Forfatter Emne: Opvarming af pool  (Læst 7389 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline JacobLarsen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Opvarming af pool
« Dato: Feb 22, 2019, 10:45 »
Hej med jer :)

Jeg håber, at der er nogle regnestærke folk herinde, da jeg har en udfordring, som jeg håber I kan hjælpe med.

Er der nogen herinde, som kan regne ud, hvor meget energi det kræver at opvarme 15000 liter vand fra 25 til 30 grader.

Jeg sidder med et dilemma med konen om, hvorvidt det er økonomisk rentabelt at etablere pool, da hun har en formodning om, at det er alt for dyrt at varme op, hvorfor den vil blive brugt for lidt.

På forhånd tak for jeres hjælp!

Vh
Jacob
Content Manager hos https://klimaprofilen.dk/

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Opvarming af pool
« Svar #1 Dato: Feb 23, 2019, 07:58 »
Vi kender et par konstanter.
1W i 1 sekund er en Joule,
Vands varmekapacitet er 4,186 Joule som en er kalorie. Pr g
Altså er forholder der tilføres 4186/3600= 1,148  pr. grad.

Så kan du gange den faktor på 15000 liter vand fra 25 til 30 grader.

(30-25)*15000*1,148=86Kwh

Så hvis du regner med 100Kwh for den opvarmning så der er til tab osv. Er du ikke helt galt på den tror jeg ikke.

Så skal du ogå stage hensyn til opvarmningstiden, med et 10Kwh varmelegme vil det jo så tage 10 timer at hæve temperaturen.
Prisen vil udelukkende afhænge af med hvilken kilde du hæver og prisen på denne.


Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline JacobLarsen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Opvarming af pool
« Svar #2 Dato: Mar 04, 2019, 08:10 »
Tusind tak for svaret 383CI!

Jeg har kopieret dit svar over i et word-dokument, så jeg altid kan trylle det frem igen.

Det var lige det svar, jeg havde håbet på, så ja tak igen!
Content Manager hos https://klimaprofilen.dk/

Offline richard_schroder

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 70
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Opvarming af pool
« Svar #3 Dato: Aug 13, 2019, 14:04 »
Jeg håber du fik lavet poolen, og sat pille fyret til. Jeg har selv en stor pool (80.000m2 støbt direkte i jorden, ingen isolering , lavet for 40 år siden)

jeg varmer den op, med nogle kæmpe store poolsolfangere på en flad garage (40 m2 solfangere), og jeg har over 25 grader fra maj til sept.
- det kan jeg tale mere om hvis du har interesse

men pillefyret, der har jeg i 20 år brugt en TB mini som tilskudsvarmer, og nu bruger jeg mit nye blackstar 16Kw scotte, og der har jeg osse en del erfaringer.

jeg har fx. lige hævet temp fra 24 - 30 grader,  over 2 døgn, med 100kg piller i døgnet, dvs. små 500kr , og SÅ var det poolparty en success selvom vejret ikke var helt i top.

men, sig til , hvis du fortsat har interesse - jeg har mange , og dyrt købte erfaringer. :-)

Blackstar 16kw , scotte
380 kvm stråtækt landejendom
12 ton om året
- inkl. 80m3 udendørs pool der osse får lidt varme ind i mellem
Har haft TB mini pillefyr i 22 år - har nu fået Scotte

Offline richard_schroder

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 70
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Opvarming af pool
« Svar #4 Dato: Aug 23, 2019, 12:41 »
du skal regne med 1 kg piller gir 5Kwh

så når jeg fyrer 100kg / døgn, er det 500kwh i døgnet - det er eddermane meget energi, og det gir ca. 2 grader i poolen , per døgn.





Blackstar 16kw , scotte
380 kvm stråtækt landejendom
12 ton om året
- inkl. 80m3 udendørs pool der osse får lidt varme ind i mellem
Har haft TB mini pillefyr i 22 år - har nu fået Scotte

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Opvarming af pool
« Svar #5 Dato: Aug 23, 2019, 15:09 »
du skal regne med 1 kg piller gir 5Kwh



Damn, så er virkningsgraden over 100% og det kan selv et NBE fyr nu nok alligevel ikke klare, hvis det ikke er kondenserende.
Langt de fleste piller ligger omkring 4,5Kwh og så ryger det noget til tab, så 4 tænker jeg ikke engang er realistisk direkte, og mener at skal "man" regne på den slags skal det gøres præcist i stedet for. Så er det lidt til tab under opvarmningen, men overstående er beskrevet hvordan det forholder sig om energital.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4444
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Opvarming af pool
« Svar #6 Dato: Aug 23, 2019, 18:54 »
du skal regne med 1 kg piller gir 5Kwh

så når jeg fyrer 100kg / døgn, er det 500kwh i døgnet - det er eddermane meget energi, og det gir ca. 2 grader i poolen , per døgn.

Jeg tror det er meget positivt og skudt noget over målet.

Jeg har snakket med en del det har energimåler på deres pillefyr.. dem jeg er 100% sikker på at jeg kan stole på, har alle været under 4kWh pr kg piller.. det er naturligvis lidt noget andet hvis fyret står og brager afsted med 100% uden at starte og stoppe..

Der er også noget der heder øvre og nedre brændværdi... jeg tvivler på at ret mange fyr kan hive ret meget mere end 4,5kWh ud af et kg træpiller... så skal du til at føde det med ren ilt i stedet for luft, som jo indeholder 79% N2 som ikke er brandbart.

Sådan er det tit med oplysninger.. min bil er opgivet til 26,4km/l, selv om jeg på en god dag og ned af bakke godt kan få den til at skrive 35km/l så ændrer det ikke ved det faktum at når jeg kigger på årsregnskabet at den så blot har kørt 19,6km/l--

Netop derfor tager det måske længere at opvarme vandet end beregningen viser  :)

Men du har jo også afkølningen at tage højde for.. hvis du lader være med at varme på vandet i et eller to døgn op måler start og slut temperatur, så kan du jo regne ud hvor meget energi du taber i døgnet.. og det må vi jo ikke se bort fra.
« Senest Redigeret: Aug 24, 2019, 00:01 af xkfc »
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline richard_schroder

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 70
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Opvarming af pool
« Svar #7 Dato: Okt 21, 2019, 11:34 »
yes,. man skal jo aldrig tro på de energimærkninger, som sælgeren leverer, der er jo ingen kontrol på det, det er bare nogel tal de finder på, og de skyder HØJT.

jeg er meget tilfreds med min 16kw kedel, som under press sagtens kan fyre 22kw,  og min rekord er 125kg/døgn,   3 døgn i streg

men så var der også varmt vand til poolfesten, og PÆNT varmt i fyrrummet, konen ævlede om, at tøjet KRØB når det hægte til tørre :-)

Blackstar 16kw , scotte
380 kvm stråtækt landejendom
12 ton om året
- inkl. 80m3 udendørs pool der osse får lidt varme ind i mellem
Har haft TB mini pillefyr i 22 år - har nu fået Scotte