Forfatter Emne: Udluftning af radiator (har prøvet med normal metoden)  (Læst 23275 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Stokernut

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 22
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Udluftning af radiator (har prøvet med normal metoden)
« Svar #15 Dato: Okt 13, 2019, 11:24 »
Hej,

Jeg har aldrig været i forsvaret  ;)
...men jeg er af den overbevisning at spørgsmål er udtryk for interesse og vilje til at lære  ;)

Det er et af de første principper man lærer, når man bliver uddannet, som instruktør, på en af forsvarets skoler. Og i den grad et princip, alle burde leve efter. ^-^

Nu ved jeg ikke hvorfor du har to pumper, men den ene kunne være en generel kedelpumpe mens den anden er en pumpe i en blandekreds til gulvvarmen.
Det ville være fint med en forklaring på hvor de to pumper er monteret og hvad de hver især laver.

Oprindeligt var der kun en pumpe, da fyret var noget hjemmefusket salamanderkeddel e. lign. Pumpen sad ved fyret.

Jeg oplevede pletvis varmt gulv i køkken og bryggers. Kontaktede den lokale VVS installatør. Han sagde det var grundet manglende (for lidt) cirkulation og anbefalede yderligere en pumpe, der hvor jeg regulerer varmen til køkken og bryggers. Samme sted, som varmen går til badeværelset og på 1. sal til VVB og det meste af 1. sal (dog ikke den radiator, der “hænger”).

Den pletvise varme i gulvet, blev til “varme i hele gulvet”, så jeg gætter på, den lokale VVS installatør, har haft ret i løsningen.

Da det gamle fyr blev skrottet, blev pumpen i fyrrummet udskiftet.

Jeg regner med at følge dine anvisninger senere i dag.




Offline Stokernut

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 22
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Udluftning af radiator (har prøvet med normal metoden)
« Svar #16 Dato: Okt 13, 2019, 14:23 »
PS Nu har jeg kørt med fyret i 3 x ca. 10 minutter.

Da jeg jo ingen varme aftager går der ca. 10 minutter fra fyret kommer på over 70 grader og derfor automatisk slukker.

Grunden til jeg har kørt 3 gange, er jeg kom i tvivl om, hvorvidt den ældste pumpe (se billede), var på “fuld skrue”, eller “total på minimum”.

Så nu er kørt enten 1 eller 2 gange, hvor begge pumper har været på maks og alt lukket ned, på nær den ene radiator.

Absolut ingen forskel.

Det ene billede viser hvad jeg tror er indstillingen for minimum pumpetryk. Det andet viser en stor “skrue” i  midten af pumpen, som jeg tænker man måske også kan indstille på (da der er en pil, der naturligvis indikerer “et eller andet”.




« Senest Redigeret: Okt 13, 2019, 14:24 af Stokernut »

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Udluftning af radiator (har prøvet med normal metoden)
« Svar #17 Dato: Okt 13, 2019, 15:23 »
Hej,

Den store skrue i midten af pumpen er et dæksel der dækker selve pumpeakslen.
Hvis pumpen er "groet fast" kan man tage dækslet af og sætte en skruetrækker i en rille i enden af akslen, hvorefter man kan dreje akslen med hånden.
Der kan komme en smule vand ud når dækslet er fjernet, men der står altså ikke et vandfald ud  ;)
Pilen ved dækslet viser bare hvilken vej akslen drejer (eller skal dreje).

Tilbage til problemet...
Når du har prøvet med begge pumper på fuld skrue og fyret har været i "overtemperatur", så kan vi helt sikkert konstatere at der er en eller anden form for rørstop i rørerne til den problematiske radiator.
Prøv at følge rørerne visuelt hele vejen til de rammer nogle rør hvos der er varme på (fremløb/retur).
Der kunne jo sidde en hane et sted som en eller anden har lukket.
Alternativt, så kan der være en "luftprop" et sted på strengen, selv om det vil kræve noget af en "vandlås" (rørføring ned og op igen) at holde på en "luftprop" når pumperne køre fuldt skrald, men det er altså ikke umuligt.

Hvis visuel kontrol ikke afslører en blokkering og/eller "vandlås" (måske skulle vi kalde det en luftlås  ;) ), så er der kun tilbage at afmontere radiatoren og sætte to kuglehaner på, så man efterfølgende ved at åbne dem én af gangen, kan finde det rør der er stop på.

Selvfølge kan det faktisk også være det helt utænkelige at begge rør til radiatoren er forbundet til enten fremløb eller retur, og så fungerer det jo selvklart ikke.
Jeg har faktisk set sådan en fejl hos en god ven, hvor en VVS'er havde monteret en radiator i et gammelt fyrrum, hvor der havde stået et oliefyr og varmet men nu var skiftet til et par akku-tanke til en varmepumpe.
Efter at oliefyret var fjernet manglede der varme i rummet, og VVS'eren monterede derfor en radiator, men havde altså forbundet begge tilslutninger til radiatoren til fremløbet  ;D ;D ;D

Hilsen
Michael



PS Nu har jeg kørt med fyret i 3 x ca. 10 minutter.

Da jeg jo ingen varme aftager går der ca. 10 minutter fra fyret kommer på over 70 grader og derfor automatisk slukker.

Grunden til jeg har kørt 3 gange, er jeg kom i tvivl om, hvorvidt den ældste pumpe (se billede), var på “fuld skrue”, eller “total på minimum”.

Så nu er kørt enten 1 eller 2 gange, hvor begge pumper har været på maks og alt lukket ned, på nær den ene radiator.

Absolut ingen forskel.

Det ene billede viser hvad jeg tror er indstillingen for minimum pumpetryk. Det andet viser en stor “skrue” i  midten af pumpen, som jeg tænker man måske også kan indstille på (da der er en pil, der naturligvis indikerer “et eller andet”.




Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Stokernut

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 22
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Udluftning af radiator (har prøvet med normal metoden)
« Svar #18 Dato: Okt 14, 2019, 08:31 »
Hej,

Selvfølge kan det faktisk også være det helt utænkelige at begge rør til radiatoren er forbundet til enten fremløb eller retur, og så fungerer det jo selvklart ikke.
Jeg har faktisk set sådan en fejl hos en god ven, hvor en VVS'er havde monteret en radiator i et gammelt fyrrum, hvor der havde stået et oliefyr og varmet men nu var skiftet til et par akku-tanke til en varmepumpe.
Efter at oliefyret var fjernet manglede der varme i rummet, og VVS'eren monterede derfor en radiator, men havde altså forbundet begge tilslutninger til radiatoren til fremløbet  ;D ;D ;D

Hilsen
Michael

Radiatoren har indtil for 2 år siden, virket i 18 år  8)

At følge rørene (fleksslanger) er ikke muligt. De går inde i en gibsvæg. Da radiatoren ikke er bydende nødvendig, er jeg ikke nået, dertil, hvor jeg vil rykke væggene ned.

Røret kan vel ikke være stoppet, nu når der er fint tryk, når jeg løsner udluftningsskruen?

Så retur til mit oprindelig spørgsmål:

Kan jeg ikke få en til at stå i fyrrummet og hele tiden lukke vand på systemet, så trykket forbliver 1,6 bar og så selv lukke vand ud af radiatoren. På et tidspunkt, må al vandet vel være lukket ud og luften må komme???

PS har nu slukket fyret så kedlen når under de ca. 50 grader, hvor pumperne starter op. Vil så tænde igen og prøve at lufte ud (inden fyret når 50 grader), på den udluftningspot, der er monteret over højeste radiatorplacering, for at se om jeg skulle være heldig (jeg ved godt det er et skud i blinde, men er bare ikke nået der til, hvor jeg vil til at fjerne væggene).
« Senest Redigeret: Okt 14, 2019, 09:02 af Stokernut »

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Udluftning af radiator (har prøvet med normal metoden)
« Svar #19 Dato: Okt 14, 2019, 10:30 »
Hej,

Du behøver ikke fjerne væggene  ;)
Mit forslag med at følge rørerne visuelt var bare en quick&dirty metode til at finde en evt. "luftlås"  ;)

Det faktum at der er tryk på vandet i radiatoren er ikke udtryk for at et af rørerne ikke er stoppet.
Bare ét af rørerne har "hul igennem" vil der jo være tryk på radiatoren, uanset om det er fremløbet eller returen.
Det er derfor jeg foreslår at afmontere radiatoren og sætte en hane (kuglehane) på enden af hvert rør til radiatoren (hhv. fremløb og retur).
Så fylder du vand på anlægget igen og tryk op til 1-1,5 bar, hvorefter du først åbner den ene kuglehane lidt (husk at have en spand el.lign. under) og kontrollere at der er "hul igennem", og derefter ligesådan med den anden.
Lad gerne en person sikre at der hele tiden er vandtryk på anlægget, ved at efterfylde i takt med at der lukkes vand ud.
Kun på denne måde kan du kontrollere at begge rørerne er uden blokkering.

Hvis du lader vandet "sprøjte ud" af kuglehanen, kan du skylle evt. luftpropper ud af røret, men det kræver at der konstant fyldes vand på.

Mens radiatoren er afmonteret, så kontroller lige at der er "hul igennem" i den og i termostatventilen  ;)

Når du har kontrolleret at begge rør kan "give vand" og at der er "hul igennem" radiator/termostatventil, så er det tid til at kontrollere at de to rør er hhv. fremløb og retur.
Åben kuglehanen på det rør du mener er fremløbet og kontroller at vandet har samme temperatur som fremløbet iøvrigt.
Derefter åbner du kuglehanen på det rør du mener er returen og kontrollerer at det er samme temperatur som returen iøvrigt.

Hvis vi tænker det utænkelige, at begge rør er fremløb eller begge rør er retur, vil der ikke være temperaturforskel på vandet fra dem.

Jeg håber at forklaringen er til at forstå  ;)

Hilsen
Michael


Hej,

Selvfølge kan det faktisk også være det helt utænkelige at begge rør til radiatoren er forbundet til enten fremløb eller retur, og så fungerer det jo selvklart ikke.
Jeg har faktisk set sådan en fejl hos en god ven, hvor en VVS'er havde monteret en radiator i et gammelt fyrrum, hvor der havde stået et oliefyr og varmet men nu var skiftet til et par akku-tanke til en varmepumpe.
Efter at oliefyret var fjernet manglede der varme i rummet, og VVS'eren monterede derfor en radiator, men havde altså forbundet begge tilslutninger til radiatoren til fremløbet  ;D ;D ;D

Hilsen
Michael

Radiatoren har indtil for 2 år siden, virket i 18 år  8)

At følge rørene (fleksslanger) er ikke muligt. De går inde i en gibsvæg. Da radiatoren ikke er bydende nødvendig, er jeg ikke nået, dertil, hvor jeg vil rykke væggene ned.

Røret kan vel ikke være stoppet, nu når der er fint tryk, når jeg løsner udluftningsskruen?

Så retur til mit oprindelig spørgsmål:

Kan jeg ikke få en til at stå i fyrrummet og hele tiden lukke vand på systemet, så trykket forbliver 1,6 bar og så selv lukke vand ud af radiatoren. På et tidspunkt, må al vandet vel være lukket ud og luften må komme???

PS har nu slukket fyret så kedlen når under de ca. 50 grader, hvor pumperne starter op. Vil så tænde igen og prøve at lufte ud (inden fyret når 50 grader), på den udluftningspot, der er monteret over højeste radiatorplacering, for at se om jeg skulle være heldig (jeg ved godt det er et skud i blinde, men er bare ikke nået der til, hvor jeg vil til at fjerne væggene).
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Stokernut

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 22
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Udluftning af radiator (har prøvet med normal metoden)
« Svar #20 Dato: Okt 14, 2019, 14:05 »
Hvis vi tænker det utænkelige, at begge rør er fremløb eller begge rør er retur, vil der ikke være temperaturforskel på vandet fra dem.

Det er simpelthen ikke en option, da radiatoren har virket i 18 år og først “gik død” for ca. to år siden. Der har IKKE været pillet ved systemet før, den gik “død”.

Jeg håber at forklaringen er til at forstå  ;)

Hilsen
Michael

Kære Michael endnu en gang tusind tak for dine meget fyldestgørende svar (og din overbærenhed). Ja det er super let at forstå, da du har forklaret det på bedste vis.

Jeg sætter min nevø på opgaven, da han er både VVS og blikkenslager (dog ingen erfaring med Scotte). Jeg er ret sikker på, at når jeg giver ham din forklaring, så ved han præcis hvad han skal. Det bliver dog næppe før foråret, hvor fyret lukkes ned.
« Senest Redigeret: Okt 14, 2019, 14:06 af Stokernut »

Offline Stokernut

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 22
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Udluftning af radiator (har prøvet med normal metoden)
« Svar #21 Dato: Okt 14, 2019, 14:11 »
Kære Michael lige et tillægsspørgsmål, da jeg jo godt kunne tænke mig at forsøge “den nemme løsning”. Jeg ved godt du skriver kuglehanen, hvilket måske slet ikke er sammenlignelig, med det jeg opfatter som udluftningsskruen på radiatoren.


Hvis du lader vandet "sprøjte ud" af kuglehanen, kan du skylle evt. luftpropper ud af røret, men det kræver at der konstant fyldes vand på.

Hvis du med ovenstående mener udluftningsskruen på radiatoren, er det så nok bare at holde tryk på systemet, eller skal fyret være i drift, uden pumperne tændt?

Det ville være ualmindeligt lettere, hvis det ikke behøver at være i drift, da pumperne jo er forbundet automatisk og starter ved ca. 40 grader (ved godt jeg tidligere skrev 50, men jeg tog fejl).

Mener du til gengæld jeg skal have en kuglehane på radiatorens retur, for at lave mit forsøg, tror jeg nok jeg venter til fyret lukkes ned til sommer.

Så i bund og grund spørger jeg bare om mit oprindelige forslag overhovedet kan have en effekt? Og nedenstående uddyber jeg lige, så vi taler om det samme.

Konstant tryk på anlægget, via hjælper i fyrrummet.

Jeg løsner udluftningsskruen på den tændte radiator og lader 5-10 liter vand sprøjte ud. Kommer der ikke luft i den tid, det tager, giver jeg op og prøver din “kontrolmetode” med afmontering af radiator og påmontering af kuglehaner.
« Senest Redigeret: Okt 14, 2019, 14:36 af Stokernut »

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Udluftning af radiator (har prøvet med normal metoden)
« Svar #22 Dato: Okt 14, 2019, 17:06 »
Hej,

Nej, udluftningsskruen er ikke det samme som den kuglehane jeg taler om.

Når du åbner udluftningsskruen på radiatoren, kan vandet der kommer ud komme enten fra fremløbet eller fra returen, du ved ikke fra hvilken det kommer.
I praksis kunne f.eks. fremløbet være totalt blokkeret, og du vil stadig få vand ud bare fra returen.

Derfor er det jeg beskriver at du afmonterer radiatoren og sætter en kuglehane (nogle vil måske kalde det en balofix), på hver af de to rør.
Nu har du altså ingen radiator, men derimod et fremløbsrør der ender i en kuglehane der er lukket og et returrør der også ender i en kuglehane der er lukket.
Hvis du nu åbner kuglehanen på fremløbsrøret, vil fremløbsvand sprøjte ud, og ligeledes vil returvand sprøjte ud hvis du åbner kuglehanen på returrøret.

Det er ligegyldigt om pumperne kører når du kontrollerer om der er frit flow af vand gennem hvert af rørerne, men hvis du vil kontrollere om rørerne er korrekt forbundet til fremløb og retur, ser jeg ingen mulighed for at gøre det med fyr og pumper slukket.

Hilsen
Michael
 

Kære Michael lige et tillægsspørgsmål, da jeg jo godt kunne tænke mig at forsøge “den nemme løsning”. Jeg ved godt du skriver kuglehanen, hvilket måske slet ikke er sammenlignelig, med det jeg opfatter som udluftningsskruen på radiatoren.


Hvis du lader vandet "sprøjte ud" af kuglehanen, kan du skylle evt. luftpropper ud af røret, men det kræver at der konstant fyldes vand på.

Hvis du med ovenstående mener udluftningsskruen på radiatoren, er det så nok bare at holde tryk på systemet, eller skal fyret være i drift, uden pumperne tændt?

Det ville være ualmindeligt lettere, hvis det ikke behøver at være i drift, da pumperne jo er forbundet automatisk og starter ved ca. 40 grader (ved godt jeg tidligere skrev 50, men jeg tog fejl).

Mener du til gengæld jeg skal have en kuglehane på radiatorens retur, for at lave mit forsøg, tror jeg nok jeg venter til fyret lukkes ned til sommer.

Så i bund og grund spørger jeg bare om mit oprindelige forslag overhovedet kan have en effekt? Og nedenstående uddyber jeg lige, så vi taler om det samme.

Konstant tryk på anlægget, via hjælper i fyrrummet.

Jeg løsner udluftningsskruen på den tændte radiator og lader 5-10 liter vand sprøjte ud. Kommer der ikke luft i den tid, det tager, giver jeg op og prøver din “kontrolmetode” med afmontering af radiator og påmontering af kuglehaner.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Stokernut

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 22
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Udluftning af radiator (har prøvet med normal metoden)
« Svar #23 Dato: Okt 15, 2019, 09:37 »
Kære Michael,

Som altid fint svar. Er (nu) med på din metode, med haner, vil fortælle mig om enten fremløb, eller retur er tilstoppet.

Hvad nu hvis vi antager at der er fint tryk på begge veje?

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Udluftning af radiator (har prøvet med normal metoden)
« Svar #24 Dato: Okt 15, 2019, 14:04 »
Hej,

Hvis der er fint tryk begge veje, så ville jeg kontrollere at det ene rør er fremløb og det andet retur.
Jeg har tidligere beskrevet at det kan gøres mens anlægget er i drift, ved at kontrollere temperaturen på det vand der kan "aftappes" fra hvert af de to rør.
Fremløbet bør jo være med en temperatur der er den samme som fyrets fremløb, mens returen bør være den temperatur den sendes retur til fyret.

Hvis der er byttet om på fremløb og retur, vil nogle termostatventiler blokkere for flowet.

Hilsen
Michael

Kære Michael,

Som altid fint svar. Er (nu) med på din metode, med haner, vil fortælle mig om enten fremløb, eller retur er tilstoppet.

Hvad nu hvis vi antager at der er fint tryk på begge veje?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Stokernut

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 22
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Udluftning af radiator (har prøvet med normal metoden)
« Svar #25 Dato: Okt 16, 2019, 09:50 »
Hvis der er byttet om på fremløb og retur, vil nogle termostatventiler blokkere for flowet.

Hilsen
Michael

Jeg fornemmer du er fagmand og har set mange dumme fejl  :D

Men, med risiko for at gentage mig selv  8)

Radiatoren virkede i 18 år. For 2 år siden kom der pludselig ikke gang i den igen, efter opstart af fyr om efteråret.

Der har på INTET tidspunkt været pillet ved systemet (jo for vel mindst 15 år siden blev fyret udskiftet).

Så der er absolut ingen som helt mulighed for at der er byttet rundt på fremløb og retur  ^-^
« Senest Redigeret: Okt 16, 2019, 09:51 af Stokernut »

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Udluftning af radiator (har prøvet med normal metoden)
« Svar #26 Dato: Okt 16, 2019, 10:37 »
Hej,

Jeg har mange års erfaring i fejlfinding og én af de vigtigste parametre er aldrig at udelukke noget på forhånd  ;)
Jeg går altid systematisk frem uden at forudsætte eller udelukke noget, og du vil blive overrasket over hvor ofte man hører "...nå ja, det havde jeg helt glemt" eller "...hold kæft ja, det er da også rigtigt"  ;)

Hilsen
Michael

Hvis der er byttet om på fremløb og retur, vil nogle termostatventiler blokkere for flowet.

Hilsen
Michael

Jeg fornemmer du er fagmand og har set mange dumme fejl  :D

Men, med risiko for at gentage mig selv  8)

Radiatoren virkede i 18 år. For 2 år siden kom der pludselig ikke gang i den igen, efter opstart af fyr om efteråret.

Der har på INTET tidspunkt været pillet ved systemet (jo for vel mindst 15 år siden blev fyret udskiftet).

Så der er absolut ingen som helt mulighed for at der er byttet rundt på fremløb og retur  ^-^
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Kris11

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
    • ferieudstyr.dk
Sv: Udluftning af radiator (har prøvet med normal metoden)
« Svar #27 Dato: Nov 14, 2019, 11:18 »
Hejsa,

Fik du løst problemet? og i så fald, hvad var løsningen om man må spørge?  ::)

vh