Forfatter Emne: Scotte uden pausefyring  (Læst 3225 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline skefan

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +0/-0
Scotte uden pausefyring
« Dato: Nov 11, 2009, 19:24 »
Hej alle

jeg har nu i 4 år været den heldige ejer af et scotte 16 kw 100 trins sæt med iltstyring på en dor kedel og det har indtil videre tjent mig godt.
jeg har fra tid til anden ekspermenteret med forskellige instillinger og har erfaret at jeg henter mest økonomi ved at slå pausefyring fra og sætte setpunktet 5 grader under set..
Men det iritere mig at hver gang fyret stopper køre blæseren i ca 3 min for fuld kraft.. det er jo faktisk varm luft lige ud af vinduet..
nogen der ved hvordan man kan undgå dette. (jeg ved godt den gør det for at puste ilden ud men der må være en mere økonomisk måde)

fyr data:

Kedel temp 63
ilt høj 7
ilt lav 17

Brænder min 10
Brænder max60
scotte 16kw m/ilt på dor gennemstrømsvandvarmer 100 liter
185m2 hus 1 1/2 plan m. gulvarme og radiatore(godt isoleret)
105m2 Garage m gulvarme (10-15Grader)(moderat isoleret)
forbrug 4-5 ton pr år

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Scotte uden pausefyring
« Svar #1 Dato: Nov 11, 2009, 20:55 »
Hej,

Du har så ganske ret, pausefyring er noget man bør undgå hvis man vil forbrænde økonomisk.

Det med at blæseren kører i 3 minutter ved nedslukning er en sikkerhedsforanstaltning, som du ikke bør omgå.
Den eneste måde du kan komme uden om den på versioner < v6.0 er ved at afbryde 230 VAC, men det er altså ikke anbefalelsesværdigt.
På v6.0 og derover er det et parameter man kan indstille, men det er stadig en sikkerhedsforanstaltning som ikke bør omgås.

Du har selvfølgelig ret i at det er varme der blæses ud i skorstenen, men hvis du regner rigtig meget på det, kan du måske komme op på 20-30 kr/år, og er du sikker på at du vil spare det, med risiko for tilbagebrand ?

Hilsen
Michael


Hej alle

jeg har nu i 4 år været den heldige ejer af et scotte 16 kw 100 trins sæt med iltstyring på en dor kedel og det har indtil videre tjent mig godt.
jeg har fra tid til anden ekspermenteret med forskellige instillinger og har erfaret at jeg henter mest økonomi ved at slå pausefyring fra og sætte setpunktet 5 grader under set..
Men det iritere mig at hver gang fyret stopper køre blæseren i ca 3 min for fuld kraft.. det er jo faktisk varm luft lige ud af vinduet..
nogen der ved hvordan man kan undgå dette. (jeg ved godt den gør det for at puste ilden ud men der må være en mere økonomisk måde)

fyr data:

Kedel temp 63
ilt høj 7
ilt lav 17

Brænder min 10
Brænder max60

Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline skefan

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte uden pausefyring
« Svar #2 Dato: Nov 12, 2009, 15:15 »
Hej igen

Tak for svaret.. nå jeg troede det var noget mere varme der gik tabt. jeg tænkte jo mere luft man blæser ind i fyret jo dårligere økonomi.. vel også derfor man sætter ilten så lav som muligt..
men hvis det ikke er mere det betyder så er det vist ikke værd at spekulere på..

Takker..
scotte 16kw m/ilt på dor gennemstrømsvandvarmer 100 liter
185m2 hus 1 1/2 plan m. gulvarme og radiatore(godt isoleret)
105m2 Garage m gulvarme (10-15Grader)(moderat isoleret)
forbrug 4-5 ton pr år