Forfatter Emne: 100% lux når RTB fyr er slukket  (Læst 3808 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline cblading

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
100% lux når RTB fyr er slukket
« Dato: Jun 06, 2019, 20:14 »
Hej
Jeg har fået en udfordring jeg ikke kan løse på mit pillefyr.
En dag jeg kom hjem og så mit pillefyr var gået ud, prøvede jeg at starte det igen, hvorefter det gik i drift med det samme.
Fyret har fyldt hele askeskuffen med træpiller.

Jeg har nu renset hele fyret og brænderhovedet og dne viser konstant lux 100% når fyret er slukket.
Jeg har bestilt en ny lyssensor og skiftet, problemet er det samme.
Jeg har gået ledninger igennem for om der skulle være en der sad løs og det er der ikke.

Jeg har opdateret styringen til seneste version og igen nulstillet, hvorved versionen er 7.0510

Nogen der har prøvet noget lignende?

Rigtig god aften til jer
Mvh.
Christian

Offline hschack

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 189
  • Respekt optjent: +18/-4
  • Bio Fyr's Nørd Elektronik freak
    • Salg og service af NBE pillefyr Scotte, Woody og RTB.
Sv: 100% lux når RTB fyr er slukket
« Svar #1 Dato: Jun 06, 2019, 22:28 »
Hej
Prøv evt at ta ledning til fotosensor af i styring
Hvis den går i nul
Prøv det samme på brænder print
For at spore ind hvor fejlen ligger
Henrik Schack
www.Q-PRO.dk
+45 86929393

Offline scottedor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 738
  • Respekt optjent: +28/-4
Sv: 100% lux når RTB fyr er slukket
« Svar #2 Dato: Jun 09, 2019, 08:04 »
 hej støv eller fugt på brænderprint og stik giver lux  blæs forsigtig rent evt tørres mvh erik
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline bjarkeorama

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +4/-1
Sv: 100% lux når RTB fyr er slukket
« Svar #3 Dato: Jun 09, 2019, 17:17 »
kan du indstille følsomheden - på min version kan jeg vælge mellem lav, mellem og høj. Jeg har sat den på lav da den ellers giver max lux

Offline mkbjg

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: 100% lux når RTB fyr er slukket
« Svar #4 Dato: Jun 15, 2019, 09:38 »
Hej
Jeg har fået en udfordring jeg ikke kan løse på mit pillefyr.
En dag jeg kom hjem og så mit pillefyr var gået ud, prøvede jeg at starte det igen, hvorefter det gik i drift med det samme.
Fyret har fyldt hele askeskuffen med træpiller.

Jeg har nu renset hele fyret og brænderhovedet og dne viser konstant lux 100% når fyret er slukket.
Jeg har bestilt en ny lyssensor og skiftet, problemet er det samme.
Jeg har gået ledninger igennem for om der skulle være en der sad løs og det er der ikke.

Jeg har opdateret styringen til seneste version og igen nulstillet, hvorved versionen er 7.0510

Nogen der har prøvet noget lignende?

Rigtig god aften til jer
Mvh.
Christian

Hej

Har samme problem. Fotocellen er renset, ingen støv på ledninger etc. Med ledninger afmonteret ……. 100 LUX  ses stadig på displayet selvom ingen forbrænding
Styringen ( v7 ) er opdateret til sidste nye version.
Er der nogen der har gode forslag...... what to do????

For en gos ordens skyld skifter jeg cellen ditto............... skal lige have den hjem

Gode råd efterlyses

Offline knold51

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: 100% lux når RTB fyr er slukket
« Svar #5 Dato: Sep 11, 2019, 10:58 »
Hej.
Jeg har det samme problem på mit Scotte 6.25. Mon trådstarter eller de øvrige med samme problemer har fået løst dem? Jeg synes ikke at jeg ud fra de svar, som er givet, kan løse det for mit vedkommende.
Jeg får en fejlmeddelelse, der siger at kedlen er kold. Displayet viser at lysstyrken cykler op og ned, selvom fyret er slukket og der ingen forbrænding er. En af følgerne er at herden bliver proppet til med piller og der ligger en bunke uforbrændte piller i askeskuffen.
Når jeg så starter fyret op igen efter at have fjernet alle de ubrugte piller, er der en ganske (for) kort optændingsfase hvorefter styringen skifter til normal drift/VVB inden der overhovedet er gået ild i pillerne og så begynder den forfra med at fylde herden indtil den melder "Kold kedel".
Hvis jeg afventer at lux går i nul, evt. ved at tage stikket af brænderen en kort stund, kan jeg starte fyret normalt, men på et eller andet tidspunkt går det galt igen efter at fyret har været stoppet på normal vis når temperaturen er nået.
Jeg har skiftet fotocellen uden held og har tjekket og renset alle ledninger og print og står nu og er i tvivl om hvorvidt det er i styringen eller det er motorprintet, der er problemet.
@hschack beskriver tilsyneladende, hvordan det kan afgøres:

"Hej
Prøv evt at ta ledning til fotosensor af i styring
Hvis den går i nul
Prøv det samme på brænder print"

Men jeg er lidt tykhovedet og synes jeg mangler noget forklaring.
Hvis jeg gør som foreslået, altså tager ledningen af i styringen, skal lux så gå i nul hvis det er motorprintet og ikke styringen, der er problemet? Og omvendt; kan jeg regne med at det er styringen som er problemet, hvis lux fortsætter med at cykle op og ned?
Og skal ledningen være monteret i styringen igen, hvis jeg kobler ledningen af motorprintet?

Ja, undskyld jeg er lidt forvirret - jeg håber på at nogen af jer kan give lidt mere information. Fyret har i øvrigt kørt nærmest problemfrit i snart 8 år.

Med venlig hilsen Steen
Scotte 10Kw OPOP Black Star 20 85 m2 v6.32

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-177
  • Montør NBE
Sv: 100% lux når RTB fyr er slukket
« Svar #6 Dato: Sep 11, 2019, 11:44 »
Hej.
Jeg har det samme problem på mit Scotte 6.25. Mon trådstarter eller de øvrige med samme problemer har fået løst dem? Jeg synes ikke at jeg ud fra de svar, som er givet, kan løse det for mit vedkommende.
Jeg får en fejlmeddelelse, der siger at kedlen er kold. Displayet viser at lysstyrken cykler op og ned, selvom fyret er slukket og der ingen forbrænding er. En af følgerne er at herden bliver proppet til med piller og der ligger en bunke uforbrændte piller i askeskuffen.
Når jeg så starter fyret op igen efter at have fjernet alle de ubrugte piller, er der en ganske (for) kort optændingsfase hvorefter styringen skifter til normal drift/VVB inden der overhovedet er gået ild i pillerne og så begynder den forfra med at fylde herden indtil den melder "Kold kedel".
Hvis jeg afventer at lux går i nul, evt. ved at tage stikket af brænderen en kort stund, kan jeg starte fyret normalt, men på et eller andet tidspunkt går det galt igen efter at fyret har været stoppet på normal vis når temperaturen er nået.
Jeg har skiftet fotocellen uden held og har tjekket og renset alle ledninger og print og står nu og er i tvivl om hvorvidt det er i styringen eller det er motorprintet, der er problemet.
@hschack beskriver tilsyneladende, hvordan det kan afgøres:

"Hej
Prøv evt at ta ledning til fotosensor af i styring
Hvis den går i nul
Prøv det samme på brænder print"

Men jeg er lidt tykhovedet og synes jeg mangler noget forklaring.
Hvis jeg gør som foreslået, altså tager ledningen af i styringen, skal lux så gå i nul hvis det er motorprintet og ikke styringen, der er problemet? Og omvendt; kan jeg regne med at det er styringen som er problemet, hvis lux fortsætter med at cykle op og ned?
Og skal ledningen være monteret i styringen igen, hvis jeg kobler ledningen af motorprintet?

Ja, undskyld jeg er lidt forvirret - jeg håber på at nogen af jer kan give lidt mere information. Fyret har i øvrigt kørt nærmest problemfrit i snart 8 år.

Med venlig hilsen Steen

Du skal finde ud af hvor fejlen opstår.
Tager du ledningen af brænderen, og fejlen fortsætter - så er det i ledning eller styring fejlen opstår.
Tager du ledningen af indgangen i styringen, og fejlen stadig er der, er det fejl i styringen  :)
Forsvinder fejlen når du tager stikket af på brænderen, så kan fejlen være på brænderprint, eller i fotoføler.  8)
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline knold51

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: 100% lux når RTB fyr er slukket
« Svar #7 Dato: Sep 15, 2019, 10:05 »
Tak for det klare svar. Jeg vil teste snarest og håbe på at fejlen opstår i brænderen. Det ser ud til at være det billigste. :-)
Mvh. Steen
Scotte 10Kw OPOP Black Star 20 85 m2 v6.32

Offline knold51

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: 100% lux når RTB fyr er slukket
« Svar #8 Dato: Okt 19, 2019, 16:31 »
Hej igen
Fejlen blev lokaliseret til brænderprintet, hvor det viste sig at den temp.følsomme transistor var defekt. Den er nu skiftet ud med en ny og printet er monteret igen. Men da jeg starter fyret op igen begynder blæseren at opføre sig mærkeligt. Den kører konstant i intervaller á ca. 15 sekunder og har fuld (rense)blæs på ca. 5-7 sekunder hvorefter den slukker indtil næste interval begynder. Der er tilsyneladende ikke nogen trinregulering mere. Jeg har naturligvis tjekket at alle ledninger er monteret som de var oprindeligt (har taget foto inden afmontering og desuden sat mærkesedler på hver enkelt ledning), så det er næppe der fejlen opstår. Nogen der kan hjælpe?
Mvh. Steen
Scotte 10Kw OPOP Black Star 20 85 m2 v6.32