Forfatter Emne: Fumus eller ej ??  (Læst 2349 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nes

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 142
  • Respekt optjent: +4/-0
Fumus eller ej ??
« Dato: Maj 26, 2019, 21:01 »
Hej alle
Er så småt ved at gå over til RTB  - tænker at skifte i løbet af sommeren og spekulerer på om jeg skal vælge FUMUS - På NBE's hjemmeside anbefaler de at alle Fumusmodeller monteres uden trækstabilisator -
Så til spørgsmålet: Hvordan afgøre jeg om jeg skal ha røgugeren  med - og kan jeg bare for en sikkerheds skyld ta FUMUS - er der nogen negative sider ved at ha en røgsuger indbygget?
Nogen som har synspunkter på det?
vh Nils E

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-178
  • Montør NBE
Sv: Fumus eller ej ??
« Svar #1 Dato: Maj 27, 2019, 05:33 »
Hej alle
Er så småt ved at gå over til RTB  - tænker at skifte i løbet af sommeren og spekulerer på om jeg skal vælge FUMUS - På NBE's hjemmeside anbefaler de at alle Fumusmodeller monteres uden trækstabilisator -
Så til spørgsmålet: Hvordan afgøre jeg om jeg skal ha røgugeren  med - og kan jeg bare for en sikkerheds skyld ta FUMUS - er der nogen negative sider ved at ha en røgsuger indbygget?
Nogen som har synspunkter på det?
vh Nils E

Med både blæser og røgsuger stabiliseres forbrændingen mere optimalt end hidtil  :)
Der er derfor ikke brug for trækstabilisatoren for at stabilisere trækket.
Med lambdasonde er der stort set ikke noget du løbende skal indstille, fyret klare sig selv.
Her har jeg ikke vejet af eller ændret på andet end tidsstyringen det sidste års tid.  :)
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Fumus eller ej ??
« Svar #2 Dato: Maj 27, 2019, 06:06 »
Jeg kender ikke Fumus direkte, køre med en BS+er og er, modsat hvad mange tror, udemærket tilfreds med den.

Min indstilling er lidt blandet. Kort sagt, jo mere grej og jo flere følere, motorerer og dit&dat der er, jo mere er der kan gå i stykker og skabe ubalance i forbrandingen.
I forvejen er udnyttelses graden temmeligt høj så jeg tror, og det er et spørgsmål om tro, simpelthen ikke det kan svare sig med måling af undertryk dit&dat igen og når/hvis det går i stykker er det både dyrt og besværligt at få igang igen.

Køre automatisk? Tjaaa, det er der nogle der siger, men der er også en del der udtrykker de har problemer med al den automatik og hvis de køre så automatisk, hvor gode er forbrandingerne så?

Mit har Lampdasonde. Den holdt godt  et år, 5 tons piller og koster kun 1500kr. plus udskiftning. Altså +300kr. pr. tons piller. Garenti er kun 1/2 år så det er egen ansvar og skyld den er røget (NBE mener jeg selv har ødelagt den, jeg tænker hvorfor skulle jeg det? Mit fyr kørte/køre tæt på perfekt)
Siden den gik til har fyret kørt uden, der er overordnet ingen forskel på aske, de ligger dog en smule højere i røg men det kan også være fordi jeg ikke har renset det for nyligt. 

Så det er et ??? om den sonde er det besvær værd. Mange af de ekstra komponenter der er monteret for at holde styr på røgsuger og lignende er i samme prisklasse, og det skal der spares nogle piller for at holde hjemme, eller noget besvær med forbrændingen, som ubalance jo så også kan give modsat.

Røgsugeren balancere træk og forbrænding, det er der ikke tvivl om, hvis det er indstillet rigtigt.

Personligt er jeg sikker på at korrekt indstilling er meget mere værd end "ekstra grej" for at få et pille fyr til at køre så godt som muligt.
« Senest Redigeret: Maj 27, 2019, 06:09 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-178
  • Montør NBE
Sv: Fumus eller ej ??
« Svar #3 Dato: Maj 27, 2019, 07:10 »
Jeg kender ikke Fumus direkte, køre med en BS+er og er, modsat hvad mange tror, udemærket tilfreds med den.

Min indstilling er lidt blandet. Kort sagt, jo mere grej og jo flere følere, motorerer og dit&dat der er, jo mere er der kan gå i stykker og skabe ubalance i forbrandingen.
I forvejen er udnyttelses graden temmeligt høj så jeg tror, og det er et spørgsmål om tro, simpelthen ikke det kan svare sig med måling af undertryk dit&dat igen og når/hvis det går i stykker er det både dyrt og besværligt at få igang igen.

Køre automatisk? Tjaaa, det er der nogle der siger, men der er også en del der udtrykker de har problemer med al den automatik og hvis de køre så automatisk, hvor gode er forbrandingerne så?

Mit har Lampdasonde. Den holdt godt  et år, 5 tons piller og koster kun 1500kr. plus udskiftning. Altså +300kr. pr. tons piller. Garenti er kun 1/2 år så det er egen ansvar og skyld den er røget (NBE mener jeg selv har ødelagt den, jeg tænker hvorfor skulle jeg det? Mit fyr kørte/køre tæt på perfekt)
Siden den gik til har fyret kørt uden, der er overordnet ingen forskel på aske, de ligger dog en smule højere i røg men det kan også være fordi jeg ikke har renset det for nyligt. 

Så det er et ??? om den sonde er det besvær værd. Mange af de ekstra komponenter der er monteret for at holde styr på røgsuger og lignende er i samme prisklasse, og det skal der spares nogle piller for at holde hjemme, eller noget besvær med forbrændingen, som ubalance jo så også kan give modsat.

Røgsugeren balancere træk og forbrænding, det er der ikke tvivl om, hvis det er indstillet rigtigt.

Personligt er jeg sikker på at korrekt indstilling er meget mere værd end "ekstra grej" for at få et pille fyr til at køre så godt som muligt.

Kravene til fyr bliver vedvarende forbedret og fyrene optimeret, så de kan opfylde de nye krav.
Fyring med pillefyr skal gerne være så let som muligt.
Derfor er der mere udstyr på nye fyr end der var for år tilbage.
De fleste indstillinger kan optimeres, så hvis der er lokale forhold der skal tages højde for, så er det muligt at lave ændringer.
Disse ændringer kan så køre helt af sporet, og der har du været  8)
Det er dig valgfrit om du vil følge forslag til optimereing.

Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline nes

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 142
  • Respekt optjent: +4/-0
Sv: Fumus eller ej ??
« Svar #4 Dato: Maj 27, 2019, 21:40 »
Tak for jeres svar og overvejelser
altid dejligt med begrundede holdninger   :)