virkningsgrad under 4  med output på 40 grader. for at gøre det blæste den 3000M3 igennem i timen.
Det var ikke den bedste og mest effektive, nu reklamere de bedste vist med en teoretisk virkningsgrad på 5-6 stykker men der er jo så også et stykke op til 10


Så hvis ikke naturlovene omkring varme og effekt er lavet om siden vi fik styrepapir på til strøm må badenes længde eller temperatur være det.

Men igen igen igen, jeg håber virkeligt jeg laver store fejl i mine anskuelser, ellers passer de 200Kwh jo ikke og det er jo det der hævdes er forbruget.

Iøvrigt er en VVS aut. næppe nok, for at trække nye kabler og montere en belastning på 3x25A og dertilhørende sikringer kræves vist også udvidet ElPapir. Det var da i hvert fald det blev hævdet da jeg læste.     
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline ErnstM

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 232
  • Respekt optjent: +4/-3
Sv: Super driftøkonomisk vandvarmer (200 kwh pr år)
« Svar #10 Dato: Feb 21, 2019, 17:42 »
Med varmepumpeteknologi med virkningsgrad på 1 - 10 begynder det vel at hjælpe. Uddannet elektriker 1981, men naturlove om varme og energi er vel ikke ændret de sidate 35 år.
Mvh
ErnstM

Så skal vi bare have fundet en varmepumpe med en virkningsgrad på 10 ved en udetemperatur på bare 0 grader et fremløb på 60 grader og en ydelse på 12-14 Kw så kan den holde rindende vand varmt.

Hvis den findes skal det sateme gøres godt fast i fundamentet for der skal blæses noget luft igennem.
Den jeg skiftede ud med fyret havde et output på 10Kw og anslået, og set over hele året, en virkningsgrad under 4  med output på 40 grader. for at gøre det blæste den 3000M3 igennem i timen.
Det var ikke den bedste og mest effektive, nu reklamere de bedste vist med en teoretisk virkningsgrad på 5-6 stykker men der er jo så også et stykke op til 10


Så hvis ikke naturlovene omkring varme og effekt er lavet om siden vi fik styrepapir på til strøm må badenes længde eller temperatur være det.

Men igen igen igen, jeg håber virkeligt jeg laver store fejl i mine anskuelser, ellers passer de 200Kwh jo ikke og det er jo det der hævdes er forbruget.

Iøvrigt er en VVS aut. næppe nok, for at trække nye kabler og montere en belastning på 3x25A og dertilhørende sikringer kræves vist også udvidet ElPapir. Det var da i hvert fald det blev hævdet da jeg læste.   
Man har da lov at håbe på virkningsgrad på 1-10 en gang ud i fremtiden, så tror jeg også at mit pillefyr bliver skiftet ud. Da jeg for 3 1/2 år siden skulle finde på anden varmekilde, end den hjemmebyggede Stoker, var jeg meget varm på en varmepumpe, men det er bedst hvis man kun har gulvvarme og hæver temp. i varmvandsbeholder med el . Sådant et hus har jeg ikke, i 1837 hvor huste blev bygget,(senere renoveret) ville man gerne have varmt vand rundt til radiatorer.
Mvh
ErnstM
Black Star 1016 Scotte 10kw iltstyring, energimåler og kompressorrens
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/ernstm/main-page
Styringsversion V7
Huawei Mate 20 Lite

Årlig forbrug 5,5ton
VH ErnstM

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Super driftøkonomisk vandvarmer (200 kwh pr år)
« Svar #11 Dato: Feb 21, 2019, 18:45 »

Man har da lov at håbe på virkningsgrad på 1-10 en gang ud i fremtiden, så tror jeg også at mit pillefyr bliver skiftet ud. Da jeg for 3 1/2 år siden skulle finde på anden varmekilde, end den hjemmebyggede Stoker, var jeg meget varm på en varmepumpe, men det er bedst hvis man kun har gulvvarme og hæver temp. i varmvandsbeholder med el . Sådant et hus har jeg ikke, i 1837 hvor huste blev bygget,(senere renoveret) ville man gerne have varmt vand rundt til radiatorer.
Mvh
ErnstM

Jeg skiftede også en hjemmebygget kornbrænder ud med varmepumpen da jeg kom til at skulle betale for kornet.

Mit hus er med komplet gulvvvarme og fornuftigt isoleret med nyerere vinduer, så det burde kunne have kørt på pumpen.

Det blev aldrig helt godt, et andet problem er jo at der skal meget større flow til med fremløb på 40 grader. D

et var mine rør mellem varmekælder og fyrrum ikke helt store nok til. Det var en "dark horse" jeg burde have set, men den løsning holdt 5/6 år og varmepumpen blev solgt lige inden jeg/vi"man" skulle til at betale for al strømmen selvom politikerne lovede solcelleejerne i gruppe 6 noget andet.

Men ja, hvis vi kan få virkningsgrader på +10 når temperaturen er 10 graders frost begynder det at ligne noget hvis fremløbet er +60 grader. Dog tvivler jeg på mit fyr holder så længe det bliver aktuelt at skifte det ud med en sådan pumpe med de data.

Men den gennemstrøms vandvarmer må kunne et eller andet og/eller har sat reglerne ud af spillet. Jeg ved det som nævnt ikke og derfor spørger jeg meget interesseret ind til det, men dokumentationen kan vi så ikke få at se selvom der er masser.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline ErnstM

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 232
  • Respekt optjent: +4/-3
Sv: Super driftøkonomisk vandvarmer (200 kwh pr år)
« Svar #12 Dato: Feb 21, 2019, 19:17 »
Med varmepumpeteknologi med virkningsgrad på 1 - 10 begynder det vel at hjælpe. Uddannet elektriker 1981, men naturlove om varme og energi er vel ikke ændret de sidate 35 år.
Mvh
ErnstM

Så skal vi bare have fundet en varmepumpe med en virkningsgrad på 10 ved en udetemperatur på bare 0 grader et fremløb på 60 grader og en ydelse på 12-14 Kw så kan den holde rindende vand varmt.

Hvis den findes skal det sateme gøres godt fast i fundamentet for der skal blæses noget luft igennem.
Den jeg skiftede ud med fyret havde et output på 10Kw og anslået, og set over hele året, en virkningsgrad under 4  med output på 40 grader. for at gøre det blæste den 3000M3 igennem i timen.
Det var ikke den bedste og mest effektive, nu reklamere de bedste vist med en teoretisk virkningsgrad på 5-6 stykker men der er jo så også et stykke op til 10


Så hvis ikke naturlovene omkring varme og effekt er lavet om siden vi fik styrepapir på til strøm må badenes længde eller temperatur være det.

Men igen igen igen, jeg håber virkeligt jeg laver store fejl i mine anskuelser, ellers passer de 200Kwh jo ikke og det er jo det der hævdes er forbruget.

Iøvrigt er en VVS aut. næppe nok, for at trække nye kabler og montere en belastning på 3x25A og dertilhørende sikringer kræves vist også udvidet ElPapir. Det var da i hvert fald det blev hævdet da jeg læste.   
Man har da lov at håbe på virkningsgrad på 1-10 en gang ud i fremtiden, så tror jeg også at mit pillefyr bliver skiftet ud. Da jeg for 3 1/2 år siden skulle finde på anden varmekilde, end den hjemmebyggede Stoker, var jeg meget varm på en varmepumpe, men det er bedst hvis man kun har gulvvarme og hæver temp. i varmvandsbeholder med el . Sådant et hus har jeg ikke, i 1837 hvor huste blev bygget,(senere renoveret) ville man gerne have varmt vand rundt til radiatorer.
Mvh
ErnstM
Venter også med spænding. "Evighedsmaskinen" kommer vel en dag. Eller noget der kan lave sand til "guld"!!!!!!!!!!
Black Star 1016 Scotte 10kw iltstyring, energimåler og kompressorrens
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/ernstm/main-page
Styringsversion V7
Huawei Mate 20 Lite

Årlig forbrug 5,5ton
VH ErnstM

Offline All-in-på-eldrift

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +0/-0
    • Elvandvarmer.dk
Sv: Super driftøkonomisk vandvarmer (200 kwh pr år)
« Svar #13 Dato: Feb 22, 2019, 12:11 »
Jeg har tydeligvis ikke den samme mængde fritid til at sidde og skrive herinde.

Jeg søgte om monteringspartnere i opslaget !

Hermed dog alligevel 3 cases, om du så vil tage det til dig må du selv om. Vi har MASSER af huse der kører på den her måde og med dokumenteret lavt forbrug.
At det ikke passer ind i din kugleramme og synliggør at dine investeringer i anden type opvarmning ikke kan hamle op med dette her må stå for egen regning.
Jeg ved heldigvis bedre.

ægtepar i 50érne med datter på 18 år:

Hus fra 2007 på 189 m2 med gulvvarme, 3 personer.

Nedtagning af oliefyr, Montering af 5 KW luft/vand monoblock varmepumpe og 18 kW gennemstrømningsvandvarmer.

Årsforbrug til vandvarmer: 651 kWh, varmepumpe: 2362 kWh.

Samlet forbrug pr. m2/år: (2362 + 651) : 189 = 15,8 KWh.

Ægtepar før i 60´erne:

Hus på 135 m2 fra 1986, 2 personer.

Nedtagning af oliefyr, montering af 5 kW luft/vand monoblock varmepumpe, pladeveksler til forvarmning af VV og 17 KW vandvarmer.


Årsforbrug til vandvarmer: 335 kWh, varmepumpe: 3780 kWh.

Samlet forbrug pr. m2/år: (3780 + 355) : 4.115 kWh.

Par med 1 barn

Hus på 111 m2 fra 1971, 2 personer.

Lukket for fjernvarmen, nedtaget varmtvandsbeholder, monteret 6,5 kW luft/luft varmepumpe, og 17 KW vandvarmer.

Varmepumpe 13.500,- - energisparertilskud 3.312,- vandvarmer 2.500,- el arbejde 4.500,- VVS 5.400,- håndværkerfradrag 2.500,- kr. = 20.088,- kr.

Årsforbrug til vandvarmer: 531 kWh, varmepumpe: 2504 kWh.

Samlet forbrug pr. m2/år: (2504 + 531) : 111 = 27,3 kWh.

Jeg har ikke tid til mere diskussion, jeg søger monteringspartner ikke ikke en penneven

Det er fakta baseret virksomhed der drives og dokumentation for alt.

Mvh
Henrik
Passion for energi optimering.

Indehaver af www.elvandvarmer.dk

244 kvm hus fra 1931.
Panasonic luft/vand monoblock 5 kw
Panasonic luft/luft HZ25TKE
Kospel el gennemstrømsvandvarmer 17-24 kw.
(Forbrug på vandvarmer ca 200 kwh pr voksen pr år)

Elbil til transport.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Super driftøkonomisk vandvarmer (200 kwh pr år)
« Svar #14 Dato: Feb 27, 2019, 08:01 »
Jeg har tydeligvis ikke den samme mængde fritid til at sidde og skrive herinde.
Jeg søgte om monteringspartnere i opslaget !

Jamen fair nok. Hvis du mener mig mht den med fritid, hvem siger så jeg bruger fritid på at sidder her og på nettet?

Det kan jo være jeg kan gøre som det passer mig fordi mit arbejde og mine forpligtelser tillader at jeg disponere over en meget stor del af mig tid selv og at foretninger og projekter passer sig selv.

En anden mulighed kan være at jeg, i kombination med førnævnte beskrivelse og opfattelse, nyder at slå hovedet fra ved at tænke på noget andet end hvad jeg er forpligtet til.

En 3 mulighed kunne jeg spørger ind til den slags her fordi jeg gerne vil blive klogere.

Jeg vil virkeligt gerne vide hvordan det kan lade sig gøre at lave badevand med et årsforbrug på 200Kwh som det her udtrykkes. F.eks.

Hermed dog alligevel 3 cases, om du så vil tage det til dig må du selv om. Vi har MASSER af huse der kører på den her måde og med dokumenteret lavt forbrug.

Det jeg mente med dokumentation var databade og prøverapporter. f.eks. Nu er det her en fyr side med NBE som bagmænd.

De sælger fyr. Når de skal dokumentere et fyr har de certifikater fra godkendte, og godkendelser osv. der dokumentere virkningsgrad og forbrug efter forudsatte normer.

Når jeg kigger på din hjemmeside er omtalte elvarmer opgivet til at bruge 470Kwh årligt lige umiddelbart.

Altså godt det dobbelte af det du angiver, men der står intet om driftsforholdene, men det vender jeg tilbage til.
Nu ser jeg ikke de tal som dokumentation, dem kunne du have skrevet fordi de passede godt, men lad os se på det.

Jeg erkender jeg tog fejl i en antagelse i starten. Jeg faktatjekkede lige med en VVSèr i min omgang. Fejlen bestod i min antagelse af det koster omkring 12Kw at holde en bruser løbende.

Det er forkert. Bygningsreglementet, eller hvor det nu er, foreskriver 16Kw til det det og mindst 33Kw hvis "man" kun har gennemstrømsvandvarmere i et nyt hus .

Hvis vi så siger 14Kw for at lande den på et kompromis vil det så sige 200/14=14,28 timer altså 857 minutter om året på 200KwH 857/365=2,4 minutters bad om dagen.

Så det vil holde med 200Kwh om året hvis hver bruger bader 2 minutter og 15 sekunder om dagen.

At det ikke passer ind i din kugleramme og synliggør at dine investeringer i anden type opvarmning ikke kan hamle op med dette her må stå for egen regning.

Se overstående, jeg siger ikke det ikke passer, jeg kan og vil bare ikke nøjes med 2 minutter og 15 sekunder under bruseren om dagen.

Mine investeringer behøver du ikke bekymre dig om.

Hvis der ikke er 6 cifre bruger jeg bare kortet, og smed bare varmepumpen ud fordi jeg var træt af den ikke gav mig varme nok gennem ¾ rør og fordi min installation af ventilation krævede mindst 60 graders fremløb.

I den tid jeg havde den, pumpen altså, brugte jeg en almindelig VVB til brugsvand, den brugte rundt regnet 8Kwh i døgnet til bade bad og forbrugsvand.
I dine udregninger og ”dokumentation” er der ikke tagen hensyn til varmt forbrugsvand, som til håndvask og rengøring. Hvis det frætrækkes er der jo så kun til 2 minutters bad i døgnet.

Jeg medgiver gennemstrømningen ikke har tab, men det er samme energimængde der kræves for at opvarme vand ligemeget om det er på den ene eller anden måde. Det er således kun (stort set) på tomgangstabet der er noget at spare.

Hvis jeg bader 10 minutter om dagen kan vi jo gange de 200 med 4 så ville jeg trække 800Kwh igennem evvandvarmeren. De ville koste, forudsat elvarme godt 1500Kr.

Eller jeg ville trække 250Kg piller igennem (4Kwh/kg.)

De har så kostet med 1,80kr./kg. (trak 20 tons hjem selv) så det ville koste 450Kr. Altså en forskel på 1050kr. pr person. 

Hvordan du skulle komme frem til det ikke hamle op med den elvandvarmer er, for mig, meget svært at se.

Hvis/når min installation af fyr komplet koster godt 30K er besparelsen på alene badevandet, set i forhold til en el vandvarmer, nok til en rimelig forrentning af investeringen. 

Jeg ved heldigvis bedre.

Det benægter jeg ikke, men af en eller anden grund stryger mine tanker straks i retning af Kresten Poulsgaard, og ”hvis det er fakta, så benægter jeg fakta”

ægtepar i 50érne med datter på 18 år:
Hus fra 2007 på 189 m2 med gulvvarme, 3 personer.
Nedtagning af oliefyr, Montering af 5 KW luft/vand monoblock varmepumpe og 18 kW gennemstrømningsvandvarmer.
Årsforbrug til vandvarmer: 651 kWh, varmepumpe: 2362 kWh.
Samlet forbrug pr. m2/år: (2362 + 651) : 189 = 15,8 KWh.

Med et forbrug på 651KwH til varmt vand vil det være være 651/14=46,5 timer eller 2790minutter eller 2790/360=7,75 minutter om dagen. Til de 3 personer.

Jeg siger ikke det ikke passer men jeg er 45 og bader så mere end en familie med teenage pige.

En VP`s forbrug er jo ikke udtryk for husets varmebehov. Der skal effektfaktoren jo ind over. Hvis et hus fra 07 kunne holdes varmt med 2362Kwh var der ingen der ville energi renovere over hovedet. 

Hvis vi siger der er 9 Kwh i en liter fyringsolie, (lavt sat) og de så har haft et forbrug på 1800L om året er det så et samlet effektforbrug på 16.200Kwh Hvis fyret så har haft en virkningsgrad på 50 (fornuftigt men lavt sat) har husets effektbehov jp så været 16.200/2=8100Kwh til både varme og forbrugsvand.

Så trækker vi de 651 fra til varmt vand da de sikkert ikke er forandret. 8100-651=7449KwH fra oliefyret.

Hvis vi så ser på pumpens virkningsgrad udfra det er det jo så 7449/2362=3,14 set på årsbasis.

Det er nok ikke helt skudt ved siden af. Dog må der tages hensyn til mange ubekendte i udregningerne, mange af de bedste VPèr reklamere med coop på 4,8


Ægtepar før i 60´erne:

Hus på 135 m2 fra 1986, 2 personer.

Nedtagning af oliefyr, montering af 5 kW luft/vand monoblock varmepumpe, pladeveksler til forvarmning af VV og 17 KW vandvarmer.


Årsforbrug til vandvarmer: 335 kWh, varmepumpe: 3780 kWh.

Samlet forbrug pr. m2/år: (3780 + 355) : 4.115 kWh.

Par med 1 barn

Hus på 111 m2 fra 1971, 2 personer.

Lukket for fjernvarmen, nedtaget varmtvandsbeholder, monteret 6,5 kW luft/luft varmepumpe, og 17 KW vandvarmer.

Varmepumpe 13.500,- - energisparertilskud 3.312,- vandvarmer 2.500,- el arbejde 4.500,- VVS 5.400,- håndværkerfradrag 2.500,- kr. = 20.088,- kr.

Årsforbrug til vandvarmer: 531 kWh, varmepumpe: 2504 kWh.

Samlet forbrug pr. m2/år: (2504 + 531) : 111 = 27,3 kWh.

Jeg har ikke tid til mere diskussion, jeg søger monteringspartner ikke ikke en penneven

Det er fakta baseret virksomhed der drives og dokumentation for alt.

Mvh
Henrik

Jeg gider ikke regne de sidste igennem, vi er overordnet ikke uenige om noget, ud over forbrugsmønster.
Du skriver du ved bedre og det er fint med mig, men hvis der er fejl i min udregninger omkring faktuelle forhold og naturlove vil jeg meget gerne vide hvor?
Som jeg startede med at skrive, jeg bliver også klogere.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.