Forfatter Emne: Fiskekutteren igen  (Læst 9564 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Beck

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Fiskekutteren igen
« Dato: Apr 16, 2019, 17:47 »
Vi er rigtig glade for vores Scotte, som nu har kørt godt i tre år.
Blæseren har dog altid været et irritationsmoment med sin evige dunken. Jeg har forstået på mange indlæg, at det stammer fra pulsstyring.
Ventilation og blæsere i mange andre installationer kan dog justeres trinløst uden denne dunken. Kan vi ikke få en grundig forklaring på nødvendigheden af disse pulser og høre om der er planer om at forbedre styringen, så vi kan undvære denne lyd. Nå mange andre kan, så kan NBE vel også ?

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Fiskekutteren igen
« Svar #1 Dato: Apr 18, 2019, 06:35 »
Jeg synes nu det er en hyggelig lyd som giver mindelser til min barndom når vi legede på fiskerihavnen.  :)

Tilfældigvis var jeg tidlig oppe idag og bla. i fyrrummet ligesom pillefyret startede op kl. 4.00. Til min "forfærdelse" kunne jeg ikke høre den karakteristiske "tuk-tuk" lyd fra blæseren, mon det er et tegn på at den er ved at være slidt op?   

Ps. Asken, bålet og røgen (som der intet er af) synes dog stadigvæk at sidde lige i skabet, så jeg vil da ikke udelukke at det er min hørelse som er blevet ringere.  ^-^ 
« Senest Redigeret: Apr 18, 2019, 06:41 af Frank Chr. »

Offline niels123

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 226
  • Respekt optjent: +4/-3
Sv: Fiskekutteren igen
« Svar #2 Dato: Apr 19, 2019, 06:10 »
Hvis du blæser din blæser ren for støv med trykluft kommer tuk-tuk lyden tilbage, det er som at det støv der sætter sig dæmper lyden gevaldigt.
Mvh Niels
RTB 10 kw version 7.0674 incl ilt sonde. 230m2
9000 kg pr år

https://stokercloud.dk/v3/#/niels123/main-page

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Fiskekutteren igen
« Svar #3 Dato: Apr 19, 2019, 21:48 »
Hvis du blæser din blæser ren for støv med trykluft kommer tuk-tuk lyden tilbage, det er som at det støv der sætter sig dæmper lyden gevaldigt.
Mvh Niels

Antyder du at der er støvet i mit fyrrum  :D

Offline niels123

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 226
  • Respekt optjent: +4/-3
Sv: Fiskekutteren igen
« Svar #4 Dato: Apr 20, 2019, 07:31 »
Ha ha  ;D nej uanset hvor rent det er er det bare som at støv sætter sig på lamellerne på blæseren og virker som lyddæmper.
RTB 10 kw version 7.0674 incl ilt sonde. 230m2
9000 kg pr år

https://stokercloud.dk/v3/#/niels123/main-page

Offline Beck

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Fiskekutteren igen
« Svar #5 Dato: Jun 11, 2019, 10:50 »
Vi er rigtig glade for vores Scotte, som nu har kørt godt i tre år.
Blæseren har dog altid været et irritationsmoment med sin evige dunken. Jeg har forstået på mange indlæg, at det stammer fra pulsstyring.
Ventilation og blæsere i mange andre installationer kan dog justeres trinløst uden denne dunken. Kan vi ikke få en grundig forklaring på nødvendigheden af disse pulser og høre om der er planer om at forbedre styringen, så vi kan undvære denne lyd. Nå mange andre kan, så kan NBE vel også ?

Nogen fra NBE, der har et seriøst svar på mit spørgsmål ?
Vi har fyret stående inde i huset, derfor vil vi gerne nedbringe støjen.
Hilsen Henning.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +75/-5
Sv: Fiskekutteren igen
« Svar #6 Dato: Jun 11, 2019, 20:47 »
Jeg har ikke.

Men jeg ved at der findes 2 størrelser blæsere og hertil et par modeller. Så jeg tænkte på at man til din måske kunne for en model som ikke yder helt så meget. Det ville skulle gøre at dine blæsertal ville skulle være højere og det vil dæmpe lyden.

Så før du gør noget som helst ville jeg undersøge blæsertallene. Hvis de er meget lave feks mellem 10 og 35, ville der kunne være noget at hente.

Hvis du skrev lidt flere informationer og måske et link til stokercloud, ville det være lettere at kaste med guldkorn.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hedestoker

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 533
  • Respekt optjent: +33/-6
    • Salg af pillefyr og vvs artikler
Sv: Fiskekutteren igen
« Svar #7 Dato: Jun 11, 2019, 20:50 »
Vi er rigtig glade for vores Scotte, som nu har kørt godt i tre år.
Blæseren har dog altid været et irritationsmoment med sin evige dunken. Jeg har forstået på mange indlæg, at det stammer fra pulsstyring.
Ventilation og blæsere i mange andre installationer kan dog justeres trinløst uden denne dunken. Kan vi ikke få en grundig forklaring på nødvendigheden af disse pulser og høre om der er planer om at forbedre styringen, så vi kan undvære denne lyd. Nå mange andre kan, så kan NBE vel også ?

Nogen fra NBE, der har et seriøst svar på mit spørgsmål ?
Vi har fyret stående inde i huset, derfor vil vi gerne nedbringe støjen.
Hilsen Henning.
Du kan købe en ny bageplade, 108mm blæser og kondensator så er problemet væk og du er er 1500 kr fattigere.
Forhandler af RTB, Scotte, Woody, NBE og VVS artikler.

Opvarmer 500 m² med BlackStar 30 kedel (selvrens), Scotte 30Kw, Version 7.
240 rørs NBE Vaccum solfanger
http://www.stokercloud.dk/dev/hedestoker01.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +75/-5
Sv: Fiskekutteren igen
« Svar #8 Dato: Jun 13, 2019, 08:35 »
Ja, så holder min påstand jo ikke. For den må skulle køre med endnu lavere tal.

Eller også siger en 108mm bare mindre end en 85mm
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 689
  • Respekt optjent: +29/-25
Sv: Fiskekutteren igen
« Svar #9 Dato: Jun 13, 2019, 13:13 »
Ja, så holder min påstand jo ikke. For den må skulle køre med endnu lavere tal.

Eller også siger en 108mm bare mindre end en 85mm
måske pulser den ikke når der er kondensator på, for flo85 blæser er da en skyggepolsmotor uden kondensator. Ku da være en forklaring:) mvh
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4444
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Fiskekutteren igen
« Svar #10 Dato: Jun 13, 2019, 16:24 »
Jeg har nu kørt mange år med den gamle 108mm blæser med kondensator og et par år med skyggepolsmotoren..
Jeg syntes de har samme syndrom... tug...tug...tug..  klart værst jo langsommere der køres.

Mit gæt er at det er pulsernes længde der skaber "problemet"
Eksempel:
Hvis 50% drift er 1sec pause og 1 sec og 25% er 1sec pause og 0,5sec med power får man dette puls træk..

Hvis man forfinede tiderne kunne det måske løse problemet.. jeg ved dog ikke om det er praktisk muligt, det er jo netværkets 50Hz de klipper i..

Det bedste man kan gøre er at minimere tiden i lav drift, personligt vil jeg helst ikke have mit fyr under 40%, alternativt kan man isolere sig ud af det, lave en kasse med lyd isolering..
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline T-mek

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 196
  • Respekt optjent: +10/-0
Sv: Fiskekutteren igen
« Svar #11 Dato: Jun 14, 2019, 09:34 »
Fandt dette i en af mine gamle lærebøger.
Hvis "on" kurve dæmpes på styresignal kan støjen næsten fjernes helt.
Og der er masser af info om akustisk støj dæmpning af blæsere styret af PWM på nettet.
Måske man skulle se nærmere på hvordan udgang til blæser er bygget i styringen og måske lege lidt med styresignalet.
(kan måske give udslag i at der skal bruges andre blæsertal)



Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: Fiskekutteren igen
« Svar #12 Dato: Jun 14, 2019, 12:27 »
Hej Beck

Nu har jeg hverken hørt eller set dit anlæg, men generelt er det er ikke en lyd vi ser som et problem. Jo, den kan da høres, men der er jo lyde ved mekanisk udstyr. Der er nogle der (afhængig af model) har haft en skjold der sidder lidt løst og ligesom forstærker lyder lidt, det skal jeg ikke sige om kan være tilfældet hos dig. Desuden kan jeg ikke her vurdere om din lyd er meget højere end normalt, det kan jeg naturligvis ikke udelukke her.

T-mek tak for materialet, det er lidt interessant, om man ved udglatte start pulsen lidt kan dæmpe lyden endnu mere. Al støjdæmpning er interessant, men som sagt ser vi det ikke som et problem.

Mvh. Jens
« Senest Redigeret: Jun 17, 2019, 18:47 af BoinkUser »
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Fiskekutteren igen
« Svar #13 Dato: Jun 14, 2019, 18:09 »
Jeg har nu kørt mange år med den gamle 108mm blæser med kondensator og et par år med skyggepolsmotoren..
Jeg syntes de har samme syndrom... tug...tug...tug..  klart værst jo langsommere der køres.

Mit gæt er at det er pulsernes længde der skaber "problemet"
Eksempel:
Hvis 50% drift er 1sec pause og 1 sec og 25% er 1sec pause og 0,5sec med power får man dette puls træk..

Hvis man forfinede tiderne kunne det måske løse problemet.. jeg ved dog ikke om det er praktisk muligt, det er jo netværkets 50Hz de klipper i..

Det bedste man kan gøre er at minimere tiden i lav drift, personligt vil jeg helst ikke have mit fyr under 40%, alternativt kan man isolere sig ud af det, lave en kasse med lyd isolering..

Nu står mit fyr udenfor så jeg høre ikke fiskutterlyde, men har undret mig over at luften tilføres i "stød" som måske forplanter sig videre gennem kedlen til ud i skorstenen til O2 sonden der så, igen måske og hvis den virker, aflæser forskelligt i forhold til aflæsning i forhold til stød.

I den forbindelse overvejede jeg også om det ikke var muligt at udglatte de bortklip af perioder der udgør reguleringen, men det var bare tanker.

Ja nettet er 50Hz og det er genstand for en undren her og hos andre hvorfor der sidder en 60Hz blæser på brænderen.
Min bliver rimeligt varm hvilket passer med den induktive modstand bliver mindre i spolen sammenlignet med de 60Hz den er beregnet til, så stiger strømmen og der sker andre ting, hvis jeg husker tilbage til 4&5 med kedelige bøger om den slags.
Men jeg ved ikke om den f.eks. er nemmere at regulere på eller hvad der er årsag til min brænder har en 60Hz motor. 


Så af flere årsager kunne der nok være en ide I at se på den udglatning.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline John Doe

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 126
  • Respekt optjent: +11/-4
    • Mit fyr
Sv: Fiskekutteren igen
« Svar #14 Dato: Jun 17, 2019, 05:47 »
Jeg har nu kørt mange år med den gamle 108mm blæser med kondensator og et par år med skyggepolsmotoren..
Jeg syntes de har samme syndrom... tug...tug...tug..  klart værst jo langsommere der køres.

Mit gæt er at det er pulsernes længde der skaber "problemet"
Eksempel:
Hvis 50% drift er 1sec pause og 1 sec og 25% er 1sec pause og 0,5sec med power får man dette puls træk..

Hvis man forfinede tiderne kunne det måske løse problemet.. jeg ved dog ikke om det er praktisk muligt, det er jo netværkets 50Hz de klipper i..

Det bedste man kan gøre er at minimere tiden i lav drift, personligt vil jeg helst ikke have mit fyr under 40%, alternativt kan man isolere sig ud af det, lave en kasse med lyd isolering..

Nu står mit fyr udenfor så jeg høre ikke fiskutterlyde, men har undret mig over at luften tilføres i "stød" som måske forplanter sig videre gennem kedlen til ud i skorstenen til O2 sonden der så, igen måske og hvis den virker, aflæser forskelligt i forhold til aflæsning i forhold til stød.

I den forbindelse overvejede jeg også om det ikke var muligt at udglatte de bortklip af perioder der udgør reguleringen, men det var bare tanker.

Ja nettet er 50Hz og det er genstand for en undren her og hos andre hvorfor der sidder en 60Hz blæser på brænderen.
Min bliver rimeligt varm hvilket passer med den induktive modstand bliver mindre i spolen sammenlignet med de 60Hz den er beregnet til, så stiger strømmen og der sker andre ting, hvis jeg husker tilbage til 4&5 med kedelige bøger om den slags.
Men jeg ved ikke om den f.eks. er nemmere at regulere på eller hvad der er årsag til min brænder har en 60Hz motor. 


Så af flere årsager kunne der nok være en ide I at se på den udglatning.

Nu kommer det jo an på hvor mange gange en O2 sonde aflæser i sekundet... Desuden er det jo ikke vand der kommer igennem systemet, men luft, som jo bekendt ikke er så massivt som vand. Så jeg tror ikke der er den store puls i røgen når den kommer ud i skorstenen.