Forfatter Emne: Udluftning af radiator (har prøvet med normal metoden)  (Læst 22793 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Stokernut

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 22
  • Respekt optjent: +0/-0
Min varmekilde er en Scotte. Altså et lukket system. For 2 eller 3 sæsoner siden holdt en enkelt radiator op med at virke. Det optog mig ikke særlig meget, da der i princippet ikke er brug for den. Dog irriterer det mig.

Jeg forsøgte først med udluftning, efter denne metode:

Fyret kører, men pumperne (har to) slukket. Det eneste der sker er at der kommer vand (med fint tryk) ud af den pågældende radiator. Og det bliver der ved med, uanset hvor mange gange jeg har prøvet.

Jeg har også udluftet alle andre radiatorer (der er også gulvvarme i huset).

Jeg har skiftet ventil, regulator etc. Ingen forskel.

Systemet har også været helt tømt (i fm. en vandskade).

Jeg køre med et tryk på 1,6. Dette har også været hævet. Ingen forskel.

Jeg overvejer nu at blive ved med at lukke vand ud af radiatoren i ca. 10 minutter, mens jeg får en hjælper til at stå i fyrrummet og lukke vand i systemet, så trykket hele tiden er mindst på 1,6, i håb om dertil sidst kommer luft ud.

Hvad siger eksperterne?

Online michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7538
  • Respekt optjent: +224/-176
  • Montør NBE
Sv: Udluftning af radiator (har prøvet med normal metoden)
« Svar #1 Dato: Okt 05, 2019, 11:25 »
Min varmekilde er en Scotte. Altså et lukket system. For 2 eller 3 sæsoner siden holdt en enkelt radiator op med at virke. Det optog mig ikke særlig meget, da der i princippet ikke er brug for den. Dog irriterer det mig.

Jeg forsøgte først med udluftning, efter denne metode:

Fyret kører, men pumperne (har to) slukket. Det eneste der sker er at der kommer vand (med fint tryk) ud af den pågældende radiator. Og det bliver der ved med, uanset hvor mange gange jeg har prøvet.

Jeg har også udluftet alle andre radiatorer (der er også gulvvarme i huset).

Jeg har skiftet ventil, regulator etc. Ingen forskel.

Systemet har også været helt tømt (i fm. en vandskade).

Jeg køre med et tryk på 1,6. Dette har også været hævet. Ingen forskel.

Jeg overvejer nu at blive ved med at lukke vand ud af radiatoren i ca. 10 minutter, mens jeg får en hjælper til at stå i fyrrummet og lukke vand i systemet, så trykket hele tiden er mindst på 1,6, i håb om dertil sidst kommer luft ud.

Hvad siger eksperterne?

Kan det måske være en ventil der hænger ?
Af med følerhovedet, og giv stiften en gang motion  8)
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Stokernut

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 22
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Udluftning af radiator (har prøvet med normal metoden)
« Svar #2 Dato: Okt 05, 2019, 11:29 »
Som nævnt er alt skiftet

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Udluftning af radiator (har prøvet med normal metoden)
« Svar #3 Dato: Okt 05, 2019, 11:54 »
Prøv at give systemet et ordentligt skud afspændingsmiddel til opvaskemaskiner i det vand du fylder på og kør med så høj kedel temperatur som du tør et døgns tid. Det har fordrevet meget luft her
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Stokernut

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 22
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Udluftning af radiator (har prøvet med normal metoden)
« Svar #4 Dato: Okt 05, 2019, 15:12 »
Jeg ville ikke vide hvordan jeg skulle få afspændingsmiddel ind i mit system. Sekundært slukker fyret når kedlen når 70 grader.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Udluftning af radiator (har prøvet med normal metoden)
« Svar #5 Dato: Okt 05, 2019, 15:45 »
Jeg ville ikke vide hvordan jeg skulle få afspændingsmiddel ind i mit system. Sekundært slukker fyret når kedlen når 70 grader.

Nej men så skal jeg fortælle dig hvordan du kan gøre det.
Tag den slange du fylder med, den må have mindst en ende, nærmere 2.
Så skruer du den af i påfyldningsenden og hælder overskydende vand ud af den.
Så en ordentligt drøn afspænding ned i den, slangen altså, på monter igen og fyld på anlægget.
Så skyder du midlet ind i systemet med vandværk tryk, så er det fint.

Den med at stoppe fyret ved 70 grader forstår jeg ikke?

Huk kedeltemperaturen op på 80 og lad det køre der et døgn, fuld drøn på pumpen, ikke noget regulering, "Trin 3" og alt åbent, så tænker jeg luften er ude.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Stokernut

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 22
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Udluftning af radiator (har prøvet med normal metoden)
« Svar #6 Dato: Okt 05, 2019, 16:23 »
Nej men så skal jeg fortælle dig hvordan du kan gøre det.
Tag den slange du fylder med, den må have mindst en ende, nærmere 2.
Så skruer du den af i påfyldningsenden og hælder overskydende vand ud af den.
Så en ordentligt drøn afspænding ned i den, slangen altså, på monter igen og fyld på anlægget.
Så skyder du midlet ind i systemet med vandværk tryk, så er det fint.

Nu er mit fyr ikke med slanger, men vandrør der er fastskruet (eller hvad man nu skal kalde det). Så hvis jeg skulle have afspændingsmiddel på, skulle jeg først til at skulle rør af.

Den med at stoppe fyret ved 70 grader forstår jeg ikke?

Nu ved jeg jo ikke hvordan dit fyr er sat op, men mit har en “sikring”, der gør at når kedlen når op over 70 grader så stopper fyret og starter igen automatisk, når temperaturen når under 50. Naturligvis for at undgå kedlen springer (koger over).

Huk kedeltemperaturen op på 80 og lad det køre der et døgn, fuld drøn på pumpen, ikke noget regulering, "Trin 3" og alt åbent, så tænker jeg luften er ude.

Som sagt ikke en mulighed her.

Jeg vil egentlig bare gerne vide om ikk luften på et tidspunkt bliver ført ud i den radiator, der ikke får varme, hvis jeg åbner ventilen og bliver ved med at lukke vand ud (og holde tryk på systemet).

På et tidspunkt må al det vand (der ikke er varmt) vel være ude og luften dukke op og komme ud, for der er jo tryk på, ellers ville der jo ikke kunne sprøjte kold vand ud af den pågældende radiator.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Udluftning af radiator (har prøvet med normal metoden)
« Svar #7 Dato: Okt 05, 2019, 16:30 »
Jamen så kan jeg ikke hjælpe, og hvis du vi vide om luften kommer ud kan jeg desværre heller ikke svare, så er ked af at have spildt din tid.

Men når/hvis du absolut ingen muligheder har for at "gøre" noget er det vel også ligegyldigt om luften kommer ud eller ej?
Det kan kun tiden vise, så er det jo bare at håbe og bede til det går over af sig selv, du kan/vil jo alligevel ikke gøre noget.

Jeg påfylder vand med en slange og kan sætte min kedeltemperatur højere end 70 mener jeg, men det er så heller ikke en scotte og/men jeg døjer ikke  med luft mere end en gang om året hvis den skal drives ud af min ventilation på beskrevne måde.
« Senest Redigeret: Okt 05, 2019, 16:32 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Stokernut

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 22
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Udluftning af radiator (har prøvet med normal metoden)
« Svar #8 Dato: Okt 05, 2019, 17:00 »
Jamen så kan jeg ikke hjælpe, og hvis du vi vide om luften kommer ud kan jeg desværre heller ikke svare, så er ked af at have spildt din tid.

Du har ikke spildt min tid. Desværre er mit system bare ikke sådan lige at fylde afspændingsmiddel på eller køre med 80 grader kedeltemp. Jeg er super glad for alle forslag.

Men når/hvis du absolut ingen muligheder har for at "gøre" noget er det vel også ligegyldigt om luften kommer ud eller ej?

Nej det synes jeg ikke. Hvis den metode, jeg efterspørger, ender med at presse luft ud af min radiator, så skal det varme vand nok følge bag efter. Jeg gider bare ikke forsøger hvis nogen kan fortælle at det ikke kommer til at virke.

Det kan kun tiden vise, så er det jo bare at håbe og bede til det går over af sig selv, du kan/vil jo alligevel ikke gøre noget.

Det forsvinder ikke. Radiatoren har, som nævnt, ikke givet varme i 2 år.
« Senest Redigeret: Okt 05, 2019, 17:01 af Stokernut »

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Udluftning af radiator (har prøvet med normal metoden)
« Svar #9 Dato: Okt 06, 2019, 10:22 »
Hej,

Når du ikke får varme på radiatoren skyldes det manglende cirkulation, og luft kan være en årsag, men der er mange andre muligheder.
 - Tilstoppet fremløb og/eller retur
 - Hængende ventil
 - Tilstoppet radiator
 - Manglende trykforskel mellem fremløb og retur (pumpetryk)

Du har skiftet ventilen, så den ser vi bort fra.
Tilstoppet radiator er ikke så sandsynligt, men det kan ikke udelukkes.

Tilstoppet fremløb og/eller retur er lidt sværere at finde, men faktisk kan det være en luftlomme i en af rørforbindelserne der driller.

Manglende trykforskel mellem fremløb og retur kan testes simpelt ved at lukke for alle andre forbrugere (radiatorer, gulvvarme og VVB) og så sætte pumpen på fast tryk og fuld skrald.
Det kan måske samtidig drive en evt. luftprop i rørforbindelsen videre.

Hvis det ikke hjælper med denne løsning, så ville jeg først lede fysisk efter rørstrenge hvor luft kan samles (f.eks. rørstrenge der går op og ned henover en dør el.lign.) og hvor der ikke er monteret en udluftningsmulighed.

Sidste mulighed er at afmontere radiatoren og sætte to ventiler/kuglehaner på hhv. fremløb og retur.
Så lukker du først den ene ventil/kuglehane op og kontrollerer at der kommer vand ud.
Kommer der vand, lukker du igen og åbner den anden ventil/kuglehane.
Hvis der ikke kommer vand fra en af rørerne, så har du et rør med rørstop.
Hvis der kommer vand fra begge rør, så er der sandsynligvis en luftprop i en af rørerne som du ikke har fundet under din fysiske inspektion.
Prøv så at skylle ét rør igennem ad gangen, ved at have en person der sikrer vandtilgang til systemet samtidig med at du åbner ventilen/kuglehanen på røret.

Held og lykke med projektet.
Michael
« Senest Redigeret: Okt 06, 2019, 10:25 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Stokernut

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 22
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Udluftning af radiator (har prøvet med normal metoden)
« Svar #10 Dato: Okt 07, 2019, 08:20 »
Manglende trykforskel mellem fremløb og retur kan testes simpelt ved at lukke for alle andre forbrugere (radiatorer, gulvvarme og VVB) og så sætte pumpen på fast tryk og fuld skrald.
Det kan måske samtidig drive en evt. luftprop i rørforbindelsen videre.

Tusind tak for et meget fyldestgørende svar. I fm. ovenstående har jeg lige et par spørgsmål.

1. Det med at sætte pumperne på fuld skrald, kan jeg sagtens forstå, men hvad mener du med “fast tryk”? Er det pumperne? Og hvordan gør man så lige det? Eller er det hele mit system (som køre med 1,6 bar)?

2. Hvad så når man har gjort det. Skal jeg så lufte ud? Og skal det ske med pumperne kørende?

3. Er det nok at “lukke” min VVB som jeg lukker mine radiatorer. Altså “bare” skrue helt ned på 0, ellers skal jeg også lukke for vandtilførslen til min VVB?
« Senest Redigeret: Okt 07, 2019, 08:24 af Stokernut »

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4443
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Udluftning af radiator (har prøvet med normal metoden)
« Svar #11 Dato: Okt 07, 2019, 09:58 »
Når alt andet er prøvet, kan man nok ikke udelukke tilstoppet rør eller radiatorer.
Hos min genbo, måtte de skifte alle rør.. dvs, de gamle blev opgivet og der blev trukket nye i kanaler langs paneleren, en æv løsning, men et alternativ til at fjerne gulvene.
Desværre har jeg ikke et billede af det, men det var meget værre end på det model foto jeg har sat ind.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Udluftning af radiator (har prøvet med normal metoden)
« Svar #12 Dato: Okt 07, 2019, 21:23 »
Hej,

1/ Det med fast tryk en en mulighed på mange moderne cirkulationspumper og betyder bare at pumpen kører konstant tryk selv om flowet er lille.
Alternativt vil en moderne pumpe sænke trykket når flowet er lille, og det vil modarbejde ønsket om at køre "fuld skrald".
Nu ved jeg jo ikke hvilken pumpe du har, men det vigtige er at den kører alt hvad den kan.
...og det har altså intet med dit anlægstryk at gøre  ;)

2/ Med pumpen på fuldt skrald og alle andre forbrugere lukkede skal du undersøge om der så kommer varme på radiatoren.
Hvis der kommer varme på den, kan fejlen skyldes at der var luft et eller andet sted i rørsystemet og at det nu er "blæst ud", og så giver det mining at lufte ud igen, og altid lufte ud med pumpen stoppet.
Hvis der kommer varme på radiatoren når det kun er den der er "forbruger" og pumpen kører fuldt skrald, men det stopper igen når anlægget kører normalt, er der noget galt med rørføringen og/eller pumpekapaciteten.

3/Ja, det er nok at lukke for VVB'en ved at skrue termostaten ned på 0, du skal ikke lukke for vandtilførslen.

Hilsen
Michael

Manglende trykforskel mellem fremløb og retur kan testes simpelt ved at lukke for alle andre forbrugere (radiatorer, gulvvarme og VVB) og så sætte pumpen på fast tryk og fuld skrald.
Det kan måske samtidig drive en evt. luftprop i rørforbindelsen videre.

Tusind tak for et meget fyldestgørende svar. I fm. ovenstående har jeg lige et par spørgsmål.

1. Det med at sætte pumperne på fuld skrald, kan jeg sagtens forstå, men hvad mener du med “fast tryk”? Er det pumperne? Og hvordan gør man så lige det? Eller er det hele mit system (som køre med 1,6 bar)?

2. Hvad så når man har gjort det. Skal jeg så lufte ud? Og skal det ske med pumperne kørende?

3. Er det nok at “lukke” min VVB som jeg lukker mine radiatorer. Altså “bare” skrue helt ned på 0, ellers skal jeg også lukke for vandtilførslen til min VVB?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Stokernut

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 22
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Udluftning af radiator (har prøvet med normal metoden)
« Svar #13 Dato: Okt 11, 2019, 08:10 »
og altid lufte ud med pumpen stoppet.

Men med fyret i drift.

Kære Michael tusind tak for et meget fint uddybende svar (med dit citat “ingen dumme spørgsmål”, gætter jeg på du har en baggrund i forsvaret).

Hvor lang tid skal jeg vente på varme i den pågældende radiator? Tænker du en time er nok?

Jeg har to forskellige pumper. Den ene hvor jeg manuelt indstiller hastighed/cirkulation/tryk og den anden hvor det sker automatisk (er sikker på de  nok også kan “tvinges” den til at køre maks.
« Senest Redigeret: Okt 11, 2019, 08:18 af Stokernut »

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Udluftning af radiator (har prøvet med normal metoden)
« Svar #14 Dato: Okt 11, 2019, 19:46 »
Hej,

Jeg har aldrig været i forsvaret  ;)
...men jeg er af den overbevisning at spørgsmål er udtryk for interesse og vilje til at lære  ;)

Hvis alle andre forbrugere er lukkede og pumperne kører fuld skrald mens fyret er varmt, skal der gerne komme varme på radiatoren efter få minutter, max 5-10 minutter.

Nu ved jeg ikke hvorfor du har to pumper, men den ene kunne være en generel kedelpumpe mens den anden er en pumpe i en blandekreds til gulvvarmen.
Det ville være fint med en forklaring på hvor de to pumper er monteret og hvad de hver især laver.

Hilsen
Michael


og altid lufte ud med pumpen stoppet.

Men med fyret i drift.

Kære Michael tusind tak for et meget fint uddybende svar (med dit citat “ingen dumme spørgsmål”, gætter jeg på du har en baggrund i forsvaret).

Hvor lang tid skal jeg vente på varme i den pågældende radiator? Tænker du en time er nok?

Jeg har to forskellige pumper. Den ene hvor jeg manuelt indstiller hastighed/cirkulation/tryk og den anden hvor det sker automatisk (er sikker på de  nok også kan “tvinges” den til at køre maks.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html