Forfatter Emne: Solfanger med akkumuleringstank  (Læst 6833 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline amadsen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 6
  • Respekt optjent: +0/-0
Solfanger med akkumuleringstank
« Dato: Feb 28, 2019, 12:06 »
Jeg har en installation med et RTB 16kW pillefyr med ver. 13 styring, en 1000 liters akkumuleringstank, en 150 liters VVB og 17 m2 solfangere. Jeg en pumpe og veksler sat til akkumuleringstanken så jeg om sommeren kan opvarme vores pool med den overskudsvarme der kommer fra solfangerne. Akkumuleringstanken har 4 niveauer med 4 temperaturfølere. Jeg har 2 varmekredse som vejrkompenseres. Temperaturreguleringen i varmekredsene sker med 4-vejs ESBE ventiler der udnytter lagdelingen i akkumuleringstanken og derved den varme som solfangerne kan levere selv ved lave temperaturer. VVB har sin egen pumpe som aktiveres når der er behov for opvarmning.
Jeg vil høre om det er muligt at man under solfanger delen kunne vælge en akkumuleringstank uden indbygget VVB. Som jeg lige ser det vil det flytte nogle parametre. VVB vil så kun have et setpunkt. Alt vedrørende solfangerparametre vil så blive i forhold til akkumuleringstanken. Ekstern stop på temperatur kunne så være i forhold til en føler i akkumuleringstanken eller 2 følere med en logisk funktion for at sikre at der altid er varmt vand i toppen af akkumuleringstanken. Det skal være muligt at vælge om fyret skal starte ved kald fra VVB. I mit setup kan der jo være rigelig varme i akkumuleringstanken og derfor er ekstern stop aktiv. Hvis ekstern stop undervejs i opvarmningen af VVB bliver inaktiv vil fyret starte og sikre at der er varme til VVB.
Ud fra temperaturerne i akkumuleringstanken skal det så også være muligt at kunne komme af med overskudsvarme. Det vil kræve at man kan aktivere en eller flere udgange i forhold til f. eks. temperaturfølerne. I mit tilfælde så jeg kan aktivere pumpen til poolveksleren.
Der kunne også være nogle frie indstillinger som ikke er låst i forhold til en funktion så man kunne styre nogle udgange f.eks. pumpe eller ventil i forhold til nogle indgange f.eks. temperatur, temperaturdifferens eller andet.
Der er sikkert flere indstillinger som kunne være interessante og sikkert også noget jeg ikke har tænkt på, men det er lige en start for at høre om det kunne være en mulighed.
Mvh Anders

Offline kjeld

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Solfanger med akkumuleringstank
« Svar #1 Dato: Feb 28, 2019, 13:30 »
lidt samme retning som jeg efterspørger

hvis man kunne få 4muligheder med temp følere der kan trække udgange i en til fra temp område



Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Solfanger med akkumuleringstank
« Svar #2 Dato: Feb 10, 2021, 07:00 »
En lille detalje.
Dit skriv er meget meget svært at læse uden tydelige afsnit.

Jeg har et setup med 120 rør på en 300L tank tilsluttet centralvarmen. Derfor hjælper de jo så fyret når det er i drift.

Nærmere "forklaring" når jeg kan læse oplægget :)

Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.