Forfatter Emne: V10 Forbliver i vvb drift  (Læst 3175 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bjarkeorama

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +4/-1
V10 Forbliver i vvb drift
« Dato: Jun 09, 2019, 14:17 »
Jeg har fået et nyt problem med mit blackstar / woody / v10 - version 10.0522 - det plejer ellers at køre super :)

Lige nu har jeg sat tidsstyring på kedel og på vvb. Det betyder i løbet af dagen starter fyret op for at lave varmt vand men slukker igen. Som forventet.

Det den er begyndt på er at den ikke stopper vvb når temperaturen er opnået og fyret slukker. Det vil sige at selvom der står "stoppet af ur" på skærmen så bliver den ved med at lave varmt vand.

Det betyder vandet når op på 65 grader istedet for 55.

Jeg har forbliv i vvb drift sat til 2 min - for at se om det gjorde nogen forskel - det gjorde det ikke.

Nogen der har et foreslag til hvad jeg skal prøve eller om der er noget som skal skiftes?

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-177
  • Montør NBE
Sv: V10 Forbliver i vvb drift
« Svar #1 Dato: Jun 09, 2019, 14:46 »
Jeg har fået et nyt problem med mit blackstar / woody / v10 - version 10.0522 - det plejer ellers at køre super :)

Lige nu har jeg sat tidsstyring på kedel og på vvb. Det betyder i løbet af dagen starter fyret op for at lave varmt vand men slukker igen. Som forventet.

Det den er begyndt på er at den ikke stopper vvb når temperaturen er opnået og fyret slukker. Det vil sige at selvom der står "stoppet af ur" på skærmen så bliver den ved med at lave varmt vand.

Det betyder vandet når op på 65 grader istedet for 55.

Jeg har forbliv i vvb drift sat til 2 min - for at se om det gjorde nogen forskel - det gjorde det ikke.

Nogen der har et foreslag til hvad jeg skal prøve eller om der er noget som skal skiftes?

På grafen ser det ud som om at restvarmen fra kedlen afsættes i varmtvands beholderen.  :)
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline bjarkeorama

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +4/-1
Sv: V10 Forbliver i vvb drift
« Svar #2 Dato: Jun 09, 2019, 16:03 »

På grafen ser det ud som om at restvarmen fra kedlen afsættes i varmtvands beholderen.  :)

Hej Michael - tak fordi du tager dig tid.

Det er helt korrekt.

Men det burde det vel jo ikke når jeg har varmt vandsproritering på.
Så burde det slå fra vvb drift over på alm drift og ikke bliver ved med at varme vandet i varmvandsbeholderen.

Flowet er vel:
alm drift -> mangler varmt vand -> vvb drift ->vand varmt nok -> stop vvb drift -> alm drift

Mit problem ser lige nu ud til at styringen ikke stopper vvb drift og varmtvandsprioriteringen bliver ved med at være slået til - også selvom tidsstyringen slukker fyret.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: V10 Forbliver i vvb drift
« Svar #3 Dato: Jun 09, 2019, 16:34 »
Jeg mener at din version fungerer sådan at når VVB opvarmning er afsluttet og huset ikke kræver opvarmning, så forbliver VVB prioriteringen aktiv indtil kedeltemperatur = VVB temperatur, det er for at udnytte restvarmen i kedlen.
Så når din urstyring "siger" at huset ikke skal opvarmes, så bruges restenergien altså i VVB'en, uanset hvilken tid du har sat i "forbliv i VVB drift".

Når kedeltemperatur er faldet til VVB temperatur, skifter VVB prioriteringen så VVB'en ikke bliver afkølet, og den sidste varme afsættes i huset.
 
Hilsen
Michael


På grafen ser det ud som om at restvarmen fra kedlen afsættes i varmtvands beholderen.  :)

Hej Michael - tak fordi du tager dig tid.

Det er helt korrekt.

Men det burde det vel jo ikke når jeg har varmt vandsproritering på.
Så burde det slå fra vvb drift over på alm drift og ikke bliver ved med at varme vandet i varmvandsbeholderen.

Flowet er vel:
alm drift -> mangler varmt vand -> vvb drift ->vand varmt nok -> stop vvb drift -> alm drift

Mit problem ser lige nu ud til at styringen ikke stopper vvb drift og varmtvandsprioriteringen bliver ved med at være slået til - også selvom tidsstyringen slukker fyret.
« Senest Redigeret: Jun 09, 2019, 16:36 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline bjarkeorama

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +4/-1
Sv: V10 Forbliver i vvb drift
« Svar #4 Dato: Jun 09, 2019, 17:15 »
Ja det er vist præcis det der sker. Så er der jo nok ingen fejl andet end jeg først har opdaget den feature nu. :)

Jeg forstår godt det med at udnytte restvarmen - Men er der ikke noget med at vandet helst ikke må komme op over 60 grader i varmtvandsbeholderen. Mener det er noget med kalk eller sådan noget fnidder.

Jeg mener at din version fungerer sådan at når VVB opvarmning er afsluttet og huset ikke kræver opvarmning, så forbliver VVB prioriteringen aktiv indtil kedeltemperatur = VVB temperatur, det er for at udnytte restvarmen i kedlen.
Så når din urstyring "siger" at huset ikke skal opvarmes, så bruges restenergien altså i VVB'en, uanset hvilken tid du har sat i "forbliv i VVB drift".

Når kedeltemperatur er faldet til VVB temperatur, skifter VVB prioriteringen så VVB'en ikke bliver afkølet, og den sidste varme afsættes i huset.
 
Hilsen
Michael


Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: V10 Forbliver i vvb drift
« Svar #5 Dato: Jun 09, 2019, 21:06 »
Jo det er det man normalt anbefaler.

Men du kunne jo sænke tillægget til 10 grader her om sommeren så du har en kedel på 65, når VVB stopper i stedet for 70. Så bliver VVB ikke helt så varm.

Og jeg tror at ventilen skifter når Kedlen "kun" er 3 grader varmere end VVB. Så er man sikker på at en fejlvisning på følerne ikke får kedlen til at tømme VVB.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline bjarkeorama

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +4/-1
Sv: V10 Forbliver i vvb drift
« Svar #6 Dato: Jun 10, 2019, 09:00 »
Det er et godt forslag :)

Jeg har også ændret setpunkt for kedeltemperatur under vvb.

Så holder jeg lige lidt øje med det..

Jo det er det man normalt anbefaler.

Men du kunne jo sænke tillægget til 10 grader her om sommeren så du har en kedel på 65, når VVB stopper i stedet for 70. Så bliver VVB ikke helt så varm.

Og jeg tror at ventilen skifter når Kedlen "kun" er 3 grader varmere end VVB. Så er man sikker på at en fejlvisning på følerne ikke får kedlen til at tømme VVB.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: V10 Forbliver i vvb drift
« Svar #7 Dato: Jun 10, 2019, 11:27 »
Når jeg skriver "tillægget" er det VVB temperatur + tillæg, der afgør kedeltemperaturen.

Så når du skriver at du har ændret setpkt for kedlen er jeg ikke helt med?


Det er et godt forslag :)

Jeg har også ændret setpunkt for kedeltemperatur under vvb.

Så holder jeg lige lidt øje med det..

Jo det er det man normalt anbefaler.

Men du kunne jo sænke tillægget til 10 grader her om sommeren så du har en kedel på 65, når VVB stopper i stedet for 70. Så bliver VVB ikke helt så varm.

Og jeg tror at ventilen skifter når Kedlen "kun" er 3 grader varmere end VVB. Så er man sikker på at en fejlvisning på følerne ikke får kedlen til at tømme VVB.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline bjarkeorama

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +4/-1
Sv: V10 Forbliver i vvb drift
« Svar #8 Dato: Jun 10, 2019, 19:57 »
Det er også bare mig der skriver noget kryptisk sludder - jeg har gjort lige præcis som du foreslår :)

Når jeg skriver "tillægget" er det VVB temperatur + tillæg, der afgør kedeltemperaturen.

Så når du skriver at du har ændret setpkt for kedlen er jeg ikke helt med?


Det er et godt forslag :)

Jeg har også ændret setpunkt for kedeltemperatur under vvb.

Så holder jeg lige lidt øje med det..

Jo det er det man normalt anbefaler.

Men du kunne jo sænke tillægget til 10 grader her om sommeren så du har en kedel på 65, når VVB stopper i stedet for 70. Så bliver VVB ikke helt så varm.

Og jeg tror at ventilen skifter når Kedlen "kun" er 3 grader varmere end VVB. Så er man sikker på at en fejlvisning på følerne ikke får kedlen til at tømme VVB.